
RECENZE: F1 23
Další sezóna F1 odstartovala a co se týče boje o titul mistra světa, zatím to na žádné velké drama rozhodně nevypadá. I samotný průběh závodů je zajímavější na dalších pozicích, což platí zejména pro Fernanda Alonsa. Ať už ho máte rádi nebo ne, jeho letošní příběh je opravdu úžasný. Nic lepšího si tvůrci Netflixového seriálu Drive to Survive snad ani nemohli přát.
To samé se vlastně dá říct také o Codemasters, kteří nám pravidelně servírují nový ročník virtuálního zpracování F1. Ten letošní nabízí návrat příběhového režimu Break Point a k tomu přidává obvyklou porci dílčích vylepšení, co se dají v rámci jednoho roku připravit. A jak je vidět, i Codemasters dávají pečlivý pozor na to, co se ve skutečné F1 děje, protože některé okamžiky do hry zapracovali.
Upřímně jsem měl z návratu příběhu velkou radost, protože první díl mě moc bavil. Tím spíš, že ten druhý nesleduje pouze osud Aidena, ale přidává také celou řadu dalších postav, jejichž osudy budeme během hraní ovlivňovat. Konnersport Racing Team je tím týmem, kde budou hlavní aktéři působit. Čeká nás spousta rivality, zvratů a návratů známých postav z prvního dílu, nebo přítomnost ženského elementu v sedačce monopostu série F2.
Byla příjemná změna podívat se na pozadí F1 zase z jiných úhlů, než jsou ty jezdecké, a hlavně je všechno udělané tak, že i když nám může být jeden z jezdců více sympatický, v rámci úkolů půjdeme výsledky proti sobě. A když jsem při jedné zastávce v boxech v rámci kampaně čekal na to, až se mechanik vysere a uráčí se přinést tu poslední pneumatiku z garáže, musel jsem se smát. Fanoušci totiž ví, že přesně tohle se povedlo Ferrari vyrobit v regulérním závodě. Těch situací je ale v příběhu víc, takže každý si najde něco. Hráči si asi nebudou hromadně kupovat nové formule jenom kvůli pokračování příběhu, ale jistý faktor by to mohl být. Navíc, pokud budou vývojáři dodávat tento obsah ob rok, je to rozumná volba.

Další věcí, co mě potěšila, je nové uživatelské rozhraní hlavního menu. Konečně se zbavilo zbytečné složitosti a vrátilo nám jednoduchost a přehlednost. Navíc není zbytečně pomalé, jako loni. Co se novinek v herním obsahu týče, mimo příběhu je všechno při starém, takže nechybí kariéry za reálný tým, kooperační režim, možnost vytvořit si vlastní tým a ten dovést až na vrchol a online složka napojená na F1 Hub. Opět zamrzí chybějící historické formule nebo alespoň nějaké významné okamžiky historie, ale už se asi budeme muset smířit s tím, že se do hry nevrátí. A závody supersportů jsou pro mě opravdu jenom hodně malou útěchou.
Usednutí do samotného kokpitu se nijakým zásadním způsobem neliší od loňského roku. F1 23 tak nabízí skvělé možnosti nastavení jak pro nováčky, tak pro ostřílené závodníky. Nechybí samozřejmě ani výborná podpora pro celou řadu volantů, s nimiž je zážitek z jízdy jiný než s ovladačem v ruce. Záměrné neříkám lepší, protože záleží hlavně na tréninku, ale to všichni dobře víme.
Kde jsem si všiml nějaké změny, tak to jsou naši soupeři. Oproti loňskému roku mi přijdou více neodbytní a na vyšších obtížnostech nám nedají ani kousek trati zadarmo a občas mě jejich tvrdost až nepříjemně překvapila. To platí pro všechny herní režimy, včetně příběhu. V něm je skok v rámci obtížností asi nejvíc hmatatelný. Všechno se snaží přiblížit živým jezdcům, takže při dostatečně velkém tlaku přichází chyby i v jejich podání. A víc než dříve jsem si také všiml, že pneumatiky mají nemalý vliv na jízdní vlastnosti a výkonnost vozu. Ale je možné, že jsem si toho loni třeba tolik nevšiml.
Po grafické stránce se také nedějí žádné převratné změny. Možná je sem tam o něco lepší a detailnější okolí, což jsem zkoumal zejména při opakovaných záběrech, protože při samotném závodu si člověk ničeho pořádně nevšimne. Ale to je tak všechno a je otázkou, jestli je vůbec nějaké zásadní vylepšení potřeba. Jako jo, formule v grafice Forzy by asi byla velká pecka, ale i v aktuálním stavu hra vypadá moc hezký, a hlavně je její běh krásně plynulý i díky stabilnímu a vysokému počtu FPS.
Za sebe mohu říct, že jsem s letošním ročníkem spokojen, což se vlastně odráží i ve výsledném hodnocení. Může za to hlavně návrat příběhové části, která se zkrátka povedla a kdo má rád střih zmíněného Drive to Survive, užije si jí ještě víc. Ostatní v novém ročníku najdou všechno podobné, jako loni, ale určitě potěší upravená umělá inteligence, jízdní vlastnosti a další drobné změny pod kapotou. Samozřejmostí pak jsou nové tratě a všichni jezdci sérií F1 a F2. Nejvíc mě asi mrzí, že se stále nekoná návrat historických vozů, které bych klidně vyměnil za supersporty. Přeci jenom ve hře F1 bych čekal hlavně formule, než něco jiného. A také se v multiplayeru začíná projevovat vliv EA zavedením většího počtu mikrotransakcí. Zatím to však není nic, co by ovlivňovalo hratelnost, tak snad to tak zůstane i v dalších letech.
Verdikt
Break Point 2 se povedl a skvěle doplňuje klasické herní režimy. Na jednu stranu je jedinou výraznou novinkou letošního roku F1 23, ale na stranu druhou ostatní mechaniky skvěle fungují, takže se není čemu divit, že se vývojáři nepouštějí do jejich kompletního překopání. Přeci jenom proč předělávat něco, co zatím skvěle funguje, když stačí jenom obrušovat hrany. Sám jsem zvědaví, jak dlouho bude tenhle přístup fungovat.Příběhový režim Break Point 2 | Pro někoho málo změn oproti loňsku |
Široké možnosti nastavení | Chybějící historické vozy a události |
Pěkný jízdní model |

