RECENZE Forza Horizon 4

Publikováno: 25.9.2018, 13:49

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 148 článků

Mlha pomalu stoupá, sešlapuji plyn a v plné rychlosti vyrážím. Právě startuje recenze očekávané konzolové exkluzivity pro Xbox One, a to závodní hry Forza Horizon 4.

Všichni milovníci závodních aut a majitelé konzole Xbox One se na tuto hru opravdu těší, jelikož na jejich TV se dostává hra v naprosto úžasné grafice se skvělou hratelností. Možná jsem tohle měl napsat až na konci, ale já musel hned, už bych to nevydržel! Ale máte pravdu, jedeme postupně.

Do našich rukou se dostalo už čtvrté pokračování arkádové závodní Forza Horizon, která nás letos vezme na anglické ostrovy, kde si opět budeme užívat jízdu v levém pruhu a klokany vyměníme za ovce. Nebudeme nic objíždět a dělat zkratky a podíváme se hned na začátku na to nejlepší, co vám Forza Horizon 4 nabídne, a to je grafika a hratelnost.

Grafické hody
Někoho by možná poslání do Anglie nemuselo nadchnout, ale až uvidíte ty krásy venkova, tak se budete jenom kochat a kochat. Forza Horizon 4 vám nabídne úžasné 4K rozlišení s vymazleným HDR a tuto kombinaci zatím na Xbox One X nic nepředhoní. Tvůrci mysleli i na časté požadavky hráčů na 60FPS a tak si budete moci zvolit, jestli dáte přednost spíše grafice nebo FPS. Je asi všem jasné, že za 10 000Kč prostě nepůjde hrát 4K na 60FPS u takhle náročné hry. Nicméně ani hráči s Xbox One S nemusí být smutní, díky aktivnímu HDR si budete užívat takovou grafiku, jako v žádné jiné hře.

Samotná grafika je super, ale co až na vás autoři vytáhnou čtyři roční období, to už vám nic nedovolí od konzole vstát a vrátit se zpátky do vaší uprděné škodovky (ty ve hře opět nejsou). Roční období se mění v pravidelných cyklech, takže to budou mít všichni hráči na celém světě stejné. Autoři šli i tak daleko, že například v zimě se dostanete na místa, která jsou v jiném období nepřístupná. Zamrzlá jezera vám nabídnou nekonečné blbnutí na opravdu zajímavém povrchu, který doslova vybízí k driftování. Mě osobně nejvíce zaujalo jaro, které nabízí tu největší pestrobarevnost, vlastně jako v reálu.

Jak se to řídí?
Nebudeme si nalhávat, že jde o nějaký reálnější simulátor, i při vypnutí všech asistentů se auta chovají dosti arkádově, ale to mi ve FH4 chceme! Samozřejmě pokud si vezmete auto z třídy S, tak už nějaký ten kopanec dostanete a budete se s autem prát, ale pokud vezmete osvědčené čtyřkolky, ze silnice vás hned tak něco neodlepí.
Jelikož FH4 nabízí i letos otevřený svět můžete se těšit i na různé povrchy, které ještě více umocňují čtyři roční období. Nebudu psát, že každé je jiné. Některé k sobě mají blíže, třeba jako bahnité podzimní louky nebo tající sníh v zimním období. Hra vám to ale podá tak, že budete mít pocit, že to pokaždé jiné je :-).

U řízení bych ještě zmínil, že FH4 je primárně dělaná na gamepady. Pokud jste zkoušeli například demo na volantu, mohlo vám přijít, že je to doslova nepoužitelné. Plná hra dostala v době vydání mohutný update cca 4,5 GB a používání volantu a jeho detekce se stala snazší (nejsem si jistý, že to bylo tím updatem, pouze pocit). Následně mi to šlo lépe ovládat než v demu, ale stejně jsem přešel od volantu ke gamepadu.
FH4 si vzala v oblasti řízení i několik novinek od FM7 a to třeba nastavení auta na drifty, což jistě potěší nemalou driftařskou základnu.
Samotné ovládání díky možnosti poladění asistentů (ABS, kontrola trakce a stability) je opravdu pro každého (vyzkoušeno na rodině: dítě, manželka a já 🙂 a musím říct, že splnit požadavky vlastní dcery na obsah garáže, dokážu pouze díky FH4. Speciálně pro ženy 🙂 je tu pak tlačítko pro přetočení času nazpět.

