RECENZE: Steelrising

Autor: HusekD Publikováno: 7.9.2022, 9:00

Publikováno: 7.9.2022, 9:00

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 180 článků

Studio Spiders je tu s námi již řadu let. Za dobu své existence jsme se od nich dočkali opravdu pestré nabídky her. První titul vydali v roce 2009 a jednalo se o předělávku velmi povedené adventury ze světa Sherlocka Holmese, se kterým jsme se vydali po stopách Jacka Rozparovače na Xboxu 360. Svojí vlastní tvorbu započali až v roce 2011, kdy nám představili akční RPG Faery: Legends of Avalon. Titul dostával vesměs průměrná hodnocení, ale Spiders vytrvali ve svém snažení a po celou dobu se drželi stejného žánru. To se ale nedá říct i o zasazení. Vývojáři byli ve své práci velmi kreativní a podívali jsme díky tomu do temného fantasy, cyberpunku, ale i čistokrevného sci-fi světa. Posledním titulem GreedFall udělali radost všem hráčům starých BioWare her, jelikož se hratelnost nesla v podobném stylu. Kladné přijetí u hráčů přimělo Spiders k vytvoření druhého dílu, ale v mezičase se vrhli ještě na jiný projekt. U něho už se nenechali inspirovat u BioWare, ale zašli dál na východ k samotným From Software. Steelrising je originální pojetí souls žánru, jenž stojí na pevných základech svého vzoru, ale dělá spoustu věcí po svém. Díky tomu je mnohem přístupnější a možná i atraktivnější pro větší masu hráčů. Já vím, tohle by se díky úspěchu Elden Ringu mohlo zdát trochu naivní, ale je to opravdu tak. Pojďme se podívat na to, jak se nová hra od Spiders podařila a na jaké hráče vlastně cílí.

Než se vrhneme na rozebrání hratelnosti, příběhu a technického stavu, tak vám představím ten největší rozdíl od ostatních souls her a tím je její přístupnost. Při zapnutí nové hry máte na výběr ze dvou herních obtížností. Klasický, tak jak vám vývojáři chtěli svůj svět představit, ale je tu také takzvaný asistovaný mód. Ten je určený pro všechny hráče, kteří neholdují souls praktikám, ale zaujalo je zasazení či nastínění příběhu. V tomto režimu se vám znepřístupní funkce New Game + a některé vzácnější achievementy, ale budete si moct přenastavit hned několik herních mechanik. Patří mezi ně zmenšení utrženého poškození až o 100%, vypnutí ztráty zkušeností po smrti, zrychlení regenerace staminy až o 300%, nebo si aktivujete jednoduší chlazení. Díky tomuto přenastavení si dokážete vychutnat celé příběhové vyprávění bez zbytečné frustrace. Nebojte se ale hrát i se základním nastavením. Pokud znáte základy souls her, tak pravděpodobně nenarazíte na žádné překážky. Bossové padli v mém průchodu na jeden pokus a větší nesnáze jsem měl s novými, běžnými nepřáteli. Rozhodnutí je ale jen na vás.

