RECENZE: Blackhole: Complete Edition

Publikováno: 16.8.2017, 17:33

Sociální sítě

O autorovi

wellkeybig

wellkeybig

Je autorem 121 článků

Co je České, to je hezké

České videohry slaví úspěchy po celém světě. Tituly jako Mafia, Dex, Machinarium, nebo právě Blackhole hrají miliony hráčů. Bohužel není pravidlem, že každá česká hra si najde cestu do zahraničí a především k úspěchu. Blackhole: Complete Edition je, ale jedna z těch, co to dokázala a byla přijata velmi kladně po celém světě.

Jedná se o 2D animovanou, hardcore skákačku ve sci-fi prostředí bez kompromisů. Díky nespočtu těžkých logických hádanek dá zabrat vaším mozkovým závitům a procvičí i vaše reflexy.

Nenechte se zmást roztomilou grafikou. Nezávislé Studio FiolaSoft připravila pro své hráče přes 130 sadistických úrovní. Doprovázet vás budou čeští a slovenští YouTubeři, které se společně s Vámi vžijí do posádky vesmírné lodi Endera.

Vše je možné, když máte dostatek kafíčka

Na cestě za dobrodružstvím nekonečným vesmírem je zapotřebí bezpečná loď a především kapitán, který je připravený řešit jakýkoli problém. Kapitán Jetsen, je jedním z těchto kapitánů a vděčí za to hlavně Vám. Vcítíte se totiž do bezejmenného „hrdiny“, který kapitánovi na můstek nosí kafe, aby mohl být stále ve střehu.

Jenže to se změní ve chvíli, kdy se jedna z černých děr, kterou měla za úkol posádka uzavřít, rozroste a pohltí celou loď. Naštěstí loď ztroskotá na podivné Entitě, která připomíná planetu. Vaším společníkem se stane umělá inteligence Auriel, kterou přenášíte v PDA. I když z počátku vtípky poněkud skřípou na hlas Auriel (Zuzany Cinkové aka. Baty) si brzy zvyknete a přinejmenším se usmějete při jedné z mnoha sarkastických hlášek. Spolu budete muset vymyslet plán, jak vesmírnou loď opravit, zachránit ostatní a nakonec černou díru i zavřít.

K tomu aby se plán vydařil, budou za potřebí tzv. selfburny. Ty zde prezentují body, které během cesty získáváte. Každá úroveň jich obsahuje určité množství, ale k otevření té další postačí, když dosáhnete jen na jeden či dva. Zní to jednoduše, ale bude to fuška, protože temné jeskyně, ztracená města, mohutné hory i hluboké lesy jsou plné smrtících pastí a především hádanek, které vyřešíte pouze, když se naučíte využívat gravitační plošinky, které otočí prostředí a zamotá hlavu hráči. Ještě před spuštěním hry si můžete vybrat, jestli se chcete zaměřit čistě na hratelnost a plnění rozmanitých úrovní nebo si ji chcete užít naplno i s příběhovým pozadím.

Vzhůru do nekonečna a ještě dál!

K tomu, abyste se dozvěděli, jak příběh skončí, musíte odehrát přes stovku úrovní a k dispozici máte i testovací laboratoř a levely z režisérské edice. Naštěstí si vývojáři dali záležet na ovládání a pohybu hrdiny aby frustrace, kterou hra přináší, šla překonat trénováním a nemuseli jsme bušit na dveře FiolaSoftu s rozkousaným ovladačem. Hratelnost bývá často kamenem úrazu u podobných titulů, ale naštěstí tento problém Blackhole nemá. Drobné problémy s trampolínou co neregistrovala váš stopadesátý výskok, dokážete v rámci neustálého opakování odpustit.

To, že je hratelnost vypilovaná poznáte především, v tu chvíli kdy vám tabulka při dohraném levelu napíše, že jste pomalejší o půl sekundy než Váš kamarád a snažíte se ho překonat. Blackhole je zábavný především díky tomu, že každá úroveň je výzva. Nejdříve naleznete všechny selfburny a objevíte všechny zákoutí úrovně. Potom vymýšlíte jak všechny sebrat a nakonec, když už je všechny máte. Můžete utopit hodiny tím, že se budete snažit překonávat ostatní hráče a poté nesdílet video s vítězným časem.

