RECENZE: Townsmen – A Kingdom Rebuilt

Autor: p.a.c.o Publikováno: 27.2.2020, 8:05

Publikováno: 27.2.2020, 8:05

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3263 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Říkejte si, co chcete,  ale i mobilní hry mají něco do sebe, byť spousta hráčů je bere jako něco méně cenného. Sem tam se dokonce objeví nějaký port, který by nám, velkým hráčům z konzolí, chtěl přinést tento zážitek. Pár už se mi jich do rukou dostalo a moc velkou díru do světa neudělali. Většinou však šlo o rychlokvašky, které nějaké větší ambice a zkušenosti vývojářů snad ani neměli.

Za to němečtí HandyGames jsou úplně jiný level. V herním byznysu se pohybují již od roku 2000 a jejich největší herní značkou je strategická série ze středověku Townsmen. Pamatuji si, jako by to bylo včera, co jsem ji hrál na svém, již barevném mobilním tlačítkovém telefonu poté, co jsem ji v té době za velké peníze (asi 60 Kč) koupil jako java hru. Od té doby hra vyrostla a její mechaniky se notně proměnily a vylepšily, takže vývojáři uznali, že mají v rukou dost kvalitní titul na to, aby se s ním vydali i na velké platformy.

Townsmen: A Kingdom Rebuilt – The Seaside Empire nás přenese do středověku, kdy si pán hověl ve svém prostorném hradě a jeho rozhodnutí ovlivňovala život poddaných. Někdy lépe, někdy hůře, jo a hlavně nezapomněl vybírat daně, protože přeci jejich blaho nebude řídit jenom tak zadarmo. Co se herního obsahu týče, najdeme v této budovatelské strategii celou řadu scénářů a výzev, jež bude třeba napravit. Ideální je začít kampaní, která je souborem scénářů a tutoriálem zároveň, jež nás naučí jednotlivé mechaniky a možnosti. Pak se můžeme pustit do nekonečné hry na jedné z map s různou obtížností nebo zkusit tematické scénáře. Zdejší stavění a budování je spíše mírumilovnou činností, ale pár scénářů nabídne i nutnost starat se o bezpečnost před nájezdníky. Nečekejte však nějaké velké bitvy dvou znepřátelených armád, ale spíše hodně zjednodušený bojový model. Já třeba rád buduji a moc bojovat nemusím, nicméně chápu, že někomu by propracovanější boje a správa jednotek mohli chybět.

Na budovatelských hrách tohoto typu mám nejraději právě to získávání surovin a výrobu. Na těžení kamene nic zajímavého není, ale na výrobě nářadí již ano. Nejdříve totiž musíme vytěžit rudu, tu následně roztavit a až pak z ní kovář může něco vyrobit. K tomu je potřeba ještě zpracovávat uhlí, aby bylo čím topit a právě na tomto řetězci je vidět, jak všechno funguje. Další důležitou součástí při plánování našeho království je umístění budov, protože musíme brát v potaz, že daný pracovník musí pro suroviny někam dojít, než s nimi začne pracovat. A vězte, že pokud postavíte farmu na jedné straně města a mlýn na obilí na opačné straně, pracovník z toho moc nadšený nebude a produkce obilí se rozhodně nebude dát označit za efektivní.

Za dokončení úkolů, jako postavit tohle, opravit támhleto nebo zvýšit spokojenost obyvatel, kterou mimochodem najdeme vyjádřenou v procentech a může jít i přes 100%, získáme zkušenostní body, abychom pak za každý level mohli vyzkoumat nějaké vylepšení. Nabídka je opravdu hodně široká a pokrývá spoustu možností, jak získat výhodu. Můžeme mít efektivnější hašení požárů, lepší ceny u obchodníka nebo například menší spotřebu surovin pro některé budovy. Na rozdíl od jiných strategií, tady můžeme postavit jakoukoli dostupnou budovu, i když na ní v danou chvíli nemáme dostatek surovin. Ty ale můžou přijít v průběhu stavby, jelikož postavení všech věcí nějaký čas trvá, takže pracovník pokračuje se stavbou dle toho, jak se mu dostávají suroviny. Když nejsou, prostě přestane s prací a počká, než zase bude moct dál.

Další věcí, co je třeba při plánování vzít v potaz je fakt, že mapy a scénáře pracují s proměnlivou roční dobou. Některé z nich se odehrávají v určitém období, jinde si užijeme úskalí všech období. Je přitom jasné, že pro potřeby obyvatel je důležité mít dostatek jídla, ale jelikož v zimě obilí neroste, musíme mít připravenou dostatečnou zásobu nebo alternativní zdroj (ideálně lov zvěře). Všechny mechaniky jsou dost propracované, i když po pár zkušenostech se hrou by vás již nemělo nic překvapit. Výrobní řetězce jsou pěkně popsané a je na první pohled jasné, co je k čemu potřeba. Pozůstatkem mobilního hraní je možnost urychlit stavbu za určitý počet korun. Ty je možné získat pouze hraním a plněním úkolů a musím přiznat, že právě tato možnost mi v pár případech, kdy jsem neměl dostatek surovin, a bylo potřeba něco důležitého postavit, opravdu vytrhla trn z paty. Ke cti vývojářům sluší říct, že sice za hru chtějí 860 Kč, ale nenajdeme zde žádné mikrotransaknce nebo další platby.

Co mi při hraní asi nejvíce vadilo, je práce s časem. Jak jsem zmínil, stavba budovy a další akce nějaký čas zaberou a tak jsem docela často používal zrychlení. Bohužel, hra nabízí pouze dva druhy rychlosti a to normální a 5x rychlejší. Než však někdy posbíráte nebo připravíte dostatek surovin na stavbu, potřeboval bych 10x rychlejší běh hry, a proto může být čekání docela otravné. Navíc v některých pasážích člověk pořád na něco čeká, což nabourává jinak příjemné budovatelské tempo.

Úplně jasno nemám ani v tom, jak hodnotit grafiku. Na jednu stranu se mi toto kreslené, skoro až pohádkové zpracování líbí a navíc podle všeho hra běží ve 4K, byť bez HDR. Na druhou stranu se nejedná o nějaký extra pokročilý port z mobilu, protože většina animací je stejných na konzoli a na mobilu. Trochu více péče v tomto směru by hře rozhodně neuškodilo, ale jak říkám, zde záleží více než kdy jindy na vkusu každého hráče a mě se ve výsledku zpracování a zvyky hry líbily. Stejně tak jsem kupodivu vůbec nebojoval s ovládáním a všechno mi přišlo podstatně plynulejší a tak nějak víc při ruce než u nedávno recenzovaného Two Point Hospital.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Jakožto milovník budovatelských strategií, těžení surovin a propojování výrobních řetězců jsem spokojen, protože právě taková hra mi na konzole chyběla. Sice se zde nestřetávají hromady vojsk, ale i „pouhé“ starání se o potřeby obyvatel mého království napříč ročními obdobími se mi moc líbí. Kdo má podobný vkus, bude jistě spokojen také. Ostatní stratégové nejspíš počkají na slevu, s níž bude hra rozhodně ještě zajímavější koupí.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»