RECENZE: Mortal Kombat 1
Značka Mortal Kombat je tu s námi už přes třicet let a za tuto dobu jsme se dočkali celkem 26 titulů, které vycházely na všechny důležité systémy. Samotný počátek najdeme u klasických arkádových automatů, kam Mortal Kombat dorazil v roce 1992. Rok poté došlo k převedení na domácí konzole a díky tomu se rozjela nesmrtelná série sahající až do dnešní doby. Mortal Kombat nebyl první velkou bojovkou a vývojáři z...

Recenze: Ad Infinitum
Až po návštěvě specializovaného odborníka zjistíte, že noční můry, ve kterých vás pronásleduje obří propiska a deformovaná písmena se snaží ukončit vaše bytí, je pouze výsledkem špatného vstupu na základní školu. Usazení vedle Tondy Vomáčky přineslo nekontrolovatelnou ztrátu učebních pomůcek, a to zejména písmenek, která končila všude možně, jen ne v pevných deskách z domova. Takže nikoliv, nejste blázni, jen jste toho parchanta měli majznout přezůvkou po tlamě a teď by se...

RECENZE: The Crew Motorfest
Arkádové závodění má minimálně na platformě Xbox jasného krále, kterým je Forza Horizon. Její zatím poslední 5 díl už sice nebyl tak převratný, jako třeba ten druhý nebo třetí, ale i tak jsou to stále skvělé závody. Konkurence však nespí a nabízí hned dvě další série – Test Drive a The Crew. Zajímavé na tom je, že například Test Drive Unlimited 2 dělalo studio Eden Games, jehož tři původní zakladatelé...

RECENZE: Starfield
Letošní rok už přinesl hráčům spoustu zajímavých titulů, ale největší očekávání patřilo bezesporu novému RPG od společnosti Bethesda Game Studios, pod názvem Starfield. Od prvního představení na veletrhu E3 uběhlo dlouhých pět let a my se konečně můžeme ponořit do prozkoumávání tajuplného vesmíru. Bethesda patří v tomto žánru mezi má nejoblíbenější herní studia a doposud jsem nevynechal jediný jejich titul. Proto není velkým překvapením, že jsem Starfield bedlivě sledoval a...

Recenze: Trine 5: A Clockwork Conspiracy
Když se potkají kouzelník, rytíř a zlodějka, je zaděláno na pořádný mejdan. Magie teče proudem, odvaha poklonkuje nasbíraným úspěchům a jedna kapsa si nemůže být jista, zda zůstane na konci večera plná. Vlastně by z toho byl počátek fajn RPG záležitosti, kde může jeden z úkolů skončit mezidruhovým dobrodružstvím plným citů. Jenže tohle je Trine, což znamená, že hranice mezi dobrem a zlem nemá příliš pevné základy a že setkání hrdinů rozhodně...

RECENZE: Moving Out 2
Kooperativní hry jsou super. Sednete si na gauč vedle sebe, otevřete si pivo, víno, limonádu, zkrátka co máte rádi a pustíte se do hraní. Výběr je v dnešní době opravdu velký, takže není problém spolupracovat nebo si vzájemně škodit. Co se herní náplně týče, můžeme hrát různé adventury – tímto zdravím skvělou vztahovou terapii It Takes Two – nebo postřehovky typu Ovecrcooked.

RECENZE: Stray Gods: The Roleplaying Musical
Hned na úvod se musím k něčemu přiznat: nesnáším muzikály. Ať už jde o divadelní klasiky či moderní pohádky od Disneyho, jakmile se začne zpívat, beru nohy na ramena. Přesto jsem měl během oznámení hry Stray Gods zvláštní pocit, který mě ke hře z nějakého důvodu táhnul, a já měl chuť si ji vyzkoušet. A musím říct, že mě prvotina od Summerfall Studios naprosto okouzlila a změnila můj pohled na...

RECENZE: Under The Waves
Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.