Autor: p.a.c.o Publikováno: 29.6.2019, 10:58

Publikováno: 29.6.2019, 10:58

Je autorem 1752 článků

Recenze od naší čtenářky a hráčky Naifa86, děkujeme 😉

Školní rok máme pomalu za sebou a když dítko donese domů vysvědčení, je to takové malé ohlédnutí se za tím, jak mu to šlo. Možná si říkáte, co to má s hraním společného, ale jistá analogie tu je. Vyšlo totiž třetí a zároveň poslední DLC do hry KCD s podtitulem A Woman’s Lot (Ženský úděl), ve kterém se ohlédneme na samý začátek příběhu.

Jak již název napovídá – bez ženy to ani Jindrovi nejde. Vždyť právě Tereza, za kterou v novém DLC budeme hrát, mu pomohla a zachránila život, když se tak nerozumně vydal pohřbít své rodiče. Doposud se Tereza o tom, co se ve Skalici stalo nechtěla bavit. Ale čas pomalu odvál tu největší bolest, a tak i ona nakonec odpoví na naši dotěrnou otázku – „Co se s tebou ve Skalici dělo? Teda … Myslím při tom útoku … však víš.“ A nebyla by to žena, kdyby nezačala své vyprávění již nějaký ten den před útokem. Holt, ženy asi neumí odpovědět na otázku přímo, ale vždy potřebují také tu svou vyprávěcí předehru. Během tohoto hraní tak jde Jindra stranou a dokud Tereza neodvypráví celý svůj příběh, nelze se k hraní za postavu Jindřicha vrátit. Takže chcete-li si poslechnout, jak to bylo ve Stříbrné Skalici, vezměte gamepad do ruky, připravte si papírové kapesníčky a můžeme jít na to.

Protože je obsah vyprávěním Terezy, budeme hrát za ní. Věrným pomocníkem bude pes Flek. Vyprávění nezačneme rovnou v den útoku, ale podíváme se do doby, kdy byla Tereza opravdu šťastná. Nejprve zjistíme, co vlastně musela každý den obstarat ve mlýně, ale aby to nebylo jen tak, dozvíme se také, jak je to s tou poctivostí mlynářů a že podle otce milé překvapení nemusí být pro mladou ženu překvapení až tak milé a úžasné. Ale není to vše jen o Tereze, protože uvidíme také Jindrův život a osudy některých dalších obyvatel Stříbrné Skalice. Je pěkné podívat se do tohoto místa ještě v době, kdy je plné veselých lidí s běžnými starostmi, jako jsou třeba trable s láskou. Příběh pěkně navazuje a doplňuje začátek hry, kdy si vzpomeneme, že Jindra a jeho kumpáni házeli Němcovi na zeď jisté exkrementy, dozvíme se, proč měl Jindřich poškrábanou ruku atd.

Osudný den začíná jako každý jiný, a Tereza si při sbírání rozházených jablek zpívá pěknou písničku (dokonce je opravdu zpívaná v češtině). Idylka nám ale s příchodem kumánů skončí, a tak poté, co uvidí umírat svého otce, musí Tereza zabojovat o svůj holý život. Protože ale není žádná velká bojovnice (ačkoliv odvahy má jistě na rozdávání), využijeme v jejím případě hodně často plížení a schovávání se. Pokud už se boji nevyhneme, můžeme si na pomoc zavolat Fleka, který se snaží protivníka pokousat. Atmosféra strachu a napětí je zde opravdu velmi povedená, a to především proto, že prožíváme celý útok na rodnou Skalici. Při hraní hlavního příběhu za Jindru se osudná chvíle rychle proměnila na úprk na koňském hřbetě. Nyní však musíme nejen utéci, ale také se pokusit najít a zachránit nejen bratra, ale také ty, kteří útok přežili. Nakonec se dostaneme až do místa, kde Terezu smrt jejího milovaného psa Fleka natolik zasáhne a zdravě naštve, že chce pomoci Jindrovi, při jeho boji o holý život.

Ač to tak na první pohled nemusí vypadat, herní rozmanitost je v tomto DLC veliká. Nechci ale zacházet do detailů, protože pokud člověk ví, co se bude dít, mnohdy si hru neužije tolik. Herní čas tak hodné závisí na tom, jestli chcete plnit všechny vedlejší a doplňkové úkoly, které se Tereze nabízí. Za sebe je mohu jen doporučit. Dozvíte se tak něco víc o lidech a jejich osudech, ale také o Tereze a jejím životě.

Po ukončení vyprávění hrajeme opět za Jindru a můžeme se doptat ještě na další podrobnosti. Také před nebo po vyprávění můžeme coby Jindra získat řezníkovic psa, který přišel s Terezou ze Skalice a doposud se občas zatoulal na pár dní (asi proto jsme ho zatím nepotkali). Tereza si ho nemůže a ani nechce nechat – zejména proto, že by jí tak připomínal jejího Fleka. A konečně se dočkáme i dalšího posunu vztahu Jindry a Terezy – už po deštivé noci okolo sebe nechodí jako dva cizí, ale konečně si řeknou, co a jak.

Novým obsahem je též pomoc Johance. Ovšem aby se nám odemkl úkol, je třeba nejprve úspěšně či neúspěšně splnit vedlejší úkoly V Božích rukou a Mor v Mrchojedech, ten získáme během plnění úkolu Zajatec. Po odehrání těchto úkolů se nám opět otevře možnost mluvit s Johankou a dozvědět se o jejích podivných snech. Protože je Jindřich dobrák, nevysměje se jí (i když i možnost označit to za hloupost tu je), ale vydá se na pomoc. Díky naší pomoci se Johanka utvrdí v tom, že se jí Panna Marie snaží předat nějaké poselství a Jindra jí pomocí plnění nejrůznějších úkolů pomáhá při jejím hlásání vlastní víry. Že to nebude jednoduché je jasné již proto, že se jedná o středověkou hru, kde jakýkoliv výstup proti církvi nebyl doprovázen velkým pochopením. To, jak vše dopadne, si ale nechám pro sebe.

9

Poslední DLC je zároveň tím nejpovedenějším. Při jeho hraní může Jindřich získat psího pomocníka a v roli Terezy se podíváme zpět do Stříbrné Skalice v době před, při a po útoku kumánů. Odhalíme všední radosti i starosti tehdejšího děvčete a poznáme ji z té odvážnější stránky. Hra odpovídá tehdejší době, a tak nepůjde o procházku růžovou zahradou. Ovšem kdo nemá rád stealth hry, raději toto DLC nezapínejte, protože Tereza není žádná velká bojovnice. Dalším přidaným obsahem je pomoc Johance při jejím hlásání poselství Panny Marie, který přináší nejeden zajímavý úkol.
  • Zdenobrutal

Škoda, že stejně jako všechny předchozí DLC je i toto vadné: jakmile začnu Terezinu část, hra se prostě vypne…Když zajdu plnit úkoly pro Johanku, ta má vystoupit na rynku v Sázavě, hra se taky vypne. Nějaké rady?

Je to divné, že to takhle nejde. Při recenzi s tím nebyl problém. Jediné co mě napadá je tak reinstal hry, jestli by třeba pomohlo aspoň to….

• Zdenobrutal

Jo no…Je to k nasrání 🙁 Johančina část se nakonec chytla (po pár samovolných vypnutích), ale Terezina prostě ne…