RECENZE: Steelrising

Autor: HusekD Publikováno: 7.9.2022, 9:00

Publikováno: 7.9.2022, 9:00

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

Studio Spiders je tu s námi již řadu let. Za dobu své existence jsme se od nich dočkali opravdu pestré nabídky her. První titul vydali v roce 2009 a jednalo se o předělávku velmi povedené adventury ze světa Sherlocka Holmese, se kterým jsme se vydali po stopách Jacka Rozparovače na Xboxu 360. Svojí vlastní tvorbu započali až v roce 2011, kdy nám představili akční RPG Faery: Legends of Avalon. Titul dostával vesměs průměrná hodnocení, ale Spiders vytrvali ve svém snažení a po celou dobu se drželi stejného žánru. To se ale nedá říct i o zasazení. Vývojáři byli ve své práci velmi kreativní a podívali jsme díky tomu do temného fantasy, cyberpunku, ale i čistokrevného sci-fi světa. Posledním titulem GreedFall udělali radost všem hráčům starých BioWare her, jelikož se hratelnost nesla v podobném stylu. Kladné přijetí u hráčů přimělo Spiders k vytvoření druhého dílu, ale v mezičase se vrhli ještě na jiný projekt. U něho už se nenechali inspirovat u BioWare, ale zašli dál na východ k samotným From Software. Steelrising je originální pojetí souls žánru, jenž stojí na pevných základech svého vzoru, ale dělá spoustu věcí po svém. Díky tomu je mnohem přístupnější a možná i atraktivnější pro větší masu hráčů. Já vím, tohle by se díky úspěchu Elden Ringu mohlo zdát trochu naivní, ale je to opravdu tak. Pojďme se podívat na to, jak se nová hra od Spiders podařila a na jaké hráče vlastně cílí.

Než se vrhneme na rozebrání hratelnosti, příběhu a technického stavu, tak vám představím ten největší rozdíl od ostatních souls her a tím je její přístupnost. Při zapnutí nové hry máte na výběr ze dvou herních obtížností. Klasický, tak jak vám vývojáři chtěli svůj svět představit, ale je tu také takzvaný asistovaný mód. Ten je určený pro všechny hráče, kteří neholdují souls praktikám, ale zaujalo je zasazení či nastínění příběhu. V tomto režimu se vám znepřístupní funkce New Game + a některé vzácnější achievementy, ale budete si moct přenastavit hned několik herních mechanik. Patří mezi ně zmenšení utrženého poškození až o 100%, vypnutí ztráty zkušeností po smrti, zrychlení regenerace staminy až o 300%, nebo si aktivujete jednoduší chlazení. Díky tomuto přenastavení si dokážete vychutnat celé příběhové vyprávění bez zbytečné frustrace. Nebojte se ale hrát i se základním nastavením. Pokud znáte základy souls her, tak pravděpodobně nenarazíte na žádné překážky. Bossové padli v mém průchodu na jeden pokus a větší nesnáze jsem měl s novými, běžnými nepřáteli. Rozhodnutí je ale jen na vás.

Spiders si zakládají na kvalitním vyprávění příběhu a Stellrising na tom není jinak. Ano, je to k nevíře, ale konečně jsme se dočkali souls hry s plnohodnotným příběhem. Připravte se na nepřeberné množství dialogů a cutscén, které vás provedou celou hrou. Herní doba skočila po odehrání základní dějové linky i se všemi vedlejšími úkoly na rozumných 20h. Oproti takovému Elden Ringu se 100h je to příjemná změna. A co si pro vás vývojáři připravili? Svět Steelrising je zasazený do alternativní temné historie. Konkrétně se přesunete do dění okolo francouzské revoluce roku 1789. V našem světě se veřejnost vzbouřila a svrhla celou monarchii. Zdejší rebelové jsou ovšem potlačeni armádou mechanických vojáků a monster krále Ludvíka XVI. Tyto bezduché stroje navrhl geniální inženýr Eugѐne de Vaucanson. Jeho záměr při navrhování byl ovšem velmi odlišný. Všechny Automaty měli sloužit lidem a to jak v práci, tak i v zábavě. Když Eugѐne zjistil, jakou jeho práce přináší zkázu a utrpení, tak se pokusil panovníkovi postavit. Za tento čin byl velmi rychle uvězněn a přihrál tím do rukou šíleného Ludvíka svůj nejmodernější prototyp, Aegis. Z bezpečného stroje, původně navrženého pro tanec a pobavení se stal ozbrojený bodyguard. Ludvík XVI. přidělil Aegis na ochranu své manželky, Marie Antoinetty, jenž se ukrývá na zámku Saint Cloud. Marie se ale každým dnem cítí být více jako vězeň, než královna Francie. Rozhodne se tedy k razantnímu kroku. Zadá Aegis několik důležitých úkolů, mezi které patří záchrana Eugѐna, nalezení ztracených dětí a odhalení skutečného důvodu, proč Ludvík zešílel. V této chvíli si už ale poskládáte Aegis z několika dostupných variant, vyberete si základní bojovou schopnost a vydáte se na svojí strastiplnou cestu.

