RECENZE: Age of Empires IV

Autor: SeedarCZ Publikováno: 27.10.2021, 16:53

Publikováno: 27.10.2021, 16:53

SeedarCZ

SeedarCZ

Je autorem 16 článků

Age of Empires je zpět! Čtvrtý díl vychází28.10., 16 let po předchozím dílu. A ikdyž tento kousek vyšel jen pro PC, rozhodli jsme se na něj podívat. Přeci jen, v den vydání je hra dostupná v Xbox Game Pass Ultimate!

Časy, kdy jsme ve školách hrávali kultovní pecky jako CS 1.6, Warcraft 3 či právě Age of Empires 2: Age of Kings už dávno vzala voda. Oženili jsme se, nadělali kupu dětí, nabrali hypotéky, leasingy a kdoví co ještě. Nicméně, i na stará kolena si k tomu hraní ještě občas sedneme a když vyjde pokračování milované hry z dětství, málokdy odoláme. A to rozhodně platí i o novém díle série Age of Empires.

Něco z historie AoE:

• první hra vyšla v roce 1997 jako první real-time strategie, která se zaměřila na historické události
  • kultovní AoE 2: Age of Kings (1999) se hraje dodnes ve světě eSportu, narozdíl třeba od CS 1.6, hra byla dokonce vydána i pro konzole, obdobím je vsazena do dob středověku po počátky renesance a objevilo se v ní dohromady s datadisky 18 civilizací
  • třetí díl série (2005) byl zasazen do objevování Ameriky, od Kryštofa Kolumba po počátky průmyslu v roce 1850, jako první běží na trojrozměrném grafickém enginu s obsahem simulace fyzikálních vlastností Havok
  • sérii obohatily i spinoffy Age of Mythology (2002), AoE: Online (2011)
  • čtvrtý díl byl oficiálně oznámen v roce 2017

S klidem tedy můžeme říct, že tato série nás provází dějinami novodobé historie lidstva a zasáhla snad všechny generace dnešních hráčů.

A jak to tedy celé dopadlo? Vyplatilo se 16 let čekání?

Inu, s klidem mohu říci, že hra mě vůbec nezklamala. Bohužel (nebo možná bohudík), se drží spíše tradičního pojetí sérii vlastní. Novinek zde nalezneme pramálo. Celý čtvrtý díl tak můžeme ve zkratce označit jako jakýsi upgrade série.
Ovládání a celkový systém hraní zůstal nezměněn. Stále stejným způsobem získáváme suroviny, stejně i válčíme. Osobně bych nějaké větší novinky uvítal, ale s velkým ALE říkám, že v tom neshledávám žádný neodpustitelný nedostatek. Svým herním pojetím je série AoE v podstatě jedinečná a nějak zásadně ji proměňovat by mohlo být spíše ke škodě.
Nakonec, nějaké novinky se přece jen dostavily a všechny hodnotím velmi kladně. Více v odstavci hratelnosti. Jdeme hodnotit!

Naprosto skvělá kampaň
Píši, že kampaň je naprosto skvělá, ale záleží na úhlu pohledu. Pokud jde o herní prožitek je kampaň vcelku bez nápadu. A časem dojde i na repetitivní průběh misí. Náročnost UI taky nezaskočí, máme na výběr hned čtyři možnosti a každý si na své určitě přijde. K dispozici je pro úplné nešiky (potažmo malé děti) i  příběhová obtížnost, která se hraje v podstatě sama. Sám jsem kampaň hrál na druhou obtížnost a celkem si věřím i na tu další. Ale čas je nemilosrdný soupeř, proti kterému je sebelepší strategie k ničemu.

Kampaň nicméně i tak hodnotím velice kladně, a to z důvodu prosté přidané hodnoty. A tím je vzdělávací faktor.
Obzvlášť mladší ročníky se při průchodu kampaní dozvědí věci, které by jindy musely šprtat z knížek. Zde, ve spolupráci se zábavou z hraní samotného se mezi misemi odemykají různá vzdělávací dokumentární videa o historických bitvách, tehdejších způsobech výroby výzbroje pro rytíře a také třeba video, proč a jak se stavěly hrady.
Videa jsou navíc natáčeny ze skutečného světa s odborníky na dané období. Opravdu stojí za to je všechny shlédnout, což platí i pro nás postarší ročníky co na věci ze škol dávno zapomněli.
Aby toho nebylo málo, tak i při samotném plnění mise se mezi úkoly ozve řekněme průvodce historií a řekne něco zajímavého. Pro mě jedna z nejlepších kampaní, jaké jsem kdy viděl.

