Recenze: Control

Autor: CryLineT Publikováno: 1.9.2019, 9:36

Publikováno: 1.9.2019, 9:36

Sociální sítě

O autorovi

CryLineT

CryLineT

Je autorem 68 článků

Vyslovím Max, vy odpovíte Payne. Zazní Alan, odezvou je Wake. A ke Quantum už ani nedojde, protože mě zahltí Break. Zmíněné hry nespojuje jen souzvučné zakončení názvů, ale především zrod. Za ním stojí finské studio Remedy. Komunitě, pro kterou je dnešní text určen, není třeba opisovat historická fakta. Vizionářský tým masově rozšířil zpomalení času. Bloudění s baterkou povýšil na hororové drama. Z hraných momentů udělal nedílnou součást vyprávění a myšlenkou změnil minulost. Po celou dobu s jediným mužem ve vedení. A kdybych se tolik neostýchala, označila bych Sama Lakea za severského Kojimu.

Možná o tom příliš nevím. Ale ukažte mi jiného autora, který mixuje zdánlivě neslučitelné žánry. Témata, jejichž první minuty vyvolávají zmatení. Naprosté nepochopení a možná i opovržení. Kdo další vepíše rodinné drama do kostry vládní budovy. Mezi stěny nekonečných chodeb, měnících se před vašima očima. Do vědecko-fantastických základů, zalitých paranormálními jevy. A kdo jiný se nebojí přidat hororovou akci s hlubokou myšlenkou. Na záda Controlu můžete naložit tuny připomínek, ale ty příběhové budete převažovat zlatnickou váhou.

Dostat se pod povrch dějového spletence zkouší Jesse Faden. Rusovláska nastupuje jako šéfka Federálního úřadu pro kontrolu, který sídlí v Nejstarším domě (Oldest House). Organizace se zabývá paranormálními jevy, tudíž je Jess připravena na ledacos. Přesto ji zaskočí vylidněná hala a bývalý ředitel po sebevražedné kapitulaci. Zbraň jako klíč od úřadu? Tím podivnosti pouze začínají. Zaměstnanci levitují u stropu, halami zní divný nářek a do myšlenek vstupuje rotující obrazec. Když už dojde na setkání s normálními lidmi, vyprávění se zamotává ještě více.

Oldest House je ve stavu nejvyšší pohotovosti. Veškerá jeho činnost podléhá elementu pojmenovanému Hiss. Manipuluje lidmi, ohýbá stavbu domu. Má na svědomí naprostý chaos výzkumné divize, ze které unikl projekt P6. Jaký je jeho podíl na situaci? Odpovědi má asistentka Emily. Ale místo rozřešení přidává do děje klíčové postavy úřadu, astrální prvky a objekty s nesmírnou mocí. A mezi tím vším se nachází Dylan. Unesený bratr sympatické Jesse, která přišla právě kvůli němu.

Kdyby Control byla kniha, zamykám byt, zatahuji závěsy a při lampičce hltám jednu stránku za druhou. Úvodní tajemno je dokonalé. Nevědomost otevírá představivosti desítky cest. Stačí vstoupit. První minuty se informace jen sypou. Nahrávky, desky, zprávy z výzkumů, rozhovory. Herní tempo téměř stojí, protože scénář okamžitě podsouvá jednu informaci za druhou. Díky tomu si Jess bezpečně získává sympatie. Svou obyčejností a lidskostí.

Remedy hrdiny z řad obyčejných lidí umí na výbornou. Zhrzené osobnosti, které po osobním traumatu cosi hledají. Osobu, smysl života, vendetu. A protože na počátku mají minimum informací, jsou vašimi rovnocennými parťáky. Nejsou nejkrásnější, ani neoplývají osobním kouzlem. Ale právě to je polidšťuje. Čím hlouběji se nová ředitelka dostává, tím více se o ni strachujete. Je mi trochu líto, že toto kouzlo nefunguje na všechny důležité postavy. Quantum Break dokázal i vedlejší osoby udělat zajímavé. Zde jsou Emily, Ahti, Frederick a doktor Darling pouze posunovači figurek.

Přesto důležitými. Federální úřad pro kontrolu je úžasný svět. Komplikovaný a obrovský. Bez cizí pomoci se z něho stává antické bludiště. Jeho provázanost se získáním informací je klíčová. Jednou přeskočíte dialog, minete důležité desky a už bloudíte. Průzkumu pomáhá hned několik typů misí. Vedlejší a časově omezené nehrají na příběh. Vylepšují dovednosti a rozšiřují možnosti. Také bývají obtížnější, což je pro trdlo jako já značná překážka. Ale co, alespoň jsem si odemykala body rychlého cestování.

S nimi hra hbitě odsýpá. Ale nemusíte je používat. Jestli se raději procházíte a hledáte přehlédnuté informace, je utopická architektura jen vaše. Vlastně není ničím zvláštní. Nevyniká tak, jako například vesmírná stanice v posledním Prey. Přesto k vám promlouvá víc, než byste čekali. Navzdory velkým místnostem pociťujete tíseň. Nepříjemný pocit. Depresivní úzkost, že vás někdo neustále sleduje. Mysteriózní náladu kazí jen zhoršená kvalita optimalizace. Na stěnách někdy blikají spoje textur a nápisy občas zůstávají nevykreslené.

