Recenze: The Chant

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 15.11.2022, 16:02

Publikováno: 15.11.2022, 16:02

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Ve školním skládání herbářů nejspíš našli zalíbení jen dva typy lidí. Budoucí pěstitelé omamných látek a fanatičtí zahradníci, kterým při popěvku „rozvíjej se poupátko“ vstávalo víc než jen úsměv na rtech. Jenže nikdo nemohl tušit, že se jednou najde ostrov plný dnešních hipíků, jejichž denním plánem je opěvování přírody a dolování barevných kamínků. A do takového prostředí se dostává psychicky nevyrovnaná slečna trpící tragickou ztrátou sestry. Pomůže sekta nevyrovnané duši? Nebo se populace ostrova sníží na nulu?

Během pěti hodin se dozvíte pravdu. Také zjistíte, proč hra začíná v 70. letech, kde dojde během otevírání tajemného portálu k malé revoltě, během níž se přeruší rituál a rozpadne sounáležitost obskurního kolektivu. Nejdůležitějším mystériem je však entita pojmenovaná Gloom. Její detailní popis se nachází po celém táboře a nikdo vlastně netuší, zda jde o blábol dokumentovaný během halucinogenních seancí nebo o realitu, která se velice blízce seznamuje s květinovými dětmi dneška.

Nejistota halící první třetinu hry pomáhá do příběhu vtáhnout tajemno. Hrdinka je dostatečně labilní na to, aby mohla být nebohou obětí kultu. Nebo může být naopak maniakem, co si své trable hojí na utrpení druhých. Netrpělivé očekávání na legendu k příběhu či rozhodující twist dělá The Chant zajímavější, než ve skutečnosti je. Když se totiž objeví první boss, karty jsou hozeny na stůl a není pochyb o tom, kdo nebo co je oním zlem. Nicméně i tak lze přijmout hru jako skromného následovníka kultu jménem Resident Evil, s nímž má titul hodně společných prvků.

Předně kytičky. Byliny všeho druhu jsou používány pro zvýšení mentálního zdraví, pro výrobu „zbraní“ a v neposlední řadě k upgradu vlastností. Průzkum prostředí sice není nezbytně nutný, ale vřele se doporučuje, protože jen díky němu se vypořádáte s každou situací. Dále je tu inventář, kde se sdružují nejenom příběhové filmové pásky, ale také předměty nutné k postupu. Postupně si složíte několik typů klíčů, mechanické stroje nebo pořádnou štangli dynamitu. A nakonec i zbraně jsou paralelou k nekonečné sérii o zombíkách. Jen místo tenčících se zásob munice sledujete, jak se opotřebovává hořící klestí. Vše má své místo, důvod existence a rychlou dostupnost.

U zbraní, se kterými je spojený soubojový systém, chvíli zůstaňme. V boji se zlem jsou nápomocny také ingredience z kuchyně nebo lektvary z netradičních výtažků. Těch je množství menší než malé, a tak s nimi šetřete na zlé časy. Protivníkům extra neublíží, ale zpomalí je, čímž získáte čas k podniknutí útoku. Ten je… originální, ale trochu směšný. Máchání roštím připomíná milovníky masochismu, kterak se koženými pásky šlehají přes záda do úplného omdlení. Na pohled vtipná aktivita je jediným účinným bojem a spolu s úskokem klíčovým prvkem akční složky hry. A přestože se to nezdá, akce pomalu přibývá, až zaujme větší část hratelnosti. Budu upřímný, nikdy jsem si na potyčky pořádně nezvykl a zejména u bossů jsou skutečně směšné. I když účinné.

Trochu bokem, a zároveň ve spojení se vším, jsou krystaly. Jejich rozdílné barvy měly definovat odlišné nátury obyvatel ostrova. Jenže po přechodu do eliminačního režimu se z nich staly portály mezi dimenzemi a variace kouzel. Po naplnění energie můžete nepřítele zpomalit, ohlušit nebo prošpikovat ostny. Zejména proti přesile jde o dobrého parťáka, který může smrtku přetáhnout přes pracky. A když se rozhodnete, že souboje zvládáte i bez něho, tak se z krystalu díky meditaci rázem stane fajnová lékárnička na krk. A to se vyplatí.

Z textu se může zdát, že The Chant je bohatá hororová adventura, které chybí jen lepší příběh a trochu víc tajemna. Faktem je, že toho chybí mnohem víc. Minimálně variabilnější herní náplň, která se v každé části prostředí soustředí jen na jeden typ překážky. V dole to jsou fuze do jističů, které jsou vždy po ruce. Jindy se sbírá specifický typ květiny ležící u hlavní cesty a příště je zapotřebí eliminovat entitu pro přístup k předmětům. Kdyby se tyto prvky alespoň průběžně kombinovaly, pomohly by nejenom hratelnosti, ale také atmosféře, která je ředěná tak dlouho, až se pomalu vytratí.

Rozhodně bych nerad, kdyby titul z textu vyzněl jako špatný zástupce hororové adventury. Své kvality rozhodně má. Jako nízkonákladová produkce umí dokonce překvapit pěknou scénou nebo zdařilou animací obličeje ústřední hrdinky. Bohužel, herně postrádá lepší gradaci a pořádnou dramaturgii hraní. Pokud vezmu libovolných 30 minut, vsadím se, že vás zaujmou. Ale během soustavného hraní se až příliš často opakuje. Vrství stále ty stejné principy a v konečném důsledku místy i trochu nudí. V předplatném nebo slevách půjde o žhavého adepta na pořízení. Za plnou cenu… raději koukejte jinde.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Vnitřní trauma se dá rozhřešit buď u odborníka nebo v náručí okultistů, které dohnala nepěkná minulost. The Chant je béčko jako řemen, jehož kouzlo tkví především v první třetině, kdy je hráč v nejistotě a tápe společně s hlavní představitelkou. Jakmile se příběh zbaví opony, zbývá průměrná hratelnost, kterou sráží opakované úkony a naopak povyšuje systém mentálního zdraví. Autoři ze studia Brass Token věděli, co chtějí vytvořit, ale už nevěděli jak se k tomu úspěšně dostat.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»