RECENZE: Grand Theft Auto V pro Xbox One

Publikováno: 23.11.2014, 12:45

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Tak nějak vlastně do teď nevíme, jak ke GTA V pro Xbox One, tedy novou generaci konzolí, přistupovat. Zda ji brát jako remasterovanou edici, čímž oficiálně není, nebo prostě jako opožděné vydání pro next-gen. Je to těžké. GTA V pro nové konzole je vlastně jen hezčí a lepší verze té pro generaci minulou, když tedy nepočítáme drobnou přidanou hodnotu.

Jste-li vlastníky předchozí verze pátého Grand Theft Auto, ke koupi toho nového vás asi nepřesvědčíme, ledaže byste měli v plánu, starou placku prodat a pořídit Blu-ray. I když investice se nakonec neobejde bez nějaké té stovečky navíc, protože novo-konzolová verze je v řádech stovek dražší.

Pokud se ptáte, proč vlastně Rockstar vydání pro ostatní platformy rok odkládal, tak vám otázku zcela nezodpovíme. Náš názor je takový, že nebyli peníze, a tak do banku vsadili všechno, co měli a doufali, že jim alespoň verze pro dvě staré konzole přinesou ovoce. Přineslo, hra si našla své místo hned v několika odkazech Guinessově knize rekordů a naše kamenné hvězdy skákaly šipky do peněz daleko hlouběji, než si mohl dovolit i kačer Skrblýk. Jenže Rockstar Games prohodili párkrát prašule kátrovací sítí, a protože nejde zrovna o typ studia, co si kaká do huby a nenechá hladové fanoušky dlouho čekat, peníze sebrali a zainvestovali do verzí i pro ostatní platformy. A jako první přišly na řadu konzole nové generace.

2

Řekli bychom, že si autoři zaslouží potlesk, nejen že odvedli skvělou práci a celé San Andreas obdrželo spoustu grafických/technických vylepšení a úprav, které si rázem shrneme, ale zároveň ukázali, že nejsou jen tak ledajaké studio a přišli i s drobným dodatkem, a to s režimem pohledu z první osoby.  Není to až tak dávno, co se na internetu objevilo video z módu pro Xbox 360, který sám vytvořil jeden šikovný moder. Možná, že klidně šlo a nějakého tajemníka Rockstar Games, jež se snažil vyčmuchat, jak na takovou úpravu hráči reagují – ovací. Mód byl kladně přijat, a tak po nějaké době nečekaně sami autoři přišli s informací, že pro nové konzole a PC se dočkáme kýženého pohledu z první osoby. Všichni zajásali.

FPS mód je o zvyku a o názoru, například mně osobně se nové „gtáčko“ ovládá lépe z třetí osoby. Neberte to tak, že pohled z první osoby je špatný, koneckonců v nastavení naleznete hromadu možností, jak si adekvátně a individuálně nastavit například pohyb kamery ať už venku nebo ve vozidle, což můžete mimochodem i u třetího pohledu. Jen si sám o sobě přijdu z pohledu mých očí jako v krabici, takže jsem tento pohled využíval jen v případě jízdy autem, kdy jsem se jednoduše jedním tlačítkem ocitl najednou v samotném autě, vyšperkovaném autě s krásným potahem. Autoři si s interiérem dost vyhráli, tacháče fungují, stírače stírají, světla svítí, jen… spolujezdci nemluví. Respektive jen hýbají pusou, ale když mluví, žádná mimika se nekoná. Máte-li tedy problém se sluchem a vypnuté titulky, v žádném případě neodezřete ani jedno slovo.

2715612-firstperson1

To je asi jediná výtka k FPS kameře a to že v případě přiblížení přes zaměřovač musíte zmáčknout jiné tlačítko, než je v FPS střílečkách zvykem, je jen pouhý drobek. Za mimiku obličejů ve vozidlech se ale zlobit na autory nemůžeme, přece jen to původně v plánu nebylo a dodělat nějakých 350 interiérů žádná legrace určitě nebyla. Za to sranda je to ve finále, protože něco takového série Grand Theft Auto ještě nezažila, leč je to pro „sérku“ dosti atypické a někomu může dělat problém zvyknout si, tak jako nám, jde o funkci, která může přinést valné části fanoušků štěstí. Jak moc velké části poznáme až v příštím díle.

No a technické zpracování? Všechno běží v rozlišení 1080p, texturám se dostalo značné péče, jsou hezčí a ostřejší stejně tak jako postavy. Odlesky, efekty, stíny a celkově Rockstar North zapojil svůj smyl pro detail a vytvořil už tak skvělý svět ještě uvěřitelnějším. Navíc vaše oko dohlédne mnohem dál, možná asi tak jako ve skutečném světě, přesněji ne dál než za horizont, ono mezi námi vzduch není úplně tak průhledný a nakonec počasí, které je snad nejpřesvědčivější, co jsme kdy viděli. A téměř vždy stabilních 30 snímků za sekundu je nakonec snad už samozřejmostí.

