RECENZE: Farming Simulator 25

Autor: Lukáš Michal Publikováno: 21.11.2024, 6:30

Publikováno: 21.11.2024, 6:30

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Michal

Lukáš Michal

Je autorem 3481 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk. A proč že si tohle všechno vlastně říkáme? No, protože nový Farming Simulator 25 je tady, a právě některé z výše uvedených problémů musí řešit také virtuální farmáři.

Skoro po třech letech přesně se nám v rukou ocitl další díl této oblíbené série, který před svým uvedením sliboval nespočet novinek a zásadních herních mechanik. Hned v prvním týdnu hra nalákala přes dva milióny farmářů, takže jde o nejlepší start celé série. Ani jsem se nedivil, že hra slavila takový úspěch, protože komunita na ní byla už docela dost natěšená. Za sebe mohu říct, že jsem se nejvíc těšil na pěstování rýže, a hlavně slibovanou deformaci terénu. Začněme ale pěkně popořádku.

Než se vydáme na některou z farem po dědečkovi, je třeba si vybrat obtížnost, jednu ze tří map a startovní výhody / nevýhody. Pro ještě snazší start je možnost navýšit počáteční částku až na milion eur, se kterým se dá udělat hned od začátku velká paráda, kdy nic není problém. V mém případě jsem se vydal na mapu Hutan Pantei, kde se nachází ona zmíněná rýže. Nováčkům v sérii však tento krok nedoporučuji, protože něco jako tutorial je dostupný pouze na první mapě. Zkušení farmáři se však mohou vrhnout do jakékoliv mapy, protože valná většina mechanik je ve výsledku stejná.

Nicméně rýže je za mě fajn nová plodina, a to hned z několika důvodů. Potřebujeme k ní pole s tak akorát množstvím vody, speciální techniku nejen pro sklizeň, ale také pro sázení rýže a hlavně skleníky, pro pěstování sazeniček rýže. Jde tedy o poměrně komplexní soustavu úkolů, které je třeba udělat, než se dostaneme ke kýžené sklizni a zisku s ním spojeným. Mezi další nové lukrativní plodiny patří špenát, který dokonce plodí dvakrát do roka, a hrách. Pokud se všechno povede, dá se na nich vydělat slušný balík. Peníze se hodí vždycky a v posledním díle o to víc.

Každá mapa nabízí několik stavebních projektů k dokončení. Stačí jenom dodat příslušný materiál, ale jak správně tušíte, není to tak snadné. Tím důvodem je poměrně velké množství nejrůznějších materiálů, které je třeba na stavbu přivézt. Na mapě Riverbend Springs můžeme postavit dílnu na výrobu kočárů, asijská mapa Hutan Pantei přináší hodně velkou výzvu, kterou je stavba chrámu a na „polské“ mapě Zielonka bude třeba opravit továrnu na výrobu klavírů. Co se samotných map týče, podle mě jsou pěkně zpracované, nabízejí zajímavá místa, jako třeba funkční přívoz v Riverbend Springs nebo úzké jednosměrné uličky v Hutan Pantei, kam se člověk s opravdu velkou technikou jenom těžko vejde.

Oproti minulému dílu se vyplatí vyrazit na průzkum města, protože jak vás upozorní děda Walter, je možné potkat další obyvatele, kteří nově fungují jako NPC a je tak možné si s nimi popovídat. Mimo jejich zemědělských příběhů si u nich můžeme vyzvednout nějaké úkoly nebo se s nimi poradit ohledně pěstování specifických plodin nebo chovu zvířat. Jde tak o příjemnou drobnost, díky níž nejsou ostatní místa tak úplně mrtvá.

A když už jsem nakousl ta zvířata, je tu další novinka spojená právě s nimi. Máme tu nové druhy zvířat, jako třeba vodní buvol, ale hlavně možnost chovat mláďata. Těmi mohou být třeba telata, jehňata nebo selata. Nové přírůstky do našich chovů potřebují speciální péči, aby hezky prospívaly a my starání se o ně dokázali přetavit v další zisk. Mějte také na paměti, že dobytek na pastvách je nově schopný konzumovat trávu, která tam roste. Mohlo by se zdát, že díky tomu máme o starost méně, ale to platí jenom částečně. Chov zvířat díky uvedenému působí zase o něco více uvěřitelněji, a to jenom dobře.

