Recenze: The Solus Project

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 17.7.2016, 15:15

Publikováno: 17.7.2016, 15:15

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3326 článků

Stejně jako je sám o sobě populární žánr sci-fi, těší se velké oblibě myšlenka zničení života na planetě Zemi tak, jak ho známe. Některým tvůrcům stačí pouhá revoluce ve vnímání našeho žití a světa kolem nás, zatímco jiní se uchýlí k naprosté eliminaci modré planety a zbytky mohutné populace pošlou vstříc vesmírným tajům. Dnes recenzovaný survival The Solus Project sice patří do kategorie druhé, ale to mu nebrání s vámi započít existenční hru plnou otazníků.

Podle našeho kalendáře se píše zhruba polovina 22. století. Země už existuje pouze v příbězích a zbytky lidstva se seskupily ve vesmírných lodích kdesi u Pluta. Zásoby mizí stejně rychle jako naděje na lepší budoucnost, což vede k záchrannému programu Solus Project. Jeho jménem se několik odvážných vydává do vesmíru hledat místo pro život a vy jste jedním či jednou (výběr je na vás) z nich. Když už konečně objevíte nadějně vyhlížející planetu, vaše loď Solus 3 náhlými okolnostmi zaniká v explozi a vy se ocitáte na jejím povrchu. Vítejte na Gliese-6143-C, zdánlivě opuštěném místě, které se na příštích několik dní, týdnů, možná měsíců stane vaším domovem.

tsp_b_screen1tsp_screen7

Tímto úvodem hra otevírá svou náruč a určuje hlavní dějovou linku. V té musíte nasbírat základní informace o planetě a kontaktovat přeživší, jenž už ve vesmíru nemají příliš času. Zatímco první část úkolu nepředstavuje příliš práce, druhá se stává hybnou silou zbytku hry, protože k poslání zprávy je nutné zprovoznit vysílač. Ten je, jak jinak, v otřesném stavu a součástky potřebné k jeho opravě jsou rozesety kam jen dohlédnete a ještě kus dál. Mohlo by se tedy zdát, že hra je jen o přesunu na předem určená místa a sběru šrotu na opravu ještě většího, ale myslet si to by bylo velkou chybou. Tvůrci totiž na pozadí připravili něco, co hře přidává na hloubce.

Teprva až když začnete věnovat pozornost každému náhrobku, odkazu, textu či malbě na zdech, objevíte ten skutečný důvod, proč se zaujetím trávit hodiny přežíváním v místech, jenž křičí beznadějí na každém kroku. Chci se vyvarovat spoilerům, a tak jen prozradím, že historie Gliese-6143-C je mnohem bohatší než se z počátku zdá a tak, jak se dostáváte blíže hlavnímu cíli, začnou vyvěrat pochybnosti o správnosti celé mise. Ba co víc, vaše postava není první posádka, co planetu našla a i její příběh, který je vyprávěn poznámkami, deníky a fotkami, vnáší do děje svůj díl. Z tohoto důvodu nedoporučuji hru kupovat hráčům bez alespoň základní znalosti angličtiny. Na rozdíl od PC verze, konzolová neobsahuje české titulky.

Klíčem k úspěšné záchraně lidstva je vaše přežití. Aby se tak stalo, je třeba hlídat základní potřeby, kterými jsou jídlo, pití, spánek, zdraví a tělesná teplota. Hlad a žízeň pomohou zahnat zdroje nacházející se křížem krážem po okolí, ale zdraví je úzce spjaté s teplotou a pravidelným spánkem. Teoreticky si můžete na dobrou noc ustlat kdekoliv, ale prakticky se při nerozvážném místě vystavujete nebezpečí smrti. Venku vás během dřímot může zastihnout ohnivé překvapení z nebes, popřípadě nepřízeň počasí či jiná katastrofa. Mnohem jistější je kupříkladu jeskyně, kde teplo může obstarat oheň a spánek přeruší maximálně zemětřesení. V obou případech doporučuji nezaspávat s prázdným žaludkem a slinou na jazyku, už by jste se nemuseli probudit.

Může to znít složitě, ale když si na nastavená pravidla zvyknete, máte z poloviny vyhráno, obzvláště když stav všech zmíněných potřeb kontroluje kapesní počítač Wilson, bez kterého ve hře nedáte ani ránu. Nejen, že vám prozradí co vám chybí/přebývá, ale slouží jako komunikátor, nahrávací zařízení, čtečka, předpověď počasí nebo kapesní překladatel. Hbitě vám připomene další bod cesty, stejně jako zobrazí úrovně jednotlivých schopností. Ty se mimochodem během hraní vylepšují sbíráním relikvií a vzácných předmětů. Přestože občas bývají rozměrnější, nezapočítávají se do vašeho inventáře. Proč o tom vůbec mluvím? Inu, jste kosmonaut a ne pojízdná kantýna, což znamená, že počet držených věcí je velmi omezený a pokud nenajdete batohy rozšiřující množství volných míst, moc věcí k usnadnění postupu nepoberete. Nehledě na fakt, že nezbytnou součástí hraní je i crafting.

