RECENZE: Degrees of Separation

Autor: p.a.c.o Publikováno: 27.2.2019, 8:03

Publikováno: 27.2.2019, 8:03

Je autorem 1816 článků

Není snad většího protikladu, než tepla a zimy. Sluníčko, příjemné počasí, sezení na zahrádce. Všechny tyhle aktivity si umíme dost dobře představit a spousta z nás se na ně těší. I zima má rozhodně něco do sebe. Nemyslím teď plískanice, hnusný šedý sníh ve městě a teploty kolem nuly. V té správné zimě je všude krásná sněhová pokrývka, teploty pod nulou, ale sluníčko mají společné, byť je pravda, že v zimním období si slunného počasí neužíváme tolik, jako třeba v létě.

Na kontrastu těchto dvou ročních období se dá postavit spousta aktivit a v herním světě tomu není jinak. Oznámení Degrees of Separation my udělalo radost, jelikož mám rád logické hry s hezkou stylizací a příjemnou muzikou, což přesně měl být i tento případ. Zejména mi učarovala ona stylizace a změny počasí podle jednotlivých hlavních hrdinů. Škoda jen, že ne všechna má očekávání se naplnila, i když to nic nemění na faktu, že se rozhodně nejedná o špatnou hru. Ale všechno pěkně po pořádku.

Rime a Ember jsou přesně ty protiklady, jež se v této hře postaví proti sobě, i když by chtěli být spolu. Ember žije ve světě tepla a zpívajících ptáků, kdežto Rime pochází z ledového království. Oba dva se potkávají při putování po světě, ovšem díky bariéře mezi jejich světy jsou sice blízko, ale jakýkoli fyzický kontakt mezi nimi není možný. Příběhová linka příjemně doplňuje hraní, ale na druhou stranu psané texty v průběhu řešení úkolů a občasné krátké scénky ve mně nedokázaly vyvolat dojem větší sounáležitosti s našimi hrdiny. Byť třeba příběh je napsaný hezky.

U logických her je samozřejmě nejdůležitější řešení hádanek, které tvoří nedílnou součást hratelnosti. Zde je všechno postaveno kolem interakce mezi teplem a zimou. Takže třeba Rime může chodit po vodě, jelikož pod jeho nohami mrzne, kdežto Ember zase může dýchat pod vodou. Hlavním cílem každé obrazovky či logické části je sebrání šály, protože pouze sebráním jejich určitého počtu se vám v hradě odemknou brány k dalším dobrodružstvím. Naštěstí nemusíme posbírat všechny šály v dané části, takže když ji někde sem tam necháme, nic tak dramatického se neděje.

Obtížnost hádanek není nějak přehnaně těžká a spíš jsem měl místy opačný problém a to ten, že jsem k řešení přistupoval až moc složitě, přičemž následné řešení bylo značně triviální. Cílem je určitým způsobem kombinovat vlastnosti zimy a tepla, takže někde něco roztajeme, jinde zase zimou snížíme lávku a teplem ji zvýšíme nebo vytváříme na lomu tepla a zimy paprsek, po němž se následně naši hrdinové mohou posunout někam dál/výš. Hrad je rozdělen na nějakých pět částí, kdy v každé z nich je nějaká propojující logická linka pro řešení hádanek.

Tak nějak mi však i přes jistou variabilitu přišly hádanky takové nemastné neslané. Asi je to tím, že postavy nemohou zemřít z jakéhokoli důvodu a vždycky je cílem dostat se jenom někam nahoru (občas i do jeskyně) pro šálu. Z toho důvodu jsem neměl moc velkou motivaci postupovat dále. Navíc některé hádanky jsou postaveny na relativně přesné pozici obou postav, což vzhledem k vzájemné interakci není vůbec snadné. A jelikož hlavní hrdinové jsou dva, je možné hrát nejen sólo, ale všechno přímo vybízí ke kooperativnímu hraní na jedné konzoli (online prvky hra žádné nemá).

Hraní s živým spoluhráčem je tou nejlepší možnou volbou už jenom kvůli ovládání. Samotný hráč musí nějakým rozumným způsobem ukočírovat obě postavy a to se mi, ať jsem se snažil, jak jsem jenom chtěl, úplně nedařilo. Postava vás buď může následovat anebo stát, čehož důsledkem musíte zastavit vámi neovládanou postavu na tom správném místě nebo se do ní přepnout, postavit ji a následně ji tam nechat. Mezi Rimem a Ember se dá libovolně přepínat, ale jak jsem řekl, pokud seženete živého spoluhráče, určitě hrajte s ním.

Při toulání světem narazíte na ukazatele s krystaly uvnitř, což je zdejší variace na checkpointy. Mezi jednotlivými body se dá následně ve formě motýla pohybovat a tak se vrátit k přeskočené části (úrovně mají někdy i více pater a tak se prostě musíme vrátit, jinak to nejde) a navíc pokaždé začínáme na úplném začátku dané úrovně. K místu, kde jste naposledy skončili se tak musíte po liniích cedulí dotransportovat a to rozhodně neberu jako uživatelsky přívětivé řešení, stejně jako celý systém těchto bodů. Na pohled je sice hezký, ale to je ve výsledku tak celé.

