Recenze: Mass Effect Legendary Edition

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 23.5.2021, 10:48

Publikováno: 23.5.2021, 10:48

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3180 článků

Některé značky tak masivně ovlivnily herní průmysl, že kdyby jejich autoři po zbytek života pracovali na simulátoru růstu konopí, nikdo jim to nebude mít za zlé. A ano, platí to i v případě Bioware, přestože poslední léta zažívá studio rozsáhlou restrukturalizaci a dostává jednu facku za druhou kvůli méně povedeným projektům. Jestli už horská dráha úspěchu dosáhla svého dna, teprve uvidíme, teď je však čas zavzpomínat na dobu, kdy kanadský tým určoval a přepisoval pravidla hrdinského žánru. Pokloňte se, smekněte a vyndejte zubní náhrady, protože Mass Effect se vrací v legendárním taláru.

Nebudu si tu hrát na experta a dlouze opisovat populární sci-fi ságu. Kolonizace vesmíru, která nakonec vyústila v globální konflikt s Reapery, a jejíž události daly vzniknout mnoha kultovním hrdinům včetně velitele Sheparda, je známá jak princip splachovacího záchodu. První část původní trilogie odstartovala malou žánrovou revoluci. Dvojka ji posunula o level výš a trojka přinesla závěr, po němž mají dodnes mnozí porouchaný dávící reflex. Způsob, jakým se vesmírný epos prodal, by se dal s klidem přirovnat ke Star Wars. Hráč neprožíval osud ústřední postavy, on se jí skutečně stal. Výlety do rozličných koutů vesmírů. Mimozemské rasy, kolem kterých byl nejen vystavěn origin, ale i fungující vztahy. Přehledná, dobře hratelná akce, jejíž existence ani v nejmenším nenarušovala příběh a postavy, z nichž se stávali mnohem víc než jen kamarádi do deště.

Až když se ke klasice vrátíte, uvědomíte si obrovský dopad na herní průmysl. A vlastně nejen na něj, protože například v oblasti tvorby pro dospělé vzniklo víc peprných parodií, než je pářících se paviánů ve volné přírodě. Fanoušci dokážou dodnes citovat části děje, na první dobrou vás správně pošlou napříč vesmírem a v oblasti příběhových voleb vyzkoušeli všechny minimálně třikrát. Existence Legendary Edition není jen rozmarem skomírajícího studia a snaha posílit rozpočet vyvíjených projektů, ale rekapitulace zlaté éry jedné generace. V balíku totiž nepřichází jen základní hry, ale i veškerý dodatečný obsah, tedy nějaké čtyři desítky balíčků, dodatků a rozšíření. Už není třeba spoléhat na zpětnou kompatibilitu, kde tituly nezapřou svá léta. Zkompletovaný Mass Effect prošel mnoha vylepšeními a ta vizuální jsou jedněmi z nich.

Bez rozdílu dílu, všude je standardem rozlišení 4K s podporu HDR. Autoři se při oprašování rodinného stříbra vrhli na detailnější modely, ostřejší textury, lepší nasvícení, vykreslování větší vzdálenosti a samozřejmě na ovládání. Čím je datum původního vydání starší, tím lépe se „remaster“ povedl. Nebudu lakovat rezaté. Ano, první štace pořád vypadá na postarší materiál, ale poctivá péče mu přeci jen pár let ubrala. Snaha sjednotit vizuál celé trilogie je vítána. To samé platí o hratelnosti, kdy se debutu dostalo stejného pocitu střelby jako dalším dvěma dílům. Při dlouhém maratonu se tak částečně maže vývojový deficit a hry působí trochu jako trojčata, která od sebe dělí jen přestřižení pupeční šňůry.