Spiders si zakládají na kvalitním vyprávění příběhu a Stellrising na tom není jinak. Ano, je to k nevíře, ale konečně jsme se dočkali souls hry s plnohodnotným příběhem. Připravte se na nepřeberné množství dialogů a cutscén, které vás provedou celou hrou. Herní doba skočila po odehrání základní dějové linky i se všemi vedlejšími úkoly na rozumných 20h. Oproti takovému Elden Ringu se 100h je to příjemná změna. A co si pro vás vývojáři připravili? Svět Steelrising je zasazený do alternativní temné historie. Konkrétně se přesunete do dění okolo francouzské revoluce roku 1789. V našem světě se veřejnost vzbouřila a svrhla celou monarchii. Zdejší rebelové jsou ovšem potlačeni armádou mechanických vojáků a monster krále Ludvíka XVI. Tyto bezduché stroje navrhl geniální inženýr Eugѐne de Vaucanson. Jeho záměr při navrhování byl ovšem velmi odlišný. Všechny Automaty měli sloužit lidem a to jak v práci, tak i v zábavě. Když Eugѐne zjistil, jakou jeho práce přináší zkázu a utrpení, tak se pokusil panovníkovi postavit. Za tento čin byl velmi rychle uvězněn a přihrál tím do rukou šíleného Ludvíka svůj nejmodernější prototyp, Aegis. Z bezpečného stroje, původně navrženého pro tanec a pobavení se stal ozbrojený bodyguard. Ludvík XVI. přidělil Aegis na ochranu své manželky, Marie Antoinetty, jenž se ukrývá na zámku Saint Cloud. Marie se ale každým dnem cítí být více jako vězeň, než královna Francie. Rozhodne se tedy k razantnímu kroku. Zadá Aegis několik důležitých úkolů, mezi které patří záchrana Eugѐna, nalezení ztracených dětí a odhalení skutečného důvodu, proč Ludvík zešílel. V této chvíli si už ale poskládáte Aegis z několika dostupných variant, vyberete si základní bojovou schopnost a vydáte se na svojí strastiplnou cestu.

U výběru herního stylu se nemusíte dlouho pozastavovat. Stejně jako u her od From Software se jedná pouze o zvolení počátečního vybavení, které si v budoucnu můžete libovolně přeházet. Samotný soubojový systém je velmi uspokojující a nebál bych se říct, že v několika případech dokonce překonává svůj vzor. K základním bojovým pohybům využijete i speciální silný úder, jenž spotřebovává uloženou esenci. Za to ale dokáže na nepřátelích nadělat opravdu velkou paseku. Do rychlého výběru si smíte uložit až dvě rozdílné zbraně. To se vám bude hodit v případě, kdy už rozpoznáte své nepřátele a budete vědět o jejich slabinách. Toho menšího otravu zneškodníte jednou ranou kladivem a rázem si přehodíte na rychlé šavle a pustíte se do tancujícího robota s rychlými pohyby. Vaše stamina je zde prezentována jako zahřívání jádra. V případě, že dojde ke kompletnímu přehřátí, tak si za pomoci dobře načasovaného zmáčknutí tlačítka Y, můžete opět naplnit téměř celý bar. Tím dojde ke zchlazení Aegis a opět se vrhnete do boje. Pokud zde ale uděláte chybu, tak můžete své jádro přechladit. To vás na několik sekund pozastaví a udělá zcela bezbranné, než opět zahřejete obvody. Jakmile si ale tento systém osvojíte, tak jste doslova nezastavitelná mašina na zabíjení a souboje se ponesou v krásném rytmu. Vývojáři do hry zakomponovali i elementární systém zahrnující oheň, mráz a elektřinu, jenž dělá nepřátele zajímavější, ale zároveň i nebezpečnější. Nemusíte se ale bát. Pro zredukování nežádoucích účinků můžete použít lahvičky s resistem a na takové mrazící nepřátele naházíte ohnivé granáty. Dávejte si ale velký pozor na dobré načasování vašich útoků. Pokud zaútočíte ve stejnou chvíli jako protivník, tak už s jeho zásahem nic neuděláte. Když bude nejhůř, tak smíte využít nádobu s olejem, která vám doplní zdraví. Jejich opětovné doplnění se provádí u takzvaných Vestal, jenž jsou alternativou Bonfiru. Fungují také jako dočasné checkpointy, ale nemůžete mezi nimi libovolně cestovat. Kromě doplnění zdraví a oleje zde provádíte i své upgrady. Základní atributy nemusíte navyšovat pouze samotným upgradem, ale namontujete do Aegis i speciální moduly. Díky nim si navýšíte konkrétní statistiky a vylepšíte její funkce. K dispozici máte 4 sloty. Ty je nadále možné vylepšit za pomoci speciálních klíčů, které vám dovolí přidat silnějších verze.

