RECENZE: F1 23

Autor: p.a.c.o Publikováno: 30.6.2023, 12:34

Publikováno: 30.6.2023, 12:34

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Další sezóna F1 odstartovala a co se týče boje o titul mistra světa, zatím to na žádné velké drama rozhodně nevypadá. I samotný průběh závodů je zajímavější na dalších pozicích, což platí zejména pro Fernanda Alonsa. Ať už ho máte rádi nebo ne, jeho letošní příběh je opravdu úžasný. Nic lepšího si tvůrci Netflixového seriálu Drive to Survive snad ani nemohli přát.

To samé se vlastně dá říct také o Codemasters, kteří nám pravidelně servírují nový ročník virtuálního zpracování F1. Ten letošní nabízí návrat příběhového režimu Break Point a k tomu přidává obvyklou porci dílčích vylepšení, co se dají v rámci jednoho roku připravit. A jak je vidět, i Codemasters dávají pečlivý pozor na to, co se ve skutečné F1 děje, protože některé okamžiky do hry zapracovali.

Upřímně jsem měl z návratu příběhu velkou radost, protože první díl mě moc bavil. Tím spíš, že ten druhý nesleduje pouze osud Aidena, ale přidává také celou řadu dalších postav, jejichž osudy budeme během hraní ovlivňovat. Konnersport Racing Team je tím týmem, kde budou hlavní aktéři působit. Čeká nás spousta rivality, zvratů a návratů známých postav z prvního dílu, nebo přítomnost ženského elementu v sedačce monopostu série F2.

Byla příjemná změna podívat se na pozadí F1 zase z jiných úhlů, než jsou ty jezdecké, a hlavně je všechno udělané tak, že i když nám může být jeden z jezdců více sympatický, v rámci úkolů půjdeme výsledky proti sobě. A když jsem při jedné zastávce v boxech v rámci kampaně čekal na to, až se mechanik vysere a uráčí se přinést tu poslední pneumatiku z garáže, musel jsem se smát. Fanoušci totiž ví, že přesně tohle se povedlo Ferrari vyrobit v regulérním závodě. Těch situací je ale v příběhu víc, takže každý si najde něco. Hráči si asi nebudou hromadně kupovat nové formule jenom kvůli pokračování příběhu, ale jistý faktor by to mohl být. Navíc, pokud budou vývojáři dodávat tento obsah ob rok, je to rozumná volba.

Další věcí, co mě potěšila, je nové uživatelské rozhraní hlavního menu. Konečně se zbavilo zbytečné složitosti a vrátilo nám jednoduchost a přehlednost. Navíc není zbytečně pomalé, jako loni. Co se novinek v herním obsahu týče, mimo příběhu je všechno při starém, takže nechybí kariéry za reálný tým, kooperační režim, možnost vytvořit si vlastní tým a ten dovést až na vrchol a online složka napojená na F1 Hub. Opět zamrzí chybějící historické formule nebo alespoň nějaké významné okamžiky historie, ale už se asi budeme muset smířit s tím, že se do hry nevrátí. A závody supersportů jsou pro mě opravdu jenom hodně malou útěchou.

Usednutí do samotného kokpitu se nijakým zásadním způsobem neliší od loňského roku. F1 23 tak nabízí skvělé možnosti nastavení jak pro nováčky, tak pro ostřílené závodníky. Nechybí samozřejmě ani výborná podpora pro celou řadu volantů, s nimiž je zážitek z jízdy jiný než s ovladačem v ruce. Záměrné neříkám lepší, protože záleží hlavně na tréninku, ale to všichni dobře víme.

Kde jsem si všiml nějaké změny, tak to jsou naši soupeři. Oproti loňskému roku mi přijdou více neodbytní a na vyšších obtížnostech nám nedají ani kousek trati zadarmo a občas mě jejich tvrdost až nepříjemně překvapila. To platí pro všechny herní režimy, včetně příběhu. V něm je skok v rámci obtížností asi nejvíc hmatatelný. Všechno se snaží přiblížit živým jezdcům, takže při dostatečně velkém tlaku přichází chyby i v jejich podání. A víc než dříve jsem si také všiml, že pneumatiky mají nemalý vliv na jízdní vlastnosti a výkonnost vozu. Ale je možné, že jsem si toho loni třeba tolik nevšiml.

Po grafické stránce se také nedějí žádné převratné změny. Možná je sem tam o něco lepší a detailnější okolí, což jsem zkoumal zejména při opakovaných záběrech, protože při samotném závodu si člověk ničeho pořádně nevšimne. Ale to je tak všechno a je otázkou, jestli je vůbec nějaké zásadní vylepšení potřeba. Jako jo, formule v grafice Forzy by asi byla velká pecka, ale i v aktuálním stavu hra vypadá moc hezký, a hlavně je její běh krásně plynulý i díky stabilnímu a vysokému počtu FPS.

Za sebe mohu říct, že jsem s letošním ročníkem spokojen, což se vlastně odráží i ve výsledném hodnocení. Může za to hlavně návrat příběhové části, která se zkrátka povedla a kdo má rád střih zmíněného Drive to Survive, užije si jí ještě víc. Ostatní v novém ročníku najdou všechno podobné, jako loni, ale určitě potěší upravená umělá inteligence, jízdní vlastnosti a další drobné změny pod kapotou. Samozřejmostí pak jsou nové tratě a všichni jezdci sérií F1 a F2. Nejvíc mě asi mrzí, že se stále nekoná návrat historických vozů, které bych klidně vyměnil za supersporty. Přeci jenom ve hře F1 bych čekal hlavně formule, než něco jiného. A také se v multiplayeru začíná projevovat vliv EA zavedením většího počtu mikrotransakcí. Zatím to však není nic, co by ovlivňovalo hratelnost, tak snad to tak zůstane i v dalších letech.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Break Point 2 se povedl a skvěle doplňuje klasické herní režimy. Na jednu stranu je jedinou výraznou novinkou letošního roku F1 23, ale na stranu druhou ostatní mechaniky skvěle fungují, takže se není čemu divit, že se vývojáři nepouštějí do jejich kompletního překopání. Přeci jenom proč předělávat něco, co zatím skvěle funguje, když stačí jenom obrušovat hrany. Sám jsem zvědaví, jak dlouho bude tenhle přístup fungovat.
Příběhový režim Break Point 2Pro někoho málo změn oproti loňsku
Široké možnosti nastavení Chybějící historické vozy a události
Pěkný jízdní model
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»