RECENZE: Mafia II: Definitive Edition

Autor: p.a.c.o Publikováno: 24.5.2020, 8:44

Publikováno: 24.5.2020, 8:44

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Herní šoubyznys je třeba oproti filmům ještě mladé odvětví, které má velké věci jistě stále před sebou. O to víc mě zaráží trend posledních let, kdy mají nejrůznější vydavatelé tendence vytahovat staré klasiky a přinášet je hráčům na aktuálních platformách. Těžko říct, jestli je k tomu vede jistota výdělku nebo relativní lehkost co se práce týče, nicméně tento „Obchod s nostalgií“ asi relativně sype. A bohužel se nevyhnul i značce, na kterou hráči v České republice hodně slyší.

Mafie udělala opravdu velkou díru do herního světa, minimálně u nás rozhodně a spousta z nás u ní prožila její dobrodružství hned několikrát. Dozajista jí pomohl také nezapomenutelný a do té doby také nevídaně kvalitní český dabing. O osm let později jsem se dočkali pokračování, které přineslo český dabing také, ale už nešlo tak úplně o českou hru a bylo na ní poznat, že tvůrčí tým je jiný. A právě druhého dílu se týká dnešní recenze, protože než se dočkáme předělávky toho prvního, budeme muset ještě chvilku vydržet.

Vývojáři z 2K Czech tak dali původní kód hry k dispozici kolegům z d3t ltd a ti se následně postarali o vylepšení vizuální stránky hry. Mafia II: Definitive Edition mimo vylepšené grafiky nabízí také kompletní balení hry s obsahem navíc (tři mise). A ano, nechybí ani český dabing. S velkou radostí jsem zjistil, že je původní a nejde o žádnou předělávku, jako tomu bude u chystaného dílu prvního. Drobnou nevýhodu má remaster na konzoli v tom, že spousta hráčů má původní Mafii II z Xbox 360 a díky zpětné kompatibilitě si ji mohou tak jako tak zahrát. Konzolisté obecně jsou pak chudáci ještě v dalším směru, protože si musí vylepšenou edici zakoupit. Pro pořádek a dostatek informací zmíním, že majitelé PC verze na Steamu dostávají tuto verzi zdarma.

S velkým očekáváním jsem se tedy pustil do hraní známého příběhu o tom, jak se obyčejný prosťáček stává součástí Mafie, a dokonce jsem si i mise ještě pamatoval. Tak to bude mít jistě celá řada hráčů, protože jak jsem zmínil, Mafie je u nás opravdu ikonická značka a série. Co i po těch letech funguje na jedničku, je příběh a jeho podání. Potěší i jistá linearita, což je věc, kterou bych dneska ocenil u nových her, jejichž přeplácené otevřené světy mi ne vždycky sedí.

Hned na úvod jsem se lekl, že hraju původní verzi hry, protože na první pohled mi grafika zas až tak oslnivá nepřišla. Naneštěstí jsem v knihovně původní druhý díl také našel, takže instalace a hurá do srovnání. Sluší se zmínit, že originální díl zestárl s obrovskou grácií, a i na 4K televizi vypadá opravdu k světu. Není sice tak ostrý, jak by si zasloužil, ale jinak je na hru pěkný pohled i dneska.

Remaster dotáhl rozlišení k lepším hodnotám, a tak je celý zážitek o poznání ostřejší a jasnější. Není to sice 4K rozlišení, ale i HD a lepší nasvícení jistě udělá radost. Vylepšené textury jsou bohužel to jediné, co je na hře vylepšeno, což je škoda, protože vývojáři mohli opravit aspoň to doskakování textur, který při vyšším rozlišení a ostřejším obrazu bije ještě více do očí, než tomu bylo dříve nebo třeba lehce toporný systém střelby, zásahových zón a krytí.

Vylepšování grafiky navíc někdy nedopadlo úplně dobře. Místy dokáží trochu zlobit animace, které v původní verzi normálně fungují. Jde o různé nedomyšlenosti, které sice nekazí zážitek a klidně by se daly hodit na původní verzi hry, ale tak tomu není. Takže tady si měli předělávači dát větší pozor, protože místy rozhasili jinak funkční hru.

Kde ale udělali přešlap největší je zvuková stránka hry. Jak jsem říkal, dabing je tu s námi stále, ale při cutscénách jsou nějak divně poštelované kanály a lidé mluví jenom z levé strany, takže kdo hraje s prostorovým zvukem, snadno se mu může stát, že postavy na jedné straně scény řvou a na druhé nejsou skoro slyšet. Test na původní verzi potvrdil, že to je opravdu chyba předělávky, protože v ní všechno funguje v pořádku tak, jak má. Hraní čistě na televizi dokáže výsledek trochu napravit.

V ostatních ohledech se žádné změny nekonají, takže kdo bojoval se střelbou a kamerou před deseti lety, jinak tomu nebude ani dneska. Nostalgie sice funguje, ale technické přešlapy dávají hře docela na frak a nahlodávají výsledný dojem. A to sem ještě zapomněl na pády FPS, kterým se bohužel remaster nevyhnul.

Ve výsledku tu tak máme produkt, který je docela zbytečný a rozhodně není lepší, jak originál. Zachránit ho snad může opravdu jenom chuť a nostalgie hráčů, kteří za něj bohužel své peníze utratí. Nebo příliv nováčků, jež mají o hře povědomí, ale z nějakého důvodu se k ní ještě nedostali. Když k tomu pak přidám fakt, že i třetí díl v definitivní edici nedopadl technicky dobře, a to je relativně nová hra, mám dost velkou obavu o první díl, který má opravdové kvality a ve své době to byla neskutečně pokroková hra. Hangar 13 by se možná měl přejmenovat na Hangar 14, protože ta třináctka jim opravdu nosí smůlu a s tím bohužel i naší milované, původně české značce.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Druhá Mafie v definitivní edici vypadá opravdu lépe, ale není to takový skok, jaký bychom čekali. Bohužel se převod do detailnějšího kabátku neobešel bez zatažení nových chyb do hry, a to si nezasloužila. Místy divné animace, pády FPS a problémy se zvukem z ní tak dělají poměrně zbytečnou záležitost, kterou si užijí jenom ti, kteří nemají a nemohou již sehnat verzi z Xbox 360 nebo se se sérií zatím nepotkali.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»