RECENZE: Mortal Kombat 1

Autor: HusekD Publikováno: 26.9.2023, 14:21

Publikováno: 26.9.2023, 14:21

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

Značka Mortal Kombat je tu s námi už přes třicet let a za tuto dobu jsme se dočkali celkem 26 titulů, které vycházely na všechny důležité systémy. Samotný počátek najdeme u klasických arkádových automatů, kam Mortal Kombat dorazil v roce 1992. Rok poté došlo k převedení na domácí konzole a díky tomu se rozjela nesmrtelná série sahající až do dnešní doby. Mortal Kombat nebyl první velkou bojovkou a vývojáři z tehdejšího Midway Games si moc dobře uvědomovali, že musí přijít s něčím jedinečným, aby se dostatečně odlišili od své konkurence. A to se jim povedlo na jedničku. U bojovky se dalo už z podstaty žánru očekávat, že se proti sobě utkají dva zápasníci, ale Mortal Kombat je turnaj na život a na smrt. Proto je hra plná krve, brutálních zakončovacích chvatů a utrhaných končetin, což na ní máme tak rádi. Značka se díky své velké popularitě podívala i mimo videoherní svět a dostala několika knižních a filmových zpracování. Nyní nám na Xboxu vyšel nejnovější díl, který po jedenáctce obdržel poněkud matoucí označení Mortal Kombat 1. Vývojáři se rozhodli pro restart univerza a představují nám zcela nový svět, kde se proti sobě opět postaví zápasníci ze všech tamních říší.

Nový Mortal Kombat nepokračuje v číselné stupnici svého předchůdce, ale přesto navazuje na jeho příběhové zakončení. Tento přístup se mi velmi zalíbil, protože dává skalním fanouškům dostatečnou satisfakci a dokáže zaujmout i úplné nováčky v sérii. Co si budeme nalhávat, příběh MK11 se stal nepřehledným gulášem a chtělo to vše urovnat do správných kolejí. Po poražení Shang Tsunga s Kronikou se stal Liu Kang bohem ohně. Svojí nabytou moc využil k vytvoření nového vesmíru, kde by se mělo vše obejít bez zbytečného krveprolití. Samotný turnaj zůstává i v tomto vesmíru, ale jedná se spíše o formální událost. Nebyl by to ovšem Mortal Kombat, kdyby se všechno neobrátilo naruby. Příběhový režim dokážete odehrát v rozmezí 6 – 10h, což se odvíjí od zvolené obtížnosti a vaší šikovnosti. Jedná se o ideální délku, která vás dostatečně uspokojí, nastíní budoucí průběh, ale nezdrží vás zbytečně od důležitějšího obsahu. Kvůli délce vám více z příběhu neprozradím, ale věřte, že se máte opravdu nač těšit. Vývojáři vsadili i na velkou porci humoru. Tento přístup nemusí sednout všem, ale já si užíval každou probíhající cutscénu. Vzhledem k tomu, že se jedná o nový začátek, tak dostali novou šanci i starší postavy z předchozích dílů.

Mezi ústřední charaktery tentokrát patří Liu Kang, Raiden, Kung Lao, Johny Cage a Kenshi. Jelikož se jedná o nový svět, tak své oblíbené hrdiny poznáte po jiné stránce a čekají vás zajímavé situace a rozhovory. Mezi další hratelné postavy se dostali Scorpion, Smoke, Sub-Zero, Mileena, nebo můj osobní favorit Reptile. Prozatím máme na výběr z 23 charakterů. Do budoucna se dočkáme jejich rozšíření, což se se u podobných her už stalo standardem. Bohužel se ale jedná o část hry, kterou si společnost NetherRealm Studios umí nechat dobře zaplatit. V předchozím díle jsme se dokonce dočkali hned několika „kompletních“ edic, do kterých jsme i tak museli posílat další obnos peněz, protože v nich dodatečné balíčky nebyly zahrnuty. Jedná se o velkého strašáka, který se pravděpodobně bude opět opakovat. Už nyní máme možnost zakoupit několik rozšíření, nebo si dokonce zaplatit za Havika. Jedná se o hratelnou postavu, kterou dostane každý hráč po dokončení hlavního příběhu. Těžko říct, proč se vývojáři rozhodli pro jeho monetizaci, ale já v tom vidím jen další tahání peněz z těch hráčů, kteří si okamžitě pořizují veškerý dostupný obsah.

