RECENZE: South Park: The Stick of Truth

Autor: tonyskate Publikováno: 10.3.2014, 13:40

Publikováno: 10.3.2014, 13:40

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6122 článků

Animovaný fenomén South Park dlouho čekal na svou velkou hru a po mnoha letech čekání se konečně dočkal, protože tou hrou je právě The Stick of Truth. Hru provázel docela těžký osud a poté co THQ zkrachovali a titul odkoupil Ubisoft, byla hra ještě o rok odložena a všichni jsme tak měli, obavy jestli se to vůbec povede. Obsidian Entertainment ale nezklamali a stvořili další výtečné RPG a to ještě z prostředí legendárního seriálu.

Největší podíl na úspěchu hry ale jednoznačně mají tvůrci samotného seriálu, tedy Trey Parker a Matt Stone, kteří tento herní skvost stvořili a nejspíše se bude jednat i o jednu z nejlepších her, jež vznikla podle nějaké značky. Tvůrci museli do scénáře a nápadů vložit neskutečné úsilí a celá hra působí jako božská epizoda seriálu, která ovšem jen tak neskončí a vy hrajete hlavní roli. Můžete se tedy těšit na spoustu urážlivého obsahu a nejspíše se brzy dočkáme nějakých článků, jak nějaká část někoho strašně pohoršila. Ostatní a především fanoušci seriálu se ale budou královsky bavit.

1372160554_1370957452_spsot_screenshot10_e3_130610_4h15pmpt

Jste nové dítě v ulici, s jehož rodiči jste se právě nastěhovali a vaším prvním úkolem je si udělat kamarády. Jako první narazíte na Butterse, kterého zachráníte z menší potyčky s dalšími dětmi. Ten vás poté zavede do tábora dětí, které si hrají na fantasy hru na hrdiny a zrovna tomuto táboru velí nechvalně známý Cartman. Tato frakce zápasí s jinou frakcí o Stick of Truth, tedy o jakýsi Klacek pravdy, který v jejich mysli ovládá svět. A jak asi správně tušíte, tak se to všechno neskutečně zvrtne.

Je až neuvěřitelné, kolik typických věcí a odkazů tvůrci do hry zakomponovali. Narazíte na nespočet známých postav a míst, a neschází ani krabí lidé v kanálech, Ježíš, trpaslíci či anální sonda a tedy i návštěvníci z vesmíru. Je toho prostě halda a fanoušci budou opravdu potěšeni a zvláště oni poznají, jak je historie seriálu barvitě zapojena do hry. Nepatříte-li mezi silné příznivce seriálu, ale nevadí vám explicitní obsah a tak, určitě se u hry budete dobře bavit. Navíc se nabízí spousta věcí, co dělat a vývojáři odvedli skvělou práci při tvorbě zajímavé a především zábavné hratelnosti. I po dokončení hry se budete chtít vrátit a zjistit, jestli jste něco neminuli apod.

Game intro trailer 2_1392391571

Žánrově by se hra dala definovat jako tahové RPG s akčními prvky a otevřeným světem. Na začátku hry si můžete zvolit herní třídu, kde klasicky neschází bojovník, zloděj a mág, ale také unikátní třída žid. Hra si tedy opravdu nebere servítky, a pokud jste viděli pár epizod seriálu, tak víte co očekávat a South Park: The Stick of Truth na tom není jinak. Narazíte tak na různé scény, kdy některé jsou u nás i cenzurované, i když v seriálu jste možná viděli i horší věci :-).

Ale zpět k samotné hře, která se jak jsme již řekli, hraje jako tradiční RPG se souboji na tahy. Zvolíte si tedy útok a za určité kombinace tlačítek či správného načasování, provedete útok a podle správnosti provedení má silnější účinek. Většinu hry trávíte se společníkem a na valnou většinu soubojů jste tedy dva, což vůbec nevadí, protože často čelíte početní převaze. Mezi útoky najdete klasické zbraně, ať na blízku či na dálku, tedy nejsou tak úplně klasické jaké znáte z jiných RPG a neschází například míč na vybíjenou, rozbitá láhev či židovská hůl. Samozřejmě jsou součástí ale i luky a meče, ale v jejich lehce zvláštní podobě. Každá postava má také speciální schopnosti jako kámen nůžky papír, útok s helmou ala americký fotbal, egyptský mor či kámen v punčoše, který roztočíte a hodíte na nepřátele. Pokud máte tyto schopnosti vylepšeny, tak kolikrát zasáhnou i více cílů a kolikrát se jedná o vskutku ojedinělé a bizarní útoky. Součástí je také dokonce magická schopnost… prdění… :-), kdy jeden z těchto útoků se jmenuje Dragonshout, což jasně poukazuje na Skyrim a podobných odkazů je hra plná.

