RECENZE: Grand Theft Auto: The Trilogy

Autor: p.a.c.o Publikováno: 16.11.2021, 6:03

Publikováno: 16.11.2021, 6:03

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2633 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Příliv remasterů starých vykopávek (byť i klasických her) stále nebere konce. Je otázka, zda jsou hráči tak moc dychtiví po těchto kouscích, nebo je to výborný kalkul ze strany vývojářů, kteří nám většinou s minimem úsilí připraví průměrný výsledek. Ať už je to jak chce, jisté je, že do tohoto vlaku naskakují další a další vývojáři, kteří se na nostalgické tsunami chtějí svést.

Občas si ale tak nějak neuvědomují, že mezi remasterem a remakem je zásadní rozdíl, obzvlášť, když chcete přivést k životu hry staré dvacet let. Jsou případy, kdy se k tomu postaví čelem a přinesou nám remake, jako třeba v případě naší milované první Mafie (originál z roku 2002). Kdo chce udělat jenom remaster, měl by mít buď novější hru, nebo kvalitní technickou stránku, jako třeba Crytek s jejich Crysis. Jejich trilogii totiž remaster bohatě stačil a i v dnešní době vypadá opravdu skvěle.

Takže, když Rockstar Games oznámili výroční edici pro první 3D díly jejich série Grand Theft Auto (GTA III, GTA Vice City, GTA San Andreas), způsobili tím menší pozdvižení, jelikož GTA. Hned vzápětí ale dodali, že půjde o remaster, což způsobilo další vlnu reakcí. Já sám jsem byl na straně těch, kteří raději nic neočekávali a pokud něco ano, tak to nejhorší. Přeci jenom GTA III je z roku 2001 a 20 let je pro 3D engine hrozná porce času. Nicméně trilogie dorazila, takže se pojďme podívat na to, co si za své nemalé peníze v případě zájmu koupíme.

Na začátek si dáme přehled technikálií, které jsou společné pro všechny tři remasterované díly. Hráči na konzolích Xbox Series X se mohou těšit na 4K rozlišení, 60 FPS, lepší nasvícení, odlesky, delší dohled a prý také někdo upravil efekty počasí, jako déšť nebo mlha. Když jsem tohle všechno četl, znělo to zajímavě, nicméně důvěřuj, ale prověřuj.

Takže v praxi to vypadá následovně – zvýšení rozlišení je fajn, protože to aspoň moderní konzole a televizi umí náležitě zobrazit. Ale vyšší detaily škaredých textur zůstanou prostě škaredé, ať se budete snažit, jak chcete. Jakmile začne pršet, tak je to jako kdybych jel mlhou, protože není nikam vidět. Navíc v reálu ten déšť vypadá, jako by to byl jenom filtr před obrazem a ve hře moc nepršelo. To platí zejména pro GTA III, u Vice City je to o něco lepší, ale také žádná sláva a technicky to všechno nejdotaženěji působí u San Andreas, ale to je z celé trojice nejnovější.

Zvětšení dohledu také není věcí, která by hratelnosti pomohla, protože ten letitý engine na to není vůbec připravený.  To si takhle uháním v GTA III dlouhou rovinkou a vidím, jak se auta kousek předemnou teprve objevují, nebo v tom horším případě teprve padají z výšky na silnici. U Vice City se auta jenom dokreslovala, stejně tak třeba lidé na pláži, kteří se objevovali doslova kousek před autem a hodně často jsem při různých honičkách a průjezdech byl rád, že jsem někoho náhodou nepřejel.

No a když už pomlouvám technickou stránku a věci kolem toho, sluší se zmínit divné modely postav oproti originálu nebo upravená fyzika aut. Ta je hodně divná, až jsem si musel nainstalovat originální hry a mohl porovnat, jestli i tam se při srážce s autem všechna hned roztočila. Nebylo to tak, asi nějaké vylepšení pro tento remaster – opět platí pro první dva díly.

Společné pro všechny tři je optimalizace. Sice máme vyšší rozlišení a počet FPS, nicméně plynulosti hry to vůbec neprospívá. Spíš naopak. Recenzovaná verze byla hrána na Xbox Series X a nebylo to nic moc. Každou chvíli jsem pozoroval nějaké zpomalení, jako kdyby na 20 let starou hru byl výkon konzole nedostatečný. Snad to budoucí patch opraví, protože tohle je nejen hrozně nepříjemné, ale také otravné.