Stěrače stírají! Ostřikovače stříkají!

Blackhole vás okouzlí příjemným vizuálním zpracování. Na kreslenou grafiku se pěkně dívá, postavičky i prostředí jsou krásně zpracované, animace jsou plynulé a vše působí přehledným dojmem. V každé kapitole se mění prostředí a tak vás vizuál nezačnete nudit. I po desítkách hodin mě nepřestalo bavit objevování různých detailů. I přes to, že engine Game Makeru působí dlaždicově. Design s tím bojuje tak, že jsou do textury vsazeny různé kostry, kameny a další obohacující prvky. Smysl pro detail jde znát i v propracovaném paralaxním scrollování jednotlivých vrstev pozadí a částicových efektech.

Výborná je i hudba a zvuky, které vás budou celou hru doprovázet. Hra dala možnost vytvořit soundtrack hned dvou úžasným skladatelům. O hudbu se postaral Jakub Miřejovský společně s Janem Ševčíkem. Třešničkou na dortu je originální český dabing na velmi slušné úrovni od známých YouTuberů.

Bohužel se mi párkrát propadl framerate a na pár sekud pozastavila nahrávací obrazovka, ale doufejme, že se nebude jednat o problémy, které by vývojáři neopravily v jednom z brzkých patchů.

Kén jů spík Česky?

Spoustu z vás jistě potěší skutečnost, že hra je kompletně v češtině a nebude tak pro nikoho problém hltat peprné hlášky posádky. Všechny postavy ve hře jsou inspirovány reálnými lidmi a většina charakterů jsou dokonce postaveny na osobnosti známých YouTuberů. Pokud se pohybujete ve světě českého YouTube jistě vás potěší, že uslyšíte, známe hlasy lidí jako: Smusa, Ati, Nejfake, Martin Rota, Selassie, Baty a House.

V případě, že si oblíbíte nějakou postavu ze hry, tím zábava nekončí. Máte možnost zavítat na YouTube kanál nebo Twitch a seznámit se s tvorbou daného baviče, který vás zaujal.

Vydejte se za horizont událostí

Blackhole je rozhodně povedená záležitost, která by měla potrápit všechny, co mají rádi výzvu. Dá zabrat jak mozkovým závitům, tak vaším reflexům při precizních skocích na pixel přesně. I přes to, že se hra na PC podívala už před dvěma lety a muselo se vydání na Xbox One odkládat.

Jsem rád, že se Pražskému studiu FiolaSoft podařilo dokončit parádně odladěný port. Blackhole se prodává za sníženou cenu 299 Kč a to v kompletní edici se všemi doposud vydanými DLC. Pokud máte nervy z oceli, neměli byste čekat na to, než někdo otočí gravitací za Vás.

 

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Blackhole okouzlí grafikou, rozveselí příběhem, překvapí geniálním designem úrovní a hlavně pobaví. Pokud, máte rádi výzvy a považujete se za trpělivého hráče, nebojte se! Skočte do černé díry! Je to bezpečné!
24. 11. 2017 • kristine4chaos0

Recenze: LEGO Marvel Super Heroes 2

Fanoušci komiksových vesmírů jsou často jak kočky se psy, protože všichni tvrdí, že právě ten jejich je nejlepší. Největší rivalita samozřejmě panuje mezi společnostmi Marvel a DC. Superhrdinové svadí nepřímý boj na pultech tiskovin, v televizi, na stříbrném plátně, ve videohrách a také v našich domovech. U nás není výjimka. Když se mi podaří přítele přemluvit k třetímu Thorovi, automaticky musím počítat s povinnou projekcí Ligy spravedlnosti. On sní po nocích o tom, jak se...

