Recenze: Football Manager 2021 Xbox Edition

Autor: lindros88cze Publikováno: 22.12.2020, 15:47

Publikováno: 22.12.2020, 15:47

Je autorem 122 článků

Reálný fotbal nám letos trošku drhne, ale to nijak nebrání abychom přivítali nový díl oblíbené manažerské série Fotbal Manager 2021. Vyzkoušel jsem na Xbox Series X.

Co Čech to odborník na všechno a ve fotbale to platí dvojnásobně. Od piva, gauče nebo nejčastěji z mobilu jsme schopni zkritizovat jakýkoliv výkon v reálném fotbale, a právě toho už několik let využívá společnost Sports Interactive, která nám umožní se vžít do role fotbalového kouče.

Letos na Xbox dorazila speciální verze s označením Fotbal Manager 2021 „XBOX Edition“, která je vlastně PC verze s označením „Touch“, tedy zjednodušená verze, kde se věnujete hlavně trenérskému úsilí, ale o ostatní klubové záležitosti, jako jo management, scouting a tvorba stadionu se stará ideálně hra. Několik pravomocí vám zůstane a ty můžete dle libosti využívat. Samotné zjednodušení nemusí být bráno ani jako problém nebo mínus, jelikož hodně hráčů to i v plné hře nechává na AI. Tato verze je tedy svižnější a může zaujmout širší skupinu lidí, jelikož i přes zjednodušení se hra vnitřně chová jako plnohodnotná, pouze vám zmizí několik mezikroků.

Další a vlastně asi tou nejzásadnější rozdílností je ovládání. Aby šla hra „pohodlně“ ovládat, tak vám autoři připravili hned dvě možnosti, a to buď ovládání s pomocí kříže, nebo si vyvoláte kurzor a tím jezdíte po obrazovce a ovládáte podobně jako myší. Bohužel obě verze jsou fakt špatné a pokud chcete od hry trošku více než odklikávání hlavních obrazovek, tak nastává doslova peklo. První verze je naprosto chaotická a defacto jsem se nikdy neproklikal do místa, co jsem potřeboval, dal jsem tomu asi dvě hodiny, ale opravdu to nešlo!
Druhá verze s kurzorem je při maximálním sebezapření hratelná, ale kurzor se pohybuje tak pomalu, že u toho usnete. Snažil jsem se to hodně odladit bohužel všechny snahy končili naprostou frustrací. Hra vám umožnuje pokračovat v uložené pozici z Xboxu i na PC, tak jsem to zkusil. Ta pohodlnost v ovládání okamžitě naskočila a hra byla mnohem zábavnější. Proto jsem nelenil a zkusil možnost zapojení myši do Xboxu, bohužel se mi to nepovedlo rozchodit, ale nevylučuji, že to jde.

Dalším problém, který ovšem provází všechny verze hry jsou licence, které jsou kořením autentičnosti. Ve hře najdete skutečné hráče a týmy, ale zapomeňte na fotky a znaky. Tento problém jde u PC verze částečně ošetřit díky uživatelským vylepšením, ale do Xboxové verze to prostě nedostanete.
Jsem v poločase a zatím to nevypadá moc dobře, ale jako správný manažer si pěkně zařvu o poločase a v druhé pulce se pokusím překvapit.

Grafické zpracování je přesně série Fotbal Manager, pro hodně lidí shluk čísel a tabulek. Vy se budete snažit dělat odborníka, že všemu rozumíte a všechna čísla a souvislosti chápete. Hra vám toho dovolí hodně a postupem času vás do hry i přes krkolomné ovládání dokáže vtáhnout. Uděláte první výměny, začnete se sžívat s hráči a začnete se šťourat ve strategiích. Nyní hra dostane aspoň po stránce hratelnosti ten pravý šmrnc a určitě se přistihnete ve fázi, ještě jeden zápas a už to vypínám. Zde bych zdůraznil, že slovo zjednodušená verze, neznamená, že hra je snadná nebo vám nenabídne unikátní pohled do zákulisí fotbalu. Ve hře si budete pilovat svoji osobnost, můžete trénovat týmy z celého světa, budete kupovat ty nejlepší hráče a sledovat vývoj mladíků. Zjednodušení je hlavně s ohledem na ovládání, abyste nemuseli tolikrát klikat, proto scouting nebudete nastavovat v pěti tabulkách, ale pouze ve dvou, nebo při zápase na hráče můžete pořvávat pouze polovinou příkazů, které mají vliv na jeho výkon na hřišti.

