RECENZE: Battlefield 2042

Autor: HusekD Publikováno: 1.12.2021, 8:41

Publikováno: 1.12.2021, 8:41

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

Battlefield patřil mezi mé oblíbené herní série. Začalo to již v roce 2002, kdy nám společnost EA představila první díl s podtitulem 1942. Mohli jsme bojovat na rozlehlých mapách po celém světě a to jak s lehkou pěchotou, tak i těžkou technikou z druhé světové války. Tohle všechno se odehrávalo v multiplayerovém režimu, což bylo do té doby opravdu nevídané. Po pár přídavcích přišel druhý díl, který nás přesunul na moderní bojiště a právě s tímto dílem začal Battlefield získávat na velké popularitě. Díky tomu jsme se dočkali i spousty pokračovaní. Některá excelovala v multiplayeru (Battlefield 3) a jiná si zakládala na dobrém příběhu jako série Bad Company. Do dnešní doby jsem nevynechal ani jeden díl a to i přesto, že jsem měl k posledním dílům velké výhrady. A opravdu jsem nebyl jediný. Po problémech, které Battlefieldu, ale i samotné společnosti EA přinesl díl Battlefield 5 fanoušci očekávali, že bude další díl kvalitní, funkční a vrátí značce svojí slávu a možnost se označovat za jednu z nejlepších arkádových stříleček. Z předběžných informací to nevypadalo vůbec špatně. Vývojáři nám během vývoje oznámili, že chtějí navázat na BF4 a vrátíme se po obou „světových válkách“ do blízké budoucnosti. Z této informace byli všichni fanoušci nadšení. Bohužel pak přišel první trailer, dostali jsme testovací betu a já už věděl, že je něco vážně špatně. EA se neponaučila ze svých chyb, ale spíše ještě přidala na intenzitě ve vytvářeních nových. Pojďme si spolu projít, proč je pro mě Battlefield 2042 největším herním zklamáním letošního roku.

Už před samotným vydáním jsme věděli, že se tentokrát nedočkáme žádného příběhového režimu. Vývojáři se chtěli zaměřit čistě na multiplayer a právě v této informaci jsem viděl střípek naděje, že by mohl být Battlefield 2042 opravdu kvalitním titulem. Ačkoliv v sérii najdeme pár dobrých kampaní, tak to byl právě multiplayer, kde tato značka excelovala. Veškerá pracovní síla byla zaměřená na online část a kampaně se hráči opravdu nedočkali. Je pro mě o to víc zarážející, v jakém stavu hra vyšla a jak málo jsme dostali samotného obsahu. Základ hry tvoří pouze dva herní režimy. Najdeme mezi nimi klasický Conquest a nový režim Breakthrough. Ten představuje jistou alternativu na dřívější režim Rush. A to je všechno! Je sice hezké, že si můžete jednotlivé zápasy odehrát také v kooperaci či čistě v sólo režimu, ale dva herní režimy je vážně zoufale málo.  Abych ale nebyl příliš negativní, tak vyzdvihnu i to dobré, co nám 2042 přinesla a tím je počet hráčů na jedné mapě. Nyní se můžete střetnout až v počtu 128 hráčů, což je něco, co tato série potřebovala opravdu jako sůl. To ale není jediná věc, kde se nový Battlefield rozšířil. Přinesl nám oproti dřívějšku také daleko větší mapy, které sráží jen jejich celkový počet a občas špatně rozmístěné kontrolní body. Tento neduh nezažijí hráči na Xboxu One, protože ti se těchto rozšíření nedočkali. Při hraní jsem měl pocit, že ty zvěsti o tom, že měl být BF 2042 převážně Battle Royal hrou jsou opravdu pravdivé, a na poslední chvíli se vedení rozhodlo předělat veškerou sktrukturu hry do této podoby. Další jednotlivé prvky hry to jen potvrzují.