Nabídka obsahu je pestrá, jak čtyři roční období

Fanoušci série si přijdou na vše, co nabízel předchozí díl a jelikož už i ten byl skoro geniální, nebylo moc co přidávat ve FH4, ale spíše se zaměřit na vylepšování stávajícího a vše doplnit nějakou třešničkou.
Pro naše oči bude třeba třešničkou čeština, ale osobně jsem z toho měl spíše smíšené pocity. Jsou prostě hry, kam je podle mě zbytečné dávat lokalizace a zejména závodní hry tam patří. Na herní obrazovce FH4 se stále něco děje a podivné překlady mně opravdu rušili. Poslední nahnilou třešničkou jsou pak doslovné překlady mluvené konverzace, kdy už fakt hledáte tlačítko na změnu jazyka. To se bohužel dá pouze změnou nastavení konzole.

MY majitelé luxusních vozů potřebujeme svoji garáž, a tak si budeme moci kupovat krásné domy. Speciální funkčnost jsem zatím neobjevil, ale jedná se o příjemnou věc a určitě rádi pozvete své kamarády, ať přijedou k vám na návštěvu. Nám pak můžete poslat fotky z této sešlosti.
Věřím, že FH4 mohla jít i dál, třeba po vzoru Test Drive Unlimited , ale i tohle udělalo radost.

V dnešní době se všichni rádi chlubí (chápej streamují), takže hra má v sobě zabudovanou přímou podporu služby Mixer. V našich koutech téměř neznámá služba, která pouze stěží může konkurovat YouTube nebo Twitchi. Tak sami můžete kouknout, kde streamujeme!

A teď už jenom samá pozitiva
Nabídka hry je rozdělena podobně, jako předchozí díl a základem je ježdění a zase ježdění. Po zapnutí hry jste vržení do světa, kde začnete plnit postupně úkoly a získávat prestiž. Díky tomu se budete posunovat v „kampani“, odemykat nová auta a hlavně lokace. Na konci každé etapy je jeden bonusový úkol, kdy se můžete těšit na závod se vznášedlem nebo například vlakem. Jak vaše sláva stoupá, tak se objeví třeba filmaři a budou po vás chtít nějaké speciální kousky do filmu.
Všechny události vidíte na hlavní mapě a bude pouze na vás, jak je všechny splníte. FH4 klade velký důraz i na multiplayer, kdy většinu kariéry můžete plnit v kooperaci s kamarádem, což rozhodně oceňuji.
Skoro každý dílčí závod si pak můžete zajet sólo, ve zmíněné kooperaci, online s ostatními hráči nebo rivalově, což je souboj s časem kamarádů nebo ostatních hráčů. Každý závod můžete tedy jet hned na několik způsobů, což opravdu hodně zvyšuje dobu hraní, ale hlavně nabízí obrovskou variabilitu. Tohle všechno si pak ještě umocněte počasím a volbou aut do jiného ročního období.

Na mapě pak najdete velkou variabilitu závodů, tak i speciálních výzev, jako je projetí nejvyšší rychlostí pod radarem, délka skoku a podobné aktivity, které v reálu se svým mazlíčkem nikde neuděláte.
Pro tvůrce je tu pak možnost si udělat vlastní závody a to pro svoji komunitu nebo celý svět. Vytvoříte si závod, nastavíte parametry a zasdílíte. I díky tomuhle nastavení vás po vydání hry pozveme k online soutěžím a turnajům.
Pokud vám nestačí pouze závody, můžete se pustit do hledání skrytých aut nebo sbírání cedulí zkušeností. V hledání aut vám může pomoci i dron, díky kterému můžete v klidu zaparkovat na kraji zóny, kde má být auto ukrytu a pak se proletět s dronem a hledat stodolu s autem. Za sebe doporučuji skvělé odreagování v podobě nalétávání dronem na stádo ovcí a houf slepic :-).

