Recenze: Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands

Publikováno: 20.10.2019, 15:09

Sociální sítě

O autorovi

CryLineT

CryLineT

Je autorem 68 článků

Přijměte pozvání od studia Lemonbomb, které z přístavu kočíruje průzkumnou loď. Kocábku se sympatickou posádkou. A samozřejmě také s vámi, co by potomkem kapitána a vrchním důstojníkem. Jen se příliš nenechte unést modravou dálí. Počasí nemá chuť řídit se předpovědí a brzy nabídne zamračenou tvář. Takovou, po jejímž pohledu končí plachetnice roztříštěná o skaliska ostrovů. A jak jste skončili vy? Váš otec? A vaše posádka? To už vám poví malinký titul Stranded Sails.

Děla, dřevěné hnáty a žejdlíky rumu tentokrát nemají prostor. Námořní podtext hry je pohodlný pouze zápletce. Většina herní náplně spočívá v objevování, řešení jednoduchých úkolů, stavění a farmaření. Jste vlastně takový Robinson Crusoe. Jen Pátek se rozrostl na celý týden a nejde vám o život. Bouře předčasně ukončila plánovaný kurz a rozesela posádku po neprobádaném souostroví. Podobně si pohrála se zásobami a důležitými nástroji.

Plán je jednoduchý: najít přeživší, prozkoumat okolí a založit fungující komunitu. Aby se to podařilo, musí být zajištěny zásoby jídla. Hned v prvních minutách se tak dostává ke slovu farmaření. Je jednoduché. Ostatně jako vše ve hře. Najdete sazeničku, vykopete díru, zasadíte a jen zaléváte, dokud nevyroste plodina. Byla jsem překvapena snahou aplikovat skutečné prvky pěstování. Třeba kukuřice a rajčata plodí opakovaně. Ale mrkev nebo brambory musíte po sklizni opět zasadit.

To stromy už opětovně nevyrostou. S dalšími členy tlupy dojde na těžbu a stavařinu. Na palivové dřevo Stranded Sails naštěstí nehrají. Ještě, že tak. Poměrně brzy odlesníte přilehlé okolí a cestování za materiálem se stává stále zdlouhavější. Při něm vás neomezuje ani tak denní cyklus, jako zásoby energie. Postavička je hladová každou chvíli a práce ji hodně vyčerpává. Však dělá chudinka vše sama. Nejprve jsem se vracela s dostatečnou rezervou. Jak se zvyšovalo sebevědomí, klesala rezerva. A tak muselo přijít nevyhnutelné, tedy totální vyčerpání.

Kde by vás jiní potrestali návratem v postupu, tam jsou autoři až příliš útlocitní. Jen hrdinu vrátí do kempu, a to je vše. Je pěkné, že nedochází k frustraci. Na druhou stranu, tímto stylem „o nic nejde“. Postupně se ukazatel energie stane jen informativní záležitostí. Mnohem větší váhu jsem přikládala spokojenosti ostatních. Jakmile jsem se naučila rybařit a objevila složitější recepty, kotlík překypoval všelijakými baštami. Pohlazení nedostalo jen svědomí, ale i snaha poslat suchozemce opět na vodu. Spokojení trosečníci dodávají lepší nástroje a motivují k dalšímu průzkumu.

V sázce je stavba nové lodi a návrat trosečníků na moře. Jde však o hodně vzdálený cíl. A cestu, která není vždy zábavná. Úkoly výměnným principem navozují pocit, že jste tajtrdlík pro všechno. Ostatní postavy mají dovednosti, ale téměř nic si neudělají sami. Některé mise mě tak vyloženě nudily. Jen protahovaly plnění a herní dobu. Když jdete nebo plujete opakovaně do stejné oblasti, stává se z vás filosof. Přemýšlíte, proč ostatním vlastně pomáhat. Všichni na nové adrese našli to, po čem první minuty hry toužili. Tedy mise splněna a já se můžu jít houpat do sítě.

Co to povídám? Sama se chci z ostrovů dostat. Navíc toužím prozkoumat opuštěné doly a narovnat morálku ozbrojeným kostlivcům. I takové scénáře titul nabízí, ale nevyužívá je naplno. Mrtví piráti jsou až příliš snadný terč a průchod jeskyněmi limituje pouze nedostupnost pokročilých materiálů. Stranded Sails nejdou dostatečně hluboko. Okrajově využívají mysteriózní předměty. Příliš často se obsahově opakují. A brzy upouštějí od základních smyslů přežití. Navíc je občas trápí drobné chyby v zadávání úkolů, kdy se informace na obrazovce nechce ztratit.

