Recenze Halo Wars 2

Autor: lindros88cze Publikováno: 16.2.2017, 17:59

Publikováno: 16.2.2017, 17:59

Je autorem 104 článků

Svět Halo se probouzí. Jsem rád, že jsem si po letech mohl opět zahrát RTS strategii na Xboxu. Recenze Halo Wars 2 je tady!

Na začátek troška historie

Jedna z nejúspěšnějších frančíz na světě vypouští nového bojovníka, tedy spíše staronového bojovníka. Série Halo po několika dílech FPS oprášila žánr real-time strategií, s nímž se hráče pokusí oslovit po dlouhých osmi letech (Halo Wars 27. 2. 2009) a zasadit podobný úder jako v dobách Xboxu 360. Tehdy nemyslitelná věc se stala skutečností, nikdo si totiž nedokázal představit podobný styl hry na konzolích. Při pohledu na ovladač a počet tlačítek to totiž většina firem vzdala. Ale byly tu a jsou tu firmy, co se podobného úkolu nebály. Autoři Age of Empires se do tohoto boje pustili a na Xbox 360 přinesli naprosto vymazlenou strategii, která se hrála skvěle. Po Halo Wars vyšlo na Xbox 360 už jen několik RTS her, ale žádná nebyla tak úspěšná. Asi nejblíže byl titul End Wars, který v té době stavěl na novince v podobě senzoru Kinect. Své rozkazy jste mohli vydávat slovně, řvaní na TV vypadalo pro nestranné dost zajímavě. Ale pak už mi toho v paměti moc neutkvělo. Konec vzpomínkám, uvidíme, jak si povede Halo Wars 2. Je čas probudit posádku. Lidstvo musí přežít!

halowars2-home

Příběh

Začnu tím, co vás na příběhu doslova přilepí do židlí/gauče. Autoři si totiž opravdu pohráli s videi mezi misemi, a myslím, že vydat je odděleně, tak je z toho samostatný film. V tomto směru se máte opravdu na co těšit.

Samotný příběh bych pak hodnotil dobře, ale žádný trhák v tom nehledejte. Možná bych nováčkům doporučil přečíst pár knih ze světa Halo, které vám pomohou poznat toto univerzum blíže a jež na rozdíl od samotné hry vyšly v češtině. Je škoda, že překlady her se u MS už nenosí a de facto posledním průkopníkem na konzolích je Ubisoft s poměrně vysokým rozptylem kvality.

Na začátku byl budík… Dělám si srandu, ale probuzením na lodi Spirit of Fire z lidské frakce UNSC to vše opravdu začíná. Kryospánek končí a kapitán Cutter se probouzí. Bohužel do dost neklidné doby. Je rok 2559 a posádka poslední lidské lodi je vystavena obrovskému nebezpečí. Jako by nestačil vyčerpávající boj s Covenanty, nyní přichází rasa Bunished pod vedením krutého a zrůdného Bruta Atrioxe, který jako jediný dokázal porazit Covenaty a částečně si je podmanit.

Lidskou rasu čeká těžký boj o přežití, ale najdou se i věci (nebo spíše umělé inteligence), které vám dokážou pomoci. Pokud jsou ke všemu ještě krásné a vypadají dost žensky, je to prostě paráda. Isabel se vám bude určitě hoooodně líbit. Karty jsou rozdané a hra můžete začít… Celkově na vás budou čekat tři kapitoly a rozhodně se nebudete nudit.

A jak se to hraje?

Při pohledu na gamepad si možná říkáte, že to nepůjde. Já si to říkal i u původního Halo Wars, ale tam šlo vše naprosto perfektně. I tady zjistíte, že to není vůbec žádný problém. Hra se vám bude výborně ovládat a nebudete potřebovat ani ovladač Elite. Každá jednotka má de facto dvě volby – kam má utočit (X) a kdy použít speciální vlastnost (Y). Vy jako kapitán máte k dispozici LT, přes které používáte speciální globální schopnosti, jako je třeba vesmírné bombardování, uzdravování jednotek atd. (v Blitz módu funguje trošku jinak). Kříž naopak slouží pro rychlé pohybování po mapě, takže vám nic neuteče. Teďka si říkáte, že je toho opravdu málo, ale i ostatní tlačítka mají logické volby. Snad jediné kritice bych podrobil posunování celých skupin jednotek. Rád bych viděl třeba volbu formace, že vepředu je těžká pěchota, za ní tanky a vše zezadu kryje dělostřelectvo, ale to tu chybí. Lze toho docílit tím, že pomocí 2xA vyberete identické jednotky, které poté volně rozmístíte, ale pokud chcete takhle rozmisťovat třeba tři druhy, je to často spíše na škodu. Zbývá tak zvolit hrdinský ruský útok „hurááááá“, však ono to nějak dopadne.

