RECENZE: Tourist Bus Simulator

Autor: p.a.c.o Publikováno: 28.5.2022, 10:00

Publikováno: 28.5.2022, 10:00

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2875 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Kvituji s povděkem, že i na konzole se začíná objevovat stále více simulátorů, které si dokonce konkurují i v rámci kategorií. Není jich sice stále tolik, jako na jejich hlavní PC platformě a stále čekáme, až se čeští SCS Software rozhoupají a nabídnout Euro Truck Simulator i hráčům na konzolích. Proč všichni toužíme a přivoláváme právě tuhle hru? No, protože veškerá produkce, která se doposavad objevila, neoplývala nějakou extra kvalitou. Bylo přitom jedno, zda jsme usedli za volant kamionů nebo autobusů, protože pokaždé to bylo jako chodit s kamen v botě. Dá se to, ale není to nic příjemného. Jediné, co funguje dobře, je Farming Simulator.

Díky tomu jsem k nejnovějšímu přírůstku do simulátorové rodiny přistupoval s minimem očekávání a počáteční naivitě jsem se úspěšně vyhnul. Bude to i tím, že jsem si hru nejdřív proklepnul, protože Tourist Bus Simulator není žádní novinka, ale port z PC, který se po čtyřech letech dostal také na konzole. Pojďme se tedy podívat na to, jaký poklad, který podle recenzí na Steamu vlastně ani pokladem není, nám na konzole němečtí vývojáři přinášejí.

Autobus jako autobus, řeknete si, ale není tomu tak. Konkurenční Bus Simulator nás usadí do klasické hromadné dopravy, kde kroužíme od zastávky k zastávce s Damoklovým mečem ve formě jízdního řádu nad našimi hlavami. Tourist Bus Simulator je oproti tomu pohodovější vožení turistů na delší trasy mezi památkami, hotely nebo letišti, a to všechno pod hlavičkou námi vytvořené dopravní společnosti. Nečekejte žádný srdceryvný příběh o záchraně rodinného podniku a další blbosti, které ve výsledku nejsou ani potřeba.

Od simulátoru autobusu čekám, že budu jezdit autobusem, takže jsem byl překvapen, kolik toho tady člověk najezdí autem. Nejdřív jedete do kanceláře, pak vyzvednout nový autobus, pak zase něco zařídit autem, jelikož váš autobus má kolega a takhle pořád dokola. Oproti Bus Simulatoru je zdejší hratelnost hrozně roztahaná a na práci máme o dost víc jiných věcí, než je vlastní řízení a ježdění, od kterého bychom tady měli být.

Byl jsem až překvapen tím, jak rozsáhlý mikromanagement hra obsahuje a co všechno se dá koupit nebo se musí zařídit. Snad poprvé jsem se ve hře musel starat o to, aby moji cestující měli přístup k WiFi a stejně jako ve skutečnosti jsem si musel vybrat nějakou „lukrativní“ nabídku zdejších operátorů s objemem dat. Dále se řeší klimatizace a její nastavovaní, objednávky jídla a pití pro autobusy, servisy a další spousta drobností, které hře dávají příjemnou hloubku a nakonec se ukázaly jako nejpropracovanější část celé hry.

Co se týče řízení, bylo pro mě příjemnější než u Bus Simulatoru, i když rozdíl mezi řízením auta a autobusu jsem na první dotyk vůbec nepoznal. Až když jsem začal dělat kraviny jsem si všiml, že z nějakého důvodu se autobus přetáčí víc, jak auto. Lidi na palubě autobusu toho zvládnou dost, ať už bouráte, jedete v protisměru nebo provádíte jiné kaskadérské kousky a jediné, na co to má vliv, je jejich hodnocení. Ale žádných finančních postihů jsem si nevšiml, takže kašlat na předpisy a s plným plynem hurá za cílem.

Herní rozhraní je hodně minimalistické a třeba autobusová navigace je nepřehledná a nespolehlivá. Na to, že jezdíme po docela velké mapě bych si představoval, že bude spolehlivě fungovat, ale několikrát se mi stalo, že mi ukazovala nějakou cestu, aby se za křižovatkou rozmyslela, že tudy ne a pojedeme jinudy. Jindy zase chtěla v případě prvního výjezdu objíždět celý kruhový objezd a zastávky také úplně neukazovala. Jak všichni víme, všechny tyto nedostatky není snadné vyřešit, protože otočit autobus na dálnici se zaprvé nedělá a za druhé to úplně snadno nejde.