Herní mapa se rozděluje do osmi základních lokací. Patří mezi ně Saint Cloud, Invalides, Cité, Tuileries, Luxumbourg, Montmartre, Bastille a Versailles. Všechny se inspirují reálnou předlohou a navštívíte díky tomu ikonická místa a budovy. První průchody jsou vždy velmi lineární, ale jakmile si pootevíráte několik dostupných zkratek, tak se lokace dostatečně roztáhnou. Kvůli dodržování reálných předloh, jsou ale bohužel všechny lokace velmi repetitivní, nevýrazné a není problém se zde rychle ztratit. To platí především pro větší městské lokace. Pokud se něco takového stane, tak můžete využít svůj osobní kompas. Díky němu se vám zobrazí konečné místo hlavní dějové linky, ale také vedlejších úkolů. Za tuto funkci jsem vývojářům opravdu vděčný, protože se do jednotlivých lokací opakovaně vracíte a bylo by bez této funkce obtížné najít požadovaná místa, nebo předměty. Když už jsme u vracení se do již navštívených lokací, tak si zajisté všimnete, že hra obsahuje i prvky Metroidvanie. Spoustu míst budete mít ze začátku nedostupných, ale s postupem v příběhu si osvojíte hned několik speciálních funkcí jako je dash, rozbíjení poničených zdí, nebo využití vystřelovacího háku. Pohyb a následný průzkum je díky tomu mnohem zábavnější.

Po technické stránce se hře nedá téměř nic vytknout. Za celých 20h hra ani jednou nespadla, nezamrzla a nenarazil jsem ani na žádné bugy. Vzhledem k tomu, že jsme dostali hru s velkým předstihem, tak je to velmi dobrá zpráva. Je vidět, že vývojáři mají vše připravené a nechali si dostatek času na doladění drobností. V nastavení grafiky si můžete vybrat ze tří dostupných variant. Jedna vám dopřeje plynulých 60fps, ale budete se muset smířit s drobnými grafickými ústupky. Varianta s „nejhezčí“ grafikou rozpohybuje vegetaci, ale to není nic, kvůli čemu byste měli hrát s 30fps. Ačkoliv v souls hrách preferuji co nejplynulejší hraní, tak jsem ve Steelrising sáhl po třetí variantě s největším rozlišením. Jedná se o ideální kompromis mezi grafikou a plynulostí.
Spiders nepatří mezi největší herní studia a je to bohužel na pár místech znát. Hra obsahuje spoustu cutscén, ale mimika postav rozhodně nevypadá jako něco, co by se dalo označit za standard současné generace. Stejné je to i s vegetací a některými předměty rozesetými po okolí. Vývojáři zde mají značné rezervy a vzhledem k tomu, že se nemuseli limitovat minulou generací konzolí, tak je opravdu škoda, že zde není vidět větší pokrok kupředu. Jinak ale hra vypadá velmi slušně a už jen samotná Aegis má na sobě spoustu zajímavých detailů, které stojí za vaší pozornost.

Steelrising je velmi příjemným překvapením. Pokud patříte mezi fanoušky souls žánru, nebo si jen chcete vychutnat originální příběh v alternativní historii, tak je Steelrising ideální volba. Souboje a herní mechaniky jsou dobře navržené, díky čemuž se budete po celých 20h zaručeně bavit. Navštívíte spoustu reálných lokací, které jsou poznamenány zdejší válkou, a střetnete se se zajímavými protivníky. Snad vývojáři od tohoto žánru neutečou a my se po GreedFall 2 dočkáme dalšího titulu s podobnou tematikou. Hra má také velmi rozsáhlý a propracovaný deníček, kde najdete spoustu zajímavých informací o zdejších postavách a lokacích. Škoda, že jsme se nedočkali i české lokalizace, která by udělala hru pro zdejší hráče ještě atraktivnější.

Steelrising vychází 8.9.2022 pro Xbox Series X/S za cenu 1719kč.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Vývojáři ze Spiders vzali kostru od From Software na kterou přidělali spoustu herních mechanik ze své produkce. Díky tomu vzniklo opravdu jedinečné soulslike RPG, které dokazuje, že je možné udělat tento žánr přístupnější a zároveň ho proplést s kvalitním příběhem. Hledáte-li kvalitní RPG s rozumnou herní dobou, tak je Steelrising ideální volbou.
originální zasazenímimika v cutscénách
príběhnevýrazné lokace
soubojový systémzpracování okolního prostředí
přístupnost
herní doba
03. 10. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: Construction Simulator 2022

Jsem rád, že vám mohu představit výtečnou budovatelskou hru v které budete mít možnost nasednou skoro do všeho, co se točí kolem stavebnictví a vytvořit úžasné stavby, ale hezky popořádku.