No a teď už hurá na tu hlavní novinku, kterou je deformace terénu. Těžko se však hledají slova, jak ji popsat. Deformace sice ve hře je, ale jestli se někdo těšil, že se dočkáme podobného zážitku, jako nabízí Mudrunner nebo Snowrunner, bude zklamán. Na polích naše technika stopy zanechá, dokonce když jsem jel vícekrát jednou stopou, přišly mi koleje o něco hlubší než při prvním průjezdu. Nefunguje to však vždycky. Nejlepší koleje a stopy se dělají na zoraném poli. Pokud jsem jezdil po právě sklizeném nebo jsem obracel suchou trávu, stopy na povrchu byly minimální. Místy se tedy jedná o pokrok dobrým směrem a do budoucna se s ním dá pracovat, ale aktuálně je vliv tohoto prvku přinejmenším diskutabilní.

Oproti tomu novinka spojená se spotřebním materiálem už má o dost zajímavější vliv. Nejlépe je to vidět u balíkování. Nově totiž musíme do našeho balíkovače doplňovat vázací lana, jinak žádný balík, ať už kulatý nebo hranatý zkrátka neuděláme. To samé pak platí v případě, kdy chceme vyrobený balík zabalit do fólie. I ty je třeba zvlášť kupovat a doplňovat do baliček. Může se to jevit jako drobnost a je to další dílek do simulátorové skládačky.

Pro jistotu jsem si přečetl recenzi na poslední díl a co se týče jízdního modelu, zůstalo všechno při starém. Traktory, kombajny a další technika opět na silnicích nemají žádnou váhu, takže jízdní model beze změny, což je docela škoda. Navíc jsem měl pocit, že snad oproti posledně jsou všechna vozidla ještě o něco lehčí, ale to se mi mohlo jenom zdát. A úplně stejně jako jízdní model bych mohl zkopírovat také odstavec o grafice. Doskakování okolních textur je snad ještě o něco otravnější, města také nejsou, kdo ví jak živá a jediné, co to všechno zachraňuje, jsou precizní modely veškeré techniky. Na všechny ty kombajny, traktory, kamiony, přívěsy, nakladače a ostatní kusy je opravdu radost pohledět a někdy je míra detailů až překvapující.

Celkový dojem pak také notně vylepšuje nový systém práce se světlem a stíny, díky němuž se dají naaranžovat skoro až dechberoucí kompozice. Co se mi hodně líbilo je počasí. Nemám teď na mysli déšť, sníh a další standardní věci, ale extrémní počasí. Podařilo se mi „užít“ si jedno tornádo, které se prohnalo přes moje pole a okolní lesy, kde udělalo solidní paseku. Samozřejmě úrodu jsou pak musel zaorat, protože všechno bylo v trapu, ale i to se zkrátka může stát, jak jsme si ostatně řekli v úvodu.

Nový Farming Simulátor tak doručil spoustu zajímavých novinek, byť zejména deformace terénu zůstala tak někde na půl cesty. Ostatní přidané novinky ze hry dělají o další fous uvěřitelnější simulátor, nové plodiny přinesly zajímavé podmínky a také možnost vydělat si pěkné sumy. Peníze však neleží už jenom na polích nebo ve stájích, ale také v lesích, kde se dají kácením stromů a jejich následným zpracováním vydělat nejen pěkné peníze, ale také stavět zajímavé stavby nebo věci po vzoru Snowrunneru. Škoda, že deformace terénu nevypadá více podobně. Co letos opět pomáhá je česká lokalizace formou titulků, které se hodí ještě více při zmíněných rozhovorech s NPC postavami.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

I přes jisté nedostatky se mi nový díl líbí a už teď vím, že pokud budu chtít prozkoumat všechno na sto procent, budu muset nejen své farmě, ale i ostatním lidem a okolí věnovat desítky nebo stovky hodin. Obsahu je tu zase hromada a hra nám dává dostatek prostoru k tomu, aby se každý mohl věnovat právě té činnosti, která ho nejvíc baví. Nechybí samozřejmě ani možnost koordinovaného budování, k čemuž můžete využít třeba i náš komunitní server.
06. 12. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle

Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?

»
03. 12. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024

Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...

»
30. 11. 2024 • Jakub Michálek0

RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut

Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?

»
28. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Dragon Age: The Veilguard

Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.

»
10. 11. 2024 • japo0

Recenze: Squirrel with a Gun

Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...

»
08. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Life is Strange: Double Exposure

Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...

»
04. 11. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: Unknown 9: Awakening

Mysteriózní výprava za neznámem a prastarou společností neznámých.

»
31. 10. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Call of Duty Black Ops 6

Letošní díl nekonečné série Call of Duty je celou řadou hráčů očekáván hned z několika důvodů. Může to být třeba tím, že vývoj Black Ops 6 byl na poměry značky až nečekaně dlouhý, protože trval čtyři roky. Vývojáři tak měli spoustu času náležitě zapracovat na všech aspektech a napravit poněkud pošramocenou pověst po nepříliš vydařeném Modern Warfare III. Hráči na Xboxu pak mají ještě jeden důvod k radosti, obzvlášť, pokud si...

»