U výběru herního stylu se nemusíte dlouho pozastavovat. Stejně jako u her od From Software se jedná pouze o zvolení počátečního vybavení, které si v budoucnu můžete libovolně přeházet. Samotný soubojový systém je velmi uspokojující a nebál bych se říct, že v několika případech dokonce překonává svůj vzor. K základním bojovým pohybům využijete i speciální silný úder, jenž spotřebovává uloženou esenci. Za to ale dokáže na nepřátelích nadělat opravdu velkou paseku. Do rychlého výběru si smíte uložit až dvě rozdílné zbraně. To se vám bude hodit v případě, kdy už rozpoznáte své nepřátele a budete vědět o jejich slabinách. Toho menšího otravu zneškodníte jednou ranou kladivem a rázem si přehodíte na rychlé šavle a pustíte se do tancujícího robota s rychlými pohyby. Vaše stamina je zde prezentována jako zahřívání jádra. V případě, že dojde ke kompletnímu přehřátí, tak si za pomoci dobře načasovaného zmáčknutí tlačítka Y, můžete opět naplnit téměř celý bar. Tím dojde ke zchlazení Aegis a opět se vrhnete do boje. Pokud zde ale uděláte chybu, tak můžete své jádro přechladit. To vás na několik sekund pozastaví a udělá zcela bezbranné, než opět zahřejete obvody. Jakmile si ale tento systém osvojíte, tak jste doslova nezastavitelná mašina na zabíjení a souboje se ponesou v krásném rytmu. Vývojáři do hry zakomponovali i elementární systém zahrnující oheň, mráz a elektřinu, jenž dělá nepřátele zajímavější, ale zároveň i nebezpečnější. Nemusíte se ale bát. Pro zredukování nežádoucích účinků můžete použít lahvičky s resistem a na takové mrazící nepřátele naházíte ohnivé granáty. Dávejte si ale velký pozor na dobré načasování vašich útoků. Pokud zaútočíte ve stejnou chvíli jako protivník, tak už s jeho zásahem nic neuděláte. Když bude nejhůř, tak smíte využít nádobu s olejem, která vám doplní zdraví. Jejich opětovné doplnění se provádí u takzvaných Vestal, jenž jsou alternativou Bonfiru. Fungují také jako dočasné checkpointy, ale nemůžete mezi nimi libovolně cestovat. Kromě doplnění zdraví a oleje zde provádíte i své upgrady. Základní atributy nemusíte navyšovat pouze samotným upgradem, ale namontujete do Aegis i speciální moduly. Díky nim si navýšíte konkrétní statistiky a vylepšíte její funkce. K dispozici máte 4 sloty. Ty je nadále možné vylepšit za pomoci speciálních klíčů, které vám dovolí přidat silnějších verze.