Peněz není nikdy dost

V článku jste se dozvěděli, že kromě aut budete utrácet i za domy a tak je jasné, že peněž nikdy nebude dost. Proto si rozhodně pozvěte pana štístka, až budete točit kolem štěstí, které ve FH4 dostalo hned dvě verze a to klasické kolo, které znáte z minulých dílů a pak kolo po vzoru „herních automatů s ovocem“ kde chytáte rovnou tři věci najednou. Kromě auta a peněz vám občas padne i pár hadříků.
Pokud jste pravidelný hráč všech her série Forza, tak rozhodně jukněte na stránky Forzy nebo do aplikace, kde máte věrnostní bonusy a to rozhodně na startu každé hry udělá radost!

Už nikdy nebudu sám
Až vás přestane bavit se potloukat po světě sám, tak je nejvyšší čas najít si svůj tým. My vám to ulehčíme, po vzoru FH3 jsme pro vás už klub vytvořili a dopředu říkáme, že pro něj máme vymyšlený program do Vánoc, takže jste zváni. Pokud ovšem chcete vytvořit vlastní, tak vám nic nebrání, stačí kliknout „vytvořit“ a pozvat své známe. Týmy mají i své tabulky a odměny, takže rozhodně se uvidíme na světové mapě!

S tou károu to táhnu dál a dál
Co by to bylo za Forzu bez tuningu a tvorby designů. Všechny kreativní duše doslova vzplanou, až se budou moct pustit do tvorby skinů na auta, nebo si ladit každý šroubek.
Vše si pak můžete krásně nafotit, kdy i profesionální fotografové budou závidět, jak se vám tohle povedlo.
Jestli naopak máte v sobě obchodního ducha, tak můžete svoji tvorbu začít i zpeněžovat a herní komunita je štědrá!
Pro ty méně zručné, jsou tu pak aukce, kde si můžete koupit to, co sami nesvedete, ale nebuďte smutní, já taky jenom nakupuji :-).

Garáž
Zde budete schraňovat vaše mazlíčky, jejich počet se má dostat až na úžasných 450. Kromě tuningu a dalších vylepšení si letos budete moci dávat perky na vaše auto. To jste mohli i dřív, ale pokud se nepletu, tak to bylo na vaše kompletní ježdění. Zde si budete perky sbírat pro každé auto, takže si rozhodně rozmyslete, s kterým chcete jezdit a které budete pořádně vylepšovat.
Tahle novinka mě celkem potěšila, jelikož v předchozím díle jste to splnili relativně brzo a už nebylo za co perky utrácet.

Playground nás baví

Zábavy není nikdy dost a tak si pro vás autoři hry připravili speciální výzvy, a to zejména na měsíční bázi. Rivalské závody jsou ideálním místem na poměřování vašich dovedností.

Multiplayer
Celá Forza Horizon 4 je prošpikovaná multiplayerem. Vše od základní mapy je možné hrát online. Je pouze na vás, jestli chcete hrát offline nebo online. Pokud si zvolíte online, tak to neznamená, že hned musíte s někým bavit nebo jezdit společně. Ostatní hráči budou pouze na vaší mapě vidět a vy pokud budete chtít, tak se k nim můžete přidat.
FH4 nabízí naprosto volný multiplayer, který ruku v ruce s otevřeným světem tvoří nepřekonatelné kombo zábavnosti.

Před závěrem si ještě zahrajeme písničku
Hudební doprovod je opět velmi vyvážený a to od naprosto základní volby „ticho“ přes všechny možné hipsterské songy až po vážnou muziku.

Jakou verzi koupit?
Nakonec tu máte asi jednu dost důležitou otázku a tou je, jak hru koupit. Můžete totiž koupit klasickou hru v několika verzích nebo použít Xbox Game Pass, kde je hra zdarma (minimální částka za XGP je 249Kč/měsíčně).

