RECENZE: Project Spark pro Xbox One

Autor: p.a.c.o Publikováno: 28.10.2014, 9:25

Publikováno: 28.10.2014, 9:25

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Team Dakota si na E3 2013 vysloužil velkou pozornost díky titulu Project Spark. Ten měl kombinovat nejen hraní, ale i samotnou tvorbu her. Navíc, pokud někdo nějakou hru udělal, ostatní mu ji dle informací měli možnost upravovat, pozměňovat a vytvářet tak různé příběhy. Konečně nastal ten den a Project Spark oficiálně vyšel. Otázka tedy je, zda se vyplatí hrát a zda-li byly sliby skutečně splněny.

Mnozí z vás jistě četli naše dojmy z betaverze nebo si hru sami vyzkoušeli ve veřejném testu. Betatestování trvalo opravdu dlouho a napříč platformami. Nutno dodat, že  je to na hře opravdu znát a navíc je na první pohled patrné, že betaverze nabízela jenom zlomek obsahu, na který narazíme v plné verzi hry.

spark13

Příjemný je i fakt, že Project Spark je v základu free 2 play, což znamená, že stažení a hraní je zcela zdarma. Jak ale správně tušíte, jenom o chlebu a vodě vývojáři zůstat nechtějí a tak za nějaký ten poplateček můžeme získat různé věci. Základem je Startovací balíček, který nám přinese měsíční členství premium (dvojnásobný boost na zkušenosti a herní penízky), dále Champions Quest: Void Storm Adventure, což je vlastně takové pěkně vyvedené RGP, jež vás naučí, jak se hra hraje, jak fungují jednotlivé mechaniky a co všechno je možné vytvořit a k tomu navíc dostaneme i hratelnou postavičku rytíře Hakoona. Chybět nesmí ani pro tvorbu důležité prvky jako Sci-fi, Yetyho a Arktický balíček se vzhledy pro povrchy, stromy a tak dále. Startovací balíček je možné koupit jak digitálně, tak v obchodech, kdy je k němu přidána i placka se hrou.

Teď už ale k samotnému hraní. To, čím se Project Spark nejvíc pyšní je editor a tvorba obsahu. Musím uznat, že propracovanost je opravdu velká. Navíc oproti betaverzi narostli možnosti tvorby a jejich variabilita. Například při tvorbě nepřátel jste museli dříve všechno ručně „programovat“, což nebylo vždy úplně jednoduché. Nyní stačí vybrat postavičku, přiřadit ji nepřátelskou inteligenci a vše ostatní je již automatické. Celkově se dá říct, že celý proces výroby všeho byl zjednodušen a je možné vybírat nebo si nechat poradit jednou z několika variant. Troufnu si tvrdit, že základní hopsačku dokáže vyrobit každý během chvíle. Navíc nemusíme tvořit ve 3D, ale udělat se dají i 2D hry.

spark11

Máte-li však v sobě kreativního ducha, v editoru se vyřádíte. Co se krajiny týče, nastavit se dá opravdu hodně a celý svět uzpůsobit jak vzhledově, tak tématicky té nejdivočejší představě. Postav je na výběr také celá řada ,i když zde opět přijde na řadu placení. Platit se totiž může jak herní měnou, kterou získáváte za plnění úkolů ve hře a levelování, tak měnou za skutečné peníze. Pro představu ceny startují na 99 Kč za 500 herních zlaťáků. Ceny postav, témat a dalších věcí (včetně možnosti editace levelů ostatních hráčů) jsou různé a bude tak záležet pouze na vás, zda se vám daná věc vyplatí nebo ne. Ovšem jak sami tvůrci říkají, komu se bude dařit tvořit, nemusí kupovat skoro nic za peníze, protože díky systému odměn si bude moct téměř všechny věci pořídit ze získaných odměn. To samé platí i pro hráče, kdy hraním a plněním úkolů je taktéž možné získat celou řadu odměn.

Při pohledu na obrázky nebo videa z hraní si možná někteří mohou myslet, že Project Spark umožňuje vytvoření jednoduchých hříček. Opak je ale pravdu, protože tvořit se dá celá řada herních žánr, takže mimo hopsaček třeba FPS, různá RPG a hry na hrdiny nebo hry z pohledu třetí osoby a určitě i nějaká ta adventura by se taktéž dala stvořit. Dost dobře se dají tvořit i hry logické nebo i další věci než jenom hry. Zkoušel jsem velice povedené a funkční piano nebo „automatovky“. Velkým plusem při tvorbě je určitě i fakt, že obsah Project Spark je společný pro všechny platformy, takže hry vytvořené na PC fungují i na Xbox One a obráceně. Samozřejmě pokud tedy vezmeme v potaz rozdílné ovládání, na které musí myslet každý stvořitel při tvorbě projektu.

Project Spark

Zmínil jsem, že nepřátelům se dají přidělovat jednotlivé mozkové (braid) pochody. Braid je ale o dost mocnější funkce, než by se mohlo dle betaverze zdát. Nejen že můžeme v grafice programovat pohyby nebo stisky klávesnice či gamepadu, ale také to, jak se bude hra chovat, přiřazovat různé a různě dlouhé texty, vymýšlet si nejroztodivnější zakončení hry a celou řadu dalších věcí. Navíc je možné jednotlivé funkce dělit a vrstvit, takže se dají vymýšlet skutečně šílené kombinace možností, zakončení, prolínání a kdo ví, čeho dalšího.

Nedílnou součástí Project Spark je herní komunita. Díky dlouhému testování a postupnému rozšiřování vzniklo hodně obsahu. Hra vám na hlavní stránce bude nabízet ten nejpopulárnější obsah, ale i my sami se jím můžeme libovolně přehrabovat. Naštěstí jsou k dispozici dobře pracující filtry, takže si vždy najdete to, co vás bude zajímat. Za sebe bych rád doporučil klon Portalu nebo Little Big Planet. Oboje se opravdu vyvedlo a jenom dokazuje, že Project Spark poskytuje kvalitní a hlavně hodně rozsáhle možnosti pro tvorbu různorodého obsahu. Zmínil jsem jenom dva projekty ale vězte, že vypsání těch opravdu povedených a zajímavých by vydalo na vlastní článek. Navíc ani vydání hry neznamená konec podpory a i nadále se Team Dokota bude snažit opravovat a hlavně přinášet nové věci dle přání komunity.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Project Spark si určitě zaslouží pozornost všech uživatelů Xbox One, ještě aby ne, když je v základu zdarma. Pro kreativní jedince je Project Spark doslova požehnáním a i hráčům má rozhodně co nabídnout. I kdyby jste měli jenom stahovat obsah, který vytvořil někdo jiný, budete se bavit. Stále je co objevovat a já sám jsem kolikrát žasnul nad tím, co někdo dokázal vytvořit. A pokud jsem v recenzi na něco zapomněl,  tak je to důkaz toho, jako moc rozsáhlý Project Spark je. Bohužel pouze pro Xbox One.
rozsáhlostpouze Xbox One
možnosti drobné technické problémy
komunita dodatečné placení
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»