Recenze: Green Hell

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 2.9.2024, 13:55

Publikováno: 2.9.2024, 13:55

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3370 článků

Jsou tomu téměř čtyři léta, co na trh vyšlo to nejvýkonnější od Xboxu. Konzole Series X|S od té doby dostala nespočet vylepšení pro starší tituly, kterým zvedla grafické rozlišení, framerate a také hodnotu v očích komunity. A jedním z posledních obdarovaných je i survival Green Hell, který nepoutá na ikonický závodní okruh, ale na tropy plné turistických momentek a bezpočtu smrtelných nástrah. Jestli máte letošního parného léta málo, tak Amazonka čeká. A dokonce s českými titulky.

Tuzemská lokalizace, třebaže ne zcela kompletní, ale není to jediné, co na šedivějícím titulu zaujme. Edice pro nynější generace konzolí, která je mimochodem pro majitele dřívější verze zdarma, vylepšuje grafiku, míru detailů a celkový chod, díky čemuž se hra alespoň vzdáleně přibližuje normám pro dnešní průměrnou tvorbu. Nejde o nejhezčí produkt v Xbox Storu a stále se najdou místa, kde herní kód neztrácí jen páru, ale možná i nějaké části řádků. Přesto jde o krok kupředu, který přežívání v neznámém prostředí dělá snesitelnějším. A to i v případě hratelnosti, ovlivňované posledními updaty z PC platformy. Ty rozšířily herní možnosti a příběh. Jeho důležitost se může, v kulisách neustálého boje o život, zdát přeceněná, ale věřte, že nutnost konat určité činy se hodí a vy dostanete motiv pokračovat stále kupředu. Učinit tak můžete i v kooperaci, ale pokud nemáte vlastní partu dobrodruhů, myšlenku na kolektivní pokoření přírody raději nechte plavat.

Přece jen se raději vydejte cestou příběhu, kde se chopíte postavy Jakea Higginse, úspěšného publicisty, jehož literární ambice pomalu, ale jistě, ničí tradiční život domorodých kmenů. Situaci se snaží napravit jeho partnerka, jejíž znalosti pradávné kultury mají ochladit napjaté vztahy s civilizovaným světem a možná i spojit dvě odvrácené tváře bytí. Avšak kdyby se plán podařil, o čem by hra byla, že ano. Sbližování národů se po pár dnech stává smělou teorií a do praxe vstupuje holý boj o život, v němž městský floutek objevuje pravý význam života a metody, jak zachránit nejen svůj, ale i milované osoby.

Než se děj pořádně rozjede, projdete si základním tutoriálem a naberete první zkušenosti. Doporučuji si pořádně nastavit obtížnost a zbytečně nepřeceňovat síly. Je mi jasné, že ve vašem životopise jsou místa, kam by se ani noha statečného reka nepodívala, ale deštný prales je trochu jiná liga. Vyzbrojeni prostorným batohem, chytrými hodinkami, deníkem a vysílačkou čelíte prostředí, kde 21. století ještě není ani vzdálenou budoucností. Pro nářadí neskočíte do hobby marketu, vodu z říčky nebudete hltat jak baset po honu na vysokou a pro první pomoc si nezavoláte záchranku. Než objevíte kmenový tábor, který se může nakrátko stát bezpečným domovem, potkáte desítky nástrah vedoucích k hořkému konci.

 

Nesmlouvavost amazonského ráje má ohromné kouzlo a třebaže je postižena značnou tvůrčí nedokonalostí, rychle si ji zamilujete. Nic není zadarmo, na nic není čas. I obhlídka táborového koridoru může skončit fatální chybou. Zdánlivé bezpečí je nejzákeřnější mystifikací. Malý plácek kolem karimatky přece znáte, tak nepotřebujete čistou vodu, ovoce na rychlé získání cukru a byliny pro potlačení otravy. A přece. Bezduchá bytost s bodcem na ocase zkříží krok s vámi a jedním rychlým výpadem začne psát epilog mudrlanta, co měl větší ego než štěstí. Okamžité pátrání po vhodném léčivu podporuje působení jedu. Teplota stoupá, žízeň také, až padnete do bezvědomí. Než se vrátíte mezi bdělé, do těla se pouští červy, lačné pijavice a mysl upadá do šílenství. Zkoušíte minimalizovat následky, ale už je pozdě.

Už při defaultním nastavení je zaměření na přežití klíčové. Proto nikam nepospíchejte. Využijte znalostí, tvořte základní nástroje pro přežití a nenechte se dějem vyhecovat ke zběsilému bloudění divočinou. Tvůrci se sice příliš nezdržovali s vykreslením rozmanitého domova tisíců tvorů, ale to neznamená, že nenarazíte na překvapení. Objevováním dokumentů, nových materiálů a kombinací různých předmětů posouváte možnosti přežití a když se budete hodně snažit, dokonce povýšíte na stavebního inženýra v zácviku. Jenže cesta k vlastní osadě je dlouhá a příběh toho má tolik, co by chtěl říct.

