První dojmy: Aven Colony

Autor: p.a.c.oPublikováno: 2.7.2017, 7:33

Publikováno: 2.7.2017, 7:33

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Objevování dalekých vesmírů patří mezi oblíbené kratochvíle herních vývojářů. Ještě aby ne, když zde nejsou svázáni žádnými pravidly a mohou vymyslet prakticky, co chtějí. Ve skutečnosti jsme na tom s kolonizací vesmíru hodně špatně, protože kromě Měsíce jsme se vlastně ještě nikam nedostali, natož se někde zabydleli. Kombinace obsazování planet a budovatelské strategie se tak přímo nabízí a jednu z nich nám co nevidět naservírují Team 17, kteří uvedou Aven Colony.

Na plnohodnotnou recenzi si nějaký ten čas bude ještě třeba počkat, takže zatím tu pro vás máme dojmy z hraní prvních čtyř úrovní a sandboxu. Příběhová část by se dala chápat jako tutorial, kdy první dvě úrovně jím i jsou. Zde si vyzkoušíme herní mechaniky a poprvé prozkoumáme mimozemskou planetu. Až třetí a čtvrtá mapa však ukážou, co hra opravdu skrývá. Dostaneme do ruky jednu zelenou a jednu písečnou mapu, kdy každá má trochu jinou sadu úkolů a je k ní potřeba přistoupit trochu jinak, co se budování města týče.

Když se pustíte do stavění, vzlétnou drony a začnou z nanitů sestavovat jednotlivé budovy. Stavíme tak farmy, elektrárny, vodárny, doly nebo obytné domy. To je taková klasika, ale jelikož jsme na cizí planetě, kde není dýchatelná atmosféra, bude třeba stavět kryté chodníky, ventilátory, aby měli obyvatelé měst co dýchat a obejde i na ochranu města. Ne všechno je totiž nakloněno našemu přežití, takže občas se nám do cesty postaví příroda. Ta zkouší odolnost našich metropolí třeba blesky, kdy je potřeba postavit věž, jež je pohltí nebo na nás pošle různé potvory, či smrtelné nemoci, kde pomůže nemocnice nebo hrubá síla zastoupená nějakým pořádným paprskometem.

Klasickou pozemskou budovatelskou hratelnost tak obohacuje celá řada prvků a detailů, o něž je třeba se starat. Někde je sucho, takže budeme muset stavět vodárny daleko a pak k nim vést cesty, jinde zase čeká tuhá zima, kdy na venkovních farmách roste leda kulový. Co mapa, to výzva a do toho se ještě staráte, aby posádka vesmírné lodi na oběžné dráze také dostala, co je potřeba. Někdy tak dojde na volbu, zda si danou plodinu nechat anebo ji vyměnit za něco jiného, co se však také může hodit. Navíc musíte mít dostatek energie, jídla, vody a vzduchu, takže čím máte větší město, tím více je i starostí, zejména co se obživy a energie týče. A k tomu všemu je ještě fajn obyvatelům nabídnout různé pochutiny, aby třeba nejedli jenom rýži nebo brokolici. Ano, i tohle hra opravdu sleduje.

Stavění probíhá formou dronů a zde bych rád upozornil na jeden prvek, který mne párkrát zaskočil. Drony mají jenom omezený dolet, takže když si je na začátku postavíte blízko u sebe, po rozšíření města nemusí doletět tam, kam by bylo zrovna potřeba. Proto je dobré výstavbu stanovišť pro ně dobře zvážit. Co se uživatelského rozhraní týče, všechno je hezky po ruce, a i na gamepadu se dá pohodlně zvládnout. Z počátku mi dělala trochu problém kamera, což bych však připsal na vrub mé mírné nešikovnosti než nějaké technické příčině. Po chvilce hraní se totiž vše zlepšilo a já se tak mohl věnovat stavění naplno. Konzolovému hraní napomáhá i fakt, že většina budov se prostě lepí jedna na druhou, takže město připomíná jeden kompaktní celek. Nikomu však není bráněno si vyhrát s cestičkami a postavit klidně i širší město. Do práce však musejí lidé chodit a zapomeňte na to, že by se jim chtělo na nějakou extra dálku. Díky tomu by se mohli některé důležité závody ocitnout bez pracovní síly, a to rozhodně nechcete.

Grafická stránka rozhodně neurazí, ale že by mi z ní spadla čelist, to také ne. Světy jsou docela rozmanité, takže budovy si mezi sebou většinou nespleteme. Potěší i možnost některé z nich vylepšovat, a to, aniž by zabrali o něco více místa. Prostě se stará budova rozloží a na jejím místě vznikne vylepšená verze. Určitě bych ale vylepšil hudební doprovod, který měl tendence mě uspávat, a to buď melodiemi, co vyluzoval nebo tím, že mi přišel hodně nevýrazný. Určitě nestojím o nějaké rockové balady, ale i soundtrack ke strategii se dá udělat decentně agresivní.

Nicméně je třeba mít stále na paměti, že hra není zdaleka hotová a je zde jistý prostor pro vylepšení. Navíc z příběhové kampaně jsem vyzkoušel jenom začátek na rozjezd a počítám s tím, že v pozdějších misích to bude pořádně tuhá jízda, kde bude těžké uhlídat nejen potřeby obyvatel, ale také držet zkrátka mimozemské nájezdníky a další verbež, která se bude snažit naše idylické mimozemské žití co nejvíce narušit. To trochu naznačil Sandbox, v němž vás nerozptylují úkoly, které by bylo třeba splnit.

Už teď Aven Colony obsahuje spoustu nápadů a já už se docela těším, až si všechno pořádně budu moc osahat v plné verzi. Zatím to vypadá na další vydařenou strategii pro konzole, což je hodně dobrá zpráva, jelikož těch není nikdy dost.