RECENZE: A World of Keflings

Autor: tonyskate Publikováno: 22.12.2010, 9:04

Publikováno: 22.12.2010, 9:04

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6123 článků

Dnes na Xbox LIVE Arcade zahajuje další, letos již čtvrtá akce plná špičkových titulů. Tentokrát se jedná o Games for the Holidays, které začínají strategií A World of Keflings od NinjaBee. Nepřímé pokračování úspěšné strategie si drží svou úroveň kvality, ale možná o hře slyšíte prvně, takže si třeba rádi přečtete naši recenzi…

Jsou tomu již dva roky, co na Xbox LIVE Arcade vyšla strategie A Kingdom for Keflings, která jako první podporovala Xbox Avatary, kteří se v té době stali součástí naší konzole. Jednalo se o budovatelskou strategii, ve které bylo cílem si vytvořit vlastní království. Museli jste tedy získávat suroviny (dřevo, kamení, diamanty) potřebné k výstavbě různorodých budov. Takto jste zaměstnali místní obyvatele, tedy Keflingy, a přes různé budovy jste se dostali až k výstavbě hradu, čímž jste vlastně dosáhli vašeho úkolu. Tato strategie se ale odlišovala tím, že ve hře figuroval jeden obr v podobě vašeho Avatara, který mohl přenášet jednotky či části budov a tak vlastně umožňoval království vzkvétat. A World of Keflings nabízí v principu to samé, ale navštívíte více oblastí, hru proplétá jednodušší a lehce vtipný příběh, a obecně se vám dostanete mnohem více možností, než-li minule.

Celé dobrodružství začíná v Ledovém království, kde jako Avatar (obr), tedy vy sami, spolu s ostatními Keflingy rozmrznete a začnete těžit suroviny. Postupně vystavíte několik budov, zařídíte obyvatelům nějaký život a získáte přístup k portálu, který vás zavede do lesního království. Nejedná se o nějakou džungli, ale o standardní oblast, kde se klasicky mění roční období a podle toho i počasí. Tato oblast bude vaší základnou a strávíte v ní nejvíce času a vlastně v ní i příběh zakončíte. Navštívíte ale i jednu poslední oblast a to Pouštní království.
Zápletka se točí okolo mladé princezny, která uvízla v ledovém království a vy pomůžete dostat se domů, do lesního království. Tady se seznámíte s jejím otcem, Králem bez řádného království. Král ale myslí i na svou dceru a tak ji musíte zařídit vzdělání a částečně se postaráte i o její provdání, což vás zavede do pouštního království. Během této zápletky narazíte na různé vedlejší postavy, které vám zadají různé menší úkoly, které umožní rozvoj vaší postavy, a taktéž získáte přístup k novým budovám. A jelikož jsou NinjaBee kreativní, tak třeba narazíte na piráta, surfaře, vědce a další postavy, včetně čarodějnice, od které můžete získat lektvary pro zlepšení vašich vlastností.

Všechna království mají svou vlastní kulturu a podle toho se liší suroviny a stejně tak i architektura budov. Jednou tedy bude těžit led a rudu, jindy zase kamení a diamanty a někde zase třeba písek. Dřevo je základní surovinou dostupnou ve všech královstvích. Vy sami se můžete taktéž podílet na těžbě surovin, ale raději tím zaměstnáte Keflingy a budete se starat o výstavbu budov. Keflingy pak pověříte i transportem surovin do sběren, kde pak dojde k výstavbě předmětů. Obyvatele světa můžete časem i povyšovat a to tak, že je plácnete po hlavě, i když je můžete jen ze srandy dokonce nakopnout. Keflingové toho pak více unesou či rychleji těží suroviny. Budovy jsou tedy podle oblastí odlišně stavěny. V první oblasti stavíte především z bloků ledu, v druhé se pak jedná o klasičtější architekturu a v poslední oblasti je základní stavební jednotkou pískovec. Vše stavíte na základě tzv. modráků, tedy plánků s konstrukcí budov. Podle nich necháte vyrobit potřebné díly a pak jen k sobě postavíte požadované části a vznikne celá budova. Tyto kousky vám pomáhají nosit silnější jedinci.

