RECENZE: Sunset Overdrive pro Xbox One

Autor: tonyskate Publikováno: 27.10.2014, 10:21

Publikováno: 27.10.2014, 10:21

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6123 článků

Tento týden dorazí na herní konzoli Xbox One další velká exkluzivita, a to Sunset Overdrive od Insomniac Games. Tato šílená a zběsilá akce nabízí netradiční pohled na apokylapsu, protože herní svět a stejně tak i zmutování obyvatelé jsou barevní a pestří, a zcela se tak ztrácí nějaká pochmurná atmosféra a naplno nastupuje bláznivá akce, jak se ostatně dozvíte v naší recenzi.

Jak už asi víte, tak celá hra se točí okolo energeťáku Overcharge Delirium XT, který vyrobila korporátní společnost Fizzco. Při jeho výrobě se ale něco pokazilo a všichni obyvatelé Sunset City, zvláště ti, co byli na párty k zahájení prodeje tohoto nápoje, se proměnili v mutanty. Fizzco se tuto skutečnost snaží zamést pod koberec, a tak je na Sunset City uvalena karanténa a přeživší jsou v pasti. To samozřejmě není nic příjemného, ovšem pro vás, tedy pro vašeho hrdinu je to spíše příhodná okolnost, protože doposud jeho život stál za prd a nyní je svět plný mutantů, robotů a další havěti, kterou můžete zlikvidovat a šíleně dovádět po městě. Hlavním cílem je uniknout z města a odhalit pravdu. Vše pak ještě více nabývá na šílenosti, že hra vám jasně dává najevo, že jste součástí hry a i sám hrdina to očividně zmiňuje, a celý příběh je tak ještě zábavnější.

sunset-overdrive-forall-sunset-city

Během vašeho dobrodružství narazíte na různé postavy, jako je třeba Floyd, který ve společnosti Fizzco pracoval anebo například Waltera, který vás bude zpočátku provázet. Všechno jsou to barvité postavy, stejně jako další včetně té vaší. Vašeho hrdinu si můžete libovolně upravit, ať už se jedná o obličej, vlasy a především nespočet oblečení, které získáte i jako odměny v misích a úkolech či si je můžete koupit stejně jako zbraně. Vaše postava tak můžete vypadat dosti šíleně anebo může pobíhat v dámském spodním prádle. Hráčky pak potěší, že je zde možnost vytvořit si i ženskou postavu.

Sunset City je dějištěm hry, jak už jsme zmínili a jedná se o výrazné a barvami zalité město, tedy nic co byste očekávali od hry, kde figuruje apokalypsa, ovšem sami tvůrci tragédii ve hře nazývají jako „Awesomepocalypse“, takže zde nehledejte pochmurnou atmosféru, ale naopak velmi pestrý svět, jak ostatně můžete sami na obrázcích. Titul tedy hraje na zábavnější notu s čímž je spojena i trochu slabší, neseriózní atmosféra hry, ovšem s tím se v tomto případě musí počítat. V herním světě navíc narazíte i na různé frakce, které jsou součástí příběhu, ale můžete pro ně plnit i vedlejší úkoly. Nachází se zde například zarytí LARPeři, kteří se zasekli ve 12. století a když chtějí vyléčit svého krále, tak stromová kůra jaksi nezabírá a tak přijdou na řadu pečení holubi, které samozřejmě sami v akčním stylu opečete. Jinou frakci zase představuje skupina dobrodruhů, kteří žijí podle prastarého kodexu samurajů, a neschází dokonce ani šprti. Ačkoliv se tak v Sunset City nachází spousta aktivit, občas nám svět přišel takový prázdný a možná by se to po okolí mohlo více hemžit mutanty, než jen v určitých místech či během mise.

