RECENZE: FIFA 15 pro Xbox One

Autor: Lindy Publikováno: 25.9.2014, 14:36

Publikováno: 25.9.2014, 14:36

Máme před sebou nový ročník série FIFA s pořadovým číslem 15! Nazujte si kopačky, přečtěte následující řádky a připravte své blízké na svoji nepřítomnost. Vaše osobnost míří do fotbalového virtuálního světa!

S příchodem konzole Xbox One se opět posunují hranice možností o něco dále, a tak jsme se hodně těšili na FIFU 15, jelikož ta si křest na Xboxu One odbyla předělávkou FIFA 14 a teprve 15 nám měla ukázat hru, která byla primárně dělaná na konzole nové generace. Jestli se to povedlo, to vám prozradí následující řádky.

Nabídka hry
Asi nebudete moc překvapeni za základní nabídky. Sice jsme si letos už jeden šok připravili s NHL 15, ale podobná epizodka se nekoná. Ve FIFA 15 najdete všechno na svém místě a můžete se těšit na stěžejní režimy, jako je FIFA Ultimate Team (dále už jenom FUT), klubové ligy, sezóny, turnaje a tutoriály, a to vše jak v online, tak offline režimu. Je tedy úplně jedno, jestli si chcete FIFU 15 vychutnávat sami nebo s kamarády, nic vás omezovat nebude.

fifa15-nabidka-xboxone

Grafický kabátek
Skvělé módy pak doplní výtečná grafika, která se zase posunula o kousek dál a váš požitek bude o poznání lepší, než u předchozí verze. Zejména mě zaujalo zpracování hřiště (tráva) a pak počasí, které vás opravdu přesvědčí, že prší a je prostě hnusně, a na tom podmáčeném trávníku jde všechno mnohem hůře :-).
Před vydáním hry jste samozřejmě masírování, jak se povedlo zlepšit grafiku, fanoušky a stadiony, ale tyhle zákoutí hry moc často nevidíte, takže je to super, ale k hernímu požitku to úplně nepotřebuji.

Co se ovšem posunulo mílovými kroky, jsou animace hráčů a herních situací. Je krásné vidět, jak hráči padají, vyhýbají se nebo hrají do těla. Různorodost pohybů mě doslova nadchnula, a to i přes fakt, že se někde něco prolne a nevypadá to na 100%, ale dojem z těchto věcí budete mít úžasný, aspoň já měl.

Hratelnost
Pomalu se dostáváme ke stěžejní části hry, a to samotné hratelnosti. Pokud jste hráli FIFA 14 na Xboxu One, bude pro vás posun velký, pokud jste hráli na Xboxu 360, tak obrovský a pokud jste FIFU ještě nehráli, tak děláte něco špatně :-).

Celkově se hra trošku mění na tika-taka. Samozřejmě se dá hrát i pomocí nákopů a rychlých přechodů, ale opravdu velký prostor dostávají kombinace a krásné narážečky. Někdy je toho až moc a trošku to připomíná NHL 15 a nahrávky na volej (zejména v multiplayeru), ale pokud máte dobré spoluhráče/soupeře, je to vylepšení správným směrem.

Nejvíce vás určitě překvapí rychlost hry, která se oproti FIFA 14 hodně změnila. V nastavení sice můžete ubrat, ale pro online hraní v hodnocených zápasech ne, takže uvidíme, jaké reakce budou po delším hraní a jestli to EA SPORTS ještě nějakou aktualizací nedoladí, jelikož hlavně v začátku je to jedno z mála míst, kde budete prskat :-). Po hodinách hry si už ovšem na rychlost FIFA 14 nevzpomenete a rychlost uvítáte (třeba jako já).
Pokud se podívám na jednotlivé části hřiště, tak brankáři zažili opravdový posun. Mnohem více zákroků, úžasné pohyby a někdy i zákroky, jenom ty centry na zadní tyč jsou pořád takové neodladěné.
Obránci mě potěšili asi nejvíc. Nemusíte už mít jenom nejrychlejší hráče, abyste něco ubránili. Díky velkému důrazu na atributy je nyní silný bek s velkou defensí opravdu muž na svém místě. Proto už se nemusíte bát dávat do sestavy hráče s rychlostí 50.
Záloha je trošku „chytřejší“ a lépe si nabíhá do prostorů. U záložníků pak využijete i nové kličky, které v kombinaci s narážečkami jsou smrtícím nástrojem pro vytvoření brankové příležitosti nebo vyšachování obrany.
Útok potěší zejména kontrolou míče, narážečkami a kvalitní střelbou z dálky. Hodně bych řekl, že se zlepšila i chuť do zakončení, takže náběhy na hlavičku vypadají mnohem lépe.