Mezi domy pro obyvatele, které musíte oživit pomocí srdce, jež se nachází po světě a občas se zjeví, když kompletně vytěžíte určité místo se surovinou, se nachází i jakési dílny či učednické budovy. V dílnách přetváříte základní suroviny na požadované materiály, jež slouží k výstavbě pokročilejších budov. Z dřeva tak vytvoříte prkna a z prken zase okrasné dřevo. Nebo kamení přetvoříte na kamenné bloky, či diamanty v magické drahokamy a ty pak zase na magický prach. Jednotek nutných pro výstavbu budov je tedy dostatek, ale tím to nekončí. Pro funkčnost budov, je třeba umístit do budovy Keflinga, aby ji někdo provozoval, a později potřebujete vystudované obyvatele pro provoz pokročilejších podniků. Takže prvně umístíte Keflinga do univerzity, aby vystudoval, a pak můžete dokončit stavbu dané budovy.

Většina budov také pro dokončení vyžaduje jakýsi zkrášlovací prvek, jedná se o třeba o strom či sochu anděla. I tyto předměty můžete vyrábět, kdy si postavíte danou dílnu. S těmito předměty je spojena možnost vyměňování, protože ve vaší hře je vám zpřístupněna asi čtvrtina těchto ozdob a ostatní už musíte vyměnit s dalšími hráči. Ještě zmíníme, že pro ukončení výstavby domu pro Keflingy, abyste tak obyvatelstvo rozšířili, musíte do domu vložit srdce, které najdete buď v království anebo jej získáte od postavy za splnění úkolu. Taktéž dojde na obchod s ostatními královstvími, protože led v lesním království třeba neseženete. Okolo jsou i menší ostrůvky se surovinami, na něž se můžete dostat vystavěním mostu.

Pro oživení dodali tvůrci vašemu Avatarovi emoce (tanec, smích, omdlení), kterými se můžete ve hře projevovat, a vaši poddaní je po vás opakují. Hned po spuštění hry také získáte různé bonusy na základě předchozích her od NinjaBee. Pokud třeba vlastníte Ancients of Ooga a A Kingdom for Keflings nebo Comic Jumper, získáte různé bonusy, většinou nové emoce. Nepochybujeme, že podobné spojení existuje i s dalšími tituly od těchto tvůrců, jako Cloning Clyde či další. Taktéž se zde projevuje podpora s ostatními tituly z akce Games for the Holidays. Pokud již nyní vlastníte ilomilo, získáte modrák s domečkem pro tuto dvojici, a ila a mila pak máte ve hře. To samé platí i o Raskulls, které taktéž vychází v rámci zmíněné akce. Dvojice Avatar Awards v podobě helmy a draka, je už vlastně samozřejmostí. Jako herní prvek ještě oceňujeme děla, do kterých když vložíte Keflinga, tak mezi děly přeskakuje a vytváří tak melodii a děla můžete i různé upravovat.

Jak můžete vidět z okolních obrázků, hra je vytvořena jednodušší a vskutku nádhernou, detailní grafikou. Prostředí nejsou plně ohromující, ale jednotlivé budovy či postavy vypadají vskutku pěkně. Hudební doprovod je relativně prostá hudba, která vám především neleze na nervy a ke stylu hry se hodí. Kdybyste ale chtěli vlastní hudbu, není nic jednoduššího, než si ji vystavět z již zmíněných děl. Z hlediska ovládání nemáme co vytknout. Chození mezi Keflingy a budovami je bezproblémové a projdete i menšími mezerami. Sice by se mohlo zdát, že oddělení mezi postavou či budovou v těsné blízkosti bude problém, ale pro tuto situaci tvůrci zavedli tlačítko na prohazování dostupných akcí. Trošku horší to může být s posouváním budov, kdy si musíte správně stoupnout, aby Avatar budovu správně posunul, ale to je jen detail. Multiplayer nechybí a můžete buďto budovat vaše království v kooperaci s kamarádem na jedné konzoli či online přes Xbox LIVE až s třemi přáteli. Navíc nemusíte zůstat spolu poblíž, protože obrazovka se vertikálně či horizontálně rozdělí.

8

Verdikt

NinjaBee nás opět nezklamali a A World of Keflings nabízí přesně to, co slibovali. Pokud máte rádi strategie a vyloženě ty, ve kterých jen budujete, je tato hra stvořena pro vás. Za 800MS bodů se vám dostane dobré zábavy, i když asi jen na šest hodin, ale cena je zase solidní. Zahájení další akce na Xbox LIVE Arcade se tedy opět povedlo a A World of Keflings vám můžeme jen a jen doporučit.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»