Recenze EA Sports FC 25

Autor: Mirek Rangl Publikováno: 1.10.2024, 13:38

Publikováno: 1.10.2024, 13:38

Sociální sítě

O autorovi

Mirek Rangl

Mirek Rangl

Je autorem 16 článků

Minulý rok skončilo dlouholeté partnerství s FIFA, hra přišla o svůj tradiční název a EA se rozhodlo ho pojmenovat jednoduše, EA Sports FC. Loňský díl přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice a některých prvků hratelnosti.

Ale přinesl také sebou chyby, které dokázali otrávit hraní. Vzpomeňme si třeba na chyby v texturách, nepřirozené pohyby hráčů na hřišti, „zlomené“ končetiny v některých záběrech a další. O to menší očekávání bylo u letošního ročníku tohoto populárního fotbalu. Vývojáři ale nezaháleli a přinesli velkou změnu simulace i novinky v módech.

Systém IQ

Největší změnou je systém simulace FC IQ. Ten upravuje obtížnost hry podle toho, jak zrovna se vám vede. To znamená, že pokud se vám nevede dobře, systém sníží obtížnost hry a naopak.

FC 25 nabízí dva základní režimy hry – klasický a simulaci. Klasický režim je takový, že připomíná fotbal, který vychází už řadu let, samozřejmě se změnami. Simulace je režim, kde už musíte zapojit své fotbalové znalosti a začali u té hry více přemýšlet. V tomhle režimu nejde už jen o to poslat spoluhráči balon za soupeřovu obranu. V režimu simulace po vás hra chce, abyste hráli „skutečný fotbal“. Zapojili svůj um a vytvářeli si šance postupně. Další novinkou je vliv větru a počasí na hru. Za bezvětrného stavu a slunečného počasí se hraje normálně. Když se zvýší vítr nebo změní počasí, promítne se to do hry. Musíte např. při centru počítat s tím, kam a jakou rychlostí vítr vane. Pokud jste po větru, nesmíte to se silou střely přehnat, jinak se stane, že míč vašeho spoluhráče přeletí a třeba přijdete i o dobrou šanci či dokonce gól. Pokud jste proti větru, opět platí, že musíte počítat s tím, že pro střelu je potřeba trochu větší síla. Za mě je to povedený přídavek a umí si to s vaším zápasem pěkně pohrát.

Změny v herních módech

Vypadá to, že vývojáři se zahleděli konečně i na jiné módy, než je Ultimate Team. Pokusili se o vylepšení i pro ty hráče, kteří si chtějí zahrát kariéru. Ano opět jsou tu dva režimy. Kariéra trenéra převážně odpovídá tomu, co jste si mohli zahrát v FC 24, ale přichází dvě podstatné věci. Mnohem propracovanější taktické možnosti a zcela nová práce s mládežnickým týmem. V prvním případě můžete volit nadále přednastavené styly a tradiční či méně tradiční rozestavení. Nově můžete ale přes individuální role či z loňského roku přecházející herní styly přidělovat hráčům jasně definované pokyny, které mají plnit s míčem i bez míče. Nejlepší je na tom, že je to skutečně ve hře vidět. Vývoj nových hráčů je pak navázán na nový mód Rush, který nahrazuje Voltu i pokusy o mini fotbálek a promítá se do ostatních režimů. Sice je to nový mód, ale stále odkazuje na Voltu i ve hře, kdy bylo překvapení, že se mi v Rush módu 3v3 objevilo logo Volta, takže ne zcela úplně zmizela. Ale nutno podotknout, že samotný mechanismus se vykašlal na celou Voltu a převzal hratelnost „klasického“ fotbalu jen s menším počtem hráčů na menším hřišti. Dalším překvapením byla speciální modrá karta, která vás nebo vašeho spoluhráče pošle na pomyslnou trestnou lavici po dobu jedné minuty. Rush můžete hrát sólo nebo v rámci Ultimate Teamu, kde se zapojují živý hráči, takže máte možnost se pobavit s ostatními.

Ultimate Team

Když jsme už u toho Ultimate Teamu, tak do tohoto režimu vstupuje evoluce hráčů. Je to docela příjemná novinka, která osvěží celkové hraní a může vás motivovat k tomu, proč skládat další tým a prokousat se zápasy v jednotlivých divizích. Ale i v letošním ročníku se objevuje to, že kdo má opravdu hodně silný tým, byť hra vyšla 27.9., tak je obtížné uspět proti takovému týmu, když sami máte nějaký průměrný tým. Ale pořád stále tento režim plní svojí funkci, stále nabízí balíčky kartiček. Bohužel i zde se objevuje časté odpojování proti strany, a navíc to platí i pro Rush, kde není penalizace pro zdržující hráče, ale můžeme doufat, že to vyřeší třeba nějaký budoucí update.

Grafické zpracování hry mi přišlo zase trochu lepší. Občas jsem měl problém v menu kdy se mi zdálo, že menu na cca sekundu zmrzlo, ale není to nic, co by mi nějak zásadně vadilo. Život na stadionu je zase o něco málo lepší, ale co bych vytkl je výzdoba stadionu stejnými transparenty po celém obvodu. Přijde mi to takové zbytečně přeplácané. I v tomto ročníku se nedočkáme kompletní české ligy. Z českých zástupců jsou zde jen tři týmy: AC Sparta Praha, SK Slavia Praha a FC Viktoria Plzeň. Objevují se stejné nedodělky jako v FC 24. Hráč po gólu běží sprintem do brány, že div neprotrhne síť. Pohled některých hráčů při např. rohovém kopu spíš připomíná záběr pohledu vraha v nějakém hororu. Občas zazlobí animace před oslavou gólu a jiné drobné neduhy.

