Recenze: Resident Evil Village Gold Edition

Publikováno: 2.1.2023, 11:19

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3219 článků

Hodnotit značku jakou je Resident Evil, to je jako kritizovat Monu Lisu, že je příliš baculatá, že kouká jak můra a že její dekolt nemá co nabídnout. Prostě se to nedělá nebo to jde hodně ztěžka, protože jde o kus historie. O etalon specifické části umění, který vyšlapal cestu novému a dodal punc starému. A třebaže Capcom není da Vinci, má v držení legendu survival hororů, kterou se podařilo v sedmém díle nasměrovat vstříc moderním trendům. Village pak měla spojit pomyslně to staré s novým, což se dle mého povedlo tak ze dvou třetin. To dobré ze sedmičky zůstalo a nedá se přehlédnout ani fakt, že autoři hodně čerpali z populární čtyřky. Zakomponování lykanů a poněkud vyvinutých osob pak možná nesedlo každému, ale obecně se poslední díl povedl.

Pokud si už ho příliš nepamatujete, tak se vrátili Ethan s Miou, jejichž novým domovem se stala zakopaná řiť kdesi v Evropě. Vskutku pěkné místo k životu pro ně a malou dcerku Rose. Jenže scénář tomu chtěl jinak a Ethan se ocitá v zapadákově, kde by i Drákula vyhlásil stav nouze. Navíc vystaven novému zlu a realitě, že malá Rose skončila bůh ví kde a bůh ví s kým. Jak do všeho zapadá prsatá aristokratka se zálibou v NBA, uslintaní vlkodlaci a Karl se zatraceně velkým nástrojem? To víte nebo teprve zjistíte. Ale jisté je, že Rose přežila, neboť její příběh je hlavním tahákem Winters’ Expansion, stejně jako kompletní Gold Edition. Má mladá slečna na to, aby utáhla vlastní příběh?

Jelikož patnáct let od konce Village je dlouhá doba, tak teoreticky ano. Dívka už není drobotinou, jejíž jediným zájmem je plný pupek a suchý zadek, ale jedincem s názorem, pubertou a pěkně smutnou minulostí. Dospívání se zrovna neneslo v mírumilovném duchu a nechtěné rodinné prokletí přineslo Rose víc špatného než pěkného. A jelikož udělá cokoliv, aby se stala normálním člověkem, rozhodne se konfrontovat jak se svými nočními můrami, tak s místem kde vše začalo. Jak však záhy zjistí, její plány jsou věc pěkná, ale realita s nimi nepočítá. Stejně jako desítky hrdinů před ní, i ona bere zbraň a rozum do ruky, aby změnila to, co se změnit nedá.

Jestliže patříte do osady fanatických milovníků značky, dostanete vše, po čem srdce touží. Staré lokace v drobném, leč neznatelně odlišném aranžmá a desítky monster s pořádným bossem s důvěrně známým rodokmenem. I po herní stránce je vše na svém místě. Vedle konvenčních zbraní dojde hojného využití speciální síla, čímž se definitivně zboří sny na normální život. Prolézání sídla si vyžádá hned několik logických zastávek a nadupaný inventář krásně odkáže na historii značky, kde se míchaly kytky, munice a viry. Akce je řízena rozumem, protože munice je méně než odvahy ve strašidelném domě, a tak není hanbou občas zdrhnout, občas zakleknout a občas zanadávat. Ostatně rozšíření Shadows of Rose má několik ryzích stealth pasáží, kde do vás atmosféra pořádně zasekne drápy, neboť zbraně vezmou za své. Tomu říkám horor, když jedinou záchranou mezi mnou a děsem jsou ovladač, obrazovka a dodávka elektřiny.