sunset_overdrive_review_fargarth

Sunset Overdrive ovšem nevyniká jen bizarními postavami a příběhem, ale především šílenou akci, které dosahuje díky traverzálnímu pohybu, jež přidává na jedinečnosti hry. Je to taková směs pohybů z různých titulů. Můžete se tak pohybovat do všech směrů, protože herní svět vám nabízí naprostou svobodu, a to i ve vzduchu. Ke všemu vám stačí dvě tlačítka – A a X. Pomocí A klasicky skáčete a případně dosahuje při odrazu vyšších skoků atd. Tlačítko X vám pak poslouží ke kotoulům, grindování či běhání po zdech. To vše dohromady pak vyústí v odrážení se od aut, slunečníků, keřů, větráků, no v podstatě od všeho, co k tomu vybízí. Nechybí grindování po zábradlích či na drátech elektrického vedení (anebo pod nimi pomocí hůlky), na které se hravě odrazíte anebo se projedete po okrajích střech. Akce tak díky tomuto prvku dostává na šílenosti a zběsilosti. Samozřejmě byste si ze vzduchu, například z drátů mohli připadat v bezpečí, ale i na dráty a střechy se nepřátelé dostanou a jiní po vás budou házet kameny či střílet. Boj ze země je pak velmi nebezpečný a musíte být neustále v pohybu a nejlépe se odrážet od okolních předmětů, abyste to zvládli. Jednoduše by se dalo říci, že pokud zastavíte nebo zpomalíte, tak nepřežijete. Hra naštěstí ale rozumně po smrti většinou započnete třeba v polovině velké bitvy, nehledě na vtipné respawny, kdy vylezete třeba ze sarkofágu anebo vás například OD vyhodí z dodávky, jako kdyby vás snad unesli.

Když už jsme načli nepřátelé, tak se na ně podíváme trochu blíže. Použili jsme zkratku OD, která znamená Overcharge Drinkers a jedná se o základní nepřátele, na které narazíte snad v každé misi a vždy se vyskytují ve větším množství, i při volném zkoumání města. Existují i pokročilejší mutanti, které už jste taktéž mohli vidět ve videích či na obrázcích. Nachází se mezi nimi například masivní Herker, který je překvapivě obratný, dokáže vylézt na menší budovy a kromě toho že má namísto ruky rypadlo, tak po vás ještě hází velké kameny. Dále se nabízí třeba Spawner, z něhož vyskakují další OD, Blower, jež po vás střílí zelený sajrajt anebo třeba Poppies, kteří to s drinkem přehnali natolik, že explodují. Nepřátel je více a kromě dalších mutantů narazíte i na Scaby, což je nepřátelská skupina lidí, která vám dá pěkně zabrat. A poslední skupinou jsou roboti Fizzco, kterých je také několik druhů a pokusí se vás zastavit za každou cenu. Samozřejmě se ve hře nachází i bossové, ale „spoiler“ :-). Na nepřátele samozřejmě různě účinně působí jiné zbraně, takže se vždy podívejte na pěkné schéma v nabídce výběru zbraní, abyste věděli, jaké zbraně používat na které nepřátele.

sunset-overdrive-e3-amusement

Dostáváme se ke zbraním, které jsou stejně šílené, jako zbytek hry, což by vás ale v případně Insomniac Games nemělo moc překvapit. Narazíte tak například na zbraň, co střílí „elpíčka“ (gramofonové desky), bowlingové koule anebo třeba plyšové medvídky s výbušninami. Neschází ani brokovnice s ohnivými střelami, zmrazovač či možnost vystřelit plechovku drinku, abyste OD nalákali na jedno pěkné místo. Zbraní je zkrátka habaděj a jak už jsme zmínili, tak jsou různě účinné na odlišné nepřátele. Celkem u sebe můžete mít osm zbraní, ale kdykoliv je můžete přehodit v hlavním menu. Některé získáte v rámci příběhu a jiné si zase bude třeba koupit od dvou čapkového Jacka. Neschází ani boj zblízka, kdy můžete nepřátele mlátit pomocí páčidla, ovšem takový souboj je dosti nebezpečný, zvláště pokud nemáte zrovna žádný styl a tudíž aktivovaný nějaký Amp.