Samotnou grafiku tabulek asi hodnotit nebudu 😊, ale grafický náhled zápasu je velmi pěkný a nejednou si na hráče zařvete. V této fázi hry si budete hru užívat, na testované konzoli Xbox Series X vše běželo naprosto parádně v 4K rozlišení, což sice u téhle hry moc neoceníte, ale zjištění je to příjemné. Co ovšem oceníte je rychlost načítání a simulace ostatních soutěží. Pokud chcete využívat cross-play s PC můžete zapnout plnou simulaci, až pro pět lig a pokud hrajete jenom na Series X, tak i deset soutěží. Pokud jste někdy hráli FM na PC, tak víte, že deset lig už vyžaduje poměrně nadupanou mašinu a Series X si s tím pohrává s prsten v nose. Pro nováčky asi doplním, že označení „plně ovládaná soutěž“ znamená, že v ní můžete trénovat a všechno se v nich odvíjí s mnohem větším důrazem na realističnost.

Pokud máte podobně smýšlejícího kamaráda, tak vám nic nebrání se pustit do kontroly více týmů a pořádně se poprat o titul, dle oficiálních zpráv to jde až pro 32 kámošů, u nás jsme to vyzkoušeli ve třech a byla to asi ta nejlepší třešnička na dortu.

Možná budete váhat nad pořízením, je škoda, že hra není zatím v Xbox Game Passu, kde byla předešlá verze FM 20. I tak oficiální cena na Xbox Store 999.- dává slušné zamyšlení pro fotbalové nadšence.
V galerii najdete několik fotek od Dandyho s kterým jsem hru testoval a jeho začátek Sparťanské série.

6

Slovo zjednodušená verze platí jenom pro Hardcore manažery, jelikož i ve zjednodušené formě se jedná o velmi komplexní složitý simulátor, který asi nemá konkurenci. Naopak zjednodušení je to ve smyslu odpoutání od naprostého hardcoru a přiblížení a zlidštění pro širší hráčské publikum, takže bych to vnímal spíše jako pozitivní věc, která je dobrá pro Xbox hráče. Co ovšem nejde pozitivně přejít je ovládání, na to si fakt musíte zvykat a i po 12 hodinách hráních se stále uklikávám. S ohledem na velké množství textů nepotěší ani rozhodnutí vývojáře, že čeština už druhým rokem v sérii FM není. Máte před sebou unikátní a nejlepší simulátor fotbalového manažera, pouze to ovládání stojí za … pokutový kop. Šílenci do fotbalu si klidně dva bodíky můžou přidat, nic lepšího neexistuje.
25. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Thrustmaster T.Flight Hotas One

Gamepad jako univerzální ovladač všech her je nedílnou součástí herní konzole. A to už od dob, kdy připomínal spíš dálkové ovládání a značka Xbox byla hudbou budoucnosti. Ale nutně to neznamená, že není k mání lepší varianta, která vaši oblíbenou hru prodá v úplně jiném světle. V reálnějším a možná i pohodlnějším, čímž se okamžitě dostávám především k simulátorům. A rozhodně není náhodou, že v době vydání Microsoft Flight Simulatoru pro konzole Xbox Series X/S...