Když nad tím přemýšlím, vlastně je tu vše, co by Resident Evil měl mít a co na něm všichni mají rádi. Jenže ono to tentokrát nestačí. Budoucnost ukáže, jaké plány mají autoři s Rose, ale v přídavku je její příběh rozšířen jen o nezbytné útržky. Rád bych znal víc z dětství šikanované dívenky, která byla častým návštěvníkem jak sociálky, tak odborných specialistů. Zpracovat by se daly také „první krůčky“ při seznamování s vrozenými silami a mnoho dalšího. Pokud to dostaneme příště, pak rád počkám. Ale tříhodinové hraní potřebuje víc, než jen tenké nitky svázané s minulostí. Dvakrát nadšený nejsem ani z opětovného využití starých kulis. Vždy, když autoři jakékoliv hry zabřednou do starých materiálů, cítím pachuť snadného výdělku okořeněného drobným opovržením. Zde je dojem umocněn dokonce i stejným bossem.

Tím neříkám, že jsem si hraní neužil. Atmosféra je parádní, hratelnost též a pakliže pojedete dodatek souběžně s hlavní hrou, plynule navážete z jednoho na druhé. Nicméně potenciál byl přeci jen jinde a když vzpomenu na bonusový obsah pro Resident Evil VII, tak jeho přínos pro základní hru byl mnohem, mnohem větší. Shadows of Rose je daleko víc oslím můstkem pro budoucnost, kde se aktuálně může stát cokoliv. Mnohem větší radost mi proto udělalo přidání nové možnosti kamery. Základní hra je z pohledu první osoby, ke které byla nově přidána osoba třetí. Nelpím na zbytečných tradicích, ale bylo fajn zase procházet místa zamořená zlem a mít širší rozhled. Tvůrci šalamounsky vyřešili události, kde je pohled z vlastních očí nezbytný, a to plynulým zoomem z poza zad. Celkově je jiná optika na hru vyvedená dobře a nemám problém s tím, že si za ni studio nechá zaplatit. A ne, obličej Ethana nikdy pořádně vidět není, tudíž tajemství zůstává tajemstvím.

Poslední věcí ve Winters’ Expansion jsou postavy pro Mercenaries Additional Orders, kde tou nejzajímavější je Lady Dimitrescu. Nic víc za pět stovek nedostanete a je otázkou, zda byste měli. V tomto ohledu je nový obsah adekvátní ceně. Pakliže jste během svátku sáhli ve slevách jen po základní hře, můžete mít za tisícovku kompletní balení Resident Evil Village. Ale jestli jste tak ještě neučinili, vyplatí se Gold Edition, kde je navíc jak Trauma Pack, tak onlinovka Re:Verse. K té vám bohužel nic nepovím, neboť nemám potřebu Resident Evil tahat mimo příběhovku pro jednoho. Rád ale dodám, že Re:Verse je bezplatnou součástí hry.

 


Pokecejte s námi nejen o recenzi na našich sociálních sítích:

         

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Buďme upřímní, vylepšit Village je těžké, takže jakékoliv rozšíření by svedlo boj, který by nemohlo vyhrát. Bohužel Winters’ Expansion a klíčové Shadows of Rose neuhrálo ani remízu. Charakter hlavní hrdinky není dostatečně prokreslený, a tak je těžké brát ji jinak než jen jako dočasnou návštěvu. Té pomáhají tradičně skvělá hratelnost a tíživá atmosféra jak mohou, ale opakující se lokace lehce sráží jejich usilovnou práci. Přesto je bonusový obsah pro fandy nutností, a to kvůli novému postavení kamery, které umí známý příběh prodat jako nový zážitek. To na Gold edici není mnoho, já vím, ale kdo čekal na výhodnou koupi kompletního Residenta, má další argument pro pořízení.
02. 02. 2023 • Michael Chrobok0

RECENZE: Blacksad: Under the Skin

Adventur ve stylu noirových detektivek z 50. let najdeme poměrně dostatek, avšak když k tomu přimícháte i antropomorfizovaná zvířata a stejnojmennou komiksovou předlohu od španělských autorů ​​Juana Díaze Canalese a Juanja Guarnida, máte příslib poměrně zajímavého herního zážitku. Ne všechny trumfy v kožichu sice dokázala hra Blacksad: Under the Skin proměnit, ale o tom si povíme něco až za chvíli.

