RECENZE: Taxi Life: A City Driving Simulator

Autor: Lukáš Michal Publikováno: 13.3.2024, 13:10

Publikováno: 13.3.2024, 13:10

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Michal

Lukáš Michal

Je autorem 3563 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Taxikář je ten týpek, co pro nás zajede v jakoukoliv denní nebo noční hodinu a za patřičný obnos nás zaveze, kam se nám jenom zamane. Jeho život je jedno velké dobrodružství, protože nikdy neví, na koho narazí, takže to musí umět nejen s volantem, ale taky s lidma. Ano, občas se v Praze stane, že si nějakému chudákovi turistovi řekne o jednou takovou částku, než by bylo správné, ale jinak je to jistě poctivé řemeslo.

Jeho nástrahy se pokouší zpracovat Taxi Life: A City Driving Simulator, který se řadí po bok dalších simulátorů jako byl ten strojvedoucího nebo kuchaře. V obou zmíněných případech šlo o velice zdařilé kousky, které byly zajímavé a také velice dobře hratelné. Simulátor taxíku si ukrojil dost velké sousto, protože se rozhodl 1:1 zpracovat kus Barcelony (dohromady 460 km silnic), kam se vydáme budovat své taxikářské impérium.

Na začátek se nám dostane do ruky bílý taxík, který nemá podobou daleko k tomu z filmu Taxi. Podoba je však čistě náhodná, protože ani jedno auto ve hře není licencované. Všechno jsou to bezejmenné plechovky pro přepravu osob. Naším úkolem je vozit nejrůznější cestující a rozvíjet svou firmu. To obnáší nakupování dalších aut, přijímání zaměstnanců a přidělování lokalit, kde a v jakou hodinu se mají vyskytovat. Management firmy je velice snadný a nepřináší žádné zajímavosti. Jednou za čas do něj člověk vleze, něco udělá a pak se vrátí zpět za volant, protože přesně tam se odehrává to hlavní, co nás zde čeká.

Ani nevím, z jaké strany se do hratelnosti pustit, protože ani z jedné to není žádná hitparáda. Hned v tréninku, kdy jsem zkoušel dělat blbosti se mi povedlo bugnout tutoriál, protože jsem najel na kužel, auto se na něm zaseklo a nešlo pokračovat dál. Hra vůbec nepočítá s tím, že by se auto z nějakého důvodu mohlo dostat do vzduchu nebo být jinak provozu neschopné, takže jsem něco jako restart auta hledal marně. Musel jsem tedy udělat restart a kus projet znovu. Nicméně díky tomu jsem pak k dalšímu hraní přistupoval více obezřetně.

Zákazníci totiž velice přísně hodnotí naši jízdu a na základě spokojenosti se odvíjí velikost spropitného. A netřeba dodávat, že všichni samozřejmě chceme co největší. Je tedy třeba dodržovat předpisy, dávat směrovky a dávat pozor na chodce a ostatní řidiče. Zajímavým prvkem měla být možnost klábosit s některými pasažéry, ale možnosti jsou nejen omezené, ale také divné. Třeba když se vás někdo zeptá, jak se vám jezdí po městě a vy máte možnost dát odpověď: „Doprava stojí za ho*no“ a „Co se sakra staráš“. Nevím, který chytrák to vymýšlel, ale je jasné, že ani jedna odpověď není taková, aby byl zákazník spokojen, takže je lepší mlčet a nic nepokazit. Není to při rozhovorech pravidlo, ale těchto situací není úplně málo. Navíc občas je komunikace důležitá při speciálních zakázkách, kdy po vás zákazník chce, ať jedete rychle nehledě na pokuty nebo abyste se naopak co nejvíc drželi předpisů. Tyhle mise jsou opravdu těžké, ale ne tak kvůli zadání, jako kvůli ostatním řidičům.

