Recenze: Mortal Kombat X pro Xbox One

Autor: Josef Brožek Publikováno: 16.4.2015, 18:16

Publikováno: 16.4.2015, 18:16

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Jestli se někdy bude v dějepise na školách učit o počátcích herního průmyslu, určitě o hodinách zazní jméno Mortal Kombat, hra, která podpořila rozvoj herních automatů při úpadku v devadesátých letech, hra, která v hernách zapříčiňovala konflikty a naučila mladé, co je znamená brutalita ve hrách, hra, coby masivní spojnice mezi dvěma kamarády a značka, která přežila dvě desetiletí a dnes se může pyšnit už desátým dílem hlavní série. Tam kde pro východ je modlou všech bojovek Street Fighter, tam na západě ještě dnes mastí první díl Mortal Kombat.

 I přes tři a dvaceti leté stáří značky nás pořád baví a neustále má co nabídnout a zaujmout nejen veterány žánru, ale dnes už i mladší, značkou nepolíbené hráče naučit, co to v herním průmyslu znamená být naštvaný na protihráče. Desátý Mortal Kombat totiž snad poprvé má naběhnuto k tomu, aby přilákal naprosté nováčky, a nejenže si zde každý může perfektně navolit obtížnost a vytrénovat své palce na tréninkovém módu, ale i projít si příběhový mód, jenž má oproti devátému dílu šmrnc střižený snad Hollywoodskými kanci. Je však laciný a bude brát snad jen hráče, co příběh okolo původní trilogie neznají nebo snad chtějí poznat znovu a lépe. Nicméně jde o perfektní rozcvičku a to nejlepší seznámení se všemi postavami ve hře. Navíc teprve až po dohrání Story módu se vám odemkne poslední postava (pokud nebereme v potaz DLC) – Shinnok.

Obtížnost se nám vrátila ke starým dobrým kořenům a nutno říci, že NetherRealm Studios o značku starají s nevídanou pečlivostí a s ohledem na minulost, a proto bez hrdosti veřejně přiznáme, že jsme absolutně nebyli schopni hrát například takový Story mód ani na obtížnost normal. Teprve na Very easy, jsme se výrazně v příběhu posunuli, ale pro pocit trapnosti jsme si ho zvedli alespoň na to Easy, abyste nás něměli za másla. Přesto nám občas někteří protivníci dali občas zabrat, a tak jsme je díky omezené možnosti přeskočení přeskočili. Tokeny na přeskakování nepřátel, ať už ve Story módu, v klasické postupové věži, která se vrátila ve velkém stylu, jelikož jsou teď čtyři druhy od klasické až po tu nekonečně dlouhou, se získávají ve kryptě, která byla představena už v devátém dílu, kde mimoto získáváte všelijaké nové skiny pro postavy, tokeny na rychlou fatalitu (stačí dvě tlačítka namísto kombinace více) a další, a to všechno nakupujete za peníze získané napříč všemi herními módy.

YEOhfHx

Naprostou novinkou je při výběru postavy (Story mód vám postavy mění sám dle příběhové linie) si možno také zvolit mezi třemi typy variant vybrané postavy. Každá má jiné způsoby boje a většina se od sebe alespoň minimálně liší. Není to ale tak, že si při získání zkušeností levelujete právě zvolený typ postavy. Postavy se vlastně vůbec nelevelují, leveluje se jenom váš účet, kde úrovně rostou také u další novinky, a to vaší frakce, jež si při vložení hry do mechaniky a následném spuštění vyberete. Je jih celkem pět a nijak drasticky se od sebe neliší, dalo by se říct, že v současně chvíli ani nejsme schopni odhadnout jak, protože válka frakcí vypukne až za 4 dni od doby psaní recenze. Tíží-li vás však váš level v dané frakci, mimochodem po změně frakce se váš level vynuluje, tak stačí plnit každodenní daily challenge, čímž body k vašemu prospěchu nabíhají nahoru a nahoru.