2016071709295920160717093028

Aby jste našli nejen je, musíte planetu prozkoumávat, což podle mě patří spolu s příběhem mezi to nejlepší, co hra nabízí. Od prvních minut v předběžném přístupu jsem byl ztracen a prostředí si mě absolutně získalo. Ať už jde o barvy, rozložení jednotlivých lokací či jejich design, jako by se autoři naprosto přesně trefili do mých představ. Stejně dobře jsem si užil pobyt venku, kde jsem se několikrát přistihl, jak bezúčelně zírám na horizont, když mrazivá noc pozvolna střídá den, jako bloudění tísnivými, depresivními jeskyněmi. Ať už jste venku nebo v uzavřeném prostoru, hra neustále drží atmosféru, kterou nastolí v prvních minutách. Občas naopak opratě ještě přitáhne a vydá se směrem k hororu. Musím uznat, že upřený zrak několika postav už dlouho nebyl tak nepříjemný.

Jestli patříte k fanouškům sci-fi, co mají něco načteno a nasledováno stejně jak já, budou na vás během hraní pokukovat nepřiznané inspirace. Zejména pak umění H. R. Gigera tak, jak ho známe z vetřelčí série, jakoby se po celou dobu tvorby nenápadně motalo pod tvůrčí ruce. Když v jeskyni naleznete zkamenělá vejce pod lehkým nasvícením, jen těžko v nich nevidíte památné scény z prvního Vetřelce. Povědomě pak působí i napájené chrámové klenby či vzhled mlýna spolu s rybím monstrem, ze kterých biomechanické prvky přímo čiší. Zda-li to byl záměr nebo moje žánrová obsese dosáhla patologických rozměrů objektivně neposoudím. Co ovšem zhodnotit mohu, je vysoký počet hrobek a skrytých prostor, které jsou kdykoliv připraveny vystavit vás bloudění a zákeřným pastem. U těch náročnějších dokonce naleznete i varování. Prosím neberte ho na lehkou váhu, bloudit 90 minut v jeskyni bez dostatečných zásob není nejlepší způsob, jak bojovat za záchranu lidstva.

20160717093107AA

Nastolit obtížnost dle vaší libosti pomůže zajímavě řešené nastavení. The Solus Project se snaží vyjít vstříc nejen rozdílně zdatným hráčům, ale také různě založeným. Pokud si hru chcete vychutnat jako nenáročnou oddechovou záležitost, popřípadě si hrát na archeologa, snížíte násobitele obtížnosti na minimum, zapnete kompletní HUD a se zpomalenějším denním cyklem vyrazíte na výlet. V opačném případě, kdy toužíte po frustrujícím boji o přežití, vypnete veškeré podpůrné prvky a násobitele osolíte co to dá. Výsledkem je postava spalující rychleji než parní lokomotiva, zdroje snížené na minimum a planeta nerudná jak dělník před výplatou.

Pravidelným návštěvníkem skličující planety jsem byl od vstupu hry do předběžného přístupu Game Preview a pokud jste zaznamenali první dojmy, velice jsem chválil její bezproblémový chod. S tím, jak autoři přidávali další části hry, se stabilita zhoršovala, což se dalo i očekávat. Více jak měsíční zpožděné plné konzolové verze (PC verze byla hotova 7. června) jsem pak bral jako čas, nutný k vyladění všech much. Inu, některé masařky se zabít nepodařilo. Kolísavé snímkování se nepovedlo úplně vymýtit a narazil jsem na něj jen u velkých jeskyních prostor. Na delší načítání by se dalo zvyknout. Přeci jen minuta a půl není zase tak moc a když neumíráte každých 5 minut, dá se to akceptovat. To by ovšem platilo v případě, kdyby ještě několik sekund po načtení nenabíhaly textury. Samotná grafika vytvořená technologií Unreal Engine 4 pak vypadá na indie poměry velice dobře a hanbu neudělá ani zvuková stránka hry.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Švédsko-česká výprava za záchranou lidstva mistrně kombinuje prvky, adventury, survivalu a příběhu tak, aby z nich v pravý moment vždy vyždímala maximum a přitom k tomu nepotřebuje obrovský svět, hordy zombie a ani multiplayerové nepřátele. The Solus Project je sci-fi jak se patří a tvůrci na něj mohou být právem hrdí.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»