Jednou z největších bolestí téhle hry jsou řidiči řízení umělou inteligencí. Jezdí totiž jako úplní dementi, co nemají problém to do vás na červené napálit, takže nejen že to hra bere jako nehodu, ale zároveň vás můžou hodit na procházejícího chodce, což má za následek tučnou peněžní penalizaci, ale také automatické ukončení aktuální zakázky. Další skvělou věcí je, že tihle řidiči v pohodě jedou na červenou, nedávají přednost a třeba taky umí blikat doprava, aby zatočili do leva. Aby toho nebylo málo, ani design silnici není úplně dobrý a častokrát se mi stalo, že jsem musel zatočit někam, kam se vlastně nesmělo (třeba na křižovatce jsem musel doprava, ale šipky na silnici jenom rovně a doleva), ale navigaci se přece neodporuje To všechno je smrtící koktejl debilnosti, který na silnici potkat rozhodně nechcete a nedej bože ještě plnit nějaké zakázky.

A když už okolní řidiči alespoň trochu spolupracují, máme tady chodce. Ti sice přechází na přechodech, ale kolikrát jsou za dodávkou, takže nejsou vidět, díky čemuž je bouračka na světě. Nebo vám jich hra u přechodu vygeneruje třeba deset, takže člověk čeká jak trubka, než všichni přejdou. Své sebevražedné sklony pak potvrzují také na semaforech, kde pro ně červená rozhodně není zeď. Třešničkou na dortu byla situace, kdy auto řízené AI vjelo na přechod, kde zastavilo. Přes přechod šel týpek, co do auta narazil, otočil se a šel zpátky. Jenže algoritmus hlásal „přecházíš“ takže se zase otočil a šel to zkusit znovu se stejným výsledkem. No neměl jsem na to nervy, vzal jsem to přes chodník, kde naštěstí bylo místo a jel dál, protože jinak bych tam stál asi doteď.

Většinu hry jsem tak nadával na řidiče nebo chodce a ve stresu jsem se snažil předvídat, kdo mi kde skočí pod auto nebo vjede do cesty. Tohle je zkrátka průser a nevím, proč někdo dělá takovou hru, když neumí programovat dění kolem. A to se přitom autoři chvástají, jak dělali realistické simulátory. Ty asi ale byly pro armádu, kde je fuk, když tanku vjede auto do cesty. A nebo dělali nějaké simulátory Hummeru, co jezdí uprostřed pouště a nikdo široko daleko není.

Hru nezachraňuje ani Barcelona, kde můžeme objevovat zdejší památky nebo graffiti, díky čemuž dostaneme bonusové dovednostní body. Její zpracování není špatné, ale rozhodně jsme dneska zvyklí na jiné věci. Je to celé takové neostré a kromě památek je město zkrátka dost podobné a celkově hrozně málo detailní. Co však pochválím, jsou náhodné události objevující se na trase. Kdyby AI fungovalo lépe, člověk by si je užil o dost víc, ale i tak aspoň nějaké plus.

Úplně už jsem taky zapomněl na to, že dřív se auta před námi objevovala a za námi zase mizela. Taxi Life mi to hrdě připomenul, ovšem není to nic ke chválení. Stejně tak se „krásně“ dokreslují textury a doskakují nejrůznější objekty. Modely aut docela ujdou, ale u postav je to horší. Navíc ty lidi, co nabíráte, tak na chodníku vypadají úplně jinak než pak v autě. Na druhou stranu se naši cestující alespoň liší od ostatních chodů, kterých jsou ve hře jednom dva modely, cože je dost smutné, když vám po přechodě jdou tři stejní lidé za sebou. Ano, jsou to detaily, ale pokud si hrajeme na simulátor, jsou to právě detaily, co rozhodují.

Řízení nebylo špatné, ale za simulátor bych ho rozhodně neoznačil. Je to takové arkáda, kdy auta dobře brzdí, když zastavíte na nulu tak pořád jedou a zatáčejí skoro do pravého úhlu. Ani jsem neměl potřebu auta moc měnit, protože člověk se beztak snaží dodržovat předpisy, hlavně rychlost a na ježdění třicítkou po historickém centru žádné extra žihadlo není třeba. Když už jsem u těch aut, ta se dají v garáži vylepšovat a upravovat jejich vzhledem a stejně tak jde opravovat poškození, dotankovat nebo auto umýt. Co mě ale překvapilo je fakt, že v garáží nejde měnit prázdná pneumatika. To se musí dělat jenom na pumpě a nikde jinde, což mi přijde minimálně zvláštní.