halowars2-gamepad-controls

Kampaň

O příběhu už jsme si řekli, takže si spíše projdeme samotnou nabídku kampaně. Tou první – a ze strany hratelnosti asi nejpodstatnější – je možnost hrát kampaň v kooperaci s kamarádem. Tohle jsem mohl vyzkoušet jen u pár misí, ale i za těch několik (desítek) minut hraní to byla úžasná zábava a určitě se k tomu ještě vrátím. S ohledem na čas jsem však zbytek kampaně odehrál v singlu.

Jako v případě každé pořádné RTS je vše založeno na surovinách (tedy ekonomickém modelu) a na správném rozhodování, kam se vrhnout a v jakém počtu. V kampani na rozdíl od multiplayeru jste tak nějak vedeni, v podstatě mě přišla jako takový vydatný tutoriál. Vše se odemykalo postupně a já se učil bojovat s jednotkami, které do té doby nemáte. I tento fakt ve mně vzbuzoval očekávání toho, co mě čeká dál a co budu mít za jednotky. Jelikož znám svět Halo, netrpělivě jsem čekal na svou oblíbenou zbraň. Kolikrát jsem se ptal sám sebe, kdy už konečně dostanu Scorpiona do ruky!

halowars2_hodnoceni

Ekonomika je postavena na zásobách a elektřině. Pokud máte obojího dost, můžete na základně budovat další stavby. Nemůžou chybět kasárny, garáže, letecký hangár nebo výzkumné pracoviště. Na tomhle modelu RTS asi nic moc změnit nejde, však se také osvědčil u řady sérií, jako je Age of Empires nebo Comand and Conquer. Osobně nemám nic, co bych u toho vytknul, systém funguje skvěle.

Jednotek v kampani bude více než dost. Jak už jsem zmínil na začátku, svět Halo je obrovský, vzniklo několik seriálů (zahrál si i Ben Christovao), dost knížek a nespočet modelů. A tohle všechno budete mít k dispozici. Variabilita je více než skvělá. Určitě nám napište, jaké zbraně nebo jednotky máte nejradši. Za mě jsou to třeba jednotky ODST nebo těžký tank Scorpion.

Náplně misí jsou velmi variabilní, což je v případě delší kampaně jedině dobře. Nesmí se dostavit stereotyp. Samozřejmě bych lhal, kdybych tvrdil, že jste napnutí celou dobu, i hry musí chvíli polevit, aby mohl následně přijít emoční šok. 🙂
Kampaň jsem si vychutnal, proto ji vřele doporučuji.

Multiplayer

Tato hra si doslova říká o soutěžení a tak multiplayer nemůže chybět. Na výběr budete mít z osmi map, ale určitě se časem objeví další. Zahrát si lze klasický deatmatch, dominanci, kde musíte držet, nebo dobít kontrolní věž, a „strongholds, kdy máte neomezené suroviny, a na vás bude, jak si s tím poradíte. Tyto tři módy se dají dále přizpůsobovat, ale není toho mnoho. Je to asi škoda, ale upřímně, tohle není ten pravý multiplayer Halo Wars 2, který vás bude budit ze snu. Tím je speciální novinka Blitz!

Blitz aneb multiplayer po druhé

Samotnou kapitolou je totiž režim Blitz, speciální multiplayer obohacený o karetní systém. Možná si někdo stejně jako já ze začátku myslel, že to bude čistě karetní věc podobná Heartstone nebo Gwentu, ale jak informace přicházely, tak bylo jasné, že jde o zajímavou novinku. Balíčky karet opravdu máte, ale jejich vykládání neskončí pohledem na stůl/monitor! Váš sestavený set karet totiž vyskládáte na mapu a pak s ním reálně bojujete! Karty mají různé hodnoty, takže je můžete vynést, až když na ně máte dostatek surovin. Bude tedy záležet, jak kvalitně jste si balíček poskládali. Najít ideální poměr pozemních a vzdušných sil nebo globálních voleb nějaký čas zabere. K tomu ještě přičtěte různé velitele a variabilita se zdá být nekonečná.