Pro co nejvěrnější zážitek jsem si zvolil realistické řízení, které na gamepadu rozhodně není žádný med a je třeba se připravit na spoustu klikání i při tak jednoduchých úkonech, jako je otevření dveří nebo spuštění stěračů. Ovládání autobusu má dvě úrovně. Jedna řeší dveře, náklony a podobné funkce a druhá vrstva startování, stěrače, klimatizaci nebo informační tabuli. Je to pěkný vopruz a opravdu mi věřte, že tímhle stylem, ať je jak chce realistický, hru ovládat prostě nechcete. A upřímně, neumím si představit, že by to na klávesnici bylo ergonomičtější.

Dostáváme se ke zlatému hřebu dnešního programu – technické stránce. Začneme AI demencí, která je opravdu šílená a dopouští se nejrůznější prohřešků vůči dopravním předpisům. Nejhorší je, že si vůbec nelámou hlavu s jízdou na červenou a o něčem, jako je hlavní a vedlejší silnice nebo přednost při odbočování vlevo, zdejší autoškola vůbec nevyučuje. Vzhledem k tomu, že člověk nechce projíždět prázdnou mapou, kontaktu se těmi hlupáky se nevyhneme a dost často přidělají vrásky na čele nebo vytvoří situaci, díky níž nezaviněně nabouráme. Tímto se omlouvám Bus Simulatoru, který má za volanty taky hlupáky, ale jezdí ještě docela bezpečně.

Další na řadě je grafika. Řekněme, že od hry, která je k dispozici pouze pro konzole Xbox Series člověk očekává nějaký standard. Na obrázcích hra vypadá docela solidně, ovšem v pohybu je to čistá tragédie. I když jedu jenom 30 km/h, všude kolem mě doskakují textury nebo se dokonce mění. To si takhle jedu, před sebou už konečně vidím zelené keře, ale ty se v úrovni autobusu z nějakého důvodu začnou měnit na bílé. Hra je plná nejrůznějších grafických bugů nebo glitchů, kam patří také vystupování lidí z autobusu. Nedělá jim problém projít skrze zavřené dveře a jejich pohyb během nastupování / vystupování je tragický, až komický.

A tragický je také běh celé hry. Už jsem zmínil, že hra je pouze pro Xbox Series, takže je velice zarážející její optimalizace. Neustále propady FPS, zasekávání a na dnešní poměry a SSD disky všude mě překvapily poměrně dlouhé nahrávací časy, na které už člověk v dnešní době není tak úplně zvyklý. Nevidím tedy sebemenší důvod, proč by tato hra měla běžet jenom na Xbox Series, když jde ve výsledku o pořád stejně ošklivou, čtyři roky starou hru, která původně vyšla na Steamu. Ještě si dovolím upozornit, že hra nemá českou lokalizaci, byť se v ní nedopatřením pár českých slovíček objevuje.

Jestli jsem nadával na Bus Simulator, v tomto případě nemám slov. Ježdění je nudné, ovládání zbytečně komplikované a jízdní model divný. Sice nám vývojáři nabídli zajímavý mikromanagement, ovšem ten zabila nepovedené grafika a celkově odfláknuté technické zpracování. Nerad to říkám, ale Tourist Bus Simulator s klidem vynechte a pokud opravdu chcete jezdit s autobusy, i ne úplně skvělý Bus Simulator je oproti tomu počinu podstatně lepší a odladěnější hrou. O takovéto porty na naší konzoli rozhodně nikdo nestojí.

3
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Tourist Bus Simulator působí v dnešní době hodně nepatřičně, a to tím spíš, že vychází pouze pro konzole nové generace, k čemuž vlastně nemá důvod. Technicky nedotažená hra nabízí nemastnou, neslanou hratelnost, kterou ani zajímavé možnosti při starání se o chod firmy nezachrání. Pomyslnou třešničkou na dortu je nevydařená grafika a hloupá umělá inteligence. Raději se podívejte po jiné hře nebo se jděte projet skutečným autobusem. Všechno bude větší zábava.
20. 03. 2023 • DandyCZE0

Recenze: Transport Fever 2

Na konzole dorazila skvělá budovatelská strategie, která se točí kolem dopravy. Vaším úkolem bude vymýšlet cesty a tratě pro vaše dopravní prostředky, aby se dařilo plnit cíle v kampani nebo vaše osobní ve volné hře. Jak se to hraje a co hra nabídne se podíváme v dnešní recenzi.