To jsou drobnosti, které mi nevadí. Tak fanaticky jsem se zamilovala, že se ráda otočím na druhou stranu. Jenže Control mi dává košem. Jak se navyšuje herní čas, hromadí se chyby. Jako první se opožďuje vykreslení mapy. Bez ní hrát skutečně nejde. Možná, když jste vlastníky fotografické paměti. Následuje zasekávání obrazu po výstupu z nabídky hry. To se později přenáší do pohybu s mapou, až se nakonec dostane až do komplikovaných akčních pasáží. A to je hodně velký problém. Jsem na přestřelky slabší. To klidně přiznám. Proto je promítání diapozitivů pro mě konečná. Třebaže k němu nedochází často.

Studio opět doplácí na vizuální glorifikaci vlastního díla. Quantum Break ubíral výkon konzole pro oslepující práci s hmotou a Control dělá to samé. Krev je při soubojích nahrazena Hissem. Elementem, který přechází z kapalného stavu do aerosolu. Přestřelky jsou jedna velká olejomalba. Jak vojáky opouští síly, plní se prostředí omamnou párou. Zas a znova jsem zapomínala hrát, jak efekty braly v potaz proudy vzduchu. To je patrné při střelbě. Ale také při telekinezi a destrukci prostředí. I kdyby vás akce nebavila, její následky musíte obdivovat.

Ale počkejte, proč by vás akce neměla bavit? Vývojáři souboje navrhli tak, abyste využili všechny dovednosti. Servisní zbraň je sama o sobě dobrým nápadem. Jess nemusí tahat celý arzenál. Místo něho přetvoří zbraň na některou z libovolných forem. Ty přibližně zastupují munici běžné střílečky. Jako bonus se automaticky nabíjí. Čas k tomu strávený zastoupí telekineze. Házení předmětů, tlakové vlny, telepatie, štíty ze sutin, levitace a možná i něco víc.

Obě akční složky se doplňují. Nezkoušejte se hrou jen prostřílet. Nespoléhejte pouze na sílu. Jess není rytíř Jedi. A už vůbec ne terminátor. Navrch byste se připravili o skvěle vyváženou hratelnost. Že nemám v akčních hrách silné kramfleky, jsem přiznala. Přesné míření mi příliš nejde. Intuitivní volba zbraní je ve vývinu. A vidíte. Pobyt v Oldest House ze mě dělá poslední akční hrdinku. Jako by hra četla myšlenky a předvídala další krok. Ale telepatie v tom nebude.

Dobře rozvržené ovládání, pohled za zády a zjednodušená manipulace s objekty. Obrysy zvýrazňují vhodné předměty. Avšak jejich použití není kauzální. Pokud v zorném poli žádný není, energie vytrhne kus zdiva. Nebo podlahy. Po chvíli nad tím ani nepřemýšlíte. Jen si užíváte dynamické střety plné nápadů. Jak se mísí výbuchy s destrukcí je neuvěřitelné. A bavíte se od začátku až dokonce. Control akci postupně graduje. Nepřehání to s ní a neustále ji oživuje novými protivníky a prvky.

Začlenit zisk nadpřirozených schopností do příběhu, bylo chytré. Máte motivaci. Děj je neustále v běhu a hra nenudí. Vše z kategorie zbraň a postava řeší perky a crafting. Přirozený a nenásilný. Téměř nevíte, že něco sbíráte. Nebýt krabic v rozích místností. Jestli můžu poradit, hlídejte si třídu perků. Hodně vám usnadní vyvážení akce. A také výběr a správu inventáře. S ním mám jen jednu negativní zkušenost: demontáž nepotřebných věcí. Skutečně by se hodilo třídění podle kategorií a hromadné rozebrání.

Přeji titulu úspěch. Mám pocit, že hráči vyhlížejí daleko přitažlivější hry. Přitom Control má vše, co byste si mohli přát. Zároveň ctí autorský rukopis. Nechybí televize, rádio a hrané pasáže. Styl vyprávění v mnohém připomíná Alana. Práce s akční složkou naopak přináší to nejlepší z Quantum Break. Děj má tajemno a spletité vysvětlování. A rozbitý chod by měl opravit budoucí patch. Tak dejte klukům z Finska šanci.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Najít hru, která má zajímavý příběh, jímavé zpracování a zábavnou hratelnost. To se rovná výhře v loterii. Nebo nalezení životního partnera. Jess si od prvních minut razí cestu Nejstarším domem a vaším srdcem. Jestli najde uneseného bratra a vrátí Federální úřad do původního stavu, je ve vašich rukách. V jedné držíte zbraň a v druhé sílu celého světa. Control boduje ve všech směrech, protože vývojáři vědí, co dělají. Jen kdyby trochu ubrali z vizuálních orgií, možná by nedocházelo k trestuhodným zaváháním optimalizace.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»