Balíčky dostáváte za plnění úkolů v průběhu celé hry, ale fungují zde i mikrotransakce, kde si můžete balíčky pořídit a zkrátit tím tak čekání na svou oblíbenou zbraň. A samotné otvírání balíčků má také něco do sebe. Je to pouze na vás, jak tuto možnost využijete. K nákupu vám hodně pomůže plnění misí, které hra nabízí ve formě denních nebo týdenních výzev. První pohled vypadá opravdu slibně, takže svou peněženku šetřete, co to jde!

balicky (2)

Na bojiště pak vstoupíte v několika módech, jako je klasický duel 1vs1 nebo v týmovkách. Samozřejmostí jsou i privátní duely s vaším nastavením nebo speciální Firefight, kdy si to sami, nebo v kooperaci s kamarády rozdáte proti AI. Blitz se podle mě povedl a přináší něco nového. Jestli se uchytí, záleží na samotných hráčích a také autorech, jak budou tento režim krmit a postupně vylepšovat. Našlápnuto mají skvěle.

halowars2_blitz

XPA – Jak je to s exkluzivitou?

Hra Halo Wars 2 je jako většina posledních her od Microsoftu označena štítkem XPA, což znamená, že pokud si takovou hru koupíte v digitální verzi, můžete si ji zároveň nainstalovat na PC s Windows 10. XPA je stále propíráno, jestli je to dobře, nebo ne. My pouze konstatujeme, že za jedny peníze dostanete dvě hry, které můžete hrát prakticky kdekoliv. Osobně to využívám při cestách na chalupu, kam si beru jenom NB a některé hry. Můžu tak hrát i bez nutnosti tahat s sebou Xbox. Na druhou stranu musím uznat, že třeba FH3 na NB nerozjedu. J Mně coby konzolovému hráči je v podstatě jedno, že to je i na PC, pro mě zůstává Halo Wars 2 exkluzivním titulem pro Xbox One, jelikož na PS4 není 🙂

Na samotný závěr nakousneme zvukový doprovod hry. Pro mé uši je naprosto fantastický a hře dodává další plusové body do atmosféry. Je jasné, že tohle je hodně individuální, ale za mě TOP!

9

V rukách jsem držel zase kousek a hlavně žánr, který na Xbox One de facto není, a pokud se podíváme na chystané hry, tak nejspíš ani hned tak nebude. Proto je hodnocení velmi těžké. Nic jiného není, nic lepšího není, takže bych klidně mohl dát 10/10. Osobně bych to nejraději nechal bez hodnocení, ale když být musí, tak dám 9/10. Kampaň vás určitě pobaví a filmečky jsou třešnička na dortu. Blitz se povedl a hodně mě bavil. Těším se na vás na bojišti!
Atmosféra
Blitz
Kooperace
Jediná RTS na Xboxu

Tohle nemohlo zklamat, těším se, až hru taky zapnu 🙂

Akorát jsem si musel najít, kdo je ten Crisovao… 😀

• Pavel Danes

byl to výtečný seriál, koukal jsem dvakrát a natáčení v ČR se povedlo.

Já četl pár těch knížek, taky moc dobré, o hodně lepší, než bych čekal.

• Vandal Cze

Ta hra má jediné mínus, že ta kampaň není 3x tak delší, protože pak bych se toho možná nabažil ;o) O těch animacích nemluvím. Halo seriál by byl boží..

20. 05. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Injustice 2

To je pořád řečí, jak se konflikty mají řešit s chladnou hlavou, debatou a za každých okolností diplomaticky. Dokážete si ovšem představit Batmana, jak svolává Radu Superhrdinů, aby uvalil Jokerovi embargo na šminky nebo jak Poison Ivy přivázaná řetězy ke stromu ječí po těžařích dřeva? Samozřejmě že ne, protože jsme v komiksovém světě, kde dobře mířená rána znamená více než sto slov, nadlidské schopnosti vydají za celou armádní jednotku a charaktery se...

