Recenze: GreedFall – Gold Edition

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 22.7.2021, 8:51

Publikováno: 22.7.2021, 8:51

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3120 článků

Pokud mají rozšíření někde smysl, je to rozhodně v žánru RPG. Tituly dělající z nás hrdiny, jejichž velikosti se nikdy nebudeme rovnat, jsou živnou půdou příběhů a neotřelých dobrodružství. Ostatně takový Zaklínač by mohl vyprávět, jak se dá základní hra natáhnou pořádnými přídavky. GreedFall studia Spiders se sice nemůže rovnat s polskou trilogií, ale před pár lety překvapil zajímavým příběhem, neprobádaným prostředím a vlastní verzí kolonizace.

Abychom si to trochu připomněli, tak se nacházíme v historii podobné té naší. Jen místo Columba a expanze chtivých Evropanů tu máme Starý svět bičovaný chorobou známou jako Malichor. Variace na mor, která dělá lidem fajnové tetování všemožně po těle. Spásou se zdá být ostrov Teer Fradee, kam je vyslána družina objevitelů pod záštitou obchodní kongregace. K našemu velkému štěstí, jsme čistou náhodou příbuzní guvernéra, tudíž se do čela nebezpečné expedice dostáváme téměř automaticky. A proč nebezpečné? Odtržený kus pevniny ovládají domorodé kmeny a tajemná fauna, kdežto nikdo z nich nestojí o nezvané návštěvníky.

GreedFall svým způsobem přináší podobné téma jako Monster Hunter World, jen podmanění cizího světa ukazuje v trochu skromném, až politickém podání. Místo stopování netvorů bádáme cizinou a objevujeme zajímavé postavy. Do soubojů vstupujeme spíše se sebou rovnými a místo půltunových zbraní řešíme spory tradičním způsobem, tedy za pomoci meče, střelné zbraně a hrubé síly. Nechybí ani diplomacie a umění rétoriky. Kdo si nerad z oblečení utírání krvavé fleky, může zkusit druhé umluvit až do bezvědomí. Nebo využít dříve získaných spojenců a s jejich pomocí uzmout další kus země.

Když se zpětně vracím, musím opět pochválit snahu vyzobat zajímavé prvky z mnohem propracovanější konkurence. Přestože autoři museli pracovat s malým rozpočtem, výborně začlenili společníky, jejichž kombinace v týmu je čistě na vlastním úsudku. Systém rozhodnutí a voleb má skutečně vliv na průběh hry, a to nemluvím o obsáhlém stromu dovedností, který přímo vybízí k opětovnému hraní. Původně chválený soubojový systém má stále něco do sebe. Zejména díky kombinaci tradičního akčního přístupu s prvky souls her. Ale mě trvalo poměrně dlouho, než jsem si na něj zvyknul. Vadí mi mírná nepřehlednost při střetech, která ústí k nechtěným útokům na jiné protivníky nebo úskok přímo do výpadu nepřítele.

Tím se dostávám k předmětu dnešní recenze, kterou je Gold edice. Ta je konečným vydáním a vedle přidání optimalizace pro novou generaci konzolí, přináší i rozšíření The De Vespe Conspiracy. Než se na něj podávám, trochu k vylepšení původního vizuálu. Hra teď běží v rozlišení 4K, přičemž vyšší výkon konzole se podepsal i na lepším dojmu z grafiky. Obraz je ostřejší, čímž vyniknou nejenom detaily obličejů a zbrojí, ale také nasvícení a textury. Zejména pak ty v interiérech. Bleskové načítání pak hru zbavilo doskakujících textur a blikajících povrchů. Škoda, že výkon nedokáže sám od sebe spravit i staré nešvary pohybu v prostoru. Stále se zasekávám o neviditelné překážky. Stále mám problémy dosáhnout vyvýšených míst obyčejným překročením.