Combat  3_1394184966

Souboje jsou zkrátka velmi zajímavé a zbraně můžete i různé vylepšovat a přidat jim tak speciální efekt. Můžete tak soupeře znechutit, zapálit, způsobit jim krvácení a tak podobně. Stejně tak je můžete omráčit či uspat pomocí ukolébavky. Zkrátka je to zábavné a stále musíte být ve střehu, i když útočí soupeř, abyste se bránili jeho útokům a tak snížili jejich účinek. Samozřejmě máte k dispozici různé zbroje, jež také můžete vylepšovat, a to nezmiňuje už jen vizuální doplňky pro vaši postavu, jako jsou různé vlasy, fousy, oblečení atd.

1372160553_1370957449_spsot_screenshot07_e3_130610_4h15pmpt

Vaše postava ale také získá další speciální schopnosti, které využijete mimo souboje. Mezi tyto schopnosti patří teleport, možnost střílet na různé věci, zmenšovat či využít pomoci vašeho parťáka, ovšem tak se mimo souboje stane jen velmi málo. Když už jste u těch partnerů, tak ve hře jich je hned několik a postupně odemykáte a v jednu chvíli si do soubojů můžete vzít i velkého kouzelníka Cartmana. Všechny tyto partnerské postavy mají rychlou speciální schopnost jako je uzdravení či dobití síly apod. Podobně rychlou akci můžete využít i pro konzumaci různých jídel, abyste si doplnili zdraví, sílu či magickou moc a nepřišli tak o váš tah v souboji. Doprovodné postavy můžete navíc měnit i během souboje, což jistě oceníte, zvláště kvůli jejich speciálním schopnostem.

Kromě schopností a magie se nabízí i perky, které můžete odemykat na základě toho, kolik přátel máte na Facebooku, což je další důkaz a o propojení hry s kulturním světem. Za určitý počet přátel se vám vždy zpřístupní možnost odemknout některý z perků, které jsou standardní a zahrnují zvýšení útoků, zdraví navíc apod. Přátelé sice nejsou pokémoni, ale ve hře je v podstatě sbíráte a jsou s tím spjaty i achievementy. Stejně je to i u Chinpokomonů (podobnost s pokémony čistě náhodná :-), kterých je ve hře třicet a za jejich sesbírání taktéž získáte achievementy.

South Park: The Stick of Truth obsahuje spoustu obsahu, ale nejedná se o klasické RPG, které vám zabere 30 hodin, abyste jej dohráli. Přesto nám ale dokončení hlavní linie zabralo přes 12 hodin, a když bychom ještě připočetli vedlejší úkoly a zkoumání světa, tak se dostaneme na více jak 15 hodin hrací doby. Tvůrci Trey a Matt to prostě tak napsali a všechny jsou to svěží nápady, takže by bylo zbytečné se nutit a kvůli prodloužení hrací doby zabrouzdat do stereotypu. Někomu to možná přijde málo, ale budete si užívat každou minutu, a pokud budete chtít získat všechny achievementy, tak bez pečlivého plánování to bude chtít alespoň jeden dodatečný průchod hrou.

SOUTHP~5_1380620334

Jednou z hlavních předností hry je to, jak vypadá, protože hra vypadá přesně jako jedna z mnoha epizod seriálu. Vývojářům se podařilo zachytit podobu a atmosféru spolu s identickými animacemi. Neschází ani jemnější drobnosti jako krvácení soupeřů, jejich nakažení či zranění, zkrátka šli tvůrci opravdu do detailů. Městečko a postavy vypadají prostě úžasně. A to nemluvě o stylové návštěvě Kanady v 8bitovém stylu. Hudební stránce taktéž nelze nic vytknout, protože vás budou provázet známé skladby z historie série a samozřejmě špičkový dabing, který se shoduje s tím seriálovým, pochopitelně v anglickém originále. Fanoušci South Parku budou zkrátka nadšeni.

Review 3_1394184964

Celkový dojem ovšem kazí různé chyby a bugy, a především problém s ukládáním hry. Zpočátku na nás systém ukládání působil tak, že můžeme ukládat kdykoliv mimo souboje, ale hra využívá systému automatického ukládání, takže i když si hru uložíte manuálně, tak se vždy vrátíte na záchytný bod, kde se hra uložila sama. Proto když chcete hru ukončit, tak procházejte lokacemi, dokud se vpravo dole neobjeví mávající medvěd značící automatické uložení a pak si hru můžete uložit i ručně na více pozic, kdybyste chtěli třeba něco vyzkoušet. Na internetu jsme četli i o poškozených pozicích, takže ukládejte na více pozic a pokud je možnost, tak si sejfy občas i zálohujte. Jinak jsme se setkali se zamrzáním a občas se hra dostala do bodu, že se daná akce úplně nedokončila a zůstali jste tak na mrtvém bodě, ale to mluvíme asi o dvou případech.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

South Park: The Stick of Truth je zkrátka tou pravou a poctivou hrou ze světa tohoto proslulého seriálu a jak už jsme několikrát zmínili, tak se jedná o zábavnou záležitost, která vám bude připadat jako jedna zatraceně dlouhá epizoda. Pokud vás South Park jakožto seriál pohoršuje, tak ruce pryč, ale jinak hru můžeme jen doporučit a fanouškům především.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»