Recenze: MotoGP™23

Publikováno: 11.6.2023, 19:21

Sociální sítě

O autorovi

SeedarCZ

SeedarCZ

Je autorem 24 článků

Milestone v loňském roce dostál svému názvu, když s minulým ročníkem MotoGP 22 opravdu posunul hranice virtuálního závodění na dvou kolech na úplně novou úroveň. Bez nadsázky se dá s klidem říct, že co do závodních her, je to právě tato série, která svou realističností ty ostatní, napříč všemi druhy motorsportu, nechává za sebou. Přinejmenším na konzolích věrnější simulaci závodění budete hledat jen těžko. Loni se to opravdu povedlo, ale podařilo se vývojářům přece jen ještě sérii posunout dále? 

 

Co je nového?

    • Samozřejmostí jsou oficiální tratě i jezdci ze všech kategorií MotoGP™, Moto2™, Moto3™ a MotoE™.
    • Narozdíl od minulého ročníku se vývojáři více pověnovali i kariérnímu režimu, ve kterém tak nalezneme nové prvky, které hraní bez internetu slušně oživí a za mě velké plus v době, kdy se na režimy pro jednoho hráče dost často zapomíná.
    • Nové jsou také funkce dynamického počasí a Flag-to-Flag.
    • Potěší také obsáhlý grafický editor pro tvůrce.
    • nechybí ani lokální hra pro dva hráče, která se do série vrátila s loňským ročníkem
    • nejvíce ale potěšil plnohodnotný crossplatform napříč všemi konzolemi i generacemi Xboxu (One, Series) a Playstationu 4&5

Kariérní režim

V režimu pro jednoho hráče jsme se dočkali oživení v podobě Turning points, což jsou úkoly v průběhu sezón na jejichž plnění závisí vaše budoucnost v týmu a případný postup do vyšší kategorie. Do hry se také dostaly (jak už je pomalu zvykem) sociální sítě, kdy můžete reagovat na různé tweety od ostatních závodníků směrem k vaší osobě a je jen na vás, jakou osobností se ve hře chcete stát.

Dynamické počasí a Flag-to-Flag

Další novou funkcí ve hře je Dynamické počasí. Jak už název vypovídá, jedná se o náhlou změnu počasí v průběhu závodu. To může samozřejmě zásadně ovlivnit průběh závodu. Zkuste si jezdit na softkách na mokru.
S tím souvisí i další novinka Flag-to-flag. Ta může být vyhlášena v průběhu závodu, právě kvůli náhle změně podmínek a hráči to umožňuje vyměnit konfiguraci motorky bez jakýchkoli penalizací.

Grafické editory

Hráči závodních her bývají dost často i tvořiví, co se polepů na stroje a výbavy týče. Právě pro ně si tento ročník připravil poměrně široké možnosti úpravy polepů na motorky a vzhled samotného jezdce. Pokud je toto vaše vášeň, jistě zde naleznete mnoho hodin tvoření a kolik projektů navrhnete, je už čistě jen na vás. Možností je opravdu dostatek a lze je sdílet i s komunitou.

Hraní napříč platformami

Čím dále vyžadovanější funkce u drtivé většiny her se nevyhnula ani simulátoru MotoGP 23. Pro hráče na konzolích Xbox se tak naskytla příležitost porovnat svůj um s hráči z konkurenční platformy od Sony. Tato změna se netýká verze pro PC, ani Nintendo Switch.

Vrací se MotoGP™ Academy

Oblíbená funkce ve hře se vrací s tímto ročníkem MotoGP™. Říkáte si, že je to jen další varianta tutoriálu? Tak to jste na omylu. V této akademii můžete skutečně strávit hotovou věčnost, Každá trať je zde rozdělena na sektory. A v každém sektoru je třeba splnit jízdu na čas. Přičemž, pro ty z vás kdo mají rádi největší výzvy, získat zlatou medaili na žádné z nich není jen tak! V této akademii opravdu můžete zlepšovat svůj skill na každé trati!

Ke hře samotné. Jak se hrálo?