Velkou změnou oproti minulým dílům je systém Kameo. Do soubojů si kromě hlavní postavy vyberete i svého spolubojovníka. Toho si smíte přivolat na pomoc ve třech rozdílných útocích, pokud máte dostatečně naplnění jeho bar. Při ohlášení jsem z tohoto systému nebyl příliš nadšený, ale ve skutečnosti se jedná o velmi příjemnou inovaci, dodávající soubojům na dynamice a plynulosti. Své společníky si nevybíráte z klasického seznamu, ale máte na výběr z 15 speciálních postav. Na scénu se díky tomu vrací legendy jako Goro, Jax, Sektor, nebo Sonya. Každou postavu si můžete vizuálně upravit, přiřazovat jí unikátní pohyby a zakončovací chvaty. Tyto doplňky sbíráte v průběhu příběhu, při procházení módu Invasion nahrazující dřívější Krypru, nebo v herním obchodě. Mortal Kombat 1 obsahuje celkem čtyři rozdílné měny. Koins získáte za dokončování klasických aktivit a tisíc zlaťáků přetvoříte ve svatyni na náhodný předmět po vzoru loot boxů. Získávání Seasonal Credits funguje podobně jako u Koins, ale s tím rozdílem, že si za ně koupíte speciální předměty dostupné pouze v dané sezóně. Krowns jsou měnou pro režim Invasion a u tamních prodejců je směníte za předměty ulehčující váš průzkum lokací. Pro získání Dragon Krystals musíte opět sáhnout do své peněženky. Jedná se o prémiovou měnu, za kterou si pořídíte unikátní kosmetické předměty. Není to ale nutné a hra vás do toho nikterak nenutí. Už v samotném základu máte k dispozici nespočet doplňků, jak si upravit svůj profil, nebo postavu.

Multiplayer nabízí v současné době pouze klasické zápasy, ranked zápasy, nebo režim King of the Hill. Doufejme, že se do budoucna dočkáme rozšíření seznamu, protože se nyní jedná o velmi omezenou nabídku. Také prozatím nefunguje cross-play multiplayer a nemůžete si poměřit bojové zkušenosti s kamarádem hrajícím na jiné platformě. Tato funkce má být do hry přidána až dodatečně. Pokud nejste fanouškem online hraní, tak jsou tu pro vás klasické zápasy, věže, nebo již zmínění režim Invasion. V něm si vyberete svého bojovníka a provedete ho osmi spletitými úrovněmi. Každá se skládá z rozsáhlého bludiště, kde jednotlivé křižovatky představují určitou aktivitu. Můžete narazit na běžné zápasy, přepadení, několika úrovňové věže, až po výzvy zaměřené na vaše reflexi, nebo rychlost mačkání tlačítek. Za jejich úspěšné dokončení se dostanete k zajímavým kosmetickým předmětům. Zde si vývojáři dokonce pohrávají s RPG prvky a dojde i k přerozdělování statistik u vaší postavy. Podobně jako v dřívější Kryptě od vás tento režim bude vyžadovat velkou časovou investici, ale díky tomu dokážeme u MK1 bez problému zůstat následující roky. Režim Invasion se dočká postupného sezónního rozšiřování, které bude probíhat každých šest týdnů. Je zde nutné zdůraznit, že se vývojáři nerozhodli pro zařazení jakéhokoliv placeného Battle Passu a veškerý sezónní obsah mají hráči zdarma.

Po technické stránce není hře téměř co vytknout. MK1 vypadá naprosto fantasticky a na Xboxu Series X/S běží plynule v 60fps. Kvalita všech modelů, prostředí, zvuků i cutscén je opravdu dechberoucí. NetherRealm Studios vytvořily pomyslnou novou laťku bojovek a prozatím se v tomto ohledu zařazují na první místo. Stejně dobře si vede i matchmaking, kdy na připojení do hry nečekáte déle než pár sekund a i na pomalejším internetu nezaznamenáte sebemenší lagy. Patříte-li mezi pravidelné hráče bojovek, nebo jen chcete vyzkoušet něco nového, tak je Mortal Kombat 1 v tuto chvíli asi nejlepší volbou.

Mortal Kombat 1 vyšel pro Xbox Series X/S 19.9.2023 za cenu 1799kč.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

NetherRealms Studios dodalo hráčům restartovaný svět Mortal Kombat a vytvořilo si téměř dokonalý základ pro následující pokračování. Technické zpracování a množství obsahu vám zajisté vyrazí dech. Bohužel se ale ve vzduchu neustále vznáší otazník směřující na monetizační systém a nezbývá nám nic jiného, než vyčkávat, s čím vývojáři do budoucna dorazí. Jinak se jedná o vynikající pokračování, které můžu bezpečně doporučit všem hráčům bojovek, ale i naprostým nováčkům v tomto žánru.
grafikamonetizační systém
technické zpracovánímálo herních režimů
hratelnostnefunkční cross-play
kameo systém
příběh
mód Invasion
soundtrack
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»