Abych řekl pravdu, víc mě bavilo povídání o Amazonii, o přírodě či o kmenových zvycích a následná aplikace dovedností v praxi. Dějová linka s hledáním jiné osoby je fajn, ale jen usměrňuje hraní těm, kteří potřebují jasně daný úkol. Ostatní si půjdou sbírat suroviny, objeví limity lidské psychiky a připomenou si, že místo na vrcholu potravního řetězce není automatickou výsadou, ale zaslouženou odměnou těžké dřiny. Z hlediska hratelnosti jde o další průměrný survival, který zvedá nahoru prostředí, české titulky a explicitní prvky přežití, které by klidně mohly jít ještě dál. Ale věřím, že na slabší povahy bude příliš i vyjmutí červů z končetin. Pokud tedy budou mít čím, čímž nepřímo radím, ať si rychle obstarají řezný nástroj. Bude se hodit. A k němu i studený obklad na čelo, protože ovládání nepatří mezi intuitivně laděné. Vývojáři byli nuceni ho „zjednodušit“, což má za následek spleť kombinací tlačítek, která nejde do ruky, ani do hlavy. Barvitější by mohla být nabídka stavebních prvků, stejně jako širší možnost využití materiály živočišného původu. Když už jste v té divočině, tak přeci nebudete plýtvat. Vzpomenete si na mě, až budete „zpracovávat“ prvního kanibala.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Kurz přežití tentokrát probíhá v amazonském pralese, kde se moderní liberální přístup setkal s tradičními kmenovými zvyky a nejspíš dostal pěkně na frak. Co se přesně stalo a kam se poděla druhá polovina výpravy, musíte zjistit dřív, než si vás podá nemilosrdná divočina, pomatená mysl a vlastní neschopnost. Green Hell těží z prostředí a žánrových prvků co se dá, a co mu tvůrčí možnosti dovolí. O revoluci nejde, ale o příjemného zástupce náročného přežívání ano. Díky nedávnému přechodu na Series X|S je titul navíc hezčí, plynulejší a obsahově bohatší. Pokud nemáte v plánu stavět tropické metropole, plenit pralesy v tlupě a dokážete přežít horší ovládání, není Green Hell marným adeptem na pořízení. Vyloženě tak zamrzí jen nekompletní čeština u přírodopisných dokumentů.
12. 09. 2024 • ZabijackyKafe0

Recenze: Bloodhound

Andělé, Démoni, zbraně bez nabíjení a nádech 90. let v akční řežbě napříč peklem.

»
11. 09. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Test Drive Unlimited Solar Crown

Občas se stane, že recenzovat nějakou hru není vůbec snadné. Vývojáři se sice snaží, co jim síly stačí, ale ne vždycky je výsledek takový, jaký si představují nebo jaký novináři očekávají. Hra nemusí být tak zábavná, ne všechno technicky funguje správně, zkrátka se pak člověk do hraní musí nutit, což je asi ta nejhorší varianta, která hodnocení a pocitům z výsledného produktu vůbec neprospívá. V případě nejnovějšího dílu série Test...

»
09. 09. 2024 • Pavel Dandy0

Recenze Hunt: Showdown 1896, který dorazil na Xbox

Hunt: Showdown 1896 je nejnovějším dílem uznávané série od společnosti Crytek a fanouškům série přináší svěží, ale přesto známý herní zážitek. Pro nás hráče na Xboxu, je to ale dlouho očekávaný upgrade. Hra si rychle získává pozornost díky své intenzivní hratelnosti a atmosférickému prostředí.

»
07. 09. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Thief Simulator 2

Po necelém roce od vydání se i k nám na konzole Xbox Series dostal tento kousek od Ultimate Games z Polska. Spolu s vydavatelstvím PlayWay a vývojářským studiem CookieDev už nějaké zkušenosti s béčkovými simulacemi mají poměrně bohaté, jak si tedy Thief Simulator 2 vedl při naší recenzi?

»
28. 08. 2024 • Pavel Dandy0

Recenze Tiebreak: The Official Game of the ATP and WTA

Konkurence v tenisech je velká, takže dneska si jdeme oťukat poslední počin na kurtech a tou je Tiebreak od Australských vývojářů, kteří mají za sebou už několik kvalitních a méně kvalitních počinů.

»
26. 08. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Star Wars Outlaws

Stohy papírů a hromady dat. Přibližně tolik obsahu si již vyžádalo téma zpracování filmů do herní podoby. Výsledky tohoto bádaní jsou však při nejlepším ne úplně průkazné, i když na první pohled by se mohlo zdát, že herním zpracováním velkých filmových jmen se moc nedaří. Jsou ale značky, které spojily síly hned několikrát a tím pádem zvedly své naděje na úspěch. Konkrétně mám na mysli Star Wars, jejichž spojení se...

»
26. 08. 2024 • Pavel Dandy0

Recenze F1 Manager 2024

Máme zde další sérii, která nám bude nejspíš přivážet každý rok novou hru. Osobně nevím, jestli hra dokáže nabízet pokaždé očekávané inovace, tak aby zaujala. Už u předchozího dílu šlo spíše o kosmetické změny, a tak jsem se dost těšil na nový díl F1 Manager 2024 z dílny Frontier Developments.

»
09. 08. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Kena: Bridge of Spirits

Když se tak zamyslím, co mimo reflexů, znalosti jazyka nebo naší odhodlanosti hry ještě trénují, je to určitě také naše trpělivost. Přeci jenom, udělat kvalitní hru zabere nějaký ten rok, přičemž v průběhu vývoje dostáváme střípky informací k tomu, na co se ve výsledku můžeme těšit. A když už konečně nadejde ten slavný den, kdy je hra vypuštěna mezi hráče, ani to nemusí znamenat konec čekání.

»