RECENZE: Death’s Door

Autor: HusekD Publikováno: 10.10.2021, 11:10

Publikováno: 10.10.2021, 11:10

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

Vrány byly odjakživa symbolizovány jako zvířata, která se pohybují v blízkosti smrti. Ve hře Deaths Door šli vývojáři ze studia Acid Nerve ještě o krůček dál a udělali z vrány samotného smrťáka.  Není to pro vaši postavu nic výjimečného. Je to jen každodenní rutinní práce, u které nepočítáte s žádnými komplikacemi. Začátek vaší cesty se line v pochmurné, až noirové atmosféře. Přicházíte do práce za doprovodu krásné klavírní hudby a než se stihnete rozkoukat, tak dostáváte zakázku na odnesení jedné obzvláště velké duše. Nepředstavujte si to ale jako snadnou práci. Ne všichni jdou smrti naproti, a proto je budete muset přesvědčit vlastní silou. Není se ale čemu divit. Smrt je tajemná a nikdo neví, co ho čeká na jejím začátku. Svojí práci odvedete velmi profesionálně a vše se zdá být naprosto v pořádku. Rozhodně nepočítáte s tím, že se za vámi objeví prastará vrána a vaši ukořistěnou duši vám ukradne. To je pro vás velká komplikace. Vrány jsou ve svém světě nesmrtelné bytosti, bohužel se ale bez odevzdané duše nemůžete vrátit zpět a jste tak uvězněni ve skutečném světě, kde na vás doléhá stáři a také všudypřítomná smrt.

Vydáváte se tak na složitou cestu za znovuzískání oné ukradené duše. Brzy zjistíte, jak se věci doopravdy mají a vaše cesta nabere zcela jiný směr. Příběh je v Deaths Door hlavním tahákem a proto se mu již pokusím vyhýbat. Můžu vám ale prozradit alespoň to, že na vás čeká i pár zajímavých zvratů. Při procházení světa se také setkáte s nemalým množstvím vedlejších postav. Ačkoliv je tento svět velmi depresivní místo a zdejší postavy trpí psychickými problémy, tak i přesto všechno se jim podaří vyplodit nejeden vtípek. Vzhledem k celé ponuré atmosféře hry jsou právě tyto srandovní maličkosti to, co vám dokáže vytvořit upřímný úsměv na tváři.

Grafické zpracování je vážně originální a dodává hře tu správnou atmosféru. Opravdu bych jen stěží hledal nějakou výtku k jejímu vzhledu a jsem rád, že se v poslední době objevují podobné hry častěji. Skutečný svět je rozdělen do několika lokalit a každá má svojí specifickou architekturu. Budete procházet prastaré ruiny, kobky, nebo dokonce krásnou podzimní zahradu. Po celou dobu hraní vás bude doprovázet relaxační hudba na klavír. Nenechte se ale ošálit lehkými tóny. Deaths Door je navzdory tomu všemu docela obtížnou hrou od které si určitě s radostí odpočinete. A to především ti hráči, kteří nejsou zvyklí na souboje závislé na přesných pohybech a dobré znalosti vašich nepřátel. Obtížnost v této hře není moc dobře vyvážená a kvůli tomu budete zbytečně umírat. V tomto ohledu vám nepomohou ani nové zbraně, které jsou k nalezení po celém světě. Je vážně škoda, že jich je tak malé množství a oproti základnímu meči vám ani nijak zásadně nevylepší statistiky. Důležitějším prvkem pro vás budou vaše schopnosti. Ty využijete při soubojích, průzkumu celého světa a také v řešení hádanek. Některá místa pro vás budou ze začátku nedostupná a pro jejich odemčení budete potřebovat čtyři schopnosti. Patří mezi ně luk, ohnivá koule, přitahovací hák a výbušnina. Tyto schopnosti spotřebovávají vaší manu a tu si musíte nabíjet útoky z blízka. Není tedy možné neustále utíkat a myslet si, že své protivníky udoláte na dálku. Tak či tak se jim musíte postavit tváří v tvář.

Pokud budete prozkoumávat lokace opravdu důkladně, tak se dostanete i k zajímavým odměnám. Můžou to být cenné duše, nové vybavení, klíče nebo velmi užitečná semínka. Pokud tyto semínka zasadíte do květináčů rozmístěných po světě, tak z nich vyrostou léčebné rostliny. Díky nim si následně můžete obnovit ztracené zdraví.  Věřte mi, že je využijete velmi často. Zdraví ze začátku nemáte mnoho a právě proto budete litovat každé chybičky, kterou v boji uděláte. Průzkum světa je ale důležitý i z jiného důvodu. Tak jako jsme na to zvyklí u Souls her, tak i tady si můžete otevřít různé zkratky, které vám urychlí budoucí pohyb po stejných lokacích. Velkou výtku bych měl k absenci jakékoliv mapy, nebo alespoň ukazatele kam právě zamířit.  Lokace jsou celkem obsáhlé a musíte si samy zapamatovat, kde se co nachází. To by samo o sobě nebylo tak složité, kdyby zde nebyl ten systém s postupným odemykáním schopností. Může se vám lehce stát, že něco přehlédnete a budete zbytečně pobíhat po všech lokacích, než přijdete na to, kde jste udělali chybu.

Soubojový systém je velmi příjemný a vaše postavička se hýbe krásně plynule. Obzvlášť když už budete mít něco za sebou a zainvestujete do své vrány nemalé množství sesbíraných duší. Díky nim si můžete svojí vránu alespoň trochu vylepšit a zpříjemnit si tak průběh celé hry. Já osobně bych trochu ustoupil od její obtížnosti a nechal hráče plynuleji vychutnávat příběh. Mám rád obtížné hry, ale jejich obtížnost musí být fér. Deaths Door balancuje mezi několika žánry a občas mi přišlo, že si není tak úplně jistá kam a na koho doopravdy míří.

Přes všechny výtky a nedostatky jsem si ale celý příběh našeho ptačího hrdiny užil a mohu hru doporučit všem hráčům, kteří mají rádi zajímavý příběh s dostatečnou výzvou a kvůli jejím nedostatkům i s pevnými nervy.  Hru Deaths Door nám přinesli vývojáři ze studia Acid Nerve s vydavatelem Devolver Digital. Hra vyšla pro Xbox One a Xbox Series X/S, 20. 7. 2021 s cenovkou 569 Kč.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

grafické zpracováníchybějící mapa
hudbanevyvážená obtížnost
příběh
humor
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»