4
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Asi jste pochopili, že koupit si Taxi Life nemá cenu, pokud nemáte nějakou obsesi v sebepoškozování. Tahle hra je i zadarmo drahá, natož za plnou cenu. Vývojáři sice mají přinést updaty, ale ty jistě nezmění chování aut, chodců, dneska už ne úplně pohlednou grafiku a nudnou hratelnost. A přitom to mohla být taková pěkná odpočinková a pohodová hra s přepravou pasažérů. No nic, za volantem se sice nepije, ale jdu si dát panáka, abych na tenhle počin co nejdřív zapomněl.
16. 04. 2025 • SeedarCZ0

Recenze: Deadside

Hry o přežití nabývají na popularitě, avšak pro konzolové hráče příliš na výběr nebylo. Na konci února ale do obchodů Xboxu dorazil Deadside, survival který už pár let bojuje s konkurencí na počítačích se vydal na cestu konzolí. Jaké je srovnání verze na PC a konzole? Dostává DayZ na Xboxu konečně konkurenci?

»
03. 04. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: South of Midnight

Legendy, bubáci, mýtická stvoření a příběh o bolesti a odpuštění. Jak to vše může fungovat v herním provedení od Compulsion Games zjistíme v této recenzi.

»
02. 04. 2025 • Michael Chrobok0

RECENZE: Lost Records: Bloom and Rage

Když přijde francouzské studio Don’t Nod s novým titulem, fanoušci příběhových adventur notně zbystří. I když se Francouzi v posledních letech věnovali i jiným žánrům, jejich pověst vybudovaná především okolo série Life is Strange se jim patrně jen tak překonat nepodaří. Ostatně do tohoto žánru spadá také novinka v podobě titulu Lost Records: Bloom & Rage. Hned na úvod je potřeba říci, že titul je rozdělen na dvě části –...

»
28. 03. 2025 • SeedarCZ0

Recenze: Police Shootout

Se simulátory pro konzole se roztrhl pytel a tak se k nám dostal další kousek pro recenzi. Tentokrát si osvojíme roli policejního strážníka ve městě San Adrino. Hru má na svědomí už zkušené polské vydavatelství Playway, které má ale na svědomí i tituly, které příliš neoslovily. Jak si při recenzi vedla tato policejní záležitost?

»
23. 03. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: Split Fiction

Čtení knížek je skvělá kratochvíle. Samozřejmě za předpokladu, že umíte číst a dokážete si najít něco, co vás zaujme. Moc z nás nebylo zrovna dvakrát odvařených z povinné četby ve škole, i když občas se něco zajímavého objevilo i tam. Výhodou knih totiž je, že se jejich prostřednictvím můžeme vydat prozkoumávat tajuplné světy, zažít letní romantiku nebo naopak velice znepokojivé příběhy. Troufnu si tvrdit, že knížky jsou méně interaktivní brácha našich oblíbených...

»
19. 03. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: Assassin’s Creed Shadows

Léta chtěné zasazení série Assassin’s Creed do Japonska je konečně tu. Jak obstálo bratrstvo v zemi vycházejícího slunce?

»
15. 03. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: PGA Tour 2K25

Venku se pomalu otepluje a ve vzduchu je kromě blížících se alergií cítit také příchod jara. Trávníky se pomaličku začínají zelenat, zbytky listí ofoukává jarní větřík nebo fukar pracovníka technických služeb. Všichni golfisté začínají opouštět krytá odpaliště nebo místnosti se simulátory, protože nová golfová sezóna se blíží ke svému začátku. Ta virtuální, o kterou se starají vývojáři z 2K Sports již začala a zve všechny příznivce na greeny.

»
12. 03. 2025 • Mirek Rangl0

RECENZE: WWE 2K25

Nové režimy, obrovská soupiska zápasníků a mnoho dalšího jsou tady, aby se pokusily vás obrat o čas a peníze v novém díle populární wrestlingové hry WWE.

»