
Recenze: Trine 5: A Clockwork Conspiracy
Když se potkají kouzelník, rytíř a zlodějka, je zaděláno na pořádný mejdan. Magie teče proudem, odvaha poklonkuje nasbíraným úspěchům a jedna kapsa si nemůže být jista, zda zůstane na konci večera plná. Vlastně by z toho byl počátek fajn RPG záležitosti, kde může jeden z úkolů skončit mezidruhovým dobrodružstvím plným citů. Jenže tohle je Trine, což znamená, že hranice mezi dobrem a zlem nemá příliš pevné základy a že setkání hrdinů rozhodně neskončí u korbelu.
Malebná série je tu s námi už druhou dekádu a v jádru se příliš nezměnila. Bylo by tedy snadné text odbýt s tím, že jde opět o to samé a buď to milujete nebo vám míra inteligence nedovolí si naplno užít předloženou hratelnost. Bylo by to korektní a pravdivé. Nicméně i hráči jsou jen lidé, tudíž stárnou, zapomínají a možná jim přijde vhod vzpomínka na svět, kde mohli odhodit tíhu dospělosti a vrátit se do dob, kdy zavrtáni pod peřinou hltali předčítání rodičů nesoucích břímě vyprávění starých pohádek. Ano, máte pravdu a jsou tu úplní nováčci, pro něž bude dobrodružství s neohroženou partou premiérou. Co na první setkání potřebujete? Trychtýř, abyste si nalili do hlavy trochu fištrónu a beton na ukotvení nervů.
A Clockwork Conspiracy volně navazuje na předešlé díly a snaží se ústřední trojici zasadit do běžného života. V praxi to znamená, že Zoya pokračuje v nezákonné činnosti na poli nelegálního získávání předmětů, Pontius se snaží udržet hrdinský statut dobročinnou aktivitou pro běžný lid a Amadeus frustrovaně sjíždí nabídku knihkupectví hledajíc návod, jak navrátit nezvěstnou choť. A nejspíš by v produktivní činnosti pokračovali do skonání světa, kdyby se tato událost neblížila mílovými kroky. Království totiž padlo do nenechavých rukou, které s pomocí mechanické armády uzurpují všechny a všechno. A to hrdinové samozřejmě nemohou nechat jen tak.
První tři úrovně jsou v podstatě jen tutoriál, jehož existence by měla být dobrovolná. Nebavilo mě zas a znova opakovat základní úkony, jen abych uspokojil vyskakující nápovědy. Zoya ani popáté nevymanila luk za bič, tudíž zůstala všestranným účastníkem, jehož služeb by s chutí využil každý druhý lovec pokladů. Pupkatý rytíř v napěchované zbroji by se okamžitě uchytil ve stavební firmě jako součást demoliční party a mágovým mottem je „nemožné ihned, zázraky až se mi zvýší úroveň“. Dohromady tvoří univerzální nástroj švýcarského střihu, se kterým vyřešíte jakýkoliv problém a překonáte každou překážku. A že jich tentokrát je.
Až když se dá parta znovu dohromady, dýchne z Trine 5 ta pravá atmosféra, která vás pozvrací cukrkandlem a vyválí ve frustraci. Dobře, možná trochu přeháním, ale vizuálně patří dílo studia Frozenbyte mezi to nejpestřejší, co lze na televizoru pustit. Obrazová dema výrobců obrazovek, která vídáte v prodejnách elektra, jsou jen vybledlá zombie prahnoucí po lopatě, aby se mohla zakopat metr pod zem. Dokonce i Fortnite, hojně přirovnávaný k omalovánkám hyperaktivního dítěte, postává na rohu a špičkou nohy okopává pomočený patník. Designéři servírují jednu vizuální laskominu za druhou, míchají barvy jak evoluce šroubovice DNA a překvapují nápaditostí neznající meze. Když už si myslíte, že jste viděli všechny kombinace a že barevné schéma nemá další odstíny, vyvedou vás z omylu, jak si pastevecký pes vede stádo ovcí. Nechápu, že sleduji dobře známý rukopis, který ani popáté neztrácí kouzlo, neopakuje se a funguje. A to jsem levoboček Mrakomora zatahující žaluzie vždy, když se na nebi objeví duha.
Mistrný vizuál podporuje level design plný nástrah. Po zbytečném úvodu už není důvod hladit hráče po srsti, tudíž nastupuje kovový kartáč a pevná ruka. Obtížnost logických pasáží se skutečně zvýší skokově, ale netrvá dlouho a na laťku si zvyknete. V sólo režimu je důvtip na vaší straně, protože volně přepínáte mezi všemi postavami. Někdy se řešení nabízí na první dobrou, jindy ho vývojáři se zákeřnou škodolibostí ukryjí pod nános rádoby zbytečných kroků, jejichž schéma se rýsuje postupně. A v několika vzácných případech projdete sekci zcela mimo plán, protože využijete drobné chyby herních prvků. V kontrastu provokativní obtížnosti je nedotažený soubojový systém. Rád bych na jeho adresu řekl alespoň pozitivní větičku nebo láskyplné slovo, ale došla mi slovní zásoba. Je tam, protože musí, ale je toporný, vždy nepřehledný a zbytečný, neboť i při „boji“ by určitě šlo zapojit logiku.
Jestli ovšem chcete hratelnost posunout na vyšší úroveň, přizvěte si do party dalšího člověka. Titul má české titulky. Zvolejte dvakrát sláva, třikrát hurá a pak kohokoliv, kdo udrží ovladač a slušné chování na uzdě. Trine má moc okouzlit i ty, jejichž začlenění do hraní her se jeví jako úkol pro agenta Jejího Veličenstva. Buďte neodbytní, vydržte pár úderů tupým předmětem a „ne“ nepovažujte za odpověď. Odměnou vám bude královská zábava, která nechá vyplavat na povrch ukryté povahové vlastnosti všech zúčastněných. Možná se po dohrání objeví ve vašem životě místo pro někoho nového, ale rozhodně kooperace nebudete litovat. A lítost nemá prostor ani při nákupu hry samotné. Na rozdíl od jiných logických titulů, A Clockwork Conspiracy nikam nespěchá, nepřidává na frustraci ubíhající časomírou, ale okouzluje a příjemně vnadí do dalšího hraní. Dvě desítky úrovní utečou jako nic, a to, co se zpočátku jevilo jen jako další zbytečné ždímání vaší peněženky, zastoupilo úspěšně místo malého kultu, jehož návrat v jakýkoliv čas stojí za pozornost.
Verdikt
Sázka na jistotou, která nezklame i navzdory tomu, že se koncepčně jeví značně zastaralá. Trine je jako pohádka z fondu kinematografie. Může se vrátit nesčetněkrát a vždy bude stejná jako předtím. Ale vždy strhne, uhrane, pobaví a zanechá vroucný pocit, jehož plamen dohořívá zatraceně dlouho. Na poli logických plošinovek stálice a jasná koupě.
RECENZE: Mortal Kombat 1
Značka Mortal Kombat je tu s námi už přes třicet let a za tuto dobu jsme se dočkali celkem 26 titulů, které vycházely na všechny důležité systémy. Samotný počátek najdeme u klasických arkádových automatů, kam Mortal Kombat dorazil v roce 1992. Rok poté došlo k převedení na domácí konzole a díky tomu se rozjela nesmrtelná série sahající až do dnešní doby. Mortal Kombat nebyl první velkou bojovkou a vývojáři z...

