RECENZE: Thief pro Xbox 360

Autor: tonyskate Publikováno: 3.3.2014, 14:00

Publikováno: 3.3.2014, 14:00

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6109 článků

Série Thief se po desetiletém odpočinku vrací a všichni jsme tak napjati, jak tato stealth pecka s mistrovským zlodějem Garrettem uspěla. Více se dozvíte v naší recenzi, ale už nyní vám můžeme prozradit, že se hra povedla a potěší především fanoušky série.

Spousta z vás se již jistě nemůže dočkat, až se opět vžije do role Garretta, který nás prvně oslovil v titulu Thief: The Dark Projekt. Hra o zloději hraná z pohledu první osoby, kde pointou bylo především plížení a kradeni vzácných předmětů, popisovala život tehdy mladého sirotka Garretta, který se vypracoval v mistrovského zloděje, což nám ukázal i v pokračováních The Metal Age a Deadly Shadows. A nyní po celé dekádě, se Garrett vrací do středověké metropole The City s nádechem steampunku a viktoriánské doby.

THIEF_240214_ss16_1391703640

Kampaň začíná rutinní misí, na které je Garrett s impulzivní dívkou Erin, a jejich cílem je získat prastarý kámen, ovšem jak asi tušíte, tak se to celé zvrtne. Obě postavy se ocitají na střeše budovy, v jejíchž útrobách právě probíhá jakýsi rituál, který ze zmíněného kamene vyvolá záhadnou energii, jež pohltí Erin a vyřadí našeho hrdinu ze hry. Garrett se poté probouzí o rok později a je pochopitelně zcela zmaten a je tak načase získat nějaké odpovědi a to zvláště ohledně Erin. Zápletka se poté docela poutavě vyvíjí, ale více neprozradíme. Můžete se ale těšit na docela zajímavé lokace a také postavy, kterým se daří vzdát hold sérii Thief.

THIEF_240214_ss08_1391703624

Původní Thief byl vskutku jedinečným titulem, který za posledních 15 let inspiroval nejednu z her ze žánru stealth, takže restart značky, který má na svědomí studio Eidos Montréal, měl co dělat, aby neudělal sérii ostudu. Hra již byla oznámena mnohem dříve, tehdy jako čtvrtý díl, ale vývoj nejspíše nebyl bez problémů a je možné, že hra byla jednou předělána, ale nakonec se tvůrcům povedlo vzít klasickou vyzývavou hratelnost spolu s jedinečnými momenty, které sérii definují a udají hře tempo.

Žádné z dobrodružství, na která se s Garrettem v nové hře vydáte, nepůsobilo stejně. V jednu chvíli se plížíte dvorem nějakého sídla a svižně uhýbáte před světly pochodní hlídkujících stráží, aby vás ve stínech neodhalili, a jindy zase kličkujete mezi plameny bortící se budovy. Musíme vyzdvihnout jednu z kapitol, v které se vydáte do opuštěného psychiatrického ústavu, tedy samozřejmě není tak úplně opuštěný, ale už jen ty zvuky a prostředí a špičková atmosféra, no celou misi jsme byli jako na trní a celou dobu to působilo spíše jako nějaký survival horor, nežli plížení a kradení předmětů, fakt bomba.

THIEF_240214_ss09_1391703625

Mise jsou tedy provedeny na jedničku a neustále mění tempo, takže se rozhodně nebudete nudit, ale samozřejmě postupovat hezky pomalu a čekat na správnou chvíli, kdy se proplížit kolem strážného, abyste ho omráčili. Je tak spousta možností a cest, jak něčeho dosáhnout a jak misi splnit. Nelineárnost tedy je a občas se odvíjí od vašeho vybavení. Nabízí se i dobrovolné podmínky v misích, jako například, že nesmíte být odhaleni, musíte omráčit nebo zabít 10 nepřátel nebo třeba ukradnout a posbírat všechny cennosti, šperky a vzácné předměty. Zkrátka jste opravdu motivováni, abyste v každé lokaci prošmejdili každý kout. V misích neschází ani jisté hádanky, které využívají i prostředí a kromě lousknutí nějakého hlavolamu musíte i deaktivovat pasti či najít papír s kombinací k sejfu apod. Často při zkoumání lokace narazíte i na tajné skrýše a skryté cesty, jak se snadněji dostat na dané místo. Mezi misemi také máte volně k dispozici celé město (The City), v kterém se nachází přes dvacet menších úkolů či spíše vloupaček a pak i speciální mise pro klienty, jež už jsou propracovaněji. Nejenom že jsou tyto prácičky zábavné, ale stejně jako u bonusových podmínek v misích, si také přijdete na slušné peníze, které využijete při vylepšování vlastností a nákupu lepšího vybavení.

