Recenze: Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands

Publikováno: 20.10.2019, 15:09

Sociální sítě

O autorovi

CryLineT

CryLineT

Je autorem 68 článků

Přijměte pozvání od studia Lemonbomb, které z přístavu kočíruje průzkumnou loď. Kocábku se sympatickou posádkou. A samozřejmě také s vámi, co by potomkem kapitána a vrchním důstojníkem. Jen se příliš nenechte unést modravou dálí. Počasí nemá chuť řídit se předpovědí a brzy nabídne zamračenou tvář. Takovou, po jejímž pohledu končí plachetnice roztříštěná o skaliska ostrovů. A jak jste skončili vy? Váš otec? A vaše posádka? To už vám poví malinký titul Stranded Sails.

Děla, dřevěné hnáty a žejdlíky rumu tentokrát nemají prostor. Námořní podtext hry je pohodlný pouze zápletce. Většina herní náplně spočívá v objevování, řešení jednoduchých úkolů, stavění a farmaření. Jste vlastně takový Robinson Crusoe. Jen Pátek se rozrostl na celý týden a nejde vám o život. Bouře předčasně ukončila plánovaný kurz a rozesela posádku po neprobádaném souostroví. Podobně si pohrála se zásobami a důležitými nástroji.

Plán je jednoduchý: najít přeživší, prozkoumat okolí a založit fungující komunitu. Aby se to podařilo, musí být zajištěny zásoby jídla. Hned v prvních minutách se tak dostává ke slovu farmaření. Je jednoduché. Ostatně jako vše ve hře. Najdete sazeničku, vykopete díru, zasadíte a jen zaléváte, dokud nevyroste plodina. Byla jsem překvapena snahou aplikovat skutečné prvky pěstování. Třeba kukuřice a rajčata plodí opakovaně. Ale mrkev nebo brambory musíte po sklizni opět zasadit.

To stromy už opětovně nevyrostou. S dalšími členy tlupy dojde na těžbu a stavařinu. Na palivové dřevo Stranded Sails naštěstí nehrají. Ještě, že tak. Poměrně brzy odlesníte přilehlé okolí a cestování za materiálem se stává stále zdlouhavější. Při něm vás neomezuje ani tak denní cyklus, jako zásoby energie. Postavička je hladová každou chvíli a práce ji hodně vyčerpává. Však dělá chudinka vše sama. Nejprve jsem se vracela s dostatečnou rezervou. Jak se zvyšovalo sebevědomí, klesala rezerva. A tak muselo přijít nevyhnutelné, tedy totální vyčerpání.

Kde by vás jiní potrestali návratem v postupu, tam jsou autoři až příliš útlocitní. Jen hrdinu vrátí do kempu, a to je vše. Je pěkné, že nedochází k frustraci. Na druhou stranu, tímto stylem „o nic nejde“. Postupně se ukazatel energie stane jen informativní záležitostí. Mnohem větší váhu jsem přikládala spokojenosti ostatních. Jakmile jsem se naučila rybařit a objevila složitější recepty, kotlík překypoval všelijakými baštami. Pohlazení nedostalo jen svědomí, ale i snaha poslat suchozemce opět na vodu. Spokojení trosečníci dodávají lepší nástroje a motivují k dalšímu průzkumu.

V sázce je stavba nové lodi a návrat trosečníků na moře. Jde však o hodně vzdálený cíl. A cestu, která není vždy zábavná. Úkoly výměnným principem navozují pocit, že jste tajtrdlík pro všechno. Ostatní postavy mají dovednosti, ale téměř nic si neudělají sami. Některé mise mě tak vyloženě nudily. Jen protahovaly plnění a herní dobu. Když jdete nebo plujete opakovaně do stejné oblasti, stává se z vás filosof. Přemýšlíte, proč ostatním vlastně pomáhat. Všichni na nové adrese našli to, po čem první minuty hry toužili. Tedy mise splněna a já se můžu jít houpat do sítě.

Co to povídám? Sama se chci z ostrovů dostat. Navíc toužím prozkoumat opuštěné doly a narovnat morálku ozbrojeným kostlivcům. I takové scénáře titul nabízí, ale nevyužívá je naplno. Mrtví piráti jsou až příliš snadný terč a průchod jeskyněmi limituje pouze nedostupnost pokročilých materiálů. Stranded Sails nejdou dostatečně hluboko. Okrajově využívají mysteriózní předměty. Příliš často se obsahově opakují. A brzy upouštějí od základních smyslů přežití. Navíc je občas trápí drobné chyby v zadávání úkolů, kdy se informace na obrazovce nechce ztratit.