Všechny klady i zápory platí také pro nový obsah. Přístup k němu je snadný, pokud jste ovšem už hru načali nebo dokonce dohráli. Zhruba v polovině titulu dojde list z neznámého regionu, kde má dojít ke spojení dvou znesvářených rodin prostřednictvím domluveného manželství. Zápletka jak z viktoriánského románu je opepřena o pohřešování jedné důležité osoby a skutečnost, že o klid v oblasti nestojí zdaleka všichni. Vyjma dvou mocných klanů jsou ve věci zapleteni i původní obyvatelé, díky čemuž novinka ve všech směrech zapadá do základní části.

Design prostředí okamžitě prozrazuje, že se dívám na něco nového. Zároveň je stylem a barevnou paletou věrný ostrovu Teer Fradee. Skladbou připomíná tuzemské lesy a kopce, jen těch skal je poněkud víc, protože místo bylo „vymodelováno“ aktivní sopečnou činností. Škoda, že se nepodařilo vytvořit nějaký pamětihodný kout nebo výraznou přírodní dominantu, která by tajemnému místu dodala lepší vlastní, výraznou tvář. Tou mohly být například i jeskyně nebo obrovské kamenné zdi, kdyby jejich existence nepůsobila dojmem, že už designér neměl nápady a potřeboval se zbavit zbytečných modelů.

Mezi novými zbraněmi, protivníky a zvířaty vyčnívají především kříženci vlkodlaka s kočkou. Zubaté bestie se vykytují v několika druzích a představují skutečnou překážku. Nikoli, že by byly až tak silné, ale protože představují takřka jediné oživení soubojů. Zbytek nepřátel může vypadat jinak, ale nic to nemění na faktu, že strážci jen alternují již viděné a známé postavy. Jen s trochu tužším kořínkem. Těšil jsem se na Aurélia de Vespe, jako velitelku těch, kteří by mě rádi poslali hrobníkovi na lopatu. Ale její přítomnost naneštěstí neznamená přítomnost bosse. Což opět nesu velice těžce, ale už si pomalu začínám zvykat. A ne vždy musí dobrodružství končit epickým zadostiučiněním. Navíc The De Vespe Conspiracy je skutečně jen vsuvkou s několika misemi.

Herní doba se pohybuje kolem pěti hodin. V mém případě mnohem víc, ale hodně jsem se poflakoval okolím a zkoušel, zda opět platí variabilní přístup k misím. A ano, stále je přítomen. Základ jednotlivých úkolů vychází z běžné skladby typu „dojdi, promluv“, „dojdi, vyčisti“ nebo „dojdi a nenech se zabít“. Předměty questů se neopakují a do jisté míry dávají svobodu v jejich řešení. Samozřejmě s ohledem na velikost nového příběhu. Pokud však čekáte něco úplně nového, co GreedFall dosud neměl, tak se nedočkáte.

Samotné rozšíření je k mání i volně za 187 Kč, což pěkně reflektuje velikost a přínos do základní hry. Přesto si myslím, že se víc vyplatí v rámci Gold Edition, protože těm, co titul už dohráli, vlastně moc nepřinese. Naopak pro nováčky nebo ty, jejichž nová konzole vyzývá projít GreedFall ještě jednou, je vhodným doplňkem dokreslujícím herní svět. Navíc dává vylepšené edici určitou přidanou hodnotu.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Když už si myslíte, že je svět ztracený, dorazí depeše s povolávacím rozkazem do neprobádaného ráje. GreedFall sice už tak neprobádaný zase není, ale jeho nové vydání má dostatek argumentů, aby oslovil nové spasitele lidstva. Stále jde o zdařilou RPG, která má zajímavý příběh, dobře podaný systém voleb a variabilní přístup k hraní. Má také mnohá vylepšení, která potěší hlavně majitele konzolí Series X/S a malé rozšíření jako bonus. Bohužel má i ty drobné mouchy, jejichž manévry byly otravné tehdy a jsou i dnes.
02. 01. 2022 • HusekD0

RECENZE: The Gunk

Dočkali jsme nového roku a všem fanouškům videoher zajisté přinese spoustu zajímavých titulů. Před novým začátkem jsme se ale ještě dočkali pár zajímavých vydání. Já osobně jsem se rozhodl strávit herní vánoční svátky v nové hře od švédského vývojářského studia Image & Form Games. Tito vývojáři se proslavili sérií SteamWorld, ze které budete určitě znát dvoudílný podtitul SteamWorld Dig. V obou případech se jednalo o 2D akční, platformovou adventuru. Byl...