Aby nám hra co nejvíce seděla i do dnešní doby, zasáhli vývojáři do herního rozhraní. Asi nejvíc se mi libí upravená mini mapa, která oproti starším dílům ukazuje cestu k cíli a také umožňuje přidávání bodů na mapu. Všechno funguje poměrně uspokojivě, akorát je třeba počítat se tím, že po dojetí na místo označené vlastním bodem tento bod nezmizí a je třeba ho ručně z mapy odstranit.

Dále jistě potěší kruhové menu z GTA V pro výběr zbraní, přidání možnosti snadněji opakovat nezdařenou misi nebo úprava rozhraní pro přepínání rádií. Těch, a skladeb do nich, se do každého dílu dostala celá řada, ale upřímně jsem neštudoval, jako polovina internetu, jestli tam náhodou není o písničku míň nebo víc. Důležité je, že rádia dokreslí tu správnou atmosféru, a to se jim dle mého stále daří na výbornou.

Přidal bych ještě jedno drobné doporučení. Před začátkem hraní libovolného dílu se podívejte do nastavení a vypněte automatickou pomoc při míření. S ní se vlastně nedá moc hrát, protože aim bere automaticky v potaz pouze lidi, ale pokud je třeba střílet na auta, vůbec to nejde. Kdo si moc nevěří, nechť si dá částečný, ale GTA série není žádná extra střílečka, takže se dá dost dobře hrát i na free míření.

O dalších stránkách se není třeba rozepisovat, protože další věci změněny nebyly a co nefungovalo tenkrát, jako třeba kamera, nefunguje ani po updatu. Přitom je škoda, když už se ve hře někdo hrabal, že nezapracoval i na těchto věcech. Je tak jasné, že staré díly se prostě hrají staře a kdo touží po originálním zážitku, výsledný dojem až na popsané nedostatky mu není moc vzdálený. Nabízí se tak otázka, zda si nezahrát originální díly. Kdo hraje pouze na konzoli, má trochu smůlu, jelikož Rockstars odstranil původní verze ze storu pro všechny a k dispozici je pouze vylepšená edice.

Za sebe říkám, že GTA III a Vice City mě po dvaceti letech už opravdu nebaví, a to jsem původní verze hrál opravdu dost a vzpomínky mám na ně krásné. Možná, kdyby vývojáři místo remasteru udělali remake, bylo by to také jiné kafe, viz. předělávka původní Mafie. Takhle je to jenom ždímání peněz z kapes hráčů, kteří se ale po všech průserech na koupi beztak vyprdnou, tím spíš za přemrštěnou cenu. Možná někdy ve slevě a po dávce updatů by to mohla být zajímavá koupě. Možná už bude hra lepší, až se 7. prosince začnou prodávat krabicové verze, ale tomu taky nevěřím. Nicméně krabička se dá případně alespoň prodat.

Dobrou zprávou je, že díl, který bych vám doporučil zahrát, je ten poslední. Nejde sice koupit samostatně, kolekce se prodává pouze dohromady, nicméně San Andreas je součástí Game Passu, takže minimálně na vyzkoušení a nějaké to nostalgické připomenutí by to mohlo stačit. Jinak dle mého nemá aktuálně cenu tuto nevydařenou kolekci pořizovat. Kromě pokažení nostalgické vzpomínky nic dalšího nepřináší.

5
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Remaster trilogie GTA III, Vice City a San Andreas sice přináší novinky pro lepší hratelnost, ale grafický boost se úplně nepodařil, a to až tak, že na Xbox Series X nedostaneme plynulý zážitek. Pak jsou tady bugy, divné postavy, nepřesvědčivé počasí a další nedostatky, díky nimž bych koupi rozhodně nedoporučoval. Kdo bude chtít, nechť se podívá do Game Passu a San Andreas si vyzkouší z něj, jiné díly za mě beztak nemají v dnešní době moc smysl.
27. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: MX vs ATV Legends

Závodních sérií máme na Xboxu jako hub po dešti, ale jen malá hrstka z nich se z nepochopitelného důvodu věnuje terénním motorkám. V současné době máme na výběr z MXGP, Monster Energy Supercross od společnosti Milestone, nebo můžeme sáhnout po odlehčenější variantě v podobě MX vs ATV od Rainbow Studios. Právě ti začali s touto sérií již v roce 2005, kdy nám představili titul MX vs ATV Unleashed. Hra získávala...