Záběry a obrázky od XKO TV a Dandyho:-)

Novinky z mého pohledu
Teď bych asi vypíchl, a možná i zopakoval, hlavní novinky v hratelnosti, které mi uvízly v hlavě. Mnohem lepší kontrola míče, velmi zlepšená hra v obraně, velký dopad na atributy hráčů. Rozšířené možnosti při zahrávání standardek s možností přesně cílit nebo vylepšené rozehrávání gólmanem, kdy můžete obránce poslat dopředu a vystavit tak soupeřovi útočníky do ofsajdu, pokud vám výkop hned vrátí na vaši půlku. Poměrně výrazně se ztížilo zahrávání penalt a brankáři je lépe chytají (pokryjí více prostoru).

Od hratelnosti přeskočím k jednotlivým režimům a ty zajímavé si trošku proberu.

FIFA Ultimate Team – FUT
Jeden z největších taháků pro hráče, na peníze a čas :-). Nicméně zábava je to skvělá, kromě úvodních zápasů, kdy doslova trpíte s neodladěnou sestavou. Pro úplné nováčky prozradím, že se jedná o režim, kdy si celý tým spravujete, obchodujete a nastavujete. Je to obdoba sezóny, ale s mnohem větším důrazem na váš přístup a sbíráním příslušných karet. Můžete si tak postavit tým snů!
Pro ty znalejší vyzvednu hlavně novinky a zajímavosti. Pokud jste hráli předchozí ročníky můžete se hned v úvodu těšit na věrnostní dárečky. Jako velká novinka jsou hráči na zapůjčení, které můžete získat v rámci denních odměn (padnul mě Messi) nebo si je odemknout za vámi dosažené úrovně a příslušnou hodnotu. Zejména v začátcích je tohle hodně velký dárek.
Další novinkou je upuštění v souhře od vázanosti na rozestavení daného hráče, což potěší, jelikož to bylo otravné a pouze vytahávání peněz nebo kreditu na předražené kartičky. Nicméně číselná hodnota je stále na kartičce, takže při nákupu dejte pozor.
Hratelnost ve FUT hodně ovlivní i úroveň zranění, která je opravdu vysoká a skoro v každém zápase se vám zraní hráč, takže pokud jste nestřídali, tak budete. Samozřejmě po zápase můžete využít kartiček na uzdravení nebo v případě silné lavičky nechat odpočívat.
FUT vám nabídne jak hraní online, tak offline. Pro mě osobně je i souboj s přáteli v lize s FUT týmy. Je to velká hecovačka, takže zábava na celý rok je právě zde!
Na závěr o FUT bych ještě vypíchnul skvělou webovou aplikaci, díky ní se skvěle orientujete na trhu i v nastavení vašeho týmu.

Týmová hra
Ideální možnost pro vyžití přátel nebo partičky lidí, kteří si na začátku hry vytvoří svého profíka a toho budou neustále zlepšovat. Za odehrané zápasy získáváte zkušenosti a postupně si ze svého hráče tvoříte celebritu. Kromě toho jde o týmovou hru, takže v jednom týmu vidíte pobíhat své kamarády a rozhodně vás to bude nutit být lepší než oni. Největší pranice je vždy o útočníky, ale v týmu vás může být až 11, takže si vyberete každý i v případě VELKÉ party lidí.
Svého borce pak můžete ještě vylepšovat díky vaší úrovni v celé hře a získat tak skvělé odměny a bonus pro vaše atributy.
Jenom připomenu, že do hry si při tvorbě hráče můžete nahrát svůj obličej, tak to rozhodně vyzkoušejte.

fifa15-beapro-xboxone

Offline hra
Jsou i tací hráči, co hrají offline. Osobně to používám pouze pro trénink, ale v posledních letech už i zde odehraní velmi málo, nejvíce pro potřeby recenze. Těšit se můžete na plnohodnotné sezóny, které si můžete okořenit vaší volbou, jestli vstoupíte do hry jako kouč nebo hráč. Čekat na vás bude dohadování smluv, výměny, sledování financí a úkolů od klubu.