1

Na samotný závěr už snad zmíníme jen GTA: Online, který bohužel nese problémy svého old-genového předchůdce. Byť byl limit maximálního počtu hráčů na jednom serveru navýšen na 30, s plným serverem jsme se ještě nesetkali, načítání probíhá vždy dlouho, a tak to dost nadšenců po chvilce vzdá a vrátí se do singleplayerové hry. My ale věříme, že to páni Britové z Rockstar North dají brzo konečně do pucu a vše pofrčí, tak jak má. Stejně tak i doufáme, že v updatu bude opraven multitasking. Nejenže v případě skoku do menu konzole se hra úplně zastaví, ale občas nás konzole ani neposlouchala a do dashboardu jsme se vůbec nedostali. Nejsmutnější však je, že se to občas stávalo i u snapu a dalších jiných aktivit. Jenže to už jen ale házíme hrách proti zdi. Páté GTA pro novou generaci se tomuto „útoku“ vyhýbá a ještě nás za to odměňuje. Nekupovali jste GTA V pro starou konzoli a čekali jste na verzi pro ty nové, čekání se vám stodesetiprocentně vyplatilo. Máte-li ale starou verzi a máte možnost vyměnit ji za tu starou, bez větší finanční investice, berte všemi dvaceti.

10
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Kašlete na naše drobounké výtky, které vývojáři beztak brzo opraví. GTA V pro nové konzole je to samé GTA jako minulý rok, jenom hezčí, lepší a ještě s bonusem navíc, a proto jde o nejlepší kousek, co současně na next-gen můžete pořídit. Jestliže jsme minulý rok dali pátému Grand Theft Auto desítku, letos bychom měli dát bodů jedenáct, bohužel nám to redakční systém nedovoluje (maximum je deset), a tak se tato ryzí vylepšená dokonalost musí spokojit zase jen s desítkou. Bohužel. Vy ale teď od nás víte, že to na jedenáct bodů zaručeně je!
09. 10. 2024 • ZabijackyKafe0

Recenze: 63 Days

Ukázka nezlomné vůle polského odboje za doby Druhé světové války. Je tomu 26 let, co světlo světa prvně spatřil první díl Commandos: Behind Enemy Lines, který měl představit fanouškům válečných strategií možnost pohybovat se s jednotlivými postavami se speciálními vlastnostmi, specifickými pro danou postavu, aby se každý specialista choval v boji trochu jinak.

»
07. 10. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: NHL 25

Každoroční nálož sportovních titulů je téměř u konce. A jako každým rokem ji uzavírá hokejová série od EA Sports. Titulu se  však dlouhodobě příliš nedaří uspokojit fanoušky a co si budeme vykládat, hráčská komunita je oproti deseti letům zpět podstatně menší. Změnit by to mohl letošní ročník, který nabízí přece jen něco nového a za mě lepšího. Jak si tedy letošní rok NHL vedlo při recenzování? Dobře!

»
04. 10. 2024 • japo0

Recenze: Dead Rising Deluxe Remaster

Recenzi začínám chtivým zvoláním: kéž by dnes vznikaly nové IP (intelectuall properties) tak často, jako v době druhé generace Xboxu. Tehdy ještě byli velcí vydavatelé ochotni zariskovat a vytvořit něco zcela nového – jako učinil Capcom v případě masivní zombie akce Dead Rising v roce 2006. Capcom, u nás v Evropě známý nejvíce asi sérií Resident Evil, měl v plánu využít popularity zombie her a vytěžit jí na maximum. První...

»
03. 10. 2024 • Pavel Dandy0

Recenze FrostPunk 2

Dneska zabrouzdám opět do vod Game Passu, který nám PC hráčům nabídl FrostPunk 2. Pro moji milovanou konzoli si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, ale věřím, že tyto řádky budou platit i pro konzolovou verzi. Ještě, než jsem se pustil do hraní, tak jsem juknul na film Snowpiercer, který vřele doporučuji, sice to s hrou nemá moc společného, ale ta atmosféra na vás dýchne (pro ty co mají hodně času,...

»
02. 10. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Harry Potter: Quidditch Champions

Famfrpál je bezesporu jedním z nejzajímavějších prvků knih o Harry Potterovi z pera spisovatelky J. K. Rowling. Stejně tak se ale při čtení knih (či sledování filmů) nelze ubránit dojmu, že spíše než o sport se jedná o účelovou věc, ve které by mohla na specifické pozici vynikat hlavní postava. Sledování famfrpálu je vzhledem k rychlosti a složitosti poměrně náročná činnost, přičemž samotné hraní není o nic jednodušší. Změnit se...

»
01. 10. 2024 • nightwolfcz0

Recenze EA Sports FC 25

Minulý rok skončilo dlouholeté partnerství s FIFA, hra přišla o svůj tradiční název a EA se rozhodlo ho pojmenovat jednoduše, EA Sports FC. Loňský díl přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice a některých prvků hratelnosti.

»
30. 09. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The House of Da Vinci 3

Umělec a badatel, který se pro mnohé stal synonymem renesance, měl jistě i spoustu koníčků a zálib, jejichž náplň už navždy zůstane střežena minulostí. O mnohém by možná mohly vyprávět stěny jeho příbytku, kde docházelo ke zrodu geniálních myšlenek a dalším jiným aktivitám. Peprné historky nechme bulvárním kamelotům 15. století a místo toho se věnujme třetímu výletu do světa hádanek, v němž je Leonardo průvodcem a zároveň ústředním artefaktem obdivu. A...

»
29. 09. 2024 • japo0

Recenze: MindSeize

Kvalitních her speciálního plošinovkového žánru „Metroidvania“ není nikdy dost, takže můžeme být rádi, že je na nás vývojáři chrlí i v moderní době. Koncept 2D plošinovky s drobnými rpg prvky v podobě vylepšování postavy a zbraní, nápaditým designem levelů a rozmanitými nepřáteli s třešničkou na dortu v podobě vychytaných boss fightů, jak se zdá, má stále co říci i modernímu hráči. Dovolím-li si lehce sklouznut k obvyklému videohernímu recenznímu klišé,...

»