»
27. 06. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Zorro The Chronicles

Slunce lehce objímá hory a pomalu se sune do jejich stínu, aby místo na obloze předalo hvězdám. Byla by to romantická chvíle podtrhnutá chumlem slámy valícím se prérií, kdyby se okolím nerozléhalo sténání nebohých vesničanů, kteří jsou opětovně utlačováni vojsky kapitána Montera. Nebo tentokrát spíše lidmi Monasteria. Na kžadý pád, oblažen vlastní dokonalostí je první a poslední instancí Kalifornie v době, kdy tím nejrychlejším poštovním spojením byl dostavník. Jenže tentokrát to...

»
24. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder´s Revenge

Pokud jste vyrůstali v devadesátkách, tak vám tito hrdinové jistě nebudou cizí. Želvy Ninja se jako většina tehdejších hrdinů zrodila v komiksové podobě. Měla je na svědomí americká společnost Mirage Studios, která s nimi vydala v roce 1984 první časopis v pouhém několikatisícovém vydání. I přes to si okamžitě získali srdce mladých čtenářů a bylo jasné, že zmutovaní ninjové mají obrovský potenciál. My si je ovšem pamatujeme především díky kreslené...

»
28. 05. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Tourist Bus Simulator

Kvituji s povděkem, že i na konzole se začíná objevovat stále více simulátorů, které si dokonce konkurují i v rámci kategorií. Není jich sice stále tolik, jako na jejich hlavní PC platformě a stále čekáme, až se čeští SCS Software rozhoupají a nabídnout Euro Truck Simulator i hráčům na konzolích. Proč všichni toužíme a přivoláváme právě tuhle hru? No, protože veškerá produkce, která se doposavad objevila, neoplývala nějakou extra kvalitou. Bylo přitom...

»
27. 05. 2022 • HusekD0

RECENZE: Kao the Kangaroo

Okolo nového milénia se v herním průmyslu začal objevovat nový trend v podobě 3D plošinovek, ve kterých byl hlavní hrdina se zvířecí podobou. Mezi nejznámější tituly patří jednoznačně Sonic, Crash Bandicoot, nebo fialový dráček Spyro. Téměř okamžitě si u hráčů získali velkou popularitu a každý vývojář si přál mít ve svém portfoliu hru s chlupatým hrdinou. S touto vizí si pohrávali i vývojáři ze studia Titus Interactive a už v...

»
27. 05. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: Thrustmaster TCA Yoke Pack Boeing Edition

Jako velký fanoušek letadel si nikdy nenechám ujít možnost vyzkoušet nové perifériím které mají umocňovat požitek z hraní her. Dneska se nám do rukou dostala novinka od společnosti Thrustmaster, tak jí jdeme vyzkoušet.

»
21. 05. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Vampire: The Masquerade Swansong

Jméno světa World of Darkness, ze kterého vychází celá řada papírových RPG a jiných děl, jistě mnohým hráčům na první dobrou nic neřekne. Jakmile ale zmíním hry jako Vampire: The Masquerade Redemtion či Bloodlines, jistě se srdce nejednoho hráče zatetelí blahem. Ostatně právě Bloodlines si získalo prakticky kultovní status, o který se komunita starala dlouho poté, co se studio Troika Games rozpadlo na prach. Bouřlivé reakce také vyvolalo oznámení pokračování...

»
19. 05. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Dolmen

Už jste přemýšleli nad tím, že vyhlížená budoucnost nejspíš nebude tak růžová, jak si optimisté z řad vesmírných kolonizátorů a objevitelů představují? Případů, kdy lidstvo našlo kdesi v kosmu nový eden, je méně než úspěšných útěků z Alcatrazu. Přitom nutnost vytvořit životadárné prostředí je tou nejmenší překážkou. Většinou narazí už výprava průkopníků, která najde tajemný artefakt, mimozemská vejce nebo slabinu palubního počítače, jehož obvody se rozhodnou posádku vyřadit. No a kde je mimozemská...

»