Match Day Live
Buďte stále v obraze, i takto bych mohl nazvat prostor pro výzvy. Jedná se o pohled do skutečného fotbalového světa, kde si přečtete ty nejzajímavější novinky ze světa fotbalu, můžete si zahrát zápasy, které se budou hrát v nebližší době a podpořit tak svůj tým. Vše je pak doplněno o statistiky a to už musí uspokojit naprosto každého.

fifa15-match-xboxone

Doprovod a zázemí
Celá hra je plně licencovaná, takže budete „stále ve hře“. Aktuální trejdy a zranění jsou samozřejmostí. Hru pak doprovází výtečný soundtrack a vůbec hudební kulisa je prostě skvělá. Snad jediná výtka ke zvukům, při určitých příležitostech. Rána do břevna mě vždy rozesměje, jelikož to je zvuk, jako když kopnete míč do hromady železa, ale to už jsou fakt jenom drobnosti.

Nastavení hry
Kromě všeho nabízí FIFA 15 a velké množství nastavení a to od samotné hry, kdy si děláte kamery a podobné věci, ale hlavně herní nastavení a asistenty, což je pro vaši hru naprosto zásadní. Možná jste to ještě ani nezkoušeli, ale zkuste si vypnout pomocníky a odehrát zápas. Někdy si myslím, že takhle by hra měla být obtížná hned v základu a rozhodně pro „ranked“ hodnocené zápasy hru ztížit, jelikož ty milimetrové pasy a kličky i s největším nekopou, jsou zarážející. Jenom testovat doporučuji proti přátelům, kteří to taky zkoušejí, jinak jsou vaše šance na bodu mrazu.

EA Access
EA představila tuto apku a my jsme vám o ní v detailu psali zde, dneska už jenom připomenu jednu z jejích zajímavých výhod a to i slevu na dodatečný obsah, jako jsou třeba body FIFA Points, takže slevu 10% určitě zvažte!

Trénink je potřeba
Série FIFA má skvěle zvládnutý i systém tréninků, kdy vám i v načítacích obrazovkách nabízí dovednostní soutěže, kromě toho vás ještě motivuje srovnáním s vašimi kamarády. Často se pak přistihnete, že místo tlačítka hrát zápas neustále opakujete daný trénink, než kamaráda překonáte. Tenhle motivační trénink se opravdu povedl.

Na úplný konec jsem si nechal ty opravdu smutnější věci a rád bych je zde shrnul, jelikož to je problém, hlavně hráčů z naší země. Ve verzi pro Xbox One se totiž nedočkáme české lokalizace, což určitě zamrzí, zatímco pro Xbox 360 je lokalizace kompletní.
Druhou a ještě horší je absence naší domácí soutěže. Moc mě mrzí, že fotbalový svaz nedokáže zařídit/zaplatit, aby se zviditelnil po celém světě v jedné z nejlepších her na světě vůbec. Kolik ten svaz vydá peněz za reklamu a propagaci, a tady se nabízejí hráči z Česka lidem z celého světa a možná se naši zamrzlí činovníci budou divit, ale tuhle hru hrají i manažeři klubů a samotní hráči. Je opravdu ostudou NÁS ne EA SPORTS, že tam nejsme!

EA se v té doprovodné atmosféře snaží vždy nabídnout něco, co chytne a oslavy branek sem rozhodně patří. Sice to nemá vliv na hratelnost, ale je to skvělé uvolnění a radost, když se vám povede krásná branka a ještě to můžete po svém oslavit.

Vaši oslavu pak doplní úžasná atmosféra na stadiónech a chorály fanoušků.

9

Pomalu ale jistě se blížíme ke konci recenze a je na čase to nějak zabalit. FIFA 15 nabídne opět pro většinu fanoušků rok plnohodnotné zábavy v krásném zpracování a pravidelnými aktualizacemi. Konkurence nespí a po otestování dema PES 2015 můžu říct, že si to určitě vyzkoušejte, ale na FIFU to podle mě nemá. Opět máme před sebou nejlepší fotbal, který zaznamenal v daném roce asi největší posun a hratelnost je diametrálně odlišná od verze 14, což už pár let nebylo. Užijte si to a snad se uvidíme i na trávníku!
HratelnostObčas bug v AI
Multiplayer
Nekonečná zábava