RECENZE: Game of Thrones: A Telltale Games Series

Autor: Josef Brožek Publikováno: 2.12.2014, 21:05

Publikováno: 2.12.2014, 21:05

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Walking Dead a Game of Thrones jsou jedny z nejoblíbenějších seriálů v Americe a v Evropě. My je máme rádi moc, Walking Dead se svojí hry dočkalo a Game of Thrones s větší pomocí HBO konečně pořádné taky. Jenže oproti Walking Dead není hrou pro každého. Vlastně pouze a jen pro znalce a fanoušky seriálu. Kdo neví, co je zač Tyrion Lennister a jak vypadá, ať si shlédne všechny čtyři série GoT nebo ať jde pro jiné zboží do jiného krámu. Nejenže byste vůbec neměli ponětí „vo co tady go“, ale také by vás hra s velkou pravděpodobností nezajímala a nebavila.

Game of Thrones sice pojednává o úplně neznámém rodu s úplně neznámým hrdinou, BACHA SPOILER ale zároveň rozšiřuje příběh ohledně událostí po smrti Robba Starka, kde právě náš příběh začne. Berte nás opravdu vážně, během dialogů je spoustu zmíněných míst, opatství, rodů, hlášek i jmen, které vám v případě neznalosti nebudou nic říkat a k tomu vám ještě pěkně zamotají škebli.

Valar Morghulis, vyšší valyrijštinou „všichni muži musí zemřít“, objeví se vám při každé smrti a živě při první etapě hry. Tábořiště rodu, ke kterému patříte, Forresters brutálně zmasakrují muži Balona Greyjoye, protože sympatizujete se Starky, přesněji jako jejich vazalové. V průběhu epizod autoři slibují, že si zahrajeme za jiné postavy než jen za farmáře, poskoka, Lorda Forresta, jež před smrtí pověřil právě jeho veledůležitým úkolem. Nejsme si však úplně jistí nápadem s průběžnou změnou hratelné postavy. Mohla by tak odpadnout ona svázanost a vtáhnutí do děje očima hlavního charakteru tzn., že nedostanete dostatečný prostor se s postavičkou sblížit, čímž se může stát méně osobitější.

Když už tu mluvíme o osobitosti, docela nás mrzelo, jaký grafický oblek Game of Thrones nahodili. Přece jen je to hra vážnější a nevychází z žádného komiksu, nýbrž několika dílné sérii pěti set stránkových knih, jež se mimochodem jmenují zcela jinak, a to „Píseň z ledu a ohně“, a proto nám nepřišlo nejvhodnější zvolit rádoby komiksový grafický háv. Vývojáři se sice snažili audiovizuál zvážnit odstraněním zvýrazňujících linek, leč se ukázalo, jak bez toho vlastně nesympaticky, uměle a možná až zastarale hra v enginu Telltale Tool vypadá, a proto nám nějakou dobu trvalo, než jsme ji „vážně“ brát začali.

2746777-tyrion

Asi se nenajde nikdo, kdo by neznal hry od Telltale a jejich recept na hry. Jakékoliv rozhodnutí, co ve hře padne, určuje děj, to bez debat. Autoři se však vrátili do starých kolejí a opět mají rozhodnutí smysl oproti druhé sérii Walking Dead. Zde stojíte před obrovskými dilematy, za něž si poté vybíráte krutou daň, která vám dá sežrat to, co jste si zaseli. I Game of Thrones čas od času proběhnou vypečené quicktime eventy, kdy pohnete páčkou či zmáčknete tlačítko, přesně tak jak se na obrazovce ukazuje. Vývojáři nejspíš chtěli dokázat, že nikdo z nich není žádná sketa, a tak svůj arzenál pohybů lehce rozšířili, byť nijak razantně, ale rozšířili. Mimochodem doporučujeme se pozorně dívat, co po vás hra chce. Návod není a my si tak až po patnácti minutách a smrtí teprve všili, že k tomu, že musíme hýbat páčkou, ještě navíc je třeba zmáčknout trigger.

Celkově s čistým svědomím tvrdíme, že na Hře o Trůny je spolupráce HBO znát. Nemáme na mysli dohození herců, kteří postavám dodali ten samý hlas, jaký prezentuje postavy i v seriálu. Mluvíme tu teď o celkové atmosféře a celkovém dojmu na nás. Není sice tak brutální jako místy bývá v telce, ale působí profesionálněji, propracovaněji a hlavně provázaněji, kdežto takový Walking Dead má s dějovou linií seriálu společného jen máloco. Je teda pravda, že s mimikou a pohyby se autoři moc nemazali a působí dost uměle, na což si nezvykneme, leč nutno říci, že celkový dojem nám to ani moc nekazilo. Možná taky díky srdce pumpujícímu intru známého z každého televizního dílu, kvůli kterému jsme se hned na začátku roztekli na pohovce.

game-of-thrones-a-telltale-games-series-25140

Byť autoři mohli pokazit úplně všechno a všechny nás dle očekávání zklamat, dali si mezi víčka zlomené klacíčky od zápalek a seděli u vývoje, dokud nebyli oni, tedy spíš Home Box Office spokojen. Povedlo se, překvapili nás, a to navíc ještě tento rok. Oznámení herního zpracování Game of Thrones přišlo z čista jasna stejně tak jako úspěch. Na závěr se od nás sluší drobné upozornění, že pokud patříte mezi díváky sledující „seroš“ s českým dabingem, „nečekaně“ nastane drobná neshoda ve jménech rodů a oblastí, stejně tak titulů a tak dále. My ale tak nějak počítáme s tím, že patříte mezi diváky sledující v angličtině nebo alespoň s dnes už průměrnou angličtinou v hlavě, jinak si nemáte šanci epizodickou adventuru od Telltale užít naplno. A jestliže Hry o trůny neznáte v jazyce žádném, tedy vůbec, tak to jste tu naprosto špatně…

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Když budeme počítat GoT od Telltale za deset bodů jako perfektní záležitost, díky skvělému scénáři, plus znovuobnovenou zašlou hratelnost autorů, odečteme mu bod za animaci a nepříliš vhodně provedené grafické zpracování, od čehož navíc odečteme ještě jeden bod za přístupnost pouze fanouškům a znalcům seriálu vysílané stanicí HBO, vyjde nám bodů osm. A přesně takové je i naše výsledné hodnocení. D.Ě.K.U.J.E.M.E. Telltale Games, KONEČNĚ pořádná hra s pořádným příběhem Game of Thrones!
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»