Recenze: Escape Dead Island

Autor: Josef Brožek Publikováno: 7.12.2014, 9:36

Publikováno: 7.12.2014, 9:36

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Herní průmysl už celou dekádu postihuje jeden velký zlozvyk, a to prodávat své úspěšné značky jiným výrobcům. Techland byl sice založen před tři a dvaceti lety, poprvé na scéně se ukázal až na přelomu milénia, ale svoje renomé si vydobyl teprve až značkou Call of Juarez a komerčně úspěšným, Dead Island. Poláci se před nedávnem rozhodli svá práva na značku rozprodat, aby se penízky sypali i odjinud. Abychom chápali, ve své podstatě práva na značku vlastní Deep Silver, který ji získal díky Techlandu, a tak si teď může diktovat, jaká studia udělají tu a tamtu hru. No, mezitím co Dead Island: Epidemic se ještě vaří v kotli, švédský Fatshark už Escape Dead Island vyndal z trouby a my máme pocit, že tu vůni něco kazí. Že by to kuchař krapet spálil?

3cff30ae-102716

Něco si ujasníme. Escape Dead Island (dále jen EDI) nemá s povedenou RPG zombie rubačkou pranic společného, vlastně jen název, zombíky a… a… a to je všechno.  Celé se to hraje z pohledu třetí osoby Cliffa Calo, jenž se rozhodl zdokumentovat události na souostroví Banoi odehrávající se šest měsíců po první Dead Island a vydělat si tak nějaký peníz, a to si řekněme narovinu, nebyl dobrý nápad. Jenže zápletkami propletený, lehce mysteriózní, vlastně povedený příběh Cliffa, psychicky narušeného maníka, co vidí skutečnost jinak než ve skutečnosti je, bohužel úplně zbytečně bourá komická snaha o komiksový styl (vypadá daleko hůř než na obrázcích tady kolem textu).

screenlg1

Prvních deset minut hraní v uzavřených laboratořích a katanou nám přišlo jako deset hodin v předloňském Deadpool. Už jen kvůli místním, nevýrazným nápisům „smash“, „ka-boom“ „fshhhh“ „knock“ apod. Jenže tam kde komiksové nápisy podtrhávaly styl Deadpoola, zde působí nahraně a netrefně. Vůbec celý komiksový styl se sem ani trošku nehodí a ještě je odbytý (moc se s tím nemazali) a kdyby autoři odstranili přehnaně tlusté černé čáry kolem obrysu postavy, design by vypadalo jako prototyp Disney Infinity 2.0. Inu, hra se snaží být na jednu stranu komiksová a vtipná, namísto toho je fádní a ubohá a na druhou stranu se snaží lehce podat filmovost, což bohužel totálně bourají loadingy mezi kreslenými sekvencemi a hrou. Dlouho jsme to o žádné hře neřekli a asi zase hodně dlouho neřekneme, ale tahle vypadá fakt špatně, jakoby nedodělaně. Jelikož se příběh odehrává po událostech jedničky, můžete narazit na některé známé postavy. Například na takovou Xian Mei, za kterou jste mohli dokonce hrát. Ostrov Narapela, na němž se náhle pomocí lodě s přáteli octnete, sice pěkně vypadá a každá lokace je pestrá a ojedinělá, jenže také koridorová, uzavřená, a tak nemůže být lepší, ba dokonce nehradit zcela otevřený svět.

screenlg7

Když jsme mluvili o tom, že nemá hra se značkou Dead Island nic společného, nemysleli jsme tím příběh a ani grafiku, nýbrž jak se hra hraje, a to zcela jinak. Designeři z Fatshark si vydupali pohled z třetí osoby, jež doprovází problémy s kamerou v uzavřených místnostech. Naštěstí se vyhnuli přehnaným bugům, které celou sérii doprovázejí.

Pánové z Fatshark se rozhodli, že všechno, co kdy bylo na DI a DI: Riptide dobré ostříhají, čímž si zadělali na problém. Všechno, co bývalo zábavné, zde v žádné podobě nenajdete. Žádné RPG prvky, žádné povalující se předměty, nic ke sbírání, jen náboje, sem tam sběratelský předmět a medkit ke zvýšení zdraví, jež mimochodem stejně nevidíte a tak nějak nám přišlo, že vlastně ani nefunguje. Po většinu času budete útočit na blízko a také potichu, a to i se zbraněmi na dálku. Dělat randál se moc nevyplácí. Jestliže obrazovka zčervená… ejhle, objevíte se o pár metrů zpět zahrané jako probuzení kvůli bolestem hlavy.

Boje jsou dosti fádní – sekání těžkým a lehkým útokem, uhýbání a strkání do nepřátel, a takové střílení to je ještě primitivnější. Alespoň že postavy bez mozku, trošku rozumu pobraly, vidí, lehce i slyší k čemuž i chytře pochodují. Zvláštní na tlející tělo bez špetky mozkové hmoty.

Tím dobrým v před-předchozím odstavci jsme mysleli hlavně širokou škálu zbraní a jejich úprav. Na celou hru máte všehovšudy sedm zbraní a ze začátku jen foťák, co vám poslouží jako prostředek k zjišťování informací o okolí. A na upravování úplně zapomeňte.

06d11313-102720

Víte, ona EDI není špatná hra. Je to jen čistokrevná adventura se všemi těmi lety zaběhlými prvky, bohužel však krom ostrova zamořenou hromadou paradoxně vychytralých nepřátel nemá oproti svým vrstevníkům co nabídnout. Zkouší to komiksovou tematikou, jenže to se jí nedaří, dokonce se ji ani nedaří navodit filmovou atmosféru, protože jí trhají únavně dlouhé loadingy, na což musíme dodat, že je možná až smutné, že se nám z příběhu nejvíce líbili cutscény víc jak celá hra.

Zajímalo by nás, jak dopadne Dead Island 2, protože ho Techland také nedělá. Ale dobře, už jsme toho asi zkritizovali dost. Mohli bychom sice tvůrcům ještě vytknout, že při vývoji nemysleli na nevidomé hráče, to už bychom však asi rýpali moc. Že si ale chcete Escape Dead Island zahrát, si dokážeme představit jen v případě, že vás opravdu hodně zajímá dění na souostroví Banai, v jinačím případě nevidíme jediný důvod, proč za pětihodinový stereotypní „zážitek“ vysolit litr. Je toho hodně co vytknout, leč všechno zase ne. Berme v potaz, že je to adventura se zombíky, průměrná adventura zombíky. Nic víc v ní nehledejte.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Za hodně peněz, málo muziky. Hratelnost průměrná, vizuálně působí nedodělaně, příběh za tři (záleží na preferencích), takže dobrý. Pro fanouška noční můra, navíc ještě krátké. Nejhorší Dead Island hra, která se sérií má společné jen jméno a zombie - na druhou stranu čistá adventura, bohužel ničím nevyčnívá. Doufáme, že to tvůrci druhého dílu nezpackají jako Fatshark, a pokud ano, doufáme, že se značka vrátí zase zpátky do Polska. Verdikt? Počkejte si na snížení ceny a následnou alespoň sedmdesáti procentní slevu. Za necelý dvě kilča do toho jděte se vší parádou
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»