»
22. 11. 2017 • lindros88cze4

RECENZE: L.A. Noire pro Xbox One

Detektivní thriller L.A. Noire od dnes již zaniklého australského studia Team Bondi, se vrací, aby se podíval na moderní konzole. Rockstar Games připravily remaster této povedené hry a my se teď mrkneme, jestli dokáže obstát i dnes.

»
20. 11. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Star Wars Battlefront II

V žádné předaleké galaxii, kde wookieeové dávají dobrou noc, ale v nám důvěrně známém vesmíru vznikla kdysi série Battlefront. S blyštivou značkou Star Wars a ještě opulentnějším logem LucasArts, dostali fanoušci rodinných fantasy pohádek poctivou dávku akce, která jim do gamepadů přinesla ty největší hrdiny z obou stran Síly. Jenže galaxie se mění, hrdinů přibývá, souboje mezi Impériem a rebely kývají miskami vah a Battlefront se vrací jak Darth Maulův světelný meč. Electronic Arts...

»
19. 11. 2017 • p.a.c.o3

RECENZE: Need for Speed Payback

Dlouholeté herní série mají často velké zástupy fanoušky, kteří se těší na každý další díl a většinou dokážou nějakou tu nedokonalost prominout. Jsou ale série, které každým dalším dílem o fanoušky přichází, a to i navzdory svému opravdu zvučnému jménu. Velkou snahu v odhánění příznivců projevují Electronic Arts společně s Ghost Games se svou dvorní značkou Need for Speed, jejíž poslední díl se vřelého přijetí opravdu nedočkal. Nejspíš i proto si vývojáři...

»
14. 11. 2017 • p.a.c.o10

RECENZE: Rush: A Disney-Pixar Adventure

Herní svět nejsou jenom potoky krve nebo dojemné rozsáhlé příběhy, které projdete za několik desítek hodin. Mezi hráči jsou totiž i ti menší, jež potřebují jiný přístup, a jelikož neudrží tak dlouho pozornost, i jejich herní dobrodružství musí mít tu správnou délku. Hry pro děti prostě mají svá specifika a dospělí hráči jim na chuť úplně přijít nemusí, což ostatně není ani cílem. Horší to mají dospělí recenzenti, kteří se...

»
13. 11. 2017 • chaosteorycz5

Recenze: Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection

Zdá se mi, jako by to bylo včera, co jsem zde na webu, ještě v pozici pouhého čtenáře, četl recenzi na Zoo Tycoon. Onehdy se kradla na mysl otázka, proč vůbec Microsoft vydává verzi pro končící generaci konzolí, když stavění zoo působí dojmem skvělého launch titulu pro tu novou. Bylo by tedy lepší nechat ji výhradně pro Xbox One. I když hodnocení zase takové terno nebylo, měl jsem v plánu si časem...

»
10. 11. 2017 • chaosteorycz9

Recenze: Sonic Forces

Doktor Eggman už to zase zkouší. Opět se chce stát pánem světa, tedy těch zbytků, které nestačí jeho parta lotrů zničit. Aby mu to Sonic tentokrát nepřekazil, má Eggman trumf poháněný magickým krystalem, tajemnou postavu pojmenovanou Infinite. Ta dokáže manipulovat s časem, dimenzemi a Sonica hned v prvních minutách deklasuje. Slavný modrý hrdina tak končí na doktorově „Hvězdě smrti“, kde na něm Robotnik hodlá dělat pokusy, aby našel zdroj jeho síly a dokončil...

»
09. 11. 2017 • lindros88cze8

RECENZE: Super Lucky’s Tale

V průběhu let jsme se dočkali nespočtu plošinovek, které dali vzniknout kultovním postavám, ať už to byli Banjo-Kazooie, Mario či Crash Bandicoot. Letošní rok je na ně sice docela bohatý, přeci jen vyšly hry jako Yooka-Laylee či remaster Voodoo Vince, ale je pravda, že Microsoft podobně roztomilého maskota vždy postrádal. A navzdory různým kvalitám, které exkluzivita Super Lucky’s Tale nabízí, ani lišák Lucky jím nebude…

»