Hratelnost se nezměnila
Jak jsem zmínil výše, co se týká hratelnosti, příliš se nezměnilo. Čtvrtý díl série si vzal hodně z kultovní dvojky a v mnoha ohledech se mezi sebou vůbec neliší. jistě, najdou se asi hráči kterým by to mohlo vadit. Pro mě je to ale nostalgie jako hrom, takže nad tím jen přivřu oči a jedu dál.
Co jistě potěší, jsou schopnosti hrdinů, které na omezený čas přidají  jednotkám v dosahu velitele jisté bonusy. Nic převratného to ovšem není, podobné věci jsou dnes snad naprosto běžným jevem. Stejně tak poté ability jednotek, například lučistníci mohou před sebe postavit kůly jako obranu před jízdou. Podobné věci ve hře jsou a jsem zvědav na kolik jich ještě narazím.
Ve hře je totiž osm civilizací (počítáme s dalšími v nadcházejících datadiscích), z nichž každá má jiné bonusy a také velkou roli hraje i strategie, kterou si na začátku hry určíte. Ostatně, jako je u her této série zvykem, žádná hra není stejná.

Hra pro jednoho hráče neurazí, ale moc dlouho nevydrží
V den vydání hry bude k dispozici kampaň za 4 národy. Už jen to je zábava odhadem na 30-40h, pokud hrajete i kampaně na vyšší obtížnosti, klidně déle. Pro nadšence této série to ovšem nevydrží déle než týden. Natož dalších 16 let do pětky 😀 .
Nabízí tedy single player ještě něco? Bohužel, nic zajímavého.
Jistě, je tady potyčka kterou můžete hrát klidně do důchodu a nejspíš vás i zabaví. Osobně však preferuji co-op hraní proti UI. Jen tak 1v1 proti umělé inteligenci mě nikdy kdovíjak nebavilo. Ovšem, na toto se může dívat každý jinak.
Jako bonus beru potom scénáře v rámci potyček.
V rámci hry pro jednoho hráče je ještě poté k dispozici Art of War (v překladu Umění války), což je zkrátka tutorial ve kterém získáváte medaile za splnění. Čím lépe si ve výzvě povedete, tím vyšší medaile. Chvíli se tedy můžete i zabavit tím, že budete sbírat zlato v tutoriálech.
No, a to je vše.

Multiplayer vypadá velmi zajímavě
Řekli jsme si to podstatné o hře pro jednoho hráče, ale jak je na tom mulťák? Inu, těžko říct. Není možnost vyzkoušet dokud hra není volně dostupná. Nicméně nějaké hrubé informace se i tak daly získat. Zaujalo mě hned několik věcí:

• poměrně široké spektrum nastavení hry
  • možnost povolit či zakázat diváky s nastavením zpoždění přenosu (pro turnaje naprosto ideální)
  • poměrně široký výběr map, navíc se záložkou pro vytvořené mapy nejspíš komunitou
  • možnosti nastavení pro začátek hry, objevení mapy či startovní období

Organizátoři akcí v AoE nejsou limitování nejspíš ničím, kéž by se to dalo říci u každé hry, která by stála za turnaj.

Grafika si říkala o lepší upgrade
Po grafické stránce žádný WOW efekt nečekejte. Rozhodně nikoho pohled na hru neurazí, ale udělat se za 4 roky vývoje dalo jistě více. Hra je plynulá, po grafické stránce řekněme čistá a jednoduchá. Ovšem s budovami i jednotkami si vývojáři mohli vyhrát mnohem více a jedná se asi o jedinou věc, kterou bych vyloženě čtvrtému dílu série vytknul. Je rok 2021, nějaké grafické pokroky od 2002 tady jistě jsou, tak proč je nevyužít.

Perfektní plynulost
Na závěr si řekneme něco o plynulosti hry. Pokud máte stroj, co hru rozjede na nejvyšší detail, dočkáte se svižné a dobře vypadající hry (pokud nebudete příliš koukat na detaily budov a jednotek). Menu se kliká skoro samo, všechno lítá tak jak to má správně být (nechť si například v EA vezmou příklad). Optimalizace je zkrátka udělaná dobře. Stejně tak i ve hře je všechno krásně plynulé a nejsou vidět žádné nedostatky (snad krom nesmyslně seskakujících lučištníků z hradeb, to občas dobře pobaví, když to vezmou zkratkou :-)).