Na počátku ságy se mi překvapivě nejvíc líbí nikoli posun v modernizaci, ale pravý opak, tedy „klasický“ přístup k hraní. Vylepšení mají smysl a jsem nenásilně veden je sledovat. Sestava skupiny není jen o skinech a několika dialozích, ale může skutečně rozhodnout o úspěchu mise. Pak je tu orientace v ději, která chvíli zaskočila i mě. Už jsem zapomněl, jaké to je listovat v Journalu a hledat cestu k dalšímu záchytnému bodu. Ale právě od toho tam je, tak proč mě vodit za ruku vytyčenými body. A v neposlední řadě mám slabost pro filmové scény. Ty hrdinské proslovy, ze kterých by i Odysseus vypelichal. Epické momenty podkreslené hollywoodským soundtrackem. A samozřejmě pozice kamer, které se nebojí ve velkém zabírat ženské křivky, obrovské výstřihy a výstavní pozadí. Tímto stylem se už dnes nevypráví.

Ale nejsem tu od toho, abych jen chválil. Spousta těch starých věcí už dnes prostě nefunguje. Nepřestaly být v kurzu, jen se dělají jednodušeji. Namátkou kruhový výběr arzenálu potvrzovaný tlačítkem „A“ je zbytečně zdlouhavý. Dnes je standardem přímý výběr páčkou. Dále automatický systém krytí, který reaguje až v moment, kdy je postava nalepená na překážce a nemůže jít dál. Mám pocit, že postavu musím ještě trochu namáčknout, aby si nenechala ustřelit hlavu. Tady je rozdíl i v samotné trilogii, protože trojka je už současnější a krytí řeší áčkem. Nejvíc však zamrzí pozůstatek celé řady chyb. Ať už jde o poněkud divné napojení cutscén na hraní, tak skutečnost, že se postavy občas někde zaseknou nebo jim zcela dobře nefunguje interakce. Když už se přeci hrabu ve svém díle po několikáté, dám ho pořádně dohromady ne?

Fanoušky náhradních pohlaví a alternativních identit určitě potěší, že z pana Sheparda se může stát slečna Shepardová, a to konečně ve všech třech dílech. V pozdějších je k dispozici i editor postavy. Unifikace hrdinů dává logiku, ale subjektivně se mi zdá, že ženská verze příliš nestárne a napříč celou trilogií vypadá neměně. Ale něžnému pohlaví se roky nepřipomínají, tak budu gentleman i já. Zároveň taktně pomlčím o pohybech postav, jejichž nejlepší léta už dávno odnesl hvězdný prach. To už by pak ale nebyla jen legendární edice, ale kompletní přepracování a tolik času na práci autoři nejspíš ani neměli. A že chybí tuzemské titulky? To už je takový folklor opětovně vydaných edic, kam se zpravidla z mnoha různých důvodů už čeština nedostává. Úplní nováčci by tak měli pořízení zvážit, protože konverzace je jednou z hlavních náplní her. Naopak nejspíš nepřekvapí chybějící multiplayer, který byl doménou třetího dílu. A ačkoliv jeho pozdější zakomponování vývojáři nevyvrátili, příliš bych v něj nedoufal.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Jediná možnost, jak dostat Mass Effect odpovídající dnešní době a v plnohodnotném balení. To je Legendary edice, která dává vzpomenout nejenom na to nejlepší ze studiové tvorby, ale i na milník jedné generace konzolí. Jestli je pro vás Final Fantasy moc japonské, Zaklínač příliš fantasy, Fallout už nechutně post-apo a vaše srdce tíhne ke sci-fi, pak byste kompilaci měli zařadit do povinné herní výbavy. Úpravy v oblasti grafiky, rozhraní a hratelnosti jsou natolik výrazné, že za pořízení rozhodně stojí. Navzdory dobře odvedené práci je ale cítit, že modernizace mohla být rozsáhlejší, což dokazují jak neopravené chyby, tak nejednotná herní řešení napříč díly.
27. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: MX vs ATV Legends

Závodních sérií máme na Xboxu jako hub po dešti, ale jen malá hrstka z nich se z nepochopitelného důvodu věnuje terénním motorkám. V současné době máme na výběr z MXGP, Monster Energy Supercross od společnosti Milestone, nebo můžeme sáhnout po odlehčenější variantě v podobě MX vs ATV od Rainbow Studios. Právě ti začali s touto sérií již v roce 2005, kdy nám představili titul MX vs ATV Unleashed. Hra získávala...

