Recenze: Final Fantasy Type-0 HD pro Xbox One

Autor: Josef Brožek Publikováno: 17.3.2015, 16:39

Publikováno: 17.3.2015, 16:39

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Imperium napadlo vaši zemi a celkem dvanáct učňů se jim postaví, aby odbyly jejich neúmornou touhu po krystalech magie. Anebo víte co? Ono je to vlastně jedno. Nemastný příběh vás bude zdržovat, ve většině případů budete přehnaně dlouhé videosekvence přeskakovat a dialogy jakbysmet. Nebudete tak vědět za co hrajete, v jaké době hrajte, ani proč to hrajete, dokonce to ni nubete umět pořádně celé hrát a přesto v hraní budete pokračovat. Proč? Protože Final Fantasy Type-0 HD díky svému původnímu konceptu pro kapesní konzoli je přes rozmanitost nastaveni v jádru jednoduchá hra a překvapivě nesmírně zábavná i přes její repetitivnost.

Japonské hry mají své specifikum, pro které buď místo ve svém srdíčku máte, je jistým směrem vyhráno, pokud ne, držte od nic odstup na sto metrů. Final Fantasy však není kdovíjakou novotinou. Znalci vzpomenou na první díl vydaný už před necelými čtyřmi dekádami a jeho postupný vývoj až k plánovanému patnáctému dílu, co by měl letos vyjít, a to přes několik spinoffových sérií jako třeba dnes recenzovaný Final Fantasy z kompilace Fabula Nova Crystallis. Ptáte se na náš názor? My je máme rádi. Konec konců, hry by bez nich nebyly tam, kde jsou dnes, a to i ty ze západu.

O tom tu ale dnes mluvit nechceme, chceme tu mluvit o tom, že máme konečně možnost tenhle kousek si zahrát, jelikož původně vyšel jen v Japonsku a ještě na PSP. To jsme ale už naznačili. Stejně jako jsme naznačili, že hratelnost ze z kapsy přenesla ve formě jednoduché hratelnosti, než jakou jí znáte z hlavní série. Naráz můžete totiž používat jen čtyři kouzla, které si však můžete po levelování a uplatnění v talentové větvi (záměrně říkáme větev, jelikož není nikterak velká) obměňovat s těmi současnými u jistého levitujícího krystalu, kde mimo jiné hru ukládáte (sama to nedělá), načítáte, měníte výbavu vylepšující vaše základní staty, nebo spravujete vaší tříčlennou partu a obměňujete za jiné z dvanácti bojovníků.

54
Každá postava má jinou zbraň, jinou výbavu a někteří obdobné schopnosti, které však, jak už jsme řekli, můžete vyměňovat. Zvolíte si jednu primární a během boje mezi třemi zvolenými můžete přepínat s tím, že zbytek vám v boji pomáhá. Bohužel ale nepřátelé jdou prakticky vždy po vás. Nicméně jsou v boji velmi užiteční a chytří, což ale zase neplatí o nepřátelích. Nejenže nepobrali moc rozumu, ale takový bossové jsou dosti tuzí, takže spolu s nelehkou možností uložení se stává FF Type-0 tuhou záležitostí, avšak ne nezdolatelnou. Chce to jen trošku přemýšlení, trpělivosti a soustředění. Úhyby, bránění, doplňování životů, ať už lahvičkami nebo kouzly, je zde tedy nutností, a to nejen primární postavy. Pokud vám totiž jedna natáhne bačkory, můžete ji buď výjimečně obměnit za jinou za jednu ze zbylých jedenácti, nebo ji oživit, ale až u zmiňovaného krystalu. Smrt všech tří ovládaných postav znamená konec hry, menu a načtení poslední uložené pozice. Přesto hra neztrácí akční tempo a tolik vás „Game Over“ nenaštve jako u jiných tuhých her.

Problém nastává tehdy, když jste zvyklý z jiných her býti voděni za ručičku, hra vám radí jen z poloviny kam jít a co udělat, ale většinou se budete muset spolehnout na vlastní intuici. My tak už na začátku dlouho bloudili po mapě světa ve stylu stařičkého Falloutu, kdy se se zvětšenou postavičkou pohybujete po 3D mapě z lokace do lokace zmenšenou krajinou, leč vás na takové cestě může potkat všelijaká nebezpečí. Například loupežníci, odkud po dobojování můžete v klidu odcestovat tam, kam jste měli namířeno. Nám to ale na jednu stranu přišlo všechno zprvu trošku nepřehledné a občas jsme se začali ztrácet i v hlavním menu.

Hudbu asi nemá cenu sáhodlouze rozebírat. Je prostě Japonská, a jestli nevíte, co si po tímto pojmem představit, napište to do Googlu a klikněte na jakýkoliv odkaz. Ke grafice bychom ale pár výtek měli. Přestože autoři zvedli rozlišení na Full HD a do popředí přidali pro efekt poletující smetí zářící ve svitu zapadajícího slunce, obzvlášť při cutscénach, což nás překvapilo, protože to jde lehce osekat, se nejvíce projevilo ořezání původní verze, jež pravděpodobně na stejném enginu už nešla více zlepšit. Na druhou stranu si myslíme, že vývojáři měli dostatek času hru v novém enginu lépe předělat. Stejně jako umožnit hráčům přeskočení vedlejších, jinak nudných questů k dostání se k hlavním misím.