Styl a Ampy? S Ampi vás hned seznámíme, ovšem předchází jim styl. Už jsme zmínili rychlé tempo hry, které není dobré jen k tomu, abyste přežili, ale tak k tomu, aby se vám plnil váš ukazatel stylu, který má tři úrovně. Tento ukazatel se vám plní za zabíjení, skákání, grindování, prostě pohyb. Takže pokud jste v akci, tak se vám bude plnit docela slušně, ale hlavně nesmíte být delší dobu nečinní, jinak se vám zase vybije. A právě styl či jeho úroveň vám aktivuje už zmíněné Ampy, které by se dali označit jako speciální schopnosti a můžete uplatnit jak na vaši postavu, tak na vaše zbraně. Vylepšení pro postavu například zahrnují, že během grindování budou po stranách šlehat plameny anebo, že odražení třeba od auta vyvolá menší explozi. Anebo při kotoulu poraníte nepřátele. Mlácení s Ampem pak třeba může vyvolat ohnivou kouli či menší tornádo. Ampy samozřejmě lze přiřadit i ke zbraním, které pak mají šanci nepřátele omráčit, zapálit anebo, že se některá ze střel promění ve výbušnou. Jindy zase bude mít zbraň větší účinek, když budete grindovat atd. Ampy můžete získat jako odměny v misích anebo si je koupit od Floyda výměnou za sběratelské předměty ve hře. Ve hře jich je přes 50 a skutečně hru zpestřují. Navíc se vylepšují po úrovních stejně jako zbraně. Za spoustu činností ve hře navíc získáváte odznaky, které pak můžete vyměnit za Overdrivy, jež například zvýší počet nábojů u jistých zbraní, zvednou vám zdraví či sílu poškození na určité nepřátele anebo že vám třeba při odrážení či grindování bude styl přibývat rychleji.

sunset-overdrive-herker-2

Samozřejmě, že ve hře s otevřeným světem nesmí scházet vedlejší úkoly a různé výzvy. Za vedlejšími úkoly většinou stojí různé frakce, jejichž členové po vás budou chtít třeba nějaké zásoby či někoho najít. Narazíte ale třeba i na záhadné telefonní budky, v kterých vás bude tajemný hlas navádět k odhalení chyb společnosti Fizzco. Úkolů a misí je tak dostatek, ovšem stejně jako ty příběhové jsou časem stereotypní, ostatně jako ve většině her. Občas vám to zpestří, že na misi vyrazíte i s členy frakce, kteří například budou zpívat dávnou skladbu, zatímco co vy budete kosit nepřátele. Zmínili jsme i výzvy, jež jsou náhodně rozmístěny po městě. Všechny jsou na čas a zahrnují například ničení věcí, traverzální pohyb po předmětech v určitém pořadí, masivní zabíjení nepřátel se zpestřeními či doručování bomb. Odměnami vám pak jsou peníze na oblečení či plechovky Overcharge, za které si můžete koupit zbraně. Rozptýlení je zkrátka dostatek a jistě vás potěší, že na mapě najdete rychlé cestování, takže se nemusíte zdlouhavě přemisťovat. Při představování Ampů jsme také zmínili věci ke sbírání, kterých je v Sunset City opravdu halda a jakmile jich máte dostatečné množství, můžete je vyměnit Ampy. Nachází se mezi například balónky s Fizziem (maskot korporace Fizzco), boty přišněrované na drátech, bezpečnostní kamery k rozbití, billboardy k posprejování atd. Jistě vás potěší, že si můžete koupit mapy k jejich nalezení, takže se nemusíte obávat frustrace.