Recenze: Ad Infinitum
Až po návštěvě specializovaného odborníka zjistíte, že noční můry, ve kterých vás pronásleduje obří propiska a deformovaná písmena se snaží ukončit vaše bytí, je pouze výsledkem špatného vstupu na základní školu. Usazení vedle Tondy Vomáčky přineslo nekontrolovatelnou ztrátu učebních pomůcek, a to zejména písmenek, která končila všude možně, jen ne v pevných deskách z domova. Takže nikoliv, nejste blázni, jen jste toho parchanta měli majznout přezůvkou po tlamě a teď by se...

RECENZE: The Crew Motorfest
Arkádové závodění má minimálně na platformě Xbox jasného krále, kterým je Forza Horizon. Její zatím poslední 5 díl už sice nebyl tak převratný, jako třeba ten druhý nebo třetí, ale i tak jsou to stále skvělé závody. Konkurence však nespí a nabízí hned dvě další série – Test Drive a The Crew. Zajímavé na tom je, že například Test Drive Unlimited 2 dělalo studio Eden Games, jehož tři původní zakladatelé...

RECENZE: Starfield
Letošní rok už přinesl hráčům spoustu zajímavých titulů, ale největší očekávání patřilo bezesporu novému RPG od společnosti Bethesda Game Studios, pod názvem Starfield. Od prvního představení na veletrhu E3 uběhlo dlouhých pět let a my se konečně můžeme ponořit do prozkoumávání tajuplného vesmíru. Bethesda patří v tomto žánru mezi má nejoblíbenější herní studia a doposud jsem nevynechal jediný jejich titul. Proto není velkým překvapením, že jsem Starfield bedlivě sledoval a...

RECENZE: Moving Out 2
Kooperativní hry jsou super. Sednete si na gauč vedle sebe, otevřete si pivo, víno, limonádu, zkrátka co máte rádi a pustíte se do hraní. Výběr je v dnešní době opravdu velký, takže není problém spolupracovat nebo si vzájemně škodit. Co se herní náplně týče, můžeme hrát různé adventury – tímto zdravím skvělou vztahovou terapii It Takes Two – nebo postřehovky typu Ovecrcooked.

RECENZE: Stray Gods: The Roleplaying Musical
Hned na úvod se musím k něčemu přiznat: nesnáším muzikály. Ať už jde o divadelní klasiky či moderní pohádky od Disneyho, jakmile se začne zpívat, beru nohy na ramena. Přesto jsem měl během oznámení hry Stray Gods zvláštní pocit, který mě ke hře z nějakého důvodu táhnul, a já měl chuť si ji vyzkoušet. A musím říct, že mě prvotina od Summerfall Studios naprosto okouzlila a změnila můj pohled na...

RECENZE: Under The Waves
Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.

RECENZE: Smurfs Kart
Jsou malí, modří, bydlí v domečcích co vypadají jako houby, a najdeme mezi nimi Siláka, Koumáka, Šmoulinku nebo Taťku Šmoulu. Všichni určitě známe animovaný seriál Šmoulové, který vznikl již v roce 1958 v Belgii. Ano, opravdu jsou Šmoulové až tak staří, samotného mě to překvapilo. Svými příběhy tak již obohacují několik generací dětí a jelikož jsou to moderní stvoření, nevynechávají ani hry. Ke konci roku 2021 jsme zachraňovali les v povedené plošinovce Mise Zlobýl...