RECENZE: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

Autor: japo Publikováno: 15.12.2020, 18:16

Publikováno: 15.12.2020, 18:16

japo

Je autorem 9 článků

Když před osmi lety vyšla původní Kingdoms of Amalur: Reckoning, recenze byly v podstatě veskrze pozitivní. Ostatně nebylo v divu, hra dostala do vínku od svých autorů vše podstatné pro kvalitní RPGčko. Stvořitel vesmíru, historie a vlastně veškerého „lore“ království Amaluru nebyl nikdo jiný, než skvělý fantasy spisovatel R.A. Salvatore, mimo jiné duchovní otec legendární postavy jiného vesmíru Forgotten Realms, Drizzte Do Urdena. Dalším důležitým spoluautorem hry byl Todd McFarlane, v USA velmi etablovaný kreslíř komiksů. Maloval hlavně v devadesátých letech dvacátého století Spider-mana, jako první namaloval postavu Venoma, a také pomáhal stvořit Spawna. Tod se ujal role kreativního ředitele a udal tak směr, kam se graficky bude celá hra ubírat. Další zkušenou tváří týmu byl pak původně tvůrce deskových her, později hlavní autor designu Morrowindu a Oblivionu, Ken Rolston. Těžko si přát do vínku lepší kombinaci – financování hry dokonce podpořili naprosto unikátně občané a daňový poplatníci státu Rhode Island, a to částkou 75 milionů dolarů. Hra se nakonec neprodávala špatně, recenze měla skvělé, ale zřejmě měla nedostatečný marketing, takže bohužel zapadla a její vývoj se nikdy nezaplatil. Poplatníci Rhode Islandu se se společností 38 Studios soudili, a zamýšlené pokračování nikdy nevyšlo. Až nedávno při svém tažení východem i západem koupili práva na značku THQ Nordic a rozhodli se dát hru oprášit zkušenému studiu Kaiko, které se již etablovalo zejména při remasteru obou dílů skvělých Darksiders.

Nemá smysl dopodrobna recenzovat hru od píky – jádro hry zůstalo stejné. Hra byla i v režimu zpětné kompatibility pro Xbox One, takže šanci si ji zahrát měli i mladší hráči, které X360ka minula – ostatně opravdu slušných RPG zase tolik nevychází. Zaměřím se tedy na kratší shrnutí a hlavně novinky, které přináší verze Re-Reckoning.

Úspěch Amaluru mezi hráči i recenzenty byl dán souběhem několika kvalitních vlastností hry, přičemž dohromady prostě tvoří opravdu dobrý a plynulý herní zážitek. Pro mě to například znamená, že u RPGčka všechno šlape jak dobře namazaná mašina – příběh je dostatečně zajímavý a má temný fantasy podtón, umělecké zpracování neubíjí vaše smysly, ale naopak je hladí a těšíte se na každou novou lokaci, vývoj postavy je srozumitelný a každý level up vám přináší potěšení. Lootování, neboli sběr zbraní, zbroje, upgradů a zlata, prostě pokladů, je důležitým pomocníkem na cestě ke zdokonalení vaší postavy, aby obstála v boji proti nepřátelskému prostředí. Loot je přehledně označkován barvou dle vzácnosti. V neposlední řadě pak soubojový systém musím umět během pár desítek minut, a nesmí mě příliš frustrovat, ani při opakovaných soubojích, zároveň ale musí zůstat výzvou po celou dobu hry. Třešničkou na dortu jsou pak samozřejmě souboje s bossy, kde byste měli využít všech schopností a výbavy postavy na maximum. Hratelnost byla prostě na velmi dobré úrovni, umělecká a grafická stránka, zvuky a hudba taktéž vysoký nadprůměr – samozřejmě RPGčka se od té doby dost posunuly, takže dnes bychom asi byli při hodnocení mírně přísnější, nebo bychom byli lehce zmlsanější – na druhou stranu rozhodně Kingdoms of Amalur zůstává nadprůměrnou hrou.

Kaiko, kteří dostali od THQ Nordic na starost oprášit tuto hru, se nevydali tou nejsnazší cestou – to znamená nevylepšili pouze kosmeticky grafický kabátek, ale vylepšovali i herní mechaniku. Mezi vylepšení jmenovitě patří:

• Nová obtížnost Very Hard pro zkušené hráče.
  • Zámek úrovně zóny byl upraven – nově hra přepočítává úroveň zóny při každém, i opakovaném průchodu úrovně. Dříve byl zámek úrovně uložen v prvním savu, který hráč v zóně udělal.
  • Kalkulace úrovně zóny – dříve každá úroveň měla stanovený minimální a maximální level nepřátel. Nyní se úroveň nepřátel přepočítává podle nastavené obtížnosti hry. Při nízké obtížnosti pár levelů nepřátelům ubere, při vysoké naopak.
  • Množství zkušeností za zabití silnější nepřátel bylo vybalancováno, aby nedocházelo k přelevelování postavy v jednotlivých zónách, zejména při prvním průchodu hry.
  • Bedny s vybavením nyní ukládají pouze vygenerovanou kořist, když jsou otevřeny, zatímco předtím ji ukládaly při vstupu do zóny a byly vygenerovány na aktuální úroveň hráče.