Velikost map teď klade větší důraz na hraní s vaší partou kamarádů. Bohužel hra neobsahuje voice chat a tak se s cizími hráči nedomluvíte. Pro někoho je to jistě osvobozující a i já patřím mezi hráče, kteří si u nekompetitivních her tuto službu vypínají, ale v tomto případě by občasná komunikace nebyla na škodu. Pokud se vrhnete do hraní na vlastní pěst, tak se vám může snadno stát, že budete přebíhat pěšky z jednoho bodu na druhý, aniž byste úspěšně zabrali alespoň jeden kontrolní bod, či se vůbec střetli s nepřítelem. Větší v tomto případě opravdu neznamená automaticky lepší. Další zásadní novinkou jsou hrdinové. Dříve jsme v Battlefiledu hráli za konkrétní vojsko a předem definované třídy vojáků s jasně danou výzbrojí. Zde si vyberete jednoho z deseti hrdinů a toho si kompletně upravíte podle svých představ. Kvůli tomuto rozhodnutí se vytrácí jakákoliv nutnost taktizování a vybírat si konkrétní typ vojáka podle jeho schopností, nebo druhu výzbroje. Každý hrdina má speciální schopnost a to je jediná věc v čem se od sebe odlišují kromě vzhledu. Můžete si tak vybrat hrdinu používající grapling hook, turrent věž či wingsuit. Bohužel je ale hrdinů na počet hráčů opravdu málo a uvidíte tak po mapě neustále pobíhající stejné charaktery. Možná právě proto zde nemáme můj oblíbený Hardcore mód, protože byste jen těžko rozpoznávali nepřítele od svých spoluhráčů. Tohle rozhodnutí je dalším důkazem, že vývojáři se hrou měli pravděpodobně jiné plány, než co jsme ve finále dostali. Doufám, že se tento trend hrdinů z akčních her brzy vytratí a dostaneme se opět ke klasickému označení jednotek, jako byl specialista, inženýr, medik či sniper. Od válečné hry očekávám jasně rozpoznatelné uniformy a ne hollywoodské hrdiny jako je například Rambo. BF 2042 se někde roztáhnul, ale na pár nepochopitelných místech se dočkal značných škrtů. Kromě zmenšení ve vozovém parku se i celková výzbroj vašich vojáků dočkala velkého zúžení výběru. Oproti předchozím dílům zde máme k dispozici jen 22 zbraní a jejich doplňky na tom nejsou o moc lépe.

Velkým plusem celé hry je nový režim pod jménem Portál. Zde si hráči mohou vytvářet své vlastní servery, se svými pravidly a dodělat tak práci za neschopné vývojáře. K dispozici máte hned několik předešlých Battlefieldů převedených do nového grafického kabátku. Právě zde si můžete povšimnout toho, v čem byli předešlé díly lepší a v čem 2042 selhává na plné čáře, ačkoliv technický stav je i zde katastrofální. Chcete si zahrát klasický team deathmatch s vojáky z Bad Company 2 proti armádě z Battlefieldu 1942? Tak i takové šílenosti zde můžete vytvořit. Snad se do budoucna dočkáme rozšíření toho módu o další obsah a udrží u této hry alespoň pár hráčů. Upřímně bych se vážně nedivil, kdyby se právě Portál stal nejhranějším režimem celé hry a 2042 stála sama v koutě, dokud si k ní vývojáři nesednou a celou nepředělají a neopraví. Kdo ví, jestli je to ale vůbec reálné.

Nejděsivější na tom všem je samotný technický stav. Neustále jsem se setkával s bugy či grafickými glitchy, které v některých případech dělají hru dokonce nehratelnou. Načte se vám nová mapa a vy se chcete oživit na mapě? No bohužel máte smůlu, protože nefungují jakákoliv tlačítka. Ragdolly postav, ale dokonce i vozidel jsou občas vážně směšné, což na atmosféře moc nepřidá. Střelba a zásahy nepřítele jsou nepřirozeně náhodné a místo vašeho skillu, je zapotřebí dobrá konstelace hvězd a kvalitní připojení. Ačkoliv je hra graficky nádherná, tak se setkáte i děsivými propady textur, za které by mohl stydět i BF 2. Technické problémy by jistě vydali na několik A4 a vývojáři před sebou mají jistě hromadu práce.

4
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Battlefield 2042 je jakýsi polotovar, který je ještě nutné alespoň rok povařit. Můžu vám hru dnes doporučit? Rozhodně ne! Na poli multiplayrových her máte na výběr z mnohem lepších titulů ačkoliv se BF prezentuje jako velká a kvalitní AAA hra. Dejme této hře čas a třeba nás dokáže v budoucnu uspokojit, ale moje důvěra v EA a DICE je už na bodu mrazu.
režim portálherní režimy
grafické zpracovánítechnický stav
s přáteli může být i zábavnýabsence základních mp funkcí
systém hrdinů
málo obsahu
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»