»
09. 03. 2023 • HusekD0

RECENZE: Monster Energy Supercross 6

Přijde mi to jako včera, kdy jsem dostal na recenzování pátý díl ze závodní série Monster Energy Supercross. Čas se ovšem nezastavitelně žene kupředu a vývojáři z italského studia Milestone nám přinášejí již šesté pokračování. Předchozí tituly se od sebe odlišovaly pouze v drobných detailech a držely se velmi podobné šablony. K nejnovějšímu dílu jsme nedostali příliš předběžných informací a tak jsme byli opravdu zvědaví, jestli se konečně dočkáme zásadnějších...

»
08. 03. 2023 • HusekD0

RECENZE: Blood Bowl III

Trvalo to dlouhých osm let, ale dočkali jsme se. Herní série Blood Bowl obdržela své třetí videoherní pokračování a můžeme se tak opět vrhnout do brutálních zápasů plných krve, taktizování a všudypřítomné náhody. Hru vytvořili vývojáři z Cyanide Studios a vydala společnost Nacon. Základy samotného Blood Bowl sahají až do roku 1986, kdy vytvořil Jervis Johnson první deskovou verzi pro společnost Games Workshop.

»
07. 03. 2023 • DandyCZE0

Recenze: Fernbus Coach Simulator

Už od dětství mají hlavně kluci chuť si vyzkoušet úlohu řidiče. Většina z nich sní o pořádném tahači a nekonečných dobrodružných cestách. Asi o něco menší skupina sní o vlacích, ale najdou se i snílci o autobusech. Pokud patříte mezi poslední skupinu, tak si možná splníte svůj sen, ale pojeďme postupně.

»
24. 02. 2023 • DandyCZE0

Recenze: SimAirport

Na Xbox míří SimAirport (24. 2. 2023 vychází) a na vás bude stát se majitelem letiště a světovou jedničkou v dopravě. Jedná se o hru, kterou hráči mohli vyzkoušet na PC v roce 2020, kde se těší celkem dobrému hodnocení (79% na Steamu). Uvidíme, jak se studiu LVGameDev LLC povedlo předělání hry na Xbox. Hra je velmi komplexní a vaše práce se bude týkat všech aktivit na letišti.

»
23. 02. 2023 • p.a.c.o0

RECENZE: Chef Life: A Restaurant Simulator

Jídlo je nedílnou součástí našich životů. Ne každý má potřebu dávat si nejrůznější speciality, ale všichni ho musíme konzumovat hlavně proto, abychom vůbec mohli existovat. Jeho příprava často bývá kreativní záležitostí, a tak není divu, že jídla a situací s ním spojených se často chytá také herní průmysl. Snad každý někdy zkoušel nějakou takovou hru, i když většina z nich se nejčastěji odehrává na displeji mobilních telefonů. Dneska se však podíváme na...

»
22. 02. 2023 • HusekD0

RECENZE: Wild Hearts

Žánr akčních loveckých RPG patřil do nedávné doby pouze jedné dlouholeté sérii od společnosti Capcom pod názvem Monster Hunter. Jednotlivé tituly se bohužel Xboxu dlouhou dobu vyhýbaly a jejich tajuplný svět jsme mohli okusit až s příchodem podtitulů World a Rise.

»
20. 02. 2023 • p.a.c.o0

RECENZE: Atomic Heart

Herní vývoj by se při troše představivosti dal přirovnat k maratonskému běhu, i když spousta hráčů si ho nejspíš představuje jako sprint. Než se vydáte na trať, je třeba docela dost trénovat, ideálně postavit silný tým a ani tak není jisté, že do cíle doběhnete v čase, v jakém jste na začátku předpokládali. A jak ukazuje herní historie, kolikrát se může stát, že do cíle vývojáři nedoběhnou vůbec. Je přitom jedno, zda se...

»