Přitom ovládání je nečekané příjemné. K většině operací stačí jen pravá páčka a tlačítko „A“. K dalšímu hraní nevolá jen zvědavost, ale také zpracování. Posuďte sami, alespoň to nejsou pixely. Místo nich byly zvoleny trojrozměrné modely s malým počtem polygonů. Nic objevného, já vím. Spíše standard lepších mobilních her. Ale celé to k sobě pěkně pasuje. Hraní má uklidňující atmosféru a příjemnou prezentaci. Škoda, že nemá kooperaci a pochopení pro velké obrazovky. Vyšší rozlišení by na škodu rozhodně nebylo.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Jestli toužíte mít ostrov s vlastním jménem, je čas zvedat kotvu. Stranded Sails podávají život trosečníka s nadhledem a lehkostí. Stačí mít plnou zahrádku, zručnou ruku a trochu zvídavosti. Jako nenáročná forma přežívání je hra příjemnou jednohubkou. Kombinuje farmaření, rybaření, vaření a crafting takovým stylem, kterému porozumí každý. Obsahově ale brzy naráží na mělčinu. O příběh brzy ztratíte zájem a některé mechaniky se po čase stanou trnem v patě.
25. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Thrustmaster T.Flight Hotas One

Gamepad jako univerzální ovladač všech her je nedílnou součástí herní konzole. A to už od dob, kdy připomínal spíš dálkové ovládání a značka Xbox byla hudbou budoucnosti. Ale nutně to neznamená, že není k mání lepší varianta, která vaši oblíbenou hru prodá v úplně jiném světle. V reálnějším a možná i pohodlnějším, čímž se okamžitě dostávám především k simulátorům. A rozhodně není náhodou, že v době vydání Microsoft Flight Simulatoru pro konzole Xbox Series X/S...

»
22. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: GreedFall – Gold Edition

Pokud mají rozšíření někde smysl, je to rozhodně v žánru RPG. Tituly dělající z nás hrdiny, jejichž velikosti se nikdy nebudeme rovnat, jsou živnou půdou příběhů a neotřelých dobrodružství. Ostatně takový Zaklínač by mohl vyprávět, jak se dá základní hra natáhnou pořádnými přídavky. GreedFall studia Spiders se sice nemůže rovnat s polskou trilogií, ale před pár lety překvapil zajímavým příběhem, neprobádaným prostředím a vlastní verzí kolonizace.

»
21. 07. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 2021

Velkou novinkou letošního roku byla koupě závodních matadorů z Codemasters, které pod svá křídla pojala neméně známá společnost Electronic Arts. Codemasters se pečlivě starají o několik závodních her, kdy jednou z nejpovedenějších značek jsou jistě licencované závody Formule 1. Ty nám přináší rok co rok a my jsme zatím vždy byli s dosavadním pokrokem spokojeni. Nový ročník F1 2021 je ale první, který vychází pod hlavičkou EA, takže se jistě mnohým hráčům vkrádají...

»
29. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: HyperX ChargePlay Duo

Ačkoli se tomu nechce věřit, baterie tu jsou s námi už nějaké to století. A vzhledem k tomu, že je do nich soustředěna budoucnost nejen automobilového průmyslu, nejspíš nám ještě dlouhou dobu sloužit budou. Jde totiž o nejúčinnější zdroj mobilní energie, který se dokáže přizpůsobit použití a umožňuje relativně rychlé opětovné dobití. No, a právě ta poslední výhoda článků je v případě základního balení xboxových ovladačů trochu mimo.

»
18. 06. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Chivalry 2

V nablýskané zbroji za srdcem krásné princezny, nehynoucí slávou v básních a půlkou království. Tak nějak idylicky jsem si vždycky představoval život ve středověku. Jak mi ukázalo Kingdom Come, tak úplně skvělé to nebylo, jelikož všechny zužovali nějaké patálie. Tím spíš, když se člověk, coby pěšák, dostal do nějaké hromadné bitvy. V herním průmyslu se pak najdou firmy specializující své hry právě na tuto soubojovou část.

»
15. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Song of Horror

Pojetí hororového žánru za časů mistra Alana Edgara Poea a za časů Alfreda Hitchcocka se diametrálně lišilo. Oba pánové si potrpěli na poctivé budování atmosféry, na vykreslení postav a na závěr, který vlastně ani nemusel být závěrem. Přesto kinematografie dala druhému jmenovanému výhodu audiovizuální prezentace, kdy kombinace dobře sladěného příběhu, brilantní kompozice obrazu a hudebního doprovodu, předčí i ten nejlepší tištěný text. Dnešní doba děsivý žánr dost zrychlila, zjednodušila a...

»
08. 06. 2021 • japo0

Recenze: Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Pokračování sniperské hry Ghost Warrior Contracts od polských City Interactive je tu. City Interactive se sniperským hrám věnuje už od roku 2008, dosud ovšem s rozporuplným úspěchem. Jejich sérii Ghost Warrior se přeci jen daří o trošku hůře,  než například poslednímu dílu Sniper Elite 4, který byl hodnocen jako velmi nadprůměrný. Pro mě vždy byly jejich hry spíše na úrovni „guilty pleasure“, což by se dalo do češtiny asi volně...

»
08. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Necromunda: Hired Gun

Mohl bych tu začít tahat triko, jak je Warhammer 40 000 neustále zpracováván do sotva průměrných her. Jenže s ohledem na jeho velikost bych toho musel znát mnohem víc než jen rozložení frakcí, hrubý obrys dějových pozadí a fakt, že jde o univerzum, které je mohutně adaptováno do knih, filmů a samozřejmě her. A není třeba hlubokých znalostí, abych si všiml pravidelné roční ofenzívy titulů, kterým propůjčuje licence Games Workshop. A přestože...

»