Přitom ovládání je nečekané příjemné. K většině operací stačí jen pravá páčka a tlačítko „A“. K dalšímu hraní nevolá jen zvědavost, ale také zpracování. Posuďte sami, alespoň to nejsou pixely. Místo nich byly zvoleny trojrozměrné modely s malým počtem polygonů. Nic objevného, já vím. Spíše standard lepších mobilních her. Ale celé to k sobě pěkně pasuje. Hraní má uklidňující atmosféru a příjemnou prezentaci. Škoda, že nemá kooperaci a pochopení pro velké obrazovky. Vyšší rozlišení by na škodu rozhodně nebylo.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Jestli toužíte mít ostrov s vlastním jménem, je čas zvedat kotvu. Stranded Sails podávají život trosečníka s nadhledem a lehkostí. Stačí mít plnou zahrádku, zručnou ruku a trochu zvídavosti. Jako nenáročná forma přežívání je hra příjemnou jednohubkou. Kombinuje farmaření, rybaření, vaření a crafting takovým stylem, kterému porozumí každý. Obsahově ale brzy naráží na mělčinu. O příběh brzy ztratíte zájem a některé mechaniky se po čase stanou trnem v patě.
05. 05. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Under the Jolly Roger

Až si jednou hráči uvědomí, jak hanebně tráví volný čas a celý herní průmysl řachne, můžou si vývojáři pořídit maringotky, hadry z třetí ruky, kouli z čínské lidové sklárny a vyrazit věštit tužby mezi kolotočáře. Oni totiž nejlépe vědí, po čem srdce mé prahne a v případě pirátské tématiky jde hlavně o multiplayerový zážitek. Nikdo jiný mi tak ješitně nepotopí plavidlo jako korzár od jiné konzole. A nikdo jiný mi nepřekazí bitevní vřavu...

»
04. 05. 2021 • SeedarCZ0

Recenze: NieR Replicant ver.1.22474487139

Remake, remaster, ani jedno? Původní hra Nier, která se v roce 2010 objevila na našich trzích po úspěchu v Japonsku, se příliš velké ovace nedočkala. Vydavatelství ale hře dalo ještě šanci a to je jen dobře. Po velmi úspěšném Nier: Automata (součástí Game Pass) se fanoušci série dočkali přepracované verze původní hry Nier: Replicant (číslo verze s dovolením nadále vynechám :D). Povedlo se vydavatelství Square Enix na trh vydat další...

»
28. 04. 2021 • japo0

Recenze: The Sinking City (Series X|S)

„Pro mír a bezpečnost lidstva je naprosto nezbytné, aby některá temná, mrtvá zákoutí a neprobádané hlubiny Země zůstaly v pokoji, aby se spící abnormality neprobudily k životu a rouhavě přežívající noční můry se nevydaly ze svých temných doupat  k novým a větším výbojům.“ H.P. Lovecraft – Hory šílenství

»
26. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Beyond Enemy Lines – Remastered Edition

Na pořádný válečný singl se čeká déle než na očkování proti netopýří chřipce. Prostor tak mají menší tvůrčí celky, jejichž ambice nesahají k milionovým prodejům, ale k pořádné atmosféře, vytříbené hratelnosti a zajímavé zápletce. Když jsou navíc tématem Sověti toužící rozpoutat světovou válku, je duše tuzemského hráče ochotna zahodit vidle, řízky i pivo a okamžitě vyrazit střemhlav na Moskvu. Nebo aspoň do nejbližšího obchodu pro ruskou zmrzlinu a ruské vejce, které na...

»
25. 04. 2021 • SeedarCZ0

Recenze: Hitchhiker – A Mystery Game

Minulý týden nabídku her Xbox posílil další nevšední titul. Hitchhiker je adventura, jejíž vývoj hry má na svědomí studio Mad About Panda. Že vám to nic moc neřekne? Nebojte, nejste sami.

»
24. 04. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: MotoGP 21

Rok se s rokem sešel a opět nadešel ten čas, vymyslet nějaký úvod pro následující recenzi. U pravidelně vycházejících her je to větší oříšek než u jiných, ale to už jsem jistě u nějaké recenze psal. Naštěstí u série MotoGP došlo k tomu, že po dlouhých letech vypadla z kalendáře velká cena Brna, takže úvod můžu věnovat tomu. Je to do jisté míry škoda, protože závod měl u nás tradici a velkou diváckou...

»
23. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: In rays of the Light

Vítejte v místě, kde včera neexistuje a zítra již bylo. Ve světě prázdných chodeb, rozpadlých zdí, špinavých ulic a… ne, nejsme v Mostě. Ani sousedním Litvínově. Tentokrát se cestuje mnohem dál na východ. Až za Mrazíkem, nesmrtelnou Ladou Nivou a agresí měnit budoucnost dějin mocí. A přestože by příběh mohl být zasazen kamkoli, zrovna v těchto exteriérech má své nesmazatelné kouzlo a až psychologický přesah. Jen se nesmíte bát samoty. A temnoty.

»
17. 04. 2021 • HusekD0

RECENZE: Spacebase Startopia

Strategie u mě vždy patřily mezi oblíbený žánr her. Ačkoliv se v posledních letech začali objevovat na Xboxu častěji než tomu bylo doposud, tak i přesto jsou stále opomíjeným žánrem. Právě z tohoto důvodu je to pro mě vždy velkým překvapením, když k nám nějaká ta budovatelská strategie zavítá. Přesně tak jsem to měl i se Spacebase Startopia od vývojářů z Realmforge Studios. Už z prvních obrázků a trailerů jsem měl velkou radost a chuť...

»