• Pravidla generování lootu byla pozměněna, takže budete častěji dostávat předměty, které odpovídají vašim schopnostem postav. Kořist se generuje většinou náhodně, ale zvýšili jsme váhu kořisti, která lépe odpovídá sestavě dovedností hráčů, a máme virtuální počítadlo, které zvyšuje šanci na lepší loot, když nenajdete nic dobrého.
  • Obsahuje všechny DLC, které byly dosud ke hře vydány (přidávají dalších 20 hodin k základní hře).
  • Vysoké rozlišení a vylepšené snímkování – 4K 60FPS pro Xbox One X a Xbox Series X|S.
  • Textury ve vyšším rozlišení (hodně je znát u postav), lepší nasvícení.
  • Nahrávací časy na Xbox Series X|S jsou redukovány na minimum.

Pokud se mám zastavit u grafických vylepšení, je samozřejmě citelné oproti 8 let staré hře na Xbox 360, ale je vidět, že stále se pořád jedná o modifikovaný engine staré generace. Nicméně vysoké rozlišení v kombinaci s lepšími texturami a vylepšeným nasvícením jsou příjemným bonusem pro nové hráče. Ostatně posuďte sami z obrázků nebo videa.

Je záhodno zmínit, že i pro hráče, kteří mají království Amaluru prochozené skrz na skrz má THQ připraveno něco nového – příští rok by mělo vyjít zcela nové rozšíření hry Fatesworn.

7

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning zůstává v jádru skvěle hratelnou akční RPG. Vyladění některých herních mechanismů a nový grafický kabátek mu pouze přidávají body. Technické provedení je ale přeci jen příliš kompromisní, neboť vychází z osm let staré hry. Amalur tedy lze považovat za solidní remaster, který nabídne skvělý zážitek novým hráčům, pro něž je hratelnost zásadní, a zároveň nezklame ani ty, kteří si rádi hru projdou znovu, třeba na novou obtížnost Very Hard.
14. 10. 2021 • HusekD0

RECENZE: Insurgency: Sandstorm

Hráči akčních her mají na výběr z nepřeberného množství titulů. Pokud se zaměříme na online hraní, tak zde máme hlavní favority v titulech jako Call of Duty, Battlefield, nebo například Apex. Všechny tyto moderní hry jsou zaměřené na široké publikum a to sebou přináší nepříjemný nešvar. Aby se zavděčili co nejvíce hráčům, tak vývojáři své tituly zbytečně ulehčují. U střelby jen stěží narazíte na recoil, UI celé hry bývá přeplácané všemožnými...

»
10. 10. 2021 • HusekD0

RECENZE: Death’s Door

Vrány byly odjakživa symbolizovány jako zvířata, která se pohybují v blízkosti smrti. Ve hře Deaths Door šli vývojáři ze studia Acid Nerve ještě o krůček dál a udělali z vrány samotného smrťáka.  Není to pro vaši postavu nic výjimečného. Je to jen každodenní rutinní práce, u které nepočítáte s žádnými komplikacemi. Začátek vaší cesty se line v pochmurné, až noirové atmosféře. Přicházíte do práce za doprovodu krásné klavírní hudby a než se stihnete rozkoukat,...

»
06. 10. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Far Cry 6

Jedno je jisté. Ubisoft si svým rozhodnutím zrušit české lokalizace u her mnoho fanoušků nezískal. Spíš bych řekl, že hráče ztratil. Nicméně v celosvětovém měřítku ho to asi moc netrápí, protože situace se zatím nemění. A je to docela škoda, protože vydání další z jeho nejoblíbenějších sérií, je tady. Na mysli máme samozřejmě bláznivou akční jízdu Far Cry, která se na naše obrazovky vrací v rámci šestého dílu, nepočítáme-li odbočku New Dawn.

»
04. 10. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: World War Z: Aftermath

Vydávat důležité rozšíření pro akční kooperační střílečku, když před pár týdny nastoupili vetřelci a na obzoru je Back 4 Blood, to chce hodně silné prášky proti pomatenosti. Anebo velkou jistotu, že hráči si najdou cestu k tomu lepšímu. Že nechají vesmírné parazity ladem méně náročným kolegům a že nebudou chtít čekat na duchovního nástupce Left 4 Dead, s nímž se táhnou i velká očekávání. A ano, World War Z si sebejistotu může dovolit.

»
04. 10. 2021 • HusekD0

RECENZE: Tails of Iron

Krysy měli v dřívějších dobách velmi těžký život. Chyběl jim vůdce, řád a pevně dané zákony. Kvůli této rozpolcenosti čelili krysí obyvatelé neustálým útokům žabích nájezdníků. Nešlo s tímto strachem žít věčně, a proto se rozhodl povstat nový vůdce pod jménem Rattus. Podařilo se mu sjednotit veškeré krysí obyvatele a společnou silou zahnali žabí okupanty do ústraní. Po tomto slavném vítězství se stal Rattus prvním králem krysí říše. Země pod jeho vládou...

»
27. 09. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Hot Wheels Unleashed

V dobách mého dětství, což bylo ještě v minulém tisíciletí, o ni snil každý, komu sestoupila varlata. A s ohledem na dnešní korektní dobu možná i ty, kterým bobtnaly úplně jiné partie. Řeč je samozřejmě o autodráze. O tom malém vlastním závodním okruhu, kde probíhaly rodinné a přátelské souboje o mistra čtvrtého poschodí a šampióna čtvrti. Kdo nikdy nepodváděl šťoucháním do soupeře nebo sabotáží závodního speciálu, nechť hodí angličákem. Pokud mu to srdce...

»

»

»