Poslední ročník série byl skutečně průlomový, co do hratelnosti a fyziky hry. Je vůbec ještě co zlepšovat? Osobně si to nemyslím. Hra působí velmi reálně, chování stroje i jezdce je velmi solidně zpracováno. Stejně jako podmínky na trati (zejména nerovnosti a vlhkost) působí skutečně věrohodně. Kde má tedy hra rezervy, které je třeba každým rokem posouvat?

Když už se octneme na trati, je prostor pro zlepšení opravdu už jen minimální. Grafika je velmi slušná a jízdní model splňuje všechny požadavky, které mě napadají. Jisté nedostatky tady ale stále najdeme. Poměrně chudé možnosti v multiplayeru tíží tuto sérii už od jejích počátků. A i přes to, že hraní napříč platformami je velmi důležitý krok vpřed. Na nedostatku možností hraní více hráčů to ve výsledku nic nemění. Můžeme se připojit do lobby, vytvořit lobby a nebo se zúčastnit pravidelných eventů LiveGP. No, a tím to hasne. Uvítal bych rank systém během běžných závodů, nejen při eventech v rámci LiveGP. Případně častější eventy. Za dobu testování hry, se mi nepovedlo trefit se do doby, kdy zrovna event probíhal. Jediná možnost by byla, si na to ten čas přímo vyhradit. A to každý udělat jistě nemůže. Chybí mi zde i nějaké dlouhodobější online eventy či výzvy. To je jistě něco, na čem se by se dalo celkem snadno zapracovat a pocit z multiplayeru by to o další stupeň vylepšilo.

Dalším nedostatkem je grafika mimo okruh. Zpracování týmů, diváků a ostastních závodníků působí tak trochu jako z deset let staré hry. Celkově to kazí dojem ze hry, přesto že se o nic závažného nejedná. Intro k daným závodům se také oposlouchá dost brzy a je poněkud stereotypní. Pár hlášek navíc od komentátorů by vůbec neuškodilo.

I přes tyto menší nedostatky se ale stále jedná o nadprůměrnou motorsport simulaci. Co je hlavní, na okruhu se stabilním internetem, nebudete mít žádné problémy a hra se chová stejně jako když hrajete offline. To je velmi důležitý fakt, který tyto menší chyby velmi rychle odsune na pátou kolej.

Kariéra se velmi zalíbila

Nepatřím mezi pravidelné hráče této série a multiplayer zapínám velmi zřídka. Jako první jsem tedy sáhnul po režimu pro jednoho hráče. Na výběr byla kariéra, vlastní šampionát nebo oficiální Grand Prix. A protože mám u her rád nějaký postup, sáhnul jsem skoro automaticky po kariéře.

Začínáme na konci sezóny Moto3™, podle dosažených výsledků se poté posuneme o kategorii či dvě výše. Nebo setrváme v Moto3™.

Jednotlivé závody probíhají slušným tempem. Víceméně vše lze nastavit, tréninky i kvalifikace se dají přeskočit nebo jen zkrátit. Délka závodu samotného poté může být od 15% do kompletního závodu. Stejně tak i obtížnost UI soupeřů má mnoho stupňů. Každý si najde tu svou, aby si kariéru co nejvíce užil.

Před každým závodním víkendem dostaneme i nějaké cíle ke splnění. Jejichž splněním získáváme zkušenostní body, díky kterým získáváme větší věhlas. Ten potřebujeme, abychom získali kontrakty od těch nejlepších týmů v každé kategorii.

Taková menší třešnička na dortu jsou potom sociální sítě, kde si vyměňujete ‚pozdravy‘ s ostatními závodníky.

Pro chvíle nudy, dlouhé noci nebo prostě kdy není chuť poměřovat síly s ostatními hráči je tedy kariéra konečně slušnou volbou a sám v ní ztratím asi pěkných pár hodin. Aspoň než se doškrábu do MotoGP™ a udělám tam nějaké to pódium.

V multiplayeru nic překvapivého

U závodních her už se v multiplayeru asi ani nepočítá s nějakými extra možnostmi hraní. Touto cestou se nejspíš dala všechna studia a za mě je to celkem škoda. Ono nějaké komunitní výzvy by vážně nebyly na škodu. Taková ta strategie, v jednoduchosti je krása, je sice fajn. Ale založ lobby a jeď, kdy jezdci mezi sebou mají ohromné výkonnostní rozdíly a nijak se to nedá obejít. To je pro mě největší nedostatek hry. Nakonec ještě buďme rádi za LiveGP, kde se jezdci mezi sebou třídí podle svého ranku a celé to tak nějak zase dává smysl.

Nejdůležitější ale je, že hra nemá problémy se servery. Nic nepadá, pokud mají hráči dostatečně stabilní a rychlý internet ovšem. S tím ale vývojář těžko může něco udělat. Snad jen přidat možnost při tvorbě lobby něco, co by zamezilo hráčům se špatným připojením se zapojit. Ve hře máte možnost volby regionu, ke kterému se chcete připojovat. V našem případě tedy volím Evropu a jde se na věc.

Bezvadné je, že máte možnost jezdit s libovolně nastavenými asistencemi. Já mám samozřejmě asistence u všeho, abych nepadal v každé zatáčce, a nikdo mi v tom nebrání. Při zakládání lobby ale lze nastavit i maximální povolené asistence, pro zkušenější hráče. Pokud ale s hrou začínáte, nemusíte se hry po internetu vůbec bát. Dokonce lze vypnout i kolize, což trochu upírá každé hře na realismu, ale v některých případech účel světí prostředky.

Dle nastavení lobby (obvykle se jezdí závody bez kvalifikací nebo jen s krátkou) tak můžete x hodin strávit na jednom serveru, bez zbytečného přepínání a ani se mi nestalo, že by mě hra z lobby třeba vykopla. Zdá se to jako samozřejmost, ale z ostatních her víme, že i toto je třeba ocenit. Pokud tedy máte chuť pár hodin závodit, nebrání vám v tom vůbec nic. Snad jen vaše časové možnosti a chuť.
Zde jsem nějak přehlédl možnost prohlížení skóre a celkové pořadí hráčů v lobby napříč třeba posledními třemi okruhy. Další věc, co by hře jistě pomohla nabýt lepších dojmů.

Editor pro náročné

Jistě věc, kterou hráči čím dál více vyžadují po závodních simulátorech je i tvorba vlastních designů jak pro stroje, tak i oblečení jezdců.
V tomto ohledu asi nemá žádná hra nikdy dostatek možností, neboť lidská tvořivost nezná hranic. Zde ale možností máme po ruce vcelku dost a věřím že uspokojí i náročnější tvůrce.

Kompetitivní hraní

Nebylo by závodní hry bez komunity, která by pořádala nějaké společné závody. Naštěstí tady máme kamarády z Time To Race. Pokud tedy máte zájem o trochu komunitní zábavy, lepší společnost v našich končinách nenajdete. Pod záštitou této organizace proběhlo už mnoho šampionátů v různých závodních hrách, včetně MotoGP! Kluci odvádí skvělou práci na vysoké úrovni a my jim přejeme mnoho dalších úspěšných šampionátů!

 

 

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Další ročník na dvou kolech bude opět ve velkém stylu a nezbývá než doufat, že i komunita hráčů se rozroste. Po technické stránce je MotoGP 23 jistě titul, ze kterého by si ostatní motorsport série mohly brát slušný příklad a k dokonalosti už chybí víceméně jen detaily a k plnohodnotné známce chybí už jen opravdu bohatší program pro multiplayer. A možná ještě kapka dalšího obsahu v editoru potisků. Jinak hře nemám vůbec nic, co bych jí vytknul. Ať už jste ostřílený profesionál, nebo naprostý nováček. Tuto hru si v každém případě užijete naplno.
hraní napříč platformamichudý multiplayer
dynamické počasí grafika mimo trať má rezervy
licence na všechny tratě MotoGP
jízdní model
kariéra
editor pro tvůrce
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»