»
27. 06. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Zorro The Chronicles

Slunce lehce objímá hory a pomalu se sune do jejich stínu, aby místo na obloze předalo hvězdám. Byla by to romantická chvíle podtrhnutá chumlem slámy valícím se prérií, kdyby se okolím nerozléhalo sténání nebohých vesničanů, kteří jsou opětovně utlačováni vojsky kapitána Montera. Nebo tentokrát spíše lidmi Monasteria. Na kžadý pád, oblažen vlastní dokonalostí je první a poslední instancí Kalifornie v době, kdy tím nejrychlejším poštovním spojením byl dostavník. Jenže tentokrát to...

»
24. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder´s Revenge

Pokud jste vyrůstali v devadesátkách, tak vám tito hrdinové jistě nebudou cizí. Želvy Ninja se jako většina tehdejších hrdinů zrodila v komiksové podobě. Měla je na svědomí americká společnost Mirage Studios, která s nimi vydala v roce 1984 první časopis v pouhém několikatisícovém vydání. I přes to si okamžitě získali srdce mladých čtenářů a bylo jasné, že zmutovaní ninjové mají obrovský potenciál. My si je ovšem pamatujeme především díky kreslené...

»
28. 05. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Tourist Bus Simulator

Kvituji s povděkem, že i na konzole se začíná objevovat stále více simulátorů, které si dokonce konkurují i v rámci kategorií. Není jich sice stále tolik, jako na jejich hlavní PC platformě a stále čekáme, až se čeští SCS Software rozhoupají a nabídnout Euro Truck Simulator i hráčům na konzolích. Proč všichni toužíme a přivoláváme právě tuhle hru? No, protože veškerá produkce, která se doposavad objevila, neoplývala nějakou extra kvalitou. Bylo přitom...

»
27. 05. 2022 • HusekD0

RECENZE: Kao the Kangaroo

Okolo nového milénia se v herním průmyslu začal objevovat nový trend v podobě 3D plošinovek, ve kterých byl hlavní hrdina se zvířecí podobou. Mezi nejznámější tituly patří jednoznačně Sonic, Crash Bandicoot, nebo fialový dráček Spyro. Téměř okamžitě si u hráčů získali velkou popularitu a každý vývojář si přál mít ve svém portfoliu hru s chlupatým hrdinou. S touto vizí si pohrávali i vývojáři ze studia Titus Interactive a už v...

»
27. 05. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: Thrustmaster TCA Yoke Pack Boeing Edition

Jako velký fanoušek letadel si nikdy nenechám ujít možnost vyzkoušet nové perifériím které mají umocňovat požitek z hraní her. Dneska se nám do rukou dostala novinka od společnosti Thrustmaster, tak jí jdeme vyzkoušet.

»
21. 05. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Vampire: The Masquerade Swansong

Jméno světa World of Darkness, ze kterého vychází celá řada papírových RPG a jiných děl, jistě mnohým hráčům na první dobrou nic neřekne. Jakmile ale zmíním hry jako Vampire: The Masquerade Redemtion či Bloodlines, jistě se srdce nejednoho hráče zatetelí blahem. Ostatně právě Bloodlines si získalo prakticky kultovní status, o který se komunita starala dlouho poté, co se studio Troika Games rozpadlo na prach. Bouřlivé reakce také vyvolalo oznámení pokračování...

»
19. 05. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Dolmen

Už jste přemýšleli nad tím, že vyhlížená budoucnost nejspíš nebude tak růžová, jak si optimisté z řad vesmírných kolonizátorů a objevitelů představují? Případů, kdy lidstvo našlo kdesi v kosmu nový eden, je méně než úspěšných útěků z Alcatrazu. Přitom nutnost vytvořit životadárné prostředí je tou nejmenší překážkou. Většinou narazí už výprava průkopníků, která najde tajemný artefakt, mimozemská vejce nebo slabinu palubního počítače, jehož obvody se rozhodnou posádku vyřadit. No a kde je mimozemská...

»