EDITACE:
Odemknuli si nové možnosti + vyčerpávající noční vize v programu Xbox Inside. Dovoluji si to doplnit do recenze po otestování s Chaosem (a převzat jeho text)

Tím se dostáváme ke komunitním událostem. Jejich množství rozhodně není malé a díky týdenním změnám období se můžete těšit na nové. Cykly budou vždy začínat v létě. Nový „herní“ týden přinese pět událostí, jednu speciálku a jeden trial. Ten nemusí být nutně singleplayerového ražení, ale může vyžadovat nutnost zapojení týmu. Navíc se mohou objevit nové závody nebo vraky vázané na aktuální roční období. Forzathon prošel evolucí a nyní probíhá neustále. Rotují v něm jak denní, tak týdenní výzvy a je mnohem obsáhlejší. Některé výzvy jsou jen dílčí, jiné se skládají z několika částí. Odměny už nejsou automatické, ale kupujete si je sami. Za splněné úkoly dostáváte speciální měnu, kterou lze směnit jen v obchodě Forzathonu. V nabídce jsou auta, oblečení nebo doplňky. Navíc i obsah tohoto obchodu se bude pravidelně obměňovat. Nakonec jsou tu auta. Jedno exkluzivní a další dvě pro majitele Car Passu.

U aktivit mimo kampaň se chvilku zastavme. Třebaže vám nikdo nebrání využívat hru jen pro sólo jízdu, připravujete se o celou řadu zajímavých prvků. Sociální život ve hře Forza Horizon 4 se dá rozdělit na týmy, kluby a konvoje. Klub je ze všech možností nejprimitivnější neb po vás téměř nic nechce. Po založení, nebo vyhledání, klubu, jste přesměrování do dashboardu kde naleznete standardní klub jako u každé jiné hry. Vidíte, kdo je součástí, jaká témata se probírají a případně chatujete s ostatními. Konvoje jsou jakýsi mezistupeň. Už se neomezují jen na bezdůvodnou mašinku umělé inteligence, ale umožňují vám založit tlupu skutečných hráčů. S nimi si pak užíváte volné jízdy, vybíráte závody apod. Kolonu vede vždy zakladatel. To on vybírá body na silnici, on spouští závody.

Zde přichází malé varování. Jelikož se vám může stát, že vedoucí konvoje bude přecházet mezi sezónami (zejména začíná-li kampaň), „vezme“ si vás sebou. Pokud ve vaší kariéře náhodou tak daleko ještě nebudete, od konvoje se odpojíte. Od tohoto režimu je jen krůček k týmům a k novému režimu Team Adventure. Vývojáři vylepšili předchozí systém společného závodění a v tom novém už nejste jen soupeři, ale můžete se hodně rychle stát i partnery. PvP souboje se nevytratily, nicméně nově se můžete ocitnou v kooperativním onlinu, který by se dal označit za PvE. Hra vám vytyčí místo úkolu a jakmile na něj dorazíte, objeví se jeho náplň. Celý tým se poté podílí na jeho plnění. Může jít o dosažení určitého počtu skoků, nasbírání vytyčené průměrné rychlosti nebo o sběr vysokého množství bodů za drift. Úkoly navíc spravuje časomíra. Nový režim je velice chytlavý a plně respektuje vaši kolonu. Takže můžete vzít celou skupinu hráčů a vyrazit soupeřit nebo pomáhat ostatním. Hodí se zmínit, že týmy a konvoje nejsou omezeny klubovou příslušností. V nynějším stavu je multiplayer skutečně svižný a pokud se nemusí měnit roční období, přecházíte mezi singlem a multiplayerem takřka plynule.

10

Do rukou se nám dostala závodní hra, která aktuálně nemá konkurenci. NFS šlape vodu a je to dobrá hra na mobil a The Crew 2 to vše totálně překombinovalo. Jediným konkurentem FH4 je tedy FH3 :-) Nelze tedy jinak, než mávnou šachovnicovým praporkem a vyhlásit jasného vítěze, který kromě hratelnosti a zábavnosti ukázal, jak mohou hry ve 4K vypadat!
GrafikaPrůměrná čeština
Hratelnost
Změna podnebí
02. 01. 2022 • HusekD0

RECENZE: The Gunk

Dočkali jsme nového roku a všem fanouškům videoher zajisté přinese spoustu zajímavých titulů. Před novým začátkem jsme se ale ještě dočkali pár zajímavých vydání. Já osobně jsem se rozhodl strávit herní vánoční svátky v nové hře od švédského vývojářského studia Image & Form Games. Tito vývojáři se proslavili sérií SteamWorld, ze které budete určitě znát dvoudílný podtitul SteamWorld Dig. V obou případech se jednalo o 2D akční, platformovou adventuru. Byl...