»
01. 02. 2023 • p.a.c.o0

RECENZE: Dead Space remake

Horor, vesmír a střílení jsou tři věci, které jdou krásně dohromady a pokud jste někdy hráli Game Dev Tycoon, jistě se vám z této kombinace povedlo vytřískat minimálně devítková hodnocení. Ještě aby ne, když se najde celá řada her, která tato hodnocení dokázala získat i ve skutečnosti. Ovšem jak nám ukazuje prosincový počin The Callisto Protocol, ne vždy to vyjde na sto procent. A to máte v týmu člověka, který stál za...

»
01. 02. 2023 • Michael Chrobok0

RECENZE: Vampire Survivors

Jsou případy, kdy vydavatel a vývojáři aktivně propagují herní titul s tím, že se z něj zaručeně stane hra roku, přičemž často dochází ke zklamání. Naproti tomu ze skromných indie poměrů může vyrůst nečekaný hit i přes to, že se mnohdy malý tým autorů soustředí výhradně na hru. A právě tento případ je i Vampire Survivors, indie klenot jediného vývojáře Lucy Galanteho, který z prosluněné Itálie naservíroval nenápadný, avšak téměř...

»
29. 01. 2023 • DandyCZE0

Recenze: Tortuga: A Pirate’s Tale

Ahoooy Piráti! Na naše monitory a televize se dostala nová pirátská hra Tortuga: A Pirate’s Tale a my se na ni půjdeme podívat trošku z blízka.

»
31. 12. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: High On Life

Animovaný seriál pro dospělé Rick a Morty vzal před pár lety stanici Adult Swim útokem a poměrně záhy si nekonvenční humor vědátorského alkoholika Ricka a jeho pubertálního vnuka Mortyho získal srdce diváků po celém světě. Proč začínám recenzi střílečky High on Life shrnutím animáku? Protože mají společného více, než se na první pohled zdá. Nejambicióznější projekt studia Squanch Games má totiž na svědomí Justin Roiland, který je právě spoluautorem zmíněného...

»
30. 12. 2022 • HusekD0

RECENZE: The Last Oricru

Pokaždé, když se v naší malé zemičce objeví nové vývojářské studio, tak se jedná o velkou událost a téměř okamžitě si získá naší pozornost. O pražském studiu Gold Knights jsme poprvé slyšeli přibližně před čtyřmi lety, kdy nám představili připravované souls-like RPG pod názvem Lost Hero. Vývojáři se ve svém projektu inspirovali u kolegů z From Software, což jim ale neměl nikdo za zlé. Základy souls žánru využívá dnes nepřeberné...

»
29. 12. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me

Hororová série The Dark Pictures Anthology vstoupila do své poloviny. Respektive zakončuje první sezónu, která je dostupná v rámci dvou generací konzol. The Devil in Me je tak malým velkým finále, které vás má posadit na zadek a možná i pomoc s rozhodováním, jestli ten „next gen“ skutečně už pořídit nebo ne. Dobrou zprávou je, že autoři ze Supermassive Games si dali záležet, aby byl nejnovější příspěvek do kurátorovi sbírky dostatečně...

»
28. 12. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Marvel’s Midnight Suns

Taktických tahových strategií ve stylu legendárního XCOMu se v poslední době vyrojilo poměrně dost, nicméně pokaždé, když se nějaký titul objeví, je chtě nechtě srovnáván s nekorunovaným králem žánru. Když ale přijdou samotní autoři legendy s tím, že se pokusí posunout ověřené mechaniky někam dále, a navíc to všechno naroubují na jeden z nejpopulárnějších fiktivních světů všech dob, vzbudí tím velká očekávání.

»