Určitě se tedy nemusíte obávat, že byste neměli v Sunset Overdrive co dělat, ale samozřejmě neschází ani multiplayer, který je stejně šílený jako celá hra a ne nadarmo jej tvůrci označili jako Chaos Squad. Do multiplayeru se může zapojit až osm hráčů, kteří spolupracují v různých misích. Dobré je, že před každou misí můžete hlasovat, jakou ze dvou dostupných misí budete plnit. Takhle například budete zajišťovat průjezd vlaku, sbírat zásoby na loď, chránit vysílače před vlnami nepřátel anebo se třeba pokusíte zničit výletní loď Fizzco. Misí je zkrátka dostatek a všechny spoléhají na frenetický pohyb a dávku akce. Jedná se tedy vskutku o chaos ve správném slova smyslu. Splnění několika misí pak vede k noční obraně, na kterou narazíte i v single-playeru. V této části chráníte zásoby Overcharge, které jsou třeba k vytvoření silných Ampů, což samozřejmě přitahuje vlny nepřátel, ať už jsou to OD či jejich silnější varianty. Naštěstí můžete používat pasti, které práci usnadní, ať už se jedná o točící čepele, odpalující plošiny anebo třeba ohňostroj, který ale musí aktivovat skokem na něj. Nepřátel je opravdu spousta a chaos pak nabude zcela nového rozměru. Jistě také potěší, že v multiplayeru získáte odměny, které se vám přenesou i do hry jednoho hráče.

sunset_overdrive_review_fizzco

Jak můžete vidět z okolních obrázků, tak hra navzdory tomu, že je z prostředí apokalypsy, sází na barvitý a pestrý styl, což se přenáší i na postavy a nepřátele, a především na herní svět. Hra tak vypadá velmi pěkně, i když po vizuální stránce by to mohlo být trochu lepší. Občas se vykresli textury se zpožděním, a jak víte, tak hra běží v 900p, ale tvůrci vsadili spíše na větší akci (více nepřátel) na obrazovce, což je podle nás správné rozhodnutí. Musíme ale pochválit efekty různých zbraní, zvláště při noční obraně anebo všudypřítomnou oranžovou krev z mutantů. Jinak nám hra běžela naprosto plynule a to i v multiplayeru. Vyskytlo se samozřejmě pár chybek, kdy jsme se třeba zasekli v nějakém objektu, jako byl třeba náklaďák, do něhož jsme házeli sudy anebo jsme si při útočném dopadu ze vzduchu propadli do vody apod. Dabing se opravdu povedl, zvláště vezmete-li v potaz netradiční postavy ve hře. Zvukové efekty jsou parádní stejně jako dynamický hudební systém, kdy hudba hraje podle toho, jak hrajete vy. Když se budete jen tak courat po světě a nikoho nezabíjet, tak toho moc neslyšíte, ovšem jakmile se trochu rozjedete, tak se hudba rozjede, i třeba po samotných nástrojích.

sunset_overdrive_review_tnteddy

Tvůrci už delší dobu před vydáním hry potvrdili, že budou titul podporovat skrze nový obsah a vy si o něm budete moci i rozhodovat. Proto po celém Sunset City narazíte na billboardy, na kterých si můžete pustit aktuální epizodu pořadu Sunset TV, v němž vás budou tvůrci informovat o nejnovějších zprávách o hře, aktualizacích, stažitelných balíčcích, a také o budoucím obsahu hry, na kterém se budete moci podílet. Taktéž se budou ukazovat povedené záznamy hráčů ze hry. Dočkat bychom se také měli různých týdenních výzev (zabít určitý počet nepřátel, dosáhnout vysokého komba atd.), za jejichž splnění získáte herní odměny. Nebudou chybět ani komunitní výzvy, kde už budou vyšší cíle, ovšem plnit je budou všichni hráči.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Sunset Overdrive jakožto zcela nová značka, která je navíc exkluzivní pro Xbox One, zvládla svůj debut výborně. Jako u spousty her i zde se postupně dostaví stereotyp, ale celá barvitost, ujetost a šílené tempo hry vám to snad vynahradí a budete se s hrou skvěle bavit. Nemluvě o multiplayeru, který má slušný potenciál a snad bude táhnout dlouhou dobu.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»