»
28. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition

Máte rádi výlety do minulosti? Tak tentokrát to máme rychlíkem do konce devadesátých let minulého století, kdy si ještě celá řada z vás cumlala palec a plnila pleny. Série Oddworld vznikla ve zlatém věku plošinovek, nicméně nešlo o tradiční skákačku typu Crash Bandicoot. Spíše šlo o kombinaci více žánrů, kde boční pohled pomáhal překonávat jak různé překážky, tak řešit logické úkoly a, to především, takticky likvidovat nepřátele. Protože jako Abe nemáte...

»
21. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Fatesworn

Ano, tentokrát má recenzovaná hra trochu delší název. Nejde totiž o plnohodnotný titul, ale pouze o rozšíření Fatesworn pro RPG Kingdom of Amalur. Respektive pro její remasterovanou verzi pojmenovanou Re-Reckoning, která vyšla minulý rok. A právě tím je dodatečný obsah nejzajímavější, neboť nestává se každý den, aby hra vytažená z historie získala něco navíc v rámci příběhu a herního času. Nicméně zrovna v případě Amaluru šlo o jeden z důvodů, proč se vydavatelství THQ...

»
20. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Antarctica 88

Když jsem viděl první obrázky ze hry Antarctica 88, tak se mi okamžitě vybavil klasický horor Johna Carpetera z 80 let, The Thing (Věc). Patřím mezi velké fanoušky starých hororů a právě proto jsem se rozhodl, že se na A88 podívám a podělím se s vámi o mé herní dojmy v naší recenzi. Za titulem stojí ruští indie vývojáři ze studia Euphoria Games. Hned v úvodu musím zmínit, že se jedná o...

»
12. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Transient: Extended Edition

Mysl Howarda Phillipse Lovecrafta dala vzniknout nespočtu příběhů, vzbudila zájem o knižní vazby z kůže a přivedla na svět ambiciózní univerzum plné chapadel. A přestože zavedla známého spisovatele i do žánru sci-fi, o kyberpunk šlo asi ve stejné míře, jako o příručky na pěstování konopí. Ale kdo říká, že by to bádání o lidské malosti a hledání něčeho vyššího právě do subžánru vědecko-fantastické literatury nezapadlo. Minimálně Stormlink Studios si myslí, že...

»
09. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Sherlock Holmes Chapter One

Frogwares je opravdu impozantní vývojářské studio. Bylo založeno roku 2000 v Kyjevě a od té doby zásobilo hráče více jak desítkou zajímavých titulů. Mistr se má držet svého řemesla a podle tohoto přísloví přistupují k práci i tamní vývojáři. Svojí cestu započali adventurou se Sherlockem Holmesem s podtitulem The Mystery of Mummy. Ačkoliv měli ve svém portfoliu i pár dalších experimentů, tak se jejich cesty vždy vrátili právě ke klasické adventuře se slavným britským...

»
08. 12. 2021 • MightySerjo0

RECENZE: Halo Infinite

Pamatujete si minulý rok, kdy jsme celí natěšení očekávali první záběry z hraní kampaně nového Halo? A pamatujete si, jak celá fanouškovská komunita nevěřila svým očím, na co se to vlastně kouká? A co plný internet chudáka Craiga, který je navždy uložený na síti jako jedno z legendárních meme? Věřím, že většina z vás ví, o čem tady píšu. Kromě toho, že Halo nevyšelo jako startovní titul nové generace konzolí...

»
07. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: White Shadows

White Shadows je moderní pojetí bajky, převedené do temného herního světa. Tamní svět je zvrácený a zlý, ale všechno v něm tak nějak dává smysl a krásně to do sebe zapadá. Dokonale se v něm odráží stav a povaha naší společnosti. Kontrast mezi dobrem a zlem, bohatstvím a chudobou, zoufalství a nadějí, to všechno je součástí našeho příběhu. V minulosti vedla Velká válka k morové pandemii, která vymazala téměř vše živé z povrchu země. Za...

»