RECENZE: GRID

Autor: p.a.c.o Publikováno: 12.10.2019, 9:00

Publikováno: 12.10.2019, 9:00

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3252 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

Jednou z firem zásobující nás do sytosti, jsou džentlmeni z Codemasters. V letošním roce nám nabídli již dva své tituly, DiRT Rally 2.0 a F1 2019, ale to není všechno. Po jedenácti letech se vrací oblíbená značka Grid, jejíž první díl byl opravdu výbornou arkádou se zajímavým prostředím a pestrou nabídkou vozového parku. Taková hra by se mohla prosadit i v dnešní době, protože ne všichni hráči touží po simulátorech nebo licencích na nějaký konkrétní závodní podnik.

Za normálních okolností bychom se hned šli věnovat kariéře, ale něco, co by zasloužilo toto honosné označení v novém Gridu není. Máme před sebou mapu jednotlivých kategorií a příslušných tratí k nim. Každý tak může dle své chuti vyrazit vstříc cestovním vozům, americkým muscle kárám, japonským klasikám nebo speciálům. Pak prostě jezdíme jeden závod za druhým, z nějakého důvodu (nejpravděpodobněji za účelem zisku nového potisku) zvyšujeme level našeho závodníka, a to je celé. Management stáje nebo nějaký hlubší smysl tu moc nenajdeme, i když ano, můžeme si najmout nějakého jezdce, který nám bude dělat parťáka a spotřebovávat naše peníze.

Nepřítomnost nějaké kariéry mrzí o to více, že ostatní dvě v úvodu zmíněné série ze stejné stáje nabízejí diametrálně rozdílný zážitek, hlavně tedy formule v této oblasti excelují. Nabízí se tak otázka, jestli dokáže ježdění jednoho závodu za druhým zabavit. Kdo se k hraní dostane tak na hodinu až dvě jednou za čas, bude spokojen, ale hrát Grid třeba týden v kuse, to si tak nějak neumím představit. Ne, že by mi kariéra chyběla tak moc, ale problém je trochu někde jinde.

Rozmáhá se nám tu takový nešvar, který bych označil jako DiRT syndrom. Hra sice nabízí hromadu obsahu, ale dává k němu málo nového. Vozový park není, kdo ví jak široký, navíc ne každému musí některá auta vyhovovat, díky čemuž se nabídka dále osekává. A pak tady máme tratě. Těch je dohromady 12 plus nějaké ty jejich variace, a to je onen zmíněný obsah na 2 hodiny. Po této době se hra velice rychle okouká a začíná nudit.

Jízdní model přitom nabízí zábavy dost, i když ani tady není průjezd úplně hladký. Na můj vkus je zde málo možností nastavení pro ideální zážitek, takže na střední obtížnost je hra snadná, ale na těžkou už je to víc, než bych snesl. Kdo chce závodní zážitek, nechť sáhne po vyšší obtížnosti. Až při ní se začne do gamepadu promítat rozdíl v jednotlivých závodních speciálech a jejich vlastnostech. Co se do jízdy nepromítá vůbec, je počasí. Autům je jedno, zda jedete za slunného dne nebo v nočním slejváku, ovládají se pořád stejně.

Zajímavou kapitolou je AI soupeřů. Nic vám nedarují, jedou na krev a je radost s nimi soupeřit. Alespoň do chvíle, než jim chcete oplatit srážku a zjistíte, že jejich auta jsou k silnici přilepená, ale naše po kontaktu odletí, jak kdyby byla z lepenky. Aby těch soubojů nebylo málo, vstupuje do hry systém Nemesis, tedy jakési vytváření nepřátel nešetrnou jízdou k soupeřům. Tito nepřátele se na vás nalepí jak žvýkačka na botu a s nimi v zádech je naše vítězství ještě více ohroženo.

Co musím na Gridu pochválit je technické zpracování. Grafická stránka, zejména jednotliví závoďáci nebo tratě vypadají nádherně a nabízí spoustu drobných detailů. Stejně dobře působí i nazvučení, takže každý speciál poznáte, a ještě je burácení motoru závislé na tom, zda sedíte na kapotě nebo třeba vlajete za autem. Škoda, že stejné péče se nedočkal komentář před závodem, protože dvě hlášky se hodně rychle oposlouchají. Hudební doprovod o jedné skladbě je pak už jenom hřebíčkem do rakve odfláknuté prezentace.

Pomocné lano natahuje multiplayer, aby všechno vytáhl do těch správných výšin. Musím přiznat, že s kamarádem je závodění podstatně zábavnější, a i po technické stránce všechno funguje. Jenom jednou se nám stalo, že hra na startu vypustila některé hráče do závodu dříve a velice zajímavě počítá penalizace, nicméně nejedná se o zásadní chyby. Ta hlavní se odhalí až časem, protože i v multiplayeru se veškerý obsah velice rychle okouká.

Není se čemu divit, že hra obsahově strádá. Jak jinak by pak Codemasters prodávali tři sezóny obsahových DLC, že? Navíc základní obsah moc práce nedal, protože kombinace starých tratí, byť přeleštěných a těch pár nových nebyla jistě nějaká extra náročná práce. Zase se tak ukazuje, že nás vývojáři chtějí dodatečně pořádně podojit a za to jim rozhodně tleskat nebudeme, tím spíš, když hru prodávají za plnou cenu a v digitální verzi za ještě plnější.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Grid přijel s dávkou nostalgie, zajímavým systémem Nemesis a parádním grafickým zpracováním. Jízdní model bude vyhovovat závodní většině a nastavením té správné obtížnosti přinese solidní výzvu. Bohužel se hodně rychle okouká, kariéra je jenom slepenec závodů a více obsahu si budeme muset zaplatit. Na ježdění jednou za čas je hra fajn a má to kouzlo, díky němuž se k ní chcete vracet. Ovšem, bude vám to stačit?
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»