8

Po čtyřech letech vývoje hry jsem čekal asi něco víc, ale i tak jsem náramně spokojený s hrou i možnostmi které v den vydání má. Datadisky jistě obsah ještě rozšíří. Vzdělávací filmy mě naprosto uchvátily. Tato série je důkazem toho, že v jednoduchosti je krása a pro plnohodnotný prožitek ze hry není nutné mít kdovíjaké detaily v grafice a dokonale zpracované efekty. Svým zevnějškem hra vypadá jako 15 let starý kousek, ale ničemu to nevadí. Rozhodující budou nadcházející DLC, ve kterých je třeba rozšířit možnosti jak pro hru jednoho hráče, tak i obohatit online svět pro více hráčů.
přehledné a svižné menupráce s kamerou dá někdy zabrat více než by bylo zdrávo
vzdělávací faktor v kampani graficky to mohlo být o dost lepší
jednoduché ovládání minimum novinek
UI by se mohlo více snažit
02. 01. 2022 • HusekD0

RECENZE: The Gunk

Dočkali jsme nového roku a všem fanouškům videoher zajisté přinese spoustu zajímavých titulů. Před novým začátkem jsme se ale ještě dočkali pár zajímavých vydání. Já osobně jsem se rozhodl strávit herní vánoční svátky v nové hře od švédského vývojářského studia Image & Form Games. Tito vývojáři se proslavili sérií SteamWorld, ze které budete určitě znát dvoudílný podtitul SteamWorld Dig. V obou případech se jednalo o 2D akční, platformovou adventuru. Byl...

»
28. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition

Máte rádi výlety do minulosti? Tak tentokrát to máme rychlíkem do konce devadesátých let minulého století, kdy si ještě celá řada z vás cumlala palec a plnila pleny. Série Oddworld vznikla ve zlatém věku plošinovek, nicméně nešlo o tradiční skákačku typu Crash Bandicoot. Spíše šlo o kombinaci více žánrů, kde boční pohled pomáhal překonávat jak různé překážky, tak řešit logické úkoly a, to především, takticky likvidovat nepřátele. Protože jako Abe nemáte...

»
21. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Fatesworn

Ano, tentokrát má recenzovaná hra trochu delší název. Nejde totiž o plnohodnotný titul, ale pouze o rozšíření Fatesworn pro RPG Kingdom of Amalur. Respektive pro její remasterovanou verzi pojmenovanou Re-Reckoning, která vyšla minulý rok. A právě tím je dodatečný obsah nejzajímavější, neboť nestává se každý den, aby hra vytažená z historie získala něco navíc v rámci příběhu a herního času. Nicméně zrovna v případě Amaluru šlo o jeden z důvodů, proč se vydavatelství THQ...

»
20. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Antarctica 88

Když jsem viděl první obrázky ze hry Antarctica 88, tak se mi okamžitě vybavil klasický horor Johna Carpetera z 80 let, The Thing (Věc). Patřím mezi velké fanoušky starých hororů a právě proto jsem se rozhodl, že se na A88 podívám a podělím se s vámi o mé herní dojmy v naší recenzi. Za titulem stojí ruští indie vývojáři ze studia Euphoria Games. Hned v úvodu musím zmínit, že se jedná o...

»
12. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Transient: Extended Edition

Mysl Howarda Phillipse Lovecrafta dala vzniknout nespočtu příběhů, vzbudila zájem o knižní vazby z kůže a přivedla na svět ambiciózní univerzum plné chapadel. A přestože zavedla známého spisovatele i do žánru sci-fi, o kyberpunk šlo asi ve stejné míře, jako o příručky na pěstování konopí. Ale kdo říká, že by to bádání o lidské malosti a hledání něčeho vyššího právě do subžánru vědecko-fantastické literatury nezapadlo. Minimálně Stormlink Studios si myslí, že...

»
09. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Sherlock Holmes Chapter One

Frogwares je opravdu impozantní vývojářské studio. Bylo založeno roku 2000 v Kyjevě a od té doby zásobilo hráče více jak desítkou zajímavých titulů. Mistr se má držet svého řemesla a podle tohoto přísloví přistupují k práci i tamní vývojáři. Svojí cestu započali adventurou se Sherlockem Holmesem s podtitulem The Mystery of Mummy. Ačkoliv měli ve svém portfoliu i pár dalších experimentů, tak se jejich cesty vždy vrátili právě ke klasické adventuře se slavným britským...

»
08. 12. 2021 • MightySerjo0

RECENZE: Halo Infinite

Pamatujete si minulý rok, kdy jsme celí natěšení očekávali první záběry z hraní kampaně nového Halo? A pamatujete si, jak celá fanouškovská komunita nevěřila svým očím, na co se to vlastně kouká? A co plný internet chudáka Craiga, který je navždy uložený na síti jako jedno z legendárních meme? Věřím, že většina z vás ví, o čem tady píšu. Kromě toho, že Halo nevyšelo jako startovní titul nové generace konzolí...

»
07. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: White Shadows

White Shadows je moderní pojetí bajky, převedené do temného herního světa. Tamní svět je zvrácený a zlý, ale všechno v něm tak nějak dává smysl a krásně to do sebe zapadá. Dokonale se v něm odráží stav a povaha naší společnosti. Kontrast mezi dobrem a zlem, bohatstvím a chudobou, zoufalství a nadějí, to všechno je součástí našeho příběhu. V minulosti vedla Velká válka k morové pandemii, která vymazala téměř vše živé z povrchu země. Za...

»