Hezký, ba přímo pohádkově nádherný pohled je na celou hru. Grafická stylizace do severské krajiny, přechody mezi zimou a teplem, to všechno vypadá opravdu báječně. K tomu hraje příjemná muzika, takže v těchto ohledech nemám, co bych hře vytkl. Nakonec, pokud se dovedete motivovat k plnění úkolů, tak i její délka je na indie titul pěkná.

7

Degrees of Separation zpracovává protiklady zimy a tepla hezkým způsobem a přetavuje je v příjemnou a poklidnou logickou oddychovku. Bohužel jí chybí svižnější tempo, které by dokázalo hráče udržet, nabudit a přimět k dalšímu plnění úkolů. U téhle hry jsem si opravdu neříkal: „ještě jeden level a už to vypnu…“ a právě to jsem v souvislosti s touto hrou čekal. Nic to však nemění na tom, že Degrees of Separation je stále lehce nadprůměrná a kdo přistoupí na její hru, mohl by být spokojen.
20. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands

Přijměte pozvání od studia Lemonbomb, které z přístavu kočíruje průzkumnou loď. Kocábku se sympatickou posádkou. A samozřejmě také s vámi, co by potomkem kapitána a vrchním důstojníkem. Jen se příliš nenechte unést modravou dálí. Počasí nemá chuť řídit se předpovědí a brzy nabídne zamračenou tvář. Takovou, po jejímž pohledu končí plachetnice roztříštěná o skaliska ostrovů. A jak jste skončili vy? Váš otec? A vaše posádka? To už vám poví malinký titul Stranded...

»
14. 10. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: Frostpunk: Console Edition

Zimu mám moc rád hned z několika důvodů. Předně není horko a člověk se může přiobléct, když teplota klesá. A pak se v případě dostatku sněhu dají provozovat zimní sporty nebo nejrůznější venkovní aktivity. Poslední dobou, zejména ve městech, však zimy stojí pěkně za prd a užívat si krásnou, čistou bílou pokrývku se poštěstí spíše na horách. Prý to má na svědomí globální oteplování, takže si těch krásných zim budeme asi užívat...

»
12. 10. 2019 • p.a.c.o10

RECENZE: GRID

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

»
08. 10. 2019 • Lukáš Urban21

Recenze: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

*Recenzi doplňují nalezené zápisky z deníku ztraceného „ducha“ (vřelý dík směřuje k Luk83). Asi za každým selháním v lidské historii stojí prvotní příčina.  Ta má zpravidla jméno, nad kterým rudneme během čtení v novinových sloupcích. Také má obličej, na jehož podobiznu si rádi flusneme, kdykoliv ji vidíme. A co pak teprve osobnost podléhající společenskému zavržení. Však ten bídák si zaslouží vyřadit jak ojetý diesel. My potřebujeme jasného viníka. Hmatatelný kus masa, který...

»
07. 10. 2019 • CryLineT5

Recenze: Trine 4 The Nightmare Prince

Za devatero močály a devatero zahradami leží škola kouzel. Daleko má do Bradavic. Ještě dále do bydliště Saxany. Za zdmi majestátného hradu sbírá zkušenosti namyšlený princ Selius. Přesvědčen, že může přistoupit učivu nejstarších, jal se magické knihy nejsilnější. Bránu zla však otevřel a s vlky v patách k lesu prchnul. To příležitost pro hrdiny tří řemesel je.

»
01. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Code Vein

Pohled na upíry se neustále mění. Dramatické romány z nich udělaly noční netvory. Listy komiksů neohrožené hrdiny. A moderní kultura romantický opus pro dospívající. Mění se také charakteristické prvky. Už není potřeba rakve na přespání. A denní světlo nutně nemusí znamenat kremaci. Krev a touha po ní však zůstávají. Co když ale opojný lektvar jednou dojde?

»
30. 09. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: NHL 20

Přiznám se bez mučení, recenze na NHL není z těch, na kterou bych se posledních pár let těšil. A to je přitom hokej můj sport číslo jedna a tuhle sérii jako takovou mám rád. Nicméně všichni víme, jak na tom NHL poslední roky je, kdy hlavní novinky jsou přidávání všemožných herních módů a nějaké ty úpravy kolizního systému. Všichni již asi tak poslední tři roky čekáme na příchod nového enginu, jímž...

»
28. 09. 2019 • kazatelcze6

RECENZE: EA SPORTS FIFA 20

Ani tento rok nejsme ochuzeni o další díl ze série FIFA. Dnes necháme stranou handrkování na téma, jestli je lepší FIFA nebo PES, kdo si koupil licenci na Juve a raději si rovnou řekneme něco o nové FIFA 20.

»