Recenze: Lost Words: Beyond the Page

Autor: japo Publikováno: 12.4.2021, 13:05

Publikováno: 12.4.2021, 13:05

Sociální sítě

O autorovi

japo

Je autorem 13 článků

Dnes, v prvním kvartálu 21. století, již není tak jednoduché vymyslet originální herní koncept – za 40 let intenzivního vývoje her už tu bylo spousta fundamentálního řečeno. Ano, je to čím dál těžší a těžší vymyslet něco nového – něco co tu ještě nebylo, zároveň to nebyl ale paskvil a dalo se to slušně hrát. Není tedy divu, že většina herních firem sahá raději po osvědčených konceptech  – vývoj her je drahý a selhání přináší ekonomickou ztrátu a špatnou pověst vývojáře,

Jsou však vývojáři, kteří jdou stále proti proudu a snaží se dělat věci novým způsobem– jenže často je to tak, že vývoj takových her je v podstatě sponzorován – v případě recenzované hry Lost Words Beyond the Page se na financování hry významně podílel například Britský fond pro mladé vývojáře, který čerpá prostředky od britské vlády. Na jednu stranu je skvělé, když mladé talenty ve vývojářské branži nespolkne hned žravá korporace, která z nich udělá poslušné kolečko v obřím soukolí na vydělávání peněz akcionářům, na stranu druhou je ovšem otázka, jestli jsou tací vývojáři pod dostatečným tlakem a takových příležitostí si váží.

Dnes se tedy podíváme na jednu takovou záležitost – Lost Words Beyond the Page je takovým zajímavým žánrovým mixem- jsem li nucen abych hru někam zařadil, asi bych použil spojení „narativní plošinkova“. Hra ale obsahuje i adventurní prvky a hrátky se slovy částečně podobné hře Scribblenauts. Je to tedy poměrně inovativní záležitost, žánrové mixy tohoto druhu nevídáme příliš často.

Hra je z jedné části tvořená reálným světem mladé dívenky Izzy, které onemocní milovaná babička. Tato část hry je vyprávěna formou graficky krásně zpracovaného deníčku – vůbec umělecká stránka hry je její nejsilnější stránkou – ve kterém se dozvídáte o pozadí a příběhu Izzy a její rodiny. Jako dítě samozřejmě Izzy ale částečně žije ve světě fantazie a při vážném onemocnění babičky se více obrací do fantaskního světa  Estorie, kde si i plní svůj sen stát se spisovatelkou. Svět reálný a svět fantazie se tedy protínají – zatímco reálný svět je vyprávěn pomocí interaktivního grafického deníčku, fantazie je vyprávěna formou poměrně jednoduché, nicméně hezké plošinovky. Jak jsem již zmiňoval, tak hra je velice umně nakreslena a hudebně podkreslena, což se pochopitelně podepisuje na atmosféře hry a následně citové angažovanosti hráče. Určitě dokáže zasáhnout člověka do srdce, zvláště pokud jste jako dítě o někoho blízkého přišly, nebo jste  prostě schopni základní lidské vlastnosti – empatie. Klíčovým prvkem je samozřejmě prolnutí reálného a fantaskního světa – které slouží pro Izzy jako jakási terapie a nástroj k pochopení složité a smutné reality odcházení blízké osoby.

Příběh pro hru napsala Rhianna Pratchett, etablovaná autorka, která má za sebou již scénáře pro velké množství kvalitních her (Prince of Persia 2008, Mirrors Edge, Rise of Tomb Raider). Pokud se pozastavíte nad jejím příjmením, nejedná se o náhodu, jedná se o dceru legendárního sira Terryho Pratchetta, autora Zeměplochy. Na formě vyprávění jsou její zkušenosti znát, vše do sebe zapadá a vyprávění je podáváno poutavě. Problém pro našince bude samozřejmě v naprosté nezbytnosti alespoň středně pokročilé angličtině, bez ní se při hraní této hry prostě hráč neobejde.

Dostáváme se k hratelnosti, a bohužel pro tento počin, tato zásadní vlastnost není její nejsilnější stránkou. Je to škoda, protože část hry, odehrávající se v podobě interaktivního deníčku, kdy postavička Izzy  fyzicky přeskakuje věty a otevírá nová slova, aby mohla přejít na další stránku, je samozřejmě poměrně nezábavná. Hratelnostně zábavnější část by mělo být ponoření se do vymyšleného fantasy světa Izzy – jenže plošinovka je příliš primitivní, nepředstavuje velké výzvy a hodně mechanismů se opakuje. V zásadě od jiných plošinovek se liší tím, že Izzy má k dispozici magii, kdy pomocí slov, (např. Rise – Zvedni) může manipulovat s překážkami. Těchto slov celkově není mnoho, takže variabilita interakce s prostředím je omezená. Hádanky jsou také většinou jednoduché. Naštěstí během Izzyna cestování Estorií se alespoň často mění prostředí, které je moc hezky nakreslené. Celá hra se dá dohrát za přibližně 4 hodiny čistého času.

Ohledně technické části hry – hru jsem testoval na Xbox Series X, kdy nelze nic vytknout. Nejedná se ale o náročnou hru – běží krásně plynule a nenarazil jsem na žádný problém – věřím tomu, že podobné to bude i na slabších konzolích.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Silnou stránkou hry je tedy její narativní část a krásné umělecké provedení plus celková snaha o inovaci. Příběh je vlastně smutný, pomáhá se vyrovnávat Izzy s nepříznivou životní situací v podobě onemocnění milované babičky. Jak jsem psal, pro českého hráče, který nevládne angličtinou je ovšem hra ochuzená o zásadní části – lokalizace by byla velmi žádoucí.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»