Recenze: Train Life: A Railway Simulator

Autor: DandyCZE Publikováno: 25.10.2022, 8:08

Publikováno: 25.10.2022, 8:08

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 239 článků

Milovníci železnice si letos přijdou opravdu na své. Po zajímavém Train Sim World 3 jsme měli možnost vyzkoušet další železniční hru, která kromě jízdy nabídne i trochu manažérských prvků.

Celý koncept je velmi zajímavý, a tak nějak se otírá nebo se doslova podobá EuroTruck Simulátoru, akorát kola vyměníte za koleje. To srovnání se nabízí, ale ETS má za sebou opravdu dlouhou cestu a pokud pak půjdete do detailů, tak tvůrci Train Life budou muset ještě máknout, ale pamatujete si ještě ETS nebo ATS na začátku?

Train Life hned na startu nabízí opravdu velkou mapu, která samozřejmě vybízí k rozšíření. Sice zde najdete i města z reality, ale jejich umístění je spíše symbolické, a to platí i o dominantách, což jsou v této hře nádraží nebo unikátní budovy, kolem kterých projíždíte. Autoři se snažili připravit opravdu věrohodné prostředí a budovy. Takže při příjezdu do Prahy na Hlavním nádraží jsem měl pocit, že to tam znám. Dle snímků se pak třeba povedl Londýn nebo Mnichov, kde je podobnost obrovská.
Když už jsme u té Prahy, tak i pohled z mostu na řeku vám může evokovat vzpomínky na realitu. Pražský hrad nemůže chybět, ale je na dost podivném místě. Tím nechci autory nějak hanit, spíše naopak, snažili se a myslím, že se jim to povedlo.

Když jsme u té grafiky, tak celkově to vypadá hodně pěkně a už jsem to zmiňoval jinde, že tyto hry dříve trpěly právě svojí nekvalitní grafikou, která znemožňovala oslovit široké publikum. Train Life vám nabídne celodenní režim s rozmary počasí, a to velmi příjemným zpracováním. Sám jsem se několikrát přistihnul, že jsem se těšil, až už skončí noc a já se s východem slunce přiřítím do cílové zastávky. Hra nabízí několik pohledů při jízdě, takže se můžete kochat z kabiny nebo vše dělat z „nadhledu“.

Abyste se do hry dostali, tak vám autoři připravili poměrně dlouhý tutoriál, který vás provede všemi aspekty hry. Samozřejmě základ je, že usednete do lokomotivy, kterou dokážete ovládat a s nákladem dorazíte do cíle. Jak jsem ale nastínil v úvodu, tak je zde manažérský mód, který je vlastně hlavním pilířem hry, jelikož hra neobsahuje multiplayer, tak to bude vše čistě na vašich bedrech a manažérských schopnostech.

Po skončení tutoriálu na vás čeká založení společnosti. K dispozici dostanete starý model lokomotivy, kterou můžete vylepšit anebo si rovnou šetřit na novější modely. Co mě potěšilo je množství úprav, které dokážete na lokomotivách udělat. Některé jsou čistě kosmetické, když si vystajlujete vzhled kabiny přidáním nějaké osobní věci nebo naopak nakoupíte lepší motory. Následně si zvolíte město, kde bude vaše centrála. Ke každému městu jsou pak přidružena místa s produkcí, jako jsou továrny, lesy, pily atd.. Mezi městy vozíte lidi a poštu, což spadá pod osobní dopravu a nákladní zajištuje dopravu mezi těžbou, zpracováním a produkcí. Projděte si mapu, kde to pro vás bude s ohledem na očekávané zaměření ideální. Pro našince asi budou nejzajímavější Praha, Brno nebo Ostrava.

Začít vydělávat můžete na začátku dvěma způsoby. Vezmete první kšefty s vaší lokomotivou nebo budete plnit předem dané scénáře s vozidly zadavatelů. Osobně doporučuji vyzkoušet obě varianty a pozor, vaše lokomotiva se dost ničí a potřebuje doplňovat palivo a nejsou to úplně zanedbatelné částky.

