Recenze: Song of Iron

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 3.9.2021, 9:08

Publikováno: 3.9.2021, 9:08

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

„Lid přepadli, vesnici vypálili a protějšek zabili. Obraťte kroky své a pospěšte z tohoto kraje, kde smrt číhá na každém kroku.“ Podobným způsobem by ústřední postava mohla varovat každého, kdo se odváží, natáhne ruku po gamepadu a pomůže ji sjednat nápravu brutálních činů. V době, místech a legendách, kde se msta stává nejlepším přítelem, tepe další titul do severských mytologií, aby z run vykřesal dalšího hrdinu. Nebo hrdinku. To záleží, zda při šplhání dáváte přednost mužnému funění nebo ženskému povzdechu.

Sever planety je sice malebný, ale je otázkou, zda potřebuje další nervově labilní bojovnici, dobyvatele dávných ostrovů a kůží obalené válečníky, před nimiž není žádná truhla, špajzka a sukně v bezpečí. Studio Resting Relic myslí, že ano a z řad nezávislých her vystupuje s projektem Song of Iron. A jak název napovídá, velkou úlohu sehrají zbraně, jejichž spotřeba se rovná letákům před volební kampaní. Děj se s tím totiž nemaže a přes krátký flashback v samém úvodu pouští hřmotnou postavu do světa násilí, magie a legend. Přitom si pomáhá oblíbeným vizuálem, který, pakliže je vytvořen s citem a nápaditostí, umí prodat i počítání blech ve psím útulku.

A funguje i tentokrát. I když originalita a nápaditost mají po pár tuplácích, pořád se rádi kocháte rozdílnými perspektivami prostředí, které se mění s počtem naběhaných metrů. Aby se hrdina dostal až do Chrámu bohů, kde naivně očekává nezištnou pomoc, čekají ho rozmanitá prostředí. Chvíli si dopřává koupele v jarní říčce a chrobáků v zelených loukách, aby o pár desítek minut později mrznul jak nanuk ve vánici a místo lámání kostí odlamoval rampouchy z nosu. Designéři tahají jedno rozmanité prostředí za druhým a minimálně opticky tlačí děj neustále kupředu. Aby změny prostředí nebyly příliš okaté, občas se proběhnete jeskyní nebo dobrovolně prchnete z boje, což vede opět ke změně biomu. Tenhle přístup se mi ale příliš nepozdává. Absolutně se k premise nehodí, neboť kdyby rozumnější vzal kramle, celá hra by byla svým způsobem blbost. Navíc titul se neobtěžuje alespoň naznačit, že do toho hromotluka řežete zbytečně a jediným řešením je zahození cti. A vybavení.

Tím se přímo dostávám k soubojovému systému, který chytře využívá dobové zasazení. Romantický vztah k oblíbené sekeře se zde nenosí, protože zbraně jsou něco jako munice. Létají vzduchem, padají z ruky opotřebením a střídají se v zápalu roztržených torz a naseknutých končetin. Zatím, co ve střílečce nemůžu nutnost střídání pušek ani vystát, tady se přímo rochním v kupě hrubě nabroušeného železa. K mání jsou jak meče, zmíněné sekery a kupříkladu kopí, tak šípy. Jejich využití je poměrně zásadní v mnoha bojích, proto se mi nelíbí hůře zpracované míření. Směr šípu se velice špatně odhaduje a opora v odezvě ovladače není dostatečná. Spousta výstřelů je tak především pocitových nebo jednoduše vystřelíte před sebe a tref koho tref.

Samotný soubojový systém je založený na výdrži. Bez úbytku vytrvalosti nedojde na běh, blok, krytí, úskok a ostatně ani na ránu zbraní. Stamina je naštěstí velice velkorysá a musí se na vás sesypat skutečně velké množství nepřítel, aby hrdina dýchal jak mašina z první republiky. Většina soubojů se dá rozumně rozvrhnout tak, aby vždy zbyl dostatek prostoru pro automatické doplnění všech atributů. To se týká i případu bossů, jejichž obtížnost se postupně zvyšuje. Jenže koncept pohledu z boku příliš nepřeje časté změně vybavení. Respektive vzdálenost od obrazovky, kvůli které se zbraně překrývají a vy často sáhnete po úplně něčem jiném, než jste chtěli. Tím se bortí dynamika soubojů, která už tak má drobné mezery v návaznosti pohybů.

Co by to bylo za mytologii, kdyby tam nebyly předměty s nadpřirozenou silou a božstvo, u něhož není jisté, zda pomáhá nebo škodí. V tomto ohledu jde o standardní „Souboj Titánů“ a získané nadstandardní vybavení pomáhá v boji a při překonávání překážek. Ačkoliv se to nemusí zdát, plošinovkové prvky jsou hojně zastoupeny, tudíž neustále někam skáčete a šplháte. Opět, ač nerad, musím tepat do laxního zpracování dlouhých přeskoků. Design světa nechává mnoho překážek v částečném zákrytu, a tak jen stylem pokus-omyl pokračujete místy, která by jiná hra odbyla za pár vteřin. Jak otravné to může být, pocítíte, až potřetí spadnete do jeskyně, odkud nevede zrovna nejkratší cesta. Také logické části mají své místo, ale jsou primitivní a lehce řešitelné.

Přes všechny připomínky má Song of Iron „kouzlo“, kterým si vás získá. A to navzdory zbytečně častým checkpointům, fádnímu soundtracku a dialogům omezeným pouze na pár textových oken. Nebudu tvrdit, že nejsem trochu zklamaný. Ukázky na mě nejspíš zapůsobily až příliš a výsledný produkt jednoduše nenaplnil očekávání. A to nemluvím o mechanikách, které si vyloženě protiřečí. Automatické doplňování zdraví a výdrže platí i pro moc používat magické předměty. Tu ovšem doplňují i runy, jejichž zastoupení se nedá nazvat jinak než velice četné. Na jednu stranu tak hra budí dojem, že vám nedá nic zadarmo. Při delším hraní však zjistíte, že je poměrně jednoduchá a berličkami pomáhá až příliš. Navíc ji s klidem proběhnete za dvě hodinky.

Pakliže nebudete moc chápat finální hodnocení, které je s ohledem na počet nedostatků poněkud vysoké, pak za to hra vděčí zhruba posledním dvaceti minutám. Zvrat připravený autory zapříčinil, že jsem se sám sebe ptal: „co to kruci má být?“ Mytologie je svým způsobem postavena na hlavu a vysvětlena stylem, u něhož si milovníci filmu možná vzpomenou na Predátory. Ano, z historické fantasy legendy se stane regulérní sci-fi a titulky přijdou v době, kdy vlastně vše začíná.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Další z řad mytologických her ze severu, kde se hrdina po ztrátě všeho milované pouští na stezku pomsty a krve. Vizuální stránka tentokrát hraje prim a vší atmosférou táhne kupředu fantaskní děj, diskutabilní souboje a nedotažené herní mechaniky. A to vstříc velkolepému finále, kde logika bouchne do stolu a vytasí se s neočekávaným zakončením. Škoda, že titul nechává otevřená až příliš velká vrata, kterými už nejspíš nikdo nepůjde. Potenciál na větší univerzum je velký a Song of Iron tak vyzní jako pilot k něčemu daleko obsáhlejšímu.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»