»
28. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition

Máte rádi výlety do minulosti? Tak tentokrát to máme rychlíkem do konce devadesátých let minulého století, kdy si ještě celá řada z vás cumlala palec a plnila pleny. Série Oddworld vznikla ve zlatém věku plošinovek, nicméně nešlo o tradiční skákačku typu Crash Bandicoot. Spíše šlo o kombinaci více žánrů, kde boční pohled pomáhal překonávat jak různé překážky, tak řešit logické úkoly a, to především, takticky likvidovat nepřátele. Protože jako Abe nemáte...

»
21. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Fatesworn

Ano, tentokrát má recenzovaná hra trochu delší název. Nejde totiž o plnohodnotný titul, ale pouze o rozšíření Fatesworn pro RPG Kingdom of Amalur. Respektive pro její remasterovanou verzi pojmenovanou Re-Reckoning, která vyšla minulý rok. A právě tím je dodatečný obsah nejzajímavější, neboť nestává se každý den, aby hra vytažená z historie získala něco navíc v rámci příběhu a herního času. Nicméně zrovna v případě Amaluru šlo o jeden z důvodů, proč se vydavatelství THQ...

»
20. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Antarctica 88

Když jsem viděl první obrázky ze hry Antarctica 88, tak se mi okamžitě vybavil klasický horor Johna Carpetera z 80 let, The Thing (Věc). Patřím mezi velké fanoušky starých hororů a právě proto jsem se rozhodl, že se na A88 podívám a podělím se s vámi o mé herní dojmy v naší recenzi. Za titulem stojí ruští indie vývojáři ze studia Euphoria Games. Hned v úvodu musím zmínit, že se jedná o...

»
12. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Transient: Extended Edition

Mysl Howarda Phillipse Lovecrafta dala vzniknout nespočtu příběhů, vzbudila zájem o knižní vazby z kůže a přivedla na svět ambiciózní univerzum plné chapadel. A přestože zavedla známého spisovatele i do žánru sci-fi, o kyberpunk šlo asi ve stejné míře, jako o příručky na pěstování konopí. Ale kdo říká, že by to bádání o lidské malosti a hledání něčeho vyššího právě do subžánru vědecko-fantastické literatury nezapadlo. Minimálně Stormlink Studios si myslí, že...

»
09. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Sherlock Holmes Chapter One

Frogwares je opravdu impozantní vývojářské studio. Bylo založeno roku 2000 v Kyjevě a od té doby zásobilo hráče více jak desítkou zajímavých titulů. Mistr se má držet svého řemesla a podle tohoto přísloví přistupují k práci i tamní vývojáři. Svojí cestu započali adventurou se Sherlockem Holmesem s podtitulem The Mystery of Mummy. Ačkoliv měli ve svém portfoliu i pár dalších experimentů, tak se jejich cesty vždy vrátili právě ke klasické adventuře se slavným britským...

»
08. 12. 2021 • MightySerjo0

RECENZE: Halo Infinite

Pamatujete si minulý rok, kdy jsme celí natěšení očekávali první záběry z hraní kampaně nového Halo? A pamatujete si, jak celá fanouškovská komunita nevěřila svým očím, na co se to vlastně kouká? A co plný internet chudáka Craiga, který je navždy uložený na síti jako jedno z legendárních meme? Věřím, že většina z vás ví, o čem tady píšu. Kromě toho, že Halo nevyšelo jako startovní titul nové generace konzolí...

»
07. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: White Shadows

White Shadows je moderní pojetí bajky, převedené do temného herního světa. Tamní svět je zvrácený a zlý, ale všechno v něm tak nějak dává smysl a krásně to do sebe zapadá. Dokonale se v něm odráží stav a povaha naší společnosti. Kontrast mezi dobrem a zlem, bohatstvím a chudobou, zoufalství a nadějí, to všechno je součástí našeho příběhu. V minulosti vedla Velká válka k morové pandemii, která vymazala téměř vše živé z povrchu země. Za...

»