Asi nemá význam sáhodlouze rozebírat singleplayer a hru pro dva hráče, snad jen stojí za zmínku pár herních módů, jako třeba souboj, kde hra sama určí obtížnost a jeho nastavení (mimochodem docela rozsáhlé), nebo mód kde se spoluhráčem dobýváte veleznámou věž. Ne, tentokrát je to především o multiplayeru a několika jeho herních módech. Výčtem: klasický versus, Team battle 3v3 a 5v5, obdobné dobývání věže jako ve hře pro dva hráče, King of The hill, kde do vás protivnícu budou bušit, dokud nekápnete božskou, Team battle a jako třešničkou na závěr jsou tu Rooms, neboli Místnosti, kde si připadáte úplně stejně jako poprvé na tanečních – spousta lidí, co čekají, až je někdo vyzve k tanci (správně by to ale měli být pánové, pánové), navíc se společným chatem, což kvitujeme, jelikož jsme dlouho nikde chat pro psaní neviděli.

image

Před úplným závěrem, bychom chtěli ještě vypíchnout dvě věci. Tou první je grafické zpracování, jež se přeci jen od rebootu z roku 2011 razantně zlepšilo, ale naschvál neříkáme zrealističtělo, jelikož to v případě zbrusu nových, dvojnásobně brutálnějších fatalit či x-ray pohledů (když vidíte jak protivníkovi drtíte kosti) úplně neplatí, nebo teda nevíme jestli je úplně reálné vystřelit chlápkovi hrudník, hodit do něj písečnou bombu, po jejímž následném znovu průstřelu vytéká písek všemi otvory nepřítelova těla, ale to už je zase jiná kapitola. Druhou a zároveň novinkou je interakce s prostředím. Na jinak velmi pestrých a neokoukaných mapách se totiž vždy objevují alespoň dvě pomůcky, coby útočná zbraň nebo odrazový můstek pro přeskočení půlky mapy. Ovšem výjimečně se objeví i balvan, kam když namíříte protivníkovu hlavu chyceného za trenky, tak mu s klidem uberete přes 20% energie. Právě podobné předměty, nám přišly nejvíce znevýhodňující pro hráče stojícího mimo balvan, jelikož ho takovýmto způsobem hladce udoláte, než přijde na způsob, jak se vám dostat do zad, což ve většině postav asi není problém. My vám do budoucna přejeme, aby to nenapadlo vašeho protihráče. Je to fakt zákeřné.

Jsme fakticky rádi, že se vývojáři poučili z drobných chyb posledního dílu a konečně nám přinesli pořádný a moderní Mortal Kombat s jeho starou dobrou obtížností. My především vyšli ze cviku, a tak nás těší user-friendly tréninková část, kam si chodíme každodenně potrénovat, abychom rozdrtili konečně ty borce sedících 24/7 v Rooms a čekajících na pořádnou výzvu. Tou sice při jejich 128 výhrách a 21 prohrách asi nebudeme, ale aspoň máme při každodenních výzvách pro frakci neustálou tendenci se na bojiště vracet, což se zatím jeví jako fajn vychytávka a v nadcházejících frakčních bitkách teprve ještě poznáme její opravdový potenciál. Sic jsme neměli možnost řádně otestovat hru pro dva hráče, umělá inteligence se nám jevila jako daleko silnější protivník, než staří přátelé a rodinní příslušníci. NetherRealm Studios, ať už to bude Street Fighter, Tekken nebo Dead or Alive, hodně bychom se divili, kdyby přeskočili nastavenou laťku, ba dokonce srazili samotný Mortal Kombat X na kolena. Ať tak či onak, k překonání kvalit desátého dílu to bude chtít hodně píle a nápadů. A ty, jak nám poslední dobou přijde, už asi došly.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Starý Mortal Kombat s novými a brutálnějšími fatalitami, v moderním kabátku a s zbrusu novým obsahem. Hezčí, lepší a vůbec vypiplanější než jeho předchůdce z roku 2011. Ať už jste v bojovkách zajetí, či nikoliv, Mortal Kombat X vás přijme s otevřenou náručí, navíc vám poví něco o původním příběhu a veteránům zase ukáže, že značka Mortal Kombat ještě nepatří do starého železa a je na čase přejít z vyklepaných automatů ve staré herně na něco nového, ale přesto stejně dobrého jako ten starý MK, jak ho známe a v případě multiplayeru, jak ho ještě neznáme. Teda vy, my už ano...
09. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Two Point Campus

Klasické tycoony jsou součástí herních žánrů již pěknou řádku let a byť už nejsou tak rozšířené, jako tomu bylo dříve, stále sem tam vyjde nějaký nový kousek. Před čtyřmi lety jsme se dočkali znovuzrození legendy tohoto žánru z nemocničního prostředí, kde nejsou tak úplně běžní pacienti. Two Point Game tehdy nabídli svou verzi Theme Hospital prezentovanou hrou Two Point Hospital. Při jejím hraní jsem se rozpomněl na staré dobré časy a...