123

Ať už si potrpíte na zbraních pro blízkost nebo na dálku, přijdete si jako nezaujatý RPG hráč na své a jako fanoušek JRPG i na to nesvé. Multiplayer zde nehledejte, autoři ho oproti původní hře, vyhodili a nahradili několika novými levely, na které jsme ale bohužel nepřišli (původní verzi jsme neměli možnost si zahrát (vyšla jen v Japonsku, jak jsme říkali)). Nicméně jde o povedené JRPG s typickou akční složkou a atypickou možností ovládání několika postav. No zkrátka, jsme spokojeni, čekali jsme sice víc, ale vlastně jsme spokojeni.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Hodnocení je na sklonku sedmičky s osmičkou. Chceme si však nechat rezervu, a tak udělujeme sedm. Mimo to nás vypuštění multiplayeru tak rozhodilo, že ji možná hra nese oprávněně. Nicméně to nic nemění na tom, že co se týče sólo hraní, jde v rybníčku JRPG o unikátní zábavu.
02. 01. 2022 • HusekD0

RECENZE: The Gunk

Dočkali jsme nového roku a všem fanouškům videoher zajisté přinese spoustu zajímavých titulů. Před novým začátkem jsme se ale ještě dočkali pár zajímavých vydání. Já osobně jsem se rozhodl strávit herní vánoční svátky v nové hře od švédského vývojářského studia Image & Form Games. Tito vývojáři se proslavili sérií SteamWorld, ze které budete určitě znát dvoudílný podtitul SteamWorld Dig. V obou případech se jednalo o 2D akční, platformovou adventuru. Byl...

»
28. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition

Máte rádi výlety do minulosti? Tak tentokrát to máme rychlíkem do konce devadesátých let minulého století, kdy si ještě celá řada z vás cumlala palec a plnila pleny. Série Oddworld vznikla ve zlatém věku plošinovek, nicméně nešlo o tradiční skákačku typu Crash Bandicoot. Spíše šlo o kombinaci více žánrů, kde boční pohled pomáhal překonávat jak různé překážky, tak řešit logické úkoly a, to především, takticky likvidovat nepřátele. Protože jako Abe nemáte...

»
21. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Fatesworn

Ano, tentokrát má recenzovaná hra trochu delší název. Nejde totiž o plnohodnotný titul, ale pouze o rozšíření Fatesworn pro RPG Kingdom of Amalur. Respektive pro její remasterovanou verzi pojmenovanou Re-Reckoning, která vyšla minulý rok. A právě tím je dodatečný obsah nejzajímavější, neboť nestává se každý den, aby hra vytažená z historie získala něco navíc v rámci příběhu a herního času. Nicméně zrovna v případě Amaluru šlo o jeden z důvodů, proč se vydavatelství THQ...

»
20. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Antarctica 88

Když jsem viděl první obrázky ze hry Antarctica 88, tak se mi okamžitě vybavil klasický horor Johna Carpetera z 80 let, The Thing (Věc). Patřím mezi velké fanoušky starých hororů a právě proto jsem se rozhodl, že se na A88 podívám a podělím se s vámi o mé herní dojmy v naší recenzi. Za titulem stojí ruští indie vývojáři ze studia Euphoria Games. Hned v úvodu musím zmínit, že se jedná o...

»
12. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Transient: Extended Edition

Mysl Howarda Phillipse Lovecrafta dala vzniknout nespočtu příběhů, vzbudila zájem o knižní vazby z kůže a přivedla na svět ambiciózní univerzum plné chapadel. A přestože zavedla známého spisovatele i do žánru sci-fi, o kyberpunk šlo asi ve stejné míře, jako o příručky na pěstování konopí. Ale kdo říká, že by to bádání o lidské malosti a hledání něčeho vyššího právě do subžánru vědecko-fantastické literatury nezapadlo. Minimálně Stormlink Studios si myslí, že...

»
09. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Sherlock Holmes Chapter One

Frogwares je opravdu impozantní vývojářské studio. Bylo založeno roku 2000 v Kyjevě a od té doby zásobilo hráče více jak desítkou zajímavých titulů. Mistr se má držet svého řemesla a podle tohoto přísloví přistupují k práci i tamní vývojáři. Svojí cestu započali adventurou se Sherlockem Holmesem s podtitulem The Mystery of Mummy. Ačkoliv měli ve svém portfoliu i pár dalších experimentů, tak se jejich cesty vždy vrátili právě ke klasické adventuře se slavným britským...

»
08. 12. 2021 • MightySerjo0

RECENZE: Halo Infinite

Pamatujete si minulý rok, kdy jsme celí natěšení očekávali první záběry z hraní kampaně nového Halo? A pamatujete si, jak celá fanouškovská komunita nevěřila svým očím, na co se to vlastně kouká? A co plný internet chudáka Craiga, který je navždy uložený na síti jako jedno z legendárních meme? Věřím, že většina z vás ví, o čem tady píšu. Kromě toho, že Halo nevyšelo jako startovní titul nové generace konzolí...

»
07. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: White Shadows

White Shadows je moderní pojetí bajky, převedené do temného herního světa. Tamní svět je zvrácený a zlý, ale všechno v něm tak nějak dává smysl a krásně to do sebe zapadá. Dokonale se v něm odráží stav a povaha naší společnosti. Kontrast mezi dobrem a zlem, bohatstvím a chudobou, zoufalství a nadějí, to všechno je součástí našeho příběhu. V minulosti vedla Velká válka k morové pandemii, která vymazala téměř vše živé z povrchu země. Za...

»