Herní mapa se rozděluje do osmi základních lokací. Patří mezi ně Saint Cloud, Invalides, Cité, Tuileries, Luxumbourg, Montmartre, Bastille a Versailles. Všechny se inspirují reálnou předlohou a navštívíte díky tomu ikonická místa a budovy. První průchody jsou vždy velmi lineární, ale jakmile si pootevíráte několik dostupných zkratek, tak se lokace dostatečně roztáhnou. Kvůli dodržování reálných předloh, jsou ale bohužel všechny lokace velmi repetitivní, nevýrazné a není problém se zde rychle ztratit. To platí především pro větší městské lokace. Pokud se něco takového stane, tak můžete využít svůj osobní kompas. Díky němu se vám zobrazí konečné místo hlavní dějové linky, ale také vedlejších úkolů. Za tuto funkci jsem vývojářům opravdu vděčný, protože se do jednotlivých lokací opakovaně vracíte a bylo by bez této funkce obtížné najít požadovaná místa, nebo předměty. Když už jsme u vracení se do již navštívených lokací, tak si zajisté všimnete, že hra obsahuje i prvky Metroidvanie. Spoustu míst budete mít ze začátku nedostupných, ale s postupem v příběhu si osvojíte hned několik speciálních funkcí jako je dash, rozbíjení poničených zdí, nebo využití vystřelovacího háku. Pohyb a následný průzkum je díky tomu mnohem zábavnější.

Po technické stránce se hře nedá téměř nic vytknout. Za celých 20h hra ani jednou nespadla, nezamrzla a nenarazil jsem ani na žádné bugy. Vzhledem k tomu, že jsme dostali hru s velkým předstihem, tak je to velmi dobrá zpráva. Je vidět, že vývojáři mají vše připravené a nechali si dostatek času na doladění drobností. V nastavení grafiky si můžete vybrat ze tří dostupných variant. Jedna vám dopřeje plynulých 60fps, ale budete se muset smířit s drobnými grafickými ústupky. Varianta s „nejhezčí“ grafikou rozpohybuje vegetaci, ale to není nic, kvůli čemu byste měli hrát s 30fps. Ačkoliv v souls hrách preferuji co nejplynulejší hraní, tak jsem ve Steelrising sáhl po třetí variantě s největším rozlišením. Jedná se o ideální kompromis mezi grafikou a plynulostí.
Spiders nepatří mezi největší herní studia a je to bohužel na pár místech znát. Hra obsahuje spoustu cutscén, ale mimika postav rozhodně nevypadá jako něco, co by se dalo označit za standard současné generace. Stejné je to i s vegetací a některými předměty rozesetými po okolí. Vývojáři zde mají značné rezervy a vzhledem k tomu, že se nemuseli limitovat minulou generací konzolí, tak je opravdu škoda, že zde není vidět větší pokrok kupředu. Jinak ale hra vypadá velmi slušně a už jen samotná Aegis má na sobě spoustu zajímavých detailů, které stojí za vaší pozornost.

Steelrising je velmi příjemným překvapením. Pokud patříte mezi fanoušky souls žánru, nebo si jen chcete vychutnat originální příběh v alternativní historii, tak je Steelrising ideální volba. Souboje a herní mechaniky jsou dobře navržené, díky čemuž se budete po celých 20h zaručeně bavit. Navštívíte spoustu reálných lokací, které jsou poznamenány zdejší válkou, a střetnete se se zajímavými protivníky. Snad vývojáři od tohoto žánru neutečou a my se po GreedFall 2 dočkáme dalšího titulu s podobnou tematikou. Hra má také velmi rozsáhlý a propracovaný deníček, kde najdete spoustu zajímavých informací o zdejších postavách a lokacích. Škoda, že jsme se nedočkali i české lokalizace, která by udělala hru pro zdejší hráče ještě atraktivnější.

Steelrising vychází 8.9.2022 pro Xbox Series X/S za cenu 1719kč.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Vývojáři ze Spiders vzali kostru od From Software na kterou přidělali spoustu herních mechanik ze své produkce. Díky tomu vzniklo opravdu jedinečné soulslike RPG, které dokazuje, že je možné udělat tento žánr přístupnější a zároveň ho proplést s kvalitním příběhem. Hledáte-li kvalitní RPG s rozumnou herní dobou, tak je Steelrising ideální volbou.
originální zasazenímimika v cutscénách
príběhnevýrazné lokace
soubojový systémzpracování okolního prostředí
přístupnost
herní doba
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»