»
26. 07. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders Worldslayer

Při hraní her si velice často vzpomenu na první Mizery a hlášku „Everybody wants to by like Mike“. U Outriders a jim podobným především ve spojitosti s live service konceptem, kdy je komunita udržována u hry pomocí pravidelných událostí, nových aktualizací a dodatečného obsahu. A zde by se přeneseně dalo říct, že každý by chtěl být jako Destiny nebo The Division, ale jen vyvoleným se to podaří. A dnes už bezpečně...

»
19. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: As Dusk Falls

Jestli něco adventurním nadšencům na Xboxu schází, pak jsou to hry od Davida Cage a jeho studia Quantic Dream. Ačkoli si jeho oceňovaná adventura Fahrenheit našla cestu na první Xbox, na ostatní tituly jako Heavy Rain či Detroit: Become Human si mohou majitelé konzole z Redmondu nechat zajít chuť. Částečnou náplastí jsou hry od studií Supermassive Games (série Dark Pictures Anthology) a Don’t Nod (Life is Strange), avšak kreativní vizi...

»
13. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: A Memoir Blue

Hry nemusí být jen o kosení celého zástupu nepřátel, snahy o dosažení co nejlepšího času na závodním okruhu nebo stvoření nepřemožitelného reka, který spasí celý jeden virtuální svět. Především indie vývojáři se nebojí s relativně mladým médiem experimentovat a přinášet neobvyklé zážitky, jež vás i po závěrečných titulcích nenechají v dobrém slova smyslu vydechnout.

»
11. 07. 2022 • Lukáš Urban0

RECENZE: Fobia – St. Dinfna Hotel

Jsou různí lidé a různé fóbie. Někdo se bojí, že uvízne ve výtahu, jiného chytá panika při pohledu na osminohá neštěstí s pavučinou u zádi a další nejde spát, aniž by nerozsvítil i v kumbálu. Ve své podstatě, každý se něčeho bojí. Každý má skrytou achillovu patu a každý je občas vystaven nepříjemnému vnějšímu vlivu, po němž se o něj pokouší studený pot. Já se s přibývajícími zářezy na herní pažbě začínám bát,...

»
11. 07. 2022 • Michael Chrobok0

Trochu jiná RECENZE: Dreamfall Chapters

Při brouzdání po archivu Xboxwebu mě poměrně překvapilo, že v něm chybí recenze na Dreamfall Chapters. Třetí hra adventurní série navazuje na ikonické hry The Longest Journey a Dreamfall: The Longest Journey, které jsou zcela po právu zapsány zlatým písmem do herní historie. Recenzovat přibližně pět let starý počin (záleží, zda počítáte vydání první epizody, nebo „final cut“ verze) od norského studia Red Threat Games a jejího ředitele Ragnara Tørnquista...

»
07. 07. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 22

Letošní sezóna je zatím velice zajímavá, a ještě zajímavější je aféra s poskakováním. Tedy ne přímo sezóny jako takové, ale nových formulí, které zformovaly opravdu velké změny v pravidlech. Někteří jezdci s tím mají problém, stěžují si na bolesti zad a další věcí, které je třeba řešit. Přeci jenom jde o zdraví, a to máme všichni jenom jedno. Na druhou stranu nová pravidla přinesla přepracovaný design vozů, který se opravdu povedl a...

»
27. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: MX vs ATV Legends

Závodních sérií máme na Xboxu jako hub po dešti, ale jen malá hrstka z nich se z nepochopitelného důvodu věnuje terénním motorkám. V současné době máme na výběr z MXGP, Monster Energy Supercross od společnosti Milestone, nebo můžeme sáhnout po odlehčenější variantě v podobě MX vs ATV od Rainbow Studios. Právě ti začali s touto sérií již v roce 2005, kdy nám představili titul MX vs ATV Unleashed. Hra získávala...

»