»
22. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: GreedFall – Gold Edition

Pokud mají rozšíření někde smysl, je to rozhodně v žánru RPG. Tituly dělající z nás hrdiny, jejichž velikosti se nikdy nebudeme rovnat, jsou živnou půdou příběhů a neotřelých dobrodružství. Ostatně takový Zaklínač by mohl vyprávět, jak se dá základní hra natáhnou pořádnými přídavky. GreedFall studia Spiders se sice nemůže rovnat s polskou trilogií, ale před pár lety překvapil zajímavým příběhem, neprobádaným prostředím a vlastní verzí kolonizace.

»
21. 07. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 2021

Velkou novinkou letošního roku byla koupě závodních matadorů z Codemasters, které pod svá křídla pojala neméně známá společnost Electronic Arts. Codemasters se pečlivě starají o několik závodních her, kdy jednou z nejpovedenějších značek jsou jistě licencované závody Formule 1. Ty nám přináší rok co rok a my jsme zatím vždy byli s dosavadním pokrokem spokojeni. Nový ročník F1 2021 je ale první, který vychází pod hlavičkou EA, takže se jistě mnohým hráčům vkrádají...

»
29. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: HyperX ChargePlay Duo

Ačkoli se tomu nechce věřit, baterie tu jsou s námi už nějaké to století. A vzhledem k tomu, že je do nich soustředěna budoucnost nejen automobilového průmyslu, nejspíš nám ještě dlouhou dobu sloužit budou. Jde totiž o nejúčinnější zdroj mobilní energie, který se dokáže přizpůsobit použití a umožňuje relativně rychlé opětovné dobití. No, a právě ta poslední výhoda článků je v případě základního balení xboxových ovladačů trochu mimo.

»
18. 06. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Chivalry 2

V nablýskané zbroji za srdcem krásné princezny, nehynoucí slávou v básních a půlkou království. Tak nějak idylicky jsem si vždycky představoval život ve středověku. Jak mi ukázalo Kingdom Come, tak úplně skvělé to nebylo, jelikož všechny zužovali nějaké patálie. Tím spíš, když se člověk, coby pěšák, dostal do nějaké hromadné bitvy. V herním průmyslu se pak najdou firmy specializující své hry právě na tuto soubojovou část.

»
15. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Song of Horror

Pojetí hororového žánru za časů mistra Alana Edgara Poea a za časů Alfreda Hitchcocka se diametrálně lišilo. Oba pánové si potrpěli na poctivé budování atmosféry, na vykreslení postav a na závěr, který vlastně ani nemusel být závěrem. Přesto kinematografie dala druhému jmenovanému výhodu audiovizuální prezentace, kdy kombinace dobře sladěného příběhu, brilantní kompozice obrazu a hudebního doprovodu, předčí i ten nejlepší tištěný text. Dnešní doba děsivý žánr dost zrychlila, zjednodušila a...

»
08. 06. 2021 • japo0

Recenze: Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Pokračování sniperské hry Ghost Warrior Contracts od polských City Interactive je tu. City Interactive se sniperským hrám věnuje už od roku 2008, dosud ovšem s rozporuplným úspěchem. Jejich sérii Ghost Warrior se přeci jen daří o trošku hůře,  než například poslednímu dílu Sniper Elite 4, který byl hodnocen jako velmi nadprůměrný. Pro mě vždy byly jejich hry spíše na úrovni „guilty pleasure“, což by se dalo do češtiny asi volně...

»
08. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Necromunda: Hired Gun

Mohl bych tu začít tahat triko, jak je Warhammer 40 000 neustále zpracováván do sotva průměrných her. Jenže s ohledem na jeho velikost bych toho musel znát mnohem víc než jen rozložení frakcí, hrubý obrys dějových pozadí a fakt, že jde o univerzum, které je mohutně adaptováno do knih, filmů a samozřejmě her. A není třeba hlubokých znalostí, abych si všiml pravidelné roční ofenzívy titulů, kterým propůjčuje licence Games Workshop. A přestože...

»