Jak bude hra pokračovat zjistíte, že kromě vylepšování lokomotiv, můžete vylepšovat i kvalitu měst. Za dovednostní body tak můžete vylepšit počet zakázek nebo produkovaných surovin, což se hned odrazí v potřebě více vagonů nebo častější nakládky.
Najednou zjistíte, že už to nestíháte vše odvážet a je potřeba koupit další vlak, pro který můžete najmout strojvůdce, který se bude o vaši mašinku a svěřené úkoly starat co nejlépe. Strojvůdci se vám levelují a i na začátku už si vybíráte od úplných začátečníků po profíky od čehož se odráží jejich gáže. Časem bych si zde dovedl představit multiplayer, ale AI je dobrý zaměstnanec 🙂
V neposlední řadě levelujete i sám sebe.

Impérium může vzkvétat a tím i počet vašich lokomotiv. Autoři do hry přidávají licencované stroje, takže milovníci si přijdou na své. Zakázky jsou různorodé a bude spíš na vás, co chcete vozit. Osobně moc nemusím osobní dopravu, takže jsem jí vyzkoušel a následně se přesunul k nákladní dopravě.

A jak se to vlastně hraje?
Stále se bavíme o tom, že tato hra je z kategorie „simulátor“, takže je opravdu určena cílové skupině. Pokud po hodině jízdy z bodu A do bodu B, řeknete, že se nic neděje, tak máte pravdu, ale s tím u podobné hry musíte počítat. Vaším primárním cílem, je dodržet signalizaci na trati, komunikovat s centrálou a žádat o povolení průjezdů, rychlost a případně zareagovat na nestandardní situace, jako je zvěř na trati nebo vlak na vaší koleji.
Co mě ovšem trápilo byl mrtvý svět okolo. I ty největší města nebo nádraží jsou prázdná. Během jízdy třeba potkáte jeden vlak za hodinu, když přijedete na největší nádraží v Evropě, tak tam nestojí nikde žádný jiný vlak. Nakládání nebo nastupování nemá žádné animace, a to hratelnosti a zábavnosti strašně škodí. Pokud by se povedlo autorům hru trošku probudit, bylo by to hned lepší a prostor tam na to určitě je.

Samotné ovládání je pak velmi intuitivní a dostal jsem ho do ruky hned na rozdíl třeba od Train Sim World 3. Samozřejmě, pokud chcete být víc realistický, nemusíte mačkat předdefinovaná tlačítka, ale pěkně v pohledu z kabiny vše ovládat. Sám jsem střídal obě možnosti a každá má něco do sebe a nechám čistě na vás, pro kterou se rozhodnete.

Zatím poměrně pozitivní hodnocení dostane první negativní zářez a nechápu, že tohle autoři neřeší, jelikož po čase to bylo frustrující, že bych asi zvážil tu hru hrát dlouhodobě, přestože mě jízda a manažér baví. Asi se ptáte, co mě tak nadzvedlo, tak odpověď je plánování tras. To že se v jiných hrách člověk trápí s nutností ovládat výhybky a nastavovat trasy naprosto chápu, a i zde bych si to klidně dělal sám. Hra vám nabídne vždy ideální cestu, což je v pořádku, dokonce vám řekne, že jedete na místo nakládky, pokud na daném nádraží máte více výhybek a tratí, tak  mě to nikdy nenavedlo na tu správnou. Vždy pak následuje couvání, přehazování výhybek ručně a hledání. Pokud přejdu, že podobné chování asi neodpovídá žádnému simulátoru a je to tedy „blbost“ a tak je to strašně časově náročné. Přitom máte k dispozici mapu i detail nádraží, ale vy si proste na konkrétní trať nemůžete kliknout. Ještě mě napadlo, jestli to není třeba chyba konzolové verze, ale po shlédnutí několika streamů napříč platformami, tak tento jev trápil dost lidí. Pokud dělám něco špatně, budu velmi rád, za vaše postřehy a klidně pak bodové hodnocení opravím i s omluvou.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Velmi kvalitní hra, která by se dala přirovnat k ETS na kolejích. Zábavně udělaný manažérský mód, obrovská mapa a licencované stroje. To vše ve velmi pěkné grafice s intuitivním ovládáním a bohužel jedním výraznějším problémem, který se snad brzo vyřeší, ale v tuto chvíli tu hru strašně sráží.
obrovská mapaplánovaní tras
licencenelogické uhýbání z cesty, absence multiplayeru
manažérský mód
intuitivní ovládání
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»