RECENZE: Blackhole: Complete Edition

Publikováno: 16.8.2017, 17:33

wellkeybig

wellkeybig

Je autorem 121 článků

Co je České, to je hezké

České videohry slaví úspěchy po celém světě. Tituly jako Mafia, Dex, Machinarium, nebo právě Blackhole hrají miliony hráčů. Bohužel není pravidlem, že každá česká hra si najde cestu do zahraničí a především k úspěchu. Blackhole: Complete Edition je, ale jedna z těch, co to dokázala a byla přijata velmi kladně po celém světě.

Jedná se o 2D animovanou, hardcore skákačku ve sci-fi prostředí bez kompromisů. Díky nespočtu těžkých logických hádanek dá zabrat vaším mozkovým závitům a procvičí i vaše reflexy.

Nenechte se zmást roztomilou grafikou. Nezávislé Studio FiolaSoft připravila pro své hráče přes 130 sadistických úrovní. Doprovázet vás budou čeští a slovenští YouTubeři, které se společně s Vámi vžijí do posádky vesmírné lodi Endera.

Vše je možné, když máte dostatek kafíčka

Na cestě za dobrodružstvím nekonečným vesmírem je zapotřebí bezpečná loď a především kapitán, který je připravený řešit jakýkoli problém. Kapitán Jetsen, je jedním z těchto kapitánů a vděčí za to hlavně Vám. Vcítíte se totiž do bezejmenného „hrdiny“, který kapitánovi na můstek nosí kafe, aby mohl být stále ve střehu.

Jenže to se změní ve chvíli, kdy se jedna z černých děr, kterou měla za úkol posádka uzavřít, rozroste a pohltí celou loď. Naštěstí loď ztroskotá na podivné Entitě, která připomíná planetu. Vaším společníkem se stane umělá inteligence Auriel, kterou přenášíte v PDA. I když z počátku vtípky poněkud skřípou na hlas Auriel (Zuzany Cinkové aka. Baty) si brzy zvyknete a přinejmenším se usmějete při jedné z mnoha sarkastických hlášek. Spolu budete muset vymyslet plán, jak vesmírnou loď opravit, zachránit ostatní a nakonec černou díru i zavřít.

K tomu aby se plán vydařil, budou za potřebí tzv. selfburny. Ty zde prezentují body, které během cesty získáváte. Každá úroveň jich obsahuje určité množství, ale k otevření té další postačí, když dosáhnete jen na jeden či dva. Zní to jednoduše, ale bude to fuška, protože temné jeskyně, ztracená města, mohutné hory i hluboké lesy jsou plné smrtících pastí a především hádanek, které vyřešíte pouze, když se naučíte využívat gravitační plošinky, které otočí prostředí a zamotá hlavu hráči. Ještě před spuštěním hry si můžete vybrat, jestli se chcete zaměřit čistě na hratelnost a plnění rozmanitých úrovní nebo si ji chcete užít naplno i s příběhovým pozadím.

Vzhůru do nekonečna a ještě dál!

K tomu, abyste se dozvěděli, jak příběh skončí, musíte odehrát přes stovku úrovní a k dispozici máte i testovací laboratoř a levely z režisérské edice. Naštěstí si vývojáři dali záležet na ovládání a pohybu hrdiny aby frustrace, kterou hra přináší, šla překonat trénováním a nemuseli jsme bušit na dveře FiolaSoftu s rozkousaným ovladačem. Hratelnost bývá často kamenem úrazu u podobných titulů, ale naštěstí tento problém Blackhole nemá. Drobné problémy s trampolínou co neregistrovala váš stopadesátý výskok, dokážete v rámci neustálého opakování odpustit.

To, že je hratelnost vypilovaná poznáte především, v tu chvíli kdy vám tabulka při dohraném levelu napíše, že jste pomalejší o půl sekundy než Váš kamarád a snažíte se ho překonat. Blackhole je zábavný především díky tomu, že každá úroveň je výzva. Nejdříve naleznete všechny selfburny a objevíte všechny zákoutí úrovně. Potom vymýšlíte jak všechny sebrat a nakonec, když už je všechny máte. Můžete utopit hodiny tím, že se budete snažit překonávat ostatní hráče a poté nesdílet video s vítězným časem.

Stěrače stírají! Ostřikovače stříkají!

Blackhole vás okouzlí příjemným vizuálním zpracování. Na kreslenou grafiku se pěkně dívá, postavičky i prostředí jsou krásně zpracované, animace jsou plynulé a vše působí přehledným dojmem. V každé kapitole se mění prostředí a tak vás vizuál nezačnete nudit. I po desítkách hodin mě nepřestalo bavit objevování různých detailů. I přes to, že engine Game Makeru působí dlaždicově. Design s tím bojuje tak, že jsou do textury vsazeny různé kostry, kameny a další obohacující prvky. Smysl pro detail jde znát i v propracovaném paralaxním scrollování jednotlivých vrstev pozadí a částicových efektech.

Výborná je i hudba a zvuky, které vás budou celou hru doprovázet. Hra dala možnost vytvořit soundtrack hned dvou úžasným skladatelům. O hudbu se postaral Jakub Miřejovský společně s Janem Ševčíkem. Třešničkou na dortu je originální český dabing na velmi slušné úrovni od známých YouTuberů.

Bohužel se mi párkrát propadl framerate a na pár sekud pozastavila nahrávací obrazovka, ale doufejme, že se nebude jednat o problémy, které by vývojáři neopravily v jednom z brzkých patchů.

Kén jů spík Česky?

Spoustu z vás jistě potěší skutečnost, že hra je kompletně v češtině a nebude tak pro nikoho problém hltat peprné hlášky posádky. Všechny postavy ve hře jsou inspirovány reálnými lidmi a většina charakterů jsou dokonce postaveny na osobnosti známých YouTuberů. Pokud se pohybujete ve světě českého YouTube jistě vás potěší, že uslyšíte, známe hlasy lidí jako: Smusa, Ati, Nejfake, Martin Rota, Selassie, Baty a House.

V případě, že si oblíbíte nějakou postavu ze hry, tím zábava nekončí. Máte možnost zavítat na YouTube kanál nebo Twitch a seznámit se s tvorbou daného baviče, který vás zaujal.

Vydejte se za horizont událostí

Blackhole je rozhodně povedená záležitost, která by měla potrápit všechny, co mají rádi výzvu. Dá zabrat jak mozkovým závitům, tak vaším reflexům při precizních skocích na pixel přesně. I přes to, že se hra na PC podívala už před dvěma lety a muselo se vydání na Xbox One odkládat.

Jsem rád, že se Pražskému studiu FiolaSoft podařilo dokončit parádně odladěný port. Blackhole se prodává za sníženou cenu 299 Kč a to v kompletní edici se všemi doposud vydanými DLC. Pokud máte nervy z oceli, neměli byste čekat na to, než někdo otočí gravitací za Vás.

8

Blackhole okouzlí grafikou, rozveselí příběhem, překvapí geniálním designem úrovní a hlavně pobaví. Pokud, máte rádi výzvy a považujete se za trpělivého hráče, nebojte se! Skočte do černé díry! Je to bezpečné!
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»

»

»