Za mě je FC 25 povedené takřka dobře na pár drobností. Chybí mi více režimů pro offline jednoho hráče, jako to bylo v dřívějších ročnících. S pády serverů jsem se zatím nesetkal, do online hry se napojuje celkem rychle. Zatím se mi ani nestalo, že by mi zamrzla hra v režimu Ultimate. Po loňském FC 24 udělalo EA trochu krok dopředu a FC 25 rozhodně stojí za vyzkoušení. Pokud nechcete hru hnedka kupovat, tak předplatitelé EA Play a Xbox Game Pass Ultimate mají k dispozici 10hodinový trial a myslím, že za těch 10 hodin se dá toho spoustu odehrát. Tak co vyzkoušíte si nový FC 25 i vy?

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Každý rok v EA investují do vývoje nemalé peníze a je to znát. Letošní FC 25 není špatná hra. Nějaký posun je tam oproti FC 24 vidět. Co zamrzí je defacto stejné menu jako loňský ročník. Výzdoba stadionu by zasloužila rozmanitější přístup. Povedený Rush režim a povedené nastavení taktiky, navíc se Rush provazuje i do ostatních režimů. Občasné menší bugy snad vyřeší budoucí updaty. Určitě doporučuji si hru zahrát a vyzkoušet si všechny režimy, hlavně tedy Rush. Je to povedená zábava a výborná náhrada za Voltu.
Efektní počasí a jeho vliv na hruObčasné zamrzání v menu
Povedený režim Rush Tradiční přešlapy umělé inteligence v obraně a bráně
Dva režimy hry - Klasika a Simulace Nestálá simulace, ne všechno nastavení se projeví
Podrobnější nastavení taktiky a hráčských rolí Žádný posun v režimu Kluby
11. 06. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: F1 25

V loňské recenzi jsem úvod začínal přáním toho, aby formulový šampionát vyhrál konečně někdo jiný, než Max, protože to vypadlo, že McLaren by se mohl o sesazení pokusit. Tohle přání se nakonec nepovedlo, Max vyhrál, ale někdo jiný bral aspoň pohár konstruktérů. Letos vypadá situace ještě víc zamotaně, jak strategie Ferrari, které se zatím stále trápí a ani příchod velkého Lewise Hamiltona to moc nezměnil. Dojde na obligátní „příští sezóna je...

»
29. 05. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: RoadCraft

Katastrofy všeho druhy jsou věcí, kterou nikdo z nás nechce zažít na vlastní kůži. Je přitom jedno, jestli je to tornádo, velké kroupy, zemětřesení nebo rozvod. Ovšem až na tu poslední věc jsou tyto akce velice vhodné v rámci herního zpracování. Můžeme totiž katastrofy buď sami působit nebo se postarat o jejich likvidaci. Pro opravy je třeba spousta materiálu a ve většině případů také strojů, a právě to skvěle kombinují série MudRunner...

»
13. 05. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: The Precinct

Policejní práce ve skutečnosti nebude taková zábava, jak to vypadá z filmů a seriálů. Po silnicích se nemůžeme řítit jako v Kobře 11 a kriminalisté vyšetřující vraždy určitě nepoužívají tolik barevných světel a výsledky také nejsou hotové do deseti minut, i když by to jistě bylo praktické. Nene, pro zábavnou policejní práci je třeba jí něco přidat, a to i v případě herního zpracování. Jasně, máme tady i simulátory, ale i ty mají...

»
06. 05. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: MotoGP 25

Velkou událostí pro české fanoušky série MotoGP je návrat brněnského okruhu zpět do kalendáře světového šampionátu. Stalo se tak po pěti letech, takže se čeká velký zájem a velké příběhy na závodním okruhu s novým povrchem. A shodou okolností je to i můj návrat k této herní sérii, protože jako poslední jsem měl v rukou MotoGP 20. Sám jsem byl tedy zvědav, co všechno se od mé poslední jízdy změnilo.

»
24. 04. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: Clair Obscur Expedition 33

Krásné fantasy ve smutném světě. Tvůrci z francouzského studia Sandfall Interactive představují svou vizi temného RPG s dospělým příběhem. Jak si obstáli v recenzi?

»
16. 04. 2025 • SeedarCZ0

Recenze: Deadside

Hry o přežití nabývají na popularitě, avšak pro konzolové hráče příliš na výběr nebylo. Na konci února ale do obchodů Xboxu dorazil Deadside, survival který už pár let bojuje s konkurencí na počítačích se vydal na cestu konzolí. Jaké je srovnání verze na PC a konzole? Dostává DayZ na Xboxu konečně konkurenci?

»
03. 04. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: South of Midnight

Legendy, bubáci, mýtická stvoření a příběh o bolesti a odpuštění. Jak to vše může fungovat v herním provedení od Compulsion Games zjistíme v této recenzi.

»
02. 04. 2025 • Michael Chrobok0

RECENZE: Lost Records: Bloom and Rage

Když přijde francouzské studio Don’t Nod s novým titulem, fanoušci příběhových adventur notně zbystří. I když se Francouzi v posledních letech věnovali i jiným žánrům, jejich pověst vybudovaná především okolo série Life is Strange se jim patrně jen tak překonat nepodaří. Ostatně do tohoto žánru spadá také novinka v podobě titulu Lost Records: Bloom & Rage. Hned na úvod je potřeba říci, že titul je rozdělen na dvě části –...

»