Garrett je naštěstí sám o sobě schopen překonat všechny výzvy a překážky, které mu v cestě stojí, ať tiše či s trochou násilí. Dokáže se například doslova mihnutím přesunout z místa na místo, tedy nejlépe z jednoho temného místa na jiné, zatímco jeho focus vize mu umožní spatřit vzácné předměty, odhalit pasti a třeba i skryté spínače. Zkrátka si budete jako Garrett užívat a naplno využijete všechny ty nástroje jako paklíč (samozřejmě se můžete dívat klíčovými dírkami) a jeho různé talenty při zkoumání herního světa do posledního detailu. Připlížit se zezadu ke strážci a okrást jej o žold potěší stejně, jako když úspěšně něco ukradnete ze střežené budovy a nevzbudíte přitom pozornost, ale i když nebudete dokonalí zloději, tak se budete skvěle bavit.

THIEF_240114_ss13_1389627979

Ozbrojeni jste jen lukem s různými druhy šípů a také menším kyjem, který ale využijete jen při omračování nebo při přímém střetu se strážemi, čemuž se ale spíš budete snažit vyhnout. Přesto jste vybaveni slušně, protože v toulci nechybí vodní šípy, které uhasí oheň, šípy s lanem či třeba ohnivé šípy a další. Co se přímých střetů týče, tak jen útočíte a uhýbáte, s tím že když se to naučíte, tak můžete s pomocí focusu sundat strážného jednou ranou, i když už o vás ví a nelze už jej tak zezadu omráčit. Žádná propracovaný bojový systém tedy nečekejte. Když už vás spatří, tak jednoho či dva strážné ještě umlátíte, ale když mu přiběhnou kolegové na pomoc, tak je lepší dát se na útěk a najít si skrýš, což při rychlém útěku nemusí být snadné, ale vždy můžete využít i stínů a přemisťovat se, dokud se situace zcela neuklidní. Občas tak musíte prostě zkusit, jestli to vyjde nebo ne, ale ukládat můžete naštěstí téměř kdykoliv, i když stále na tu samou pozici. Nepřátelé jsou navíc docela bystří a reagují na to, když například vodním šípem uhasíte oheň, tak jej zapálí a začnou zkoumat prostředí, to samé když otevřete dveře nebo zhasnete světlo.

THIEF_240214_ss13_1391703633

Můžete si zkrátka rozhodnout o stylu hry a při pozvolném plížení se vám občas i bude tajit dech, aby vás strážní v koutě nevšimli, když projdou kousek od vás, což jen svědčí o skvělé atmosféře hry. Nabízí se samozřejmě různé obtížnosti a praví fanoušci série si mohou hru i různé přizpůsobit a tak si v podstatě vytvořit vlastní úroveň obtížnosti, což je rozhodně zajímavá novinka. Stejně tak vás jistě potěší, že i po dohrání hry se můžete s veškerým vybavením a vylepšeními vrátit zpět do města a splnit zbývající vedlejší úkoly a ukrást další cennosti. Součástí hry je i režim Challenge, v němž se vydáte na nějakou mapu a musíte v omezené době krást předměty a omračovat stráže, kdy za tyto úkoly vám čas vždy přibude maximálně do 60 sekund. Pokud to nestihnete, tak se vám postupně začne snižovat násobitel bodů.

THIEF_240214_ss05_1391703620

Jak jistě víte, tak Thief vychází jak na Xbox 360, tak i na Xbox One a je zde tak jistý grafický rozdíl. Hra vypadá velmi dobře, ale trpí opožděným vykreslováním textur, což je bohužel docela vidět, ale spíše při brouzdání městem a ani ne tak v lokacích kampaně. Hra běží plynule, i když v některých scénkách nám přišlo, že se hra trochu trhla a že tituly předbíhali mluvenému slovu, ale naštěstí nic hrozného. Co se hratelnosti a obsahu hry týče, tak jsou obě verze samozřejmě zcela identické a je tedy jen na vás, pro kterou verzi se rozhodnete.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Příběh a povedené mise jsou základem tohoto restartu série Thief, ale otevřenost světa a možnost ukrást vše, co není přikované, tuto hru posouvá o úroveň výš. Tvůrci se sice možná až moc drželi kořenů série, což na jednu stranu není špatné, ale do nového Thiefa se tak přenesly jednoduché souboje a fakt, že některé situace vyžadují přístup pokus omyl. Přesto si hru jistě užijí všichni fanoušci tohoto žánru a i hráči, kteří se k sérii dostanou poprvé.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»