»
27. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: XIII

Herní průmysl prožívá zajímavé období. Na jednu stranu se mu neskutečně daří, co se financí týče. Zisky rostou, prodeje her také a stejně tak se zvětšuje herní komunita. Na druhou stranu je stále častější, že v době vydání hry dostaneme nedodělaný produkt, na kterém vývojáři musejí minimálně další rok pracovat, abychom dostali očekávanou kvalitu. A k tomu je tady záplava nejrůznějších remaků. Už jsem si říkal, že tato mánie bude mít sestupnou...

»
22. 09. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Destroy All Humans! 2 – Reprobed

Co se stane s mimozemšťanem po invazi na Zemi? Jestli hádáte, že si dopřeje dovolenou jako doživotní zákazník resortu Oblast 51, tak se pěkně pletete. Jeho novým domovem se stal Bílý dům, odkud je obdivován celou Amerikou. To lehce rozladilo Sovětský svaz, který se bojí, že se lehkovážnost Američanů může rozšířit do celého světa, včetně sibiřské oblasti. Ničí tak mimozemskou základnu na oběžné dráze a s ní i kariéru netradičního prezidenta. Nechá...

»
20. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Hobo: Tough Life

Už jsem si myslel, že simulátory všeho možného mají to nejlepší za sebou, ale evidentně jejich trend stále sílí. A když už si člověk myslí, že ho nic nepřekvapí, objeví se simulátor bezdomovce. Ke cti vývojářů však musím dodat, že jejich projekt, kterému budou věnovány následující řádky, je ve vývoji již nějaký ten pátek, kdy si svou premiéru odbyl na PC platformě v roce 2017. Zde sklidil velice solidní úspěch a...

»
05. 09. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: F1 Manager 2022

Svět Formule 1 v minulých dnech nabídl novou hru z tohoto prostředí. Pokud se těšíte na další zavodní klon, tak jste vedle. Tentokrát usednete do manažerského křesla a budete se snažit vytvořit dokonalou závodní stáj, která se stane postrachem pro konkurenci.

»
22. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Saints Row

Co dělat, když máte zavedenou sérii, které s každým dílem dochází víc a víc dech? Máte hned několik možností. Buď nechat sérii sérií a vrhnete se na nějakou novou značku. Další možností je pokračovat v dojení, dokud hráči nepřijdou na to, že vlastně hrají pořád to samé (a že jim to občas trvá docela dlouho) a jako poslední možnost bych viděl taktiku pár let počkat, až se na všechno tak trochu pozapomene...

»
16. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Way of the Hunter

Dnešní hráči mají k dispozici nepřeberné množství titulů a žánrů. Trh by se mohl zdát přeplněný, bez sebemenšího prostoru pro nové vývojáře. To ovšem neplatí pro všechny. V případě loveckých simulátorů jsme do této doby byli odkázáni pouze na theHunter: Call of the Wild, jenž si po několik let udržoval téměř bezkonkurenční prvenství. To se ale v následujících měsících může rychle změnit, protože se objevilo nové slovenské vývojářské studio pod...

»
12. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Endling: Extinction is Forever

Naše planeta je jedinečné místo, plné krásných míst, rostlin, nerostů a živočichů. Lidé byli a do jisté míry pořád jsou velmi sebestřední a proto se k těmto darům nechovali s patřičnou úctou a opatrností. Naštěstí jsme s postupem času prozřeli a začali dělat spoustu věcí jinak. Ochraňujeme ohrožená zvířata, obnovujeme zdejší lesy, čistíme okolní prostředí od našich odpadků atd. Představte si nyní ale realitu, ve které by byli lidé neustále...

»