RECENZE: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

Autor: japo Publikováno: 15.12.2020, 18:16

Publikováno: 15.12.2020, 18:16

Sociální sítě

O autorovi

japo

Je autorem 13 článků

Když před osmi lety vyšla původní Kingdoms of Amalur: Reckoning, recenze byly v podstatě veskrze pozitivní. Ostatně nebylo v divu, hra dostala do vínku od svých autorů vše podstatné pro kvalitní RPGčko. Stvořitel vesmíru, historie a vlastně veškerého „lore“ království Amaluru nebyl nikdo jiný, než skvělý fantasy spisovatel R.A. Salvatore, mimo jiné duchovní otec legendární postavy jiného vesmíru Forgotten Realms, Drizzte Do Urdena. Dalším důležitým spoluautorem hry byl Todd McFarlane, v USA velmi etablovaný kreslíř komiksů. Maloval hlavně v devadesátých letech dvacátého století Spider-mana, jako první namaloval postavu Venoma, a také pomáhal stvořit Spawna. Tod se ujal role kreativního ředitele a udal tak směr, kam se graficky bude celá hra ubírat. Další zkušenou tváří týmu byl pak původně tvůrce deskových her, později hlavní autor designu Morrowindu a Oblivionu, Ken Rolston. Těžko si přát do vínku lepší kombinaci – financování hry dokonce podpořili naprosto unikátně občané a daňový poplatníci státu Rhode Island, a to částkou 75 milionů dolarů. Hra se nakonec neprodávala špatně, recenze měla skvělé, ale zřejmě měla nedostatečný marketing, takže bohužel zapadla a její vývoj se nikdy nezaplatil. Poplatníci Rhode Islandu se se společností 38 Studios soudili, a zamýšlené pokračování nikdy nevyšlo. Až nedávno při svém tažení východem i západem koupili práva na značku THQ Nordic a rozhodli se dát hru oprášit zkušenému studiu Kaiko, které se již etablovalo zejména při remasteru obou dílů skvělých Darksiders.

Nemá smysl dopodrobna recenzovat hru od píky – jádro hry zůstalo stejné. Hra byla i v režimu zpětné kompatibility pro Xbox One, takže šanci si ji zahrát měli i mladší hráči, které X360ka minula – ostatně opravdu slušných RPG zase tolik nevychází. Zaměřím se tedy na kratší shrnutí a hlavně novinky, které přináší verze Re-Reckoning.

Úspěch Amaluru mezi hráči i recenzenty byl dán souběhem několika kvalitních vlastností hry, přičemž dohromady prostě tvoří opravdu dobrý a plynulý herní zážitek. Pro mě to například znamená, že u RPGčka všechno šlape jak dobře namazaná mašina – příběh je dostatečně zajímavý a má temný fantasy podtón, umělecké zpracování neubíjí vaše smysly, ale naopak je hladí a těšíte se na každou novou lokaci, vývoj postavy je srozumitelný a každý level up vám přináší potěšení. Lootování, neboli sběr zbraní, zbroje, upgradů a zlata, prostě pokladů, je důležitým pomocníkem na cestě ke zdokonalení vaší postavy, aby obstála v boji proti nepřátelskému prostředí. Loot je přehledně označkován barvou dle vzácnosti. V neposlední řadě pak soubojový systém musím umět během pár desítek minut, a nesmí mě příliš frustrovat, ani při opakovaných soubojích, zároveň ale musí zůstat výzvou po celou dobu hry. Třešničkou na dortu jsou pak samozřejmě souboje s bossy, kde byste měli využít všech schopností a výbavy postavy na maximum. Hratelnost byla prostě na velmi dobré úrovni, umělecká a grafická stránka, zvuky a hudba taktéž vysoký nadprůměr – samozřejmě RPGčka se od té doby dost posunuly, takže dnes bychom asi byli při hodnocení mírně přísnější, nebo bychom byli lehce zmlsanější – na druhou stranu rozhodně Kingdoms of Amalur zůstává nadprůměrnou hrou.

Kaiko, kteří dostali od THQ Nordic na starost oprášit tuto hru, se nevydali tou nejsnazší cestou – to znamená nevylepšili pouze kosmeticky grafický kabátek, ale vylepšovali i herní mechaniku. Mezi vylepšení jmenovitě patří:

  • Nová obtížnost Very Hard pro zkušené hráče.
  • Zámek úrovně zóny byl upraven – nově hra přepočítává úroveň zóny při každém, i opakovaném průchodu úrovně. Dříve byl zámek úrovně uložen v prvním savu, který hráč v zóně udělal.
  • Kalkulace úrovně zóny – dříve každá úroveň měla stanovený minimální a maximální level nepřátel. Nyní se úroveň nepřátel přepočítává podle nastavené obtížnosti hry. Při nízké obtížnosti pár levelů nepřátelům ubere, při vysoké naopak.
  • Množství zkušeností za zabití silnější nepřátel bylo vybalancováno, aby nedocházelo k přelevelování postavy v jednotlivých zónách, zejména při prvním průchodu hry.
  • Bedny s vybavením nyní ukládají pouze vygenerovanou kořist, když jsou otevřeny, zatímco předtím ji ukládaly při vstupu do zóny a byly vygenerovány na aktuální úroveň hráče.

  • Pravidla generování lootu byla pozměněna, takže budete častěji dostávat předměty, které odpovídají vašim schopnostem postav. Kořist se generuje většinou náhodně, ale zvýšili jsme váhu kořisti, která lépe odpovídá sestavě dovedností hráčů, a máme virtuální počítadlo, které zvyšuje šanci na lepší loot, když nenajdete nic dobrého.
  • Obsahuje všechny DLC, které byly dosud ke hře vydány (přidávají dalších 20 hodin k základní hře).
  • Vysoké rozlišení a vylepšené snímkování – 4K 60FPS pro Xbox One X a Xbox Series X|S.
  • Textury ve vyšším rozlišení (hodně je znát u postav), lepší nasvícení.
  • Nahrávací časy na Xbox Series X|S jsou redukovány na minimum.

Pokud se mám zastavit u grafických vylepšení, je samozřejmě citelné oproti 8 let staré hře na Xbox 360, ale je vidět, že stále se pořád jedná o modifikovaný engine staré generace. Nicméně vysoké rozlišení v kombinaci s lepšími texturami a vylepšeným nasvícením jsou příjemným bonusem pro nové hráče. Ostatně posuďte sami z obrázků nebo videa.

Je záhodno zmínit, že i pro hráče, kteří mají království Amaluru prochozené skrz na skrz má THQ připraveno něco nového – příští rok by mělo vyjít zcela nové rozšíření hry Fatesworn.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning zůstává v jádru skvěle hratelnou akční RPG. Vyladění některých herních mechanismů a nový grafický kabátek mu pouze přidávají body. Technické provedení je ale přeci jen příliš kompromisní, neboť vychází z osm let staré hry. Amalur tedy lze považovat za solidní remaster, který nabídne skvělý zážitek novým hráčům, pro něž je hratelnost zásadní, a zároveň nezklame ani ty, kteří si rádi hru projdou znovu, třeba na novou obtížnost Very Hard.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»