»
19. 05. 2017 • wellkeybig1

RECENZE: Shadow Warrior 2

V zemi vycházejícího slunce projíždí na plný plyn Nissan Datsun 240Z černé barvy, který odráží měsíční svit svou naleštěnou kapotou. Temným lesem se kromě burácejícího silného motoru ve vysokých otáčkách, rozléhá píseň od Stana Bushe – The Touch. Nepopisuji nic jiného, než první moment hry Shadow Warrior, která utočila na nostalgii, překvapovala skvělou hratelností a krvavou podívanou na Xbox One v roce ‎2014 a po třech letech přichází znovu‎. Při...

»
16. 05. 2017 • wellkeybig1

RECENZE: The Surge

Být fanouškem Hardcore RPG je v dnešní době těžké, po dohrání Dark Souls a Lords of Fallen na jedno dlouhé zívnutí, toho moc nezbývá. Všechny RPG jsou moc uzavřené a jednoduché. Pokud pociťujete tyto příznaky, zbystřete u nového titulu The Surge. Jestli nejste fanoušek hardcore žánru, připravte se na vypadávání vlasů, třes rukou, vztek a později pláč z důvodu rozdrceného ega. Po dlouhé době dorazil na Xbox One titul, který...

»
13. 05. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Narcosis

Když se ke mně před nedávnem dostal film 47 Meters Down, došlo mi, že subžánr podvodních survival her je poměrně štíhlý. Děj vyprávějící o dvou sestrách, jejichž adrenalinový zážitek se žraloky se změní v boj o přežití na dně oceánu, k němuž nemají předpoklady a ani vybavení, vynikal dusnou atmosférou, kterou bych obratem přivítal v obdobném herním titulu. Jenže Abzu je žánrově mimo, Subnautica málo hororová, BioShock už archivní a Soma nám zůstala...

»
09. 05. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Prey

Trvalo to dlouhých 11 let, mnoho sil, spoustu zahozené práce a urputný přerod z pokračování do zcela nového pojetí, které se dnes tak hrdě nazývá reboot. Prey je zpět a zase jsou ve hře mimozemské entity bažící po obyvatelích matičky Zemi, proti nimž stojí sama samotinká poslední naděje lidstva. Tím ovšem veškerá podobnost s originálem končí, neboť nové pojetí chce mít originální otisk myšlenek svých autorů, a to takřka za...

»
09. 05. 2017 • p.a.c.o1

RECENZE: Human Fall Flat

Lidské tělo je hodně zajímavé a spousta lidí s ním dokáže dělat celou řadu podivností nebo zajímavostí. Položili jste si ale někdy otázku, jak dopadne člověk, který spadne z velké výšky? Kromě toho, že asi ne moc dobře, tak většinou je z něho placka. Neříkám, že to je nějak jasně podložený vědecký fakt, ale minimálně ve hře Human Fall Flat to platí. A že se zde bude padat hodně asi netřeba dodávat.

»
06. 05. 2017 • lindros88cze0

RECENZE: Syberia 3

Asi už se budeme opakovat, ale klasické point-and-click adventury už nejsou takový hit, jako v 90. letech, ale přesto stále ne a ne umřít, a to je jen a jen dobře. Na konci dubna vyšla Syberia 3, která možná trochu zbytečně oživila už poměrně starou adventurní sérii, jež své době slavila velký úspěch a zapsala se do srdce nejednoho adventuristy. Jak se toto zmrtvýchvstání, jež podle nás nebylo nutné, povedlo? To...

»
03. 05. 2017 • chaosteorycz3

Recenze: Voodoo Vince: Remastered

Obětmi remasteru bývají zpravidla tituly, které ať z pohledu hráčů nebo z pohledu účetních, mají co nabídnout také aktuální generaci konzolí, přičemž čím úspěšnější značka, tím větší šance. Pro ostatní je tu zpětná kompatibilita, probouzející na konzoli Xbox One k životu o generaci starší hry. No jo, jenže touhu připomenout se mají i značky, které třebaže kdysi byly exkluzivní, kvůli odlišnému kódování nemohou procesem zpětné kompatibility projít. Jednou takovou je 14 let starý...

»