RECENZE: Old Man’s Journey

Autor: p.a.c.o Publikováno: 8.5.2019, 10:32

Publikováno: 8.5.2019, 10:32

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Společně s rozmachem nezávislých herních studií nebo i samotných vývojářů, jsme se konečně dočkali toho, nač celá léta předtím spousta hráčů nadávala. Velká studia hrála na jistotu, sypala na nás jedno pokračování za druhým, a tak nějak se vytratili hry s větší uměleckou hodnotou nebo zajímavými nápady. A právě tohle je oblast, v níž se nezávislá scéna velice vyžívá a vznikají zde někdy až divné hry (tak moc umělecké, že to nikdo nechápe, stejně jako některé druhy skutečného „umění“).

Sem tam si těchto her všimnou i velké vydavatelské domy a podpoří je po stránce financí a marketingu. To jsou případy třeba Unravel nebo Oriho. Dnešní recenze se bude věnovat hříčce, kterou si můžete užít na jakékoli myslitelné platformě, a to včetně velkých konzolí. Nezbývá tak, než se pohodlně usadit a vydat se společně se starým pánem za dobrodružstvím.

Old Man‘s Journey nás přenese do malebného světa, kdy zrovna zastihneme starého muže, jak odpočívá na terase svého domečku na útesu nad mořem. V tom přijíždí pošťák s dopisem, což není nic neobvyklého, ovšem obsah dopisu je podle všeho více než zásadní. Starý muž si bere svůj batoh, hůl a vyráží nejspíše za adresátem. Hlavní předností místního příběhu je fakt, že je vyprávěn čistě beze slov, takže se nikdo nemusí bát, že by mu nerozuměl. Hlavní podněty jsou nám servírovány obrazovou formou a mají báječný hudební podkres.

Společně s hlavním hrdinou procházíme krajinou a na určitých místech jsou nám představeny úryvky z mužovi minulosti, které dávají tak trochu tušit, jak se bude příběh odvíjet. Dohromady nás čeká 15 úrovní, odehrávajících se na různých místech (jedna část je dokonce pod vodou). Po scénáristické stránce nečekejte nic převratného, ale samotné zpracování vyprávění dokáže probudit ty správné emoce. Velký podíl na tom má nejen krásně kreslená a stylizovaná vizuální stránka, ale také hudební podkres. Každá část má vlastní hudební téma, ale přitom hudba působí jako velice příjemná, a hlavně nevtíravá kulisa, díky níž je celek pěkně propracovaný.

Aby se starý pán dostal až do svého cíle už bude naším úkolem. Jeho cesta je hodně spletitá, takže budeme muset vzít do ruky kopce nebo nížiny a poskládat je tak, aby se dané části dali pěkně projít. Jedná se o velice nenáročnou logickou skládačku, která je občas osvěžena stády ovcí, jež je třeba přesunout tak, aby se dalo projít nebo budeme skládat cestu pro dopravní prostředky, jimiž se jednou za čas bude pohybovat. Jak jsem říkal, vyřešení hádanek není nikterak těžké, důležité je se dobře podívat po dané části a většinou je jasné, kam jít. Jenom jednou nebo dvakrát se mi stalo, že se kamera rozhodla stávkovat a nechtěla se moc posunovat vpřed, ale i tuto krizovou situaci se mi povedlo zdárně ustát.

Protivnější byl fakt, že ovládání na gamepadu nebylo vždy tak přesné, jak by hráč v dané chvíli ocenil. To jsem pak bral špatné kopce, které jsem zrovna nepotřeboval zvětšovat / zmenšovat, některé se vraceli do svých původních pozic, a to všechno bylo velice nepříjemné hlavně v situacích, kdy šlo o milimetry. Občas se na mě usmálo štěstí, jelikož vyřešení pár hádanek bylo spíše dílem náhody než mého umu. Nicméně ani tak jsem si nenechal herní zážitek pokazit a v čase něco málo přes dvě hodiny jsem se již díval na vyústění celého mého snažení. To vše za 289 Kč, což není úplně málo, ale pozitivní by mohlo být, že hra nabízí funkci Xbox Play Anywhere, takže si jí v klidu můžeme užít jak na konzoli, tak na PC.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Old Man‘s Journey je výbornou logickou jednohubkou, která k řešení hádanek nabízí báječnou stylizaci a návykový hudební doprovod. To všechno dokáže vyvolat ty správné emoce a chuť pomoci starému pánovi na jeho cestě